Du kan kolla var dina huvudsäkringar är och kanske dra kabeln därifrån.
Moderator: Redaktion
Du kan väll inte nyttja bidraget ?nek0 skrev:Har själv försökt få laddnings plats där jag bor och förra styrelsen kom med kostnadsförslag på ca 24 000 kr/laddare. Självklart blev det inget. Nu sitter jag själv i styrelsen och har undersökt vad som måste göras och vad det skulle kosta. Det blev så att alla som vill för bekosta egen laddare. För min egen del kan jag installera en laddare kopplad din mina huvudsäkringar. Vi är 7 st som har tur att ha parkerings platser nära elcentralen
. Uppskattar att jag får betala runt 11-12000kr innan bidraget. Efter vintern vet vi vad det kostade.
Jo, fast inte direkt. Styrelsen skickar ansökan.Stevvee skrev:Du kan väll inte nyttja bidraget ?nek0 skrev:Har själv försökt få laddnings plats där jag bor och förra styrelsen kom med kostnadsförslag på ca 24 000 kr/laddare. Självklart blev det inget. Nu sitter jag själv i styrelsen och har undersökt vad som måste göras och vad det skulle kosta. Det blev så att alla som vill för bekosta egen laddare. För min egen del kan jag installera en laddare kopplad din mina huvudsäkringar. Vi är 7 st som har tur att ha parkerings platser nära elcentralen
. Uppskattar att jag får betala runt 11-12000kr innan bidraget. Efter vintern vet vi vad det kostade.
Oavsett . 12000kr är inget att bråka om för en installerad 3-fas laddare.nek0 skrev:Jo, fast inte direkt. Styrelsen skickar ansökan.Stevvee skrev:Du kan väll inte nyttja bidraget ?nek0 skrev:Har själv försökt få laddnings plats där jag bor och förra styrelsen kom med kostnadsförslag på ca 24 000 kr/laddare. Självklart blev det inget. Nu sitter jag själv i styrelsen och har undersökt vad som måste göras och vad det skulle kosta. Det blev så att alla som vill för bekosta egen laddare. För min egen del kan jag installera en laddare kopplad din mina huvudsäkringar. Vi är 7 st som har tur att ha parkerings platser nära elcentralen
Är väll föreningen som både måste betala och ansöka väll ?nek0 skrev:Oavsett . 12000kr är inget att bråka om för en installerad 3-fas laddare.nek0 skrev:Jo, fast inte direkt. Styrelsen skickar ansökan.Stevvee skrev:Du kan väll inte nyttja bidraget ?nek0 skrev:Har själv försökt få laddnings plats där jag bor och förra styrelsen kom med kostnadsförslag på ca 24 000 kr/laddare. Självklart blev det inget. Nu sitter jag själv i styrelsen och har undersökt vad som måste göras och vad det skulle kosta. Det blev så att alla som vill för bekosta egen laddare. För min egen del kan jag installera en laddare kopplad din mina huvudsäkringar. Vi är 7 st som har tur att ha parkerings platser nära elcentralen
Jag vet inte vad som gäller, det var någon som sa att man kunde få bidraget genom BRF. För min del spelar det ingen roll för det är inga stora pengar oavsett. Det mesta kommer jag att göra själv så det blir Laddare , kabel och inkoppling att betala för.Stevvee skrev:Är väll föreningen som både måste betala och ansöka väll ?nek0 skrev:Oavsett . 12000kr är inget att bråka om för en installerad 3-fas laddare.nek0 skrev:Jo, fast inte direkt. Styrelsen skickar ansökan.Stevvee skrev:Du kan väll inte nyttja bidraget ?nek0 skrev:Har själv försökt få laddnings plats där jag bor och förra styrelsen kom med kostnadsförslag på ca 24 000 kr/laddare. Självklart blev det inget. Nu sitter jag själv i styrelsen och har undersökt vad som måste göras och vad det skulle kosta. Det blev så att alla som vill för bekosta egen laddare. För min egen del kan jag installera en laddare kopplad din mina huvudsäkringar. Vi är 7 st som har tur att ha parkerings platser nära elcentralen
Nej 12k är en normal kostnad. Men tänkte bara om jag missat något
33 cm till godo? Vi har 3 cm på varje sida när speglarna är fällda. Så länge man backar in är det inga problem men att försöka köra in med fronten först går typ inte. Bara du kommer ur bilen så är det inga problem!Ah, det är även en aspekt jag inte tänkt på. Men teoretiskt, skulle en model S (som väl är 197 cm bred eller liknande) kunna parkera i ett garage där öppningen är 230?
Bra att veta, tack! Hade jag eventuellt med fördel kunnat installera en laddbox på befintlig kabel istället för att använda vanligt schuko uttag? Eller jag måste väl se över hela kabeln då.pinussen skrev:Uttaget är oftast svagaste länken efter som elen behöver "hoppa över" till kontakten du har stoppat i. Blir alltid lite motstånd och värmeutveckling. Med tiden blir det sämre och sämre kontakt.
