Jag har gjort ett (nästan oläsligt) diagram för att förklara hur jag ser situationen. Om någon vet mer om detaljerna tar jag tacksamt emot rättelser.
I diagrammet har jag ponerat "elbilshuset" och tre grannar. Längst till vänster eldistributörens transformatorstation.
I "elbilshuset" finns två kretsar. Den ena för laddning av elbil och där det ligger en JFB typ B. Parallellt med den resten av huset som ligger under en JFB A. Det är så det ska installeras. Sen ser vi tre grannhus (1, 2 och 3), alla med endast JFB A.
De två överlappande cirklarna signifierar en "strömgenerator", i detta fall likströmsläckan. Vi kan helt bortse från växelspänningen och strömmen i systemet och betrakta det som ett likströmssystem. Jag har också förenklat genom att betrakta nolla och jord som samma sak.
Först ser man att likströmmen kommer att bre ut sig i hela systemet, inklusive transformatorn, men inte längre, eftersom transformatorn är en likströmsbarriär och inte släpper igenom den. Frågan är nu vilken väg strömmen tar. Svar: alla vägar, men i olika proportioner.
Varje konsument (eget hus, grannarnas hus och transformatorn) kommer att konsumera strömmen i proportion till sin "konduktans" (det omvända från motstånd). (Eftersom vi bortser från växelspänningen kan vi tala om motstånd isf induktans.)
Utan att veta hur stort motståndet i transformatorns sekundärlindning är, så kan jag nog lugnