Egendomlig elinstallation

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Egendomlig elinstallation

Inlägg av renes »

Skulle byta jordfelsbrytare i vårt motorvärmarskåp och träffade på en situation i kableringen som ytterst förvirrade och störde mig. Det är ett skåp med två motorvärmaruttag som går på två olika faser. Men ser man på första bilden så verkar ena fasen vara på inkommande nolla (blå), vilket jag inte fattade alls. Båda nollor ut är kopplade till jord in. Brun och grå är oanvända.
IMG_3874.png
Följer man ledningarna tillbaka så kommer de från en kopplingsdosa 5 m bort. Ledningarna uppåt är till motorvärmarskåpet, medan ledningarna in i väggen går till säkringsskåpet på andra sidan väggen. Man ser två svarta faser komma in från säkringsskåpet, varav en kopplats till blå kabel och den andra till svart. Den bruna och gråa fasledarna är bara avklippta.
IMG_3879.png
Till sist, i säkringsskåpet ser man trepolsbrytaren uppe till höger. Bara två poler använda och båda med svart installationskabel.
IMG_3875.png
Visst, det fungerar, men att strunta i nollan och bara använda jord som nolla och jord när det fanns mer än tillräckligt med ledare känns ju riktigt iffy och toppen av lathet. Att installatören använder blå för fas kan ju bara bero på, ja, på vad? Färgblindhet?

Jag gissar att det här inte var gjort av en behörig elektriker. Antagligen av förra ägaren själv eller nåt.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Re: Egendomlig elinstallation

Inlägg av [JM] »

Vi byggde nytt hus för ca 17 år sen. Hade 2 elektriker här som drog elen. Snacka om färgblinda. Har snart kopplat om i samtliga rum så att faser, jord och nolla är rätt.
Har inte mycket till övers för dom proffsen...
Användarvisningsbild
Eliard
Teslaägare

Inlägg av Eliard »

Det där ser inte helt bra och rätt ut .
Jordfelsbrytare måste ha skyddsledare och nolledare separerade för att funka ,så han har väll inte lyckats i detta .

Ser att du bor i Uppsala ... maila mig ditt nummer på toeluppsala@gmail.com om du vill att jag tittar på detta .

Mvh Tommy
Elinstallatör
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

Eliard skrev:
Jordfelsbrytare måste ha skyddsledare och nolledare separerade för att funka ,så han har väll inte lyckats i detta .
Hopkopplingen mellan jord och nolla är före jordfelsbrytarna. Ledningarna till motorvärmarskåpet kooplades också före JFB i säkringsskåpet. Så jag tror JFBerna funkar normalt trots hopkopplingen eftersom den skedde "upstream". Eller?

Så här ser själva panelen med JFBs ut från motorvärmarskåpe (undertill kommer kabeln in som kopplas till den vita konnektorn i föregående bilder):
IMG_3881.png
IMG_3882.png
Eliard skrev:
Ser att du bor i Uppsala ... maila mig ditt nummer på toeluppsala@gmail.com om du vill att jag tittar på detta .
Jag kanske återkommer när jag behöver fler saker. Tänkte lämna det ifred just nu, trots att det stör mitt sinne för estetik.
Användarvisningsbild
Kronberg
Teslaägare

Inlägg av Kronberg »

renes skrev:
Eliard skrev:
Hopkopplingen mellan jord och nolla är före jordfelsbrytarna. Ledningarna till motorvärmarskåpet kooplades också före JFB i säkringsskåpet. Så jag tror JFBerna funkar normalt trots hopkopplingen eftersom den skedde "upstream". Eller?

Så här ser själva panelen med JFBs ut från motorvärmarskåpe (undertill kommer kabeln in som kopplas till den vita konnektorn i föregående bilder):
IMG_3881.png
IMG_3882.png
Eliard skrev:
Jag kanske återkommer när jag behöver fler saker. Tänkte lämna det ifred just nu, trots att det stör mitt sinne för estetik.
Är ens jordfelsbrytare, säkringar och jord inkopplade i uttagslådan? Fas och Nolla går från uttagen och runt plåtkanten, resten av ”utrustningen” verkar inte ha någon funktion?
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

Kronberg skrev:
Är ens jordfelsbrytare, säkringar och jord inkopplade i uttagslådan? Fas och Nolla går från uttagen och runt plåtkanten, resten av ”utrustningen” verkar inte ha någon funktion?
Jodå, allt är uppkopplat och funkar i verkligheten när panelen är på plats och konnektorn inpluggad. Nedtill i bilden ser du i mörkret en svart rätt tjock kabel. Den kopplas till den vita fempoliga konnektorn du ser i allra första bilden i första inlägget och har alltså två nollor, två faser och en jord.
Skriv svar