SR+ laddar för tillfället med 100kW, uppdateringen till 170 skullee kommit is senaste mjukvaran men drogs tillbaka. Antar att den dyker upp i nästa major-version.
Jo det är nog lika bra att jag hittar en elektriker, min erfarenhet är dock att de inte vill pyssla med dessa "små" konsultationsärenden då de inte ger någon deg jmf med stora jobb. Men nån måste det ju finnas.peken skrev:Är säkringen på 10A kan du vara säker på att det är 1,5mm^2, tunnare kablar används inte. Och det är uttaget som är den svaga länken i det här fallet.
Jag har en laddbox hemma på 3x16A. Varje kabel är på 2,5mm^2. Vi har ställt laddboxen på 16A så vi matar på fullt hela tiden när vi laddar.
Om du har 10A så kan du ladda 10A konstant utan att oroa dig för kabeln, skulle du ladda 13A så riskerar du att säkringen går då den bör vara på 10A. Så det är uttaget som är den svaga länken skulle jag säga. Rådgör med en elektriker!
Är själv utbildad elektriker men den utbildningen är preskriberad och jag sadlade om till programmerare för 20 år sedanSå ta inte mina ord för sanning. Däremot tycker jag som jag säger att du kan rådgöra med en elektriker. Du borde kunna fixa förutsättningar som löser dina behov. Speciellt om du kan klara dig på att ladda 8A över lite längre tid, 8A*230V=1,8kW. Det är ju snabbt men du får ju 18kWh på 10h minus lite förluster.
Det finns säkert, men det är lite struligt med oberoendet och sånt. Att få tillgång till el och/eller laddplats kan ses som muta.Gustafsson skrev:Jobbet bör väl ha något trefasuttag i närheten ? I Sölvesborg finns ju några alternativ, men jobbet låg ju inte precis där...
Tack för förtydligande. Måste helt enkelt kolla om där finns många kopplingsdosor mellan centralen och uttaget. Tyvärr är mitt garage längst bort på längan så det finns nog en risk att det är ett par stycken.Niklas Z skrev:Till ett vanligt Schuko-uttag dras normalt 1,5 mm2 ledare. En sådan har en resistans på ungefär 0,01 Ohm/meter. Med 10 A ström i den får vi en effektutveckling på ungefär 1 W per meter. Det är inga problem för kabeln att hantera. I och för sig har vi vanligtvis en nolla i kabeln som också leder ström, så det blir 2 W per meter, men fortfarande en låg effekt per meter. Problemen uppstår i dåliga kontaktpunkter. Det kan dels vara i själva uttaget, dels i kopplingsdosor mellan centralen och uttaget. Är allt detta korrekt utfört så ska det inte vara några problem.
Jo jag är också lite tveksam, kanske skulle SR+ funka men om det inte gå bra kan vi ju inte byta bil på 7 månader eftersom vi ju går miste om bonusen. M3 LR RWD hade varit perfekt för oss.LarsL skrev:Väljer du en Model 3 SR+ så kommer ni behöva utnyttja stor del av batteriet varje dag. Det är inte bara sämre för batteriet, vilket kanske inte spelar så stor roll, men det gör också att marginalerna blir mindre och att Superchargingen måste ske till högre procenttal vilket är långsamt. En LR kommer att kunna hållas i en bättre laddningsnivå och Superchargingen kommer kunna göras till större del i den snabba delen. Jag är ganska säker på att SR+ kommer få ökad laddhastighet till nästa uppdatering, men det påverkar inte min rekommendation här.
När det gäller BRF så är mitt första råd att flytta och låta stofilerna sitta i sitt avgasträsk. Det är vad jag hade gjort om jag bodde i en bostadsrättsförening. Men jag förstår att detta kanske inte är en bra lösning och då är det bara att fortsätta kämpa. Ta hem en offert på vad det skulle kosta med en laddbox i ditt garage. Erbjud dig att betala alltihopa själv inklusive mätare och då den el du förbrukar. Får du upp en 3-fas 10A i garaget så klarar du dig medSR+ och har alltså 100kkr att spela med till laddbox, inte för att det kostar i närheten av det.
Funkar inte det snacka med de andra grannarna. Det borde gå att hitta några personer till som är intresserade eller åtminstone förstår att elbilar är framtiden. Om det är få som vill sitta i styrelsen borde det vara lätt att få in dessa i styrelsen och på så sätt knäcka ledarskapet där. Tänker osökt på boken ”En man som heter Ove”.
Ja, som att det är jämförbart om man väl skulle behöva det. Vad hinner man ladda, 6 kW på ett par timmar, 9 kr. Hoppas kompisen inte går i konkurs av det, rysliga summor. Sen, om deras fossilkompis råkade få soppatorsk, skulle de då inte låta kompisen använda reservdunken som står där hemma?MarkusL skrev:Tröttsamt att höra om alla Ove gubbar men de finns även bland yngre som skojar om att elbilister ska ladda hos folk de hälsar på då de minsann inte ber om en dunk bensin när de hälsar på någon. Gasstationsargubentet eller för den delen bensintankning hemma hade ju varit relevant om man hade bensinledningar istället för elledningar i huset och kostnaden var en krona per liter.
Nej, när jag tänkte på det i efterhand så måste dom tro att det är en "laddplats" motsvarande en bensinpump dit man kör bilen endast för att ladda. Lite som snubben i bensinupproret som hävdade att vanliga "fattiga" svenskar inte har råd med elbil eftersom en SNABBladdare kostar över 100k vilket vanliga personer inte har råd medLarsL skrev:Jag tror att de inte förstår hur billigt det är helt enkelt.
3 cm!!OlleBack skrev:33 cm till godo? Vi har 3 cm på varje sida när speglarna är fällda. Så länge man backar in är det inga problem men att försöka köra in med fronten först går typ inte. Bara du kommer ur bilen så är det inga problem!
Det ska jag göra, tack!KalleL skrev:alvenzo, jag har drivit installation av laddboxar i min brf från början till slut, så skicka ett pm om du vill ha tips! Till exempel har jag nog kvar en webbenkät med lite ledande frågor som man kan skicka ut till medlemmarna för att få lite kött på benen inför förslag eller motion.
Enligt denna tråd kommer 170 kW-laddning till SR+ tillbaka i 2019.40.1 -- förhoppningsvis för att stanna då:
viewtopic.php?f=51&t=19008
Som LarsL skriver är ju detta annars ett klart fall för rekommendation av en Long Range, men om budgeten är för tajt och om en SR+ verkar klara de 24 milen från 90% till 15% vid goda förutsättningar, då borde det gå rätt snabbt att på väg till jobbet fylla på de extra 10-30% som hon kanske behöver vid dåligt väglag, låg temperatur etc. Framför allt om SuC ligger relativt nära jobbet och inte hemmet, eftersom batteriladdningen kommer att vara tillräckligt låg för riktigt snabb laddning då.
Snabbladdning går så pass mycket långsammare när batteriet börjar bli fullt att det kan gå lika fort att ladda +40% två gånger i stället för +75% en gång, även om man räknar med tiden för att svänga av, koppla in och så vidare. Det förutsätter förstås att SuC ligger relativt nära mitten av sträckan och det vet jag ju inte.
Kanske inte ett scenario man vill leva med för evigt, men du skrev "under 2020", plus att vi kanske får hoppas på att styrelse-stofilerna mjuknar över tid, eller att situationen på annat sätt reder upp sig!
Han har ju redan haft elbil en svängtaliz skrev:Köp Performance. Då har ni inte bara en bruksbil utan en sportbil också.
Som sagt jag tror ni kommer bli överraskade hur enkelt det faktiskt är med elbil. Hur man löser laddning är individuellt, men ännu har jag inte hört någon säga "det funkade inte för mig, tvungen att byta tillbaka till avgasbil".
Det är "lite" skillnad på en Fiat 500e och en Tesla.Stevvee skrev:Han har ju redan haft elbil en svängtaliz skrev:Köp Performance. Då har ni inte bara en bruksbil utan en sportbil också.
Som sagt jag tror ni kommer bli överraskade hur enkelt det faktiskt är med elbil. Hur man löser laddning är individuellt, men ännu har jag inte hört någon säga "det funkade inte för mig, tvungen att byta tillbaka till avgasbil".
Såklart, men tänkte att han nog fått det att funka någorlunda och kanske ser det enkla redan ? Förutom pendlingen för frun.taliz skrev:Det är "lite" skillnad på en Fiat 500e och en Tesla.Stevvee skrev:Han har ju redan haft elbil en svängtaliz skrev:Köp Performance. Då har ni inte bara en bruksbil utan en sportbil också.
Det var det jag nämnde innan också. Han har ju redan testat ladda i garaget tex.Stevvee skrev:Såklart, men tänkte att han nog fått det att funka någorlunda och kanske ser det enkla redan ? Förutom pendlingen för frun.taliz skrev:Det är "lite" skillnad på en Fiat 500e och en Tesla.Stevvee skrev:Han har ju redan haft elbil en svängtaliz skrev:Köp Performance. Då har ni inte bara en bruksbil utan en sportbil också.
Missade det inlägget !taliz skrev:Det var det jag nämnde innan också. Han har ju redan testat ladda i garaget tex.Stevvee skrev:Såklart, men tänkte att han nog fått det att funka någorlunda och kanske ser det enkla redan ? Förutom pendlingen för frun.taliz skrev:Det är "lite" skillnad på en Fiat 500e och en Tesla.Stevvee skrev:Han har ju redan haft elbil en svängtaliz skrev:Köp Performance. Då har ni inte bara en bruksbil utan en sportbil också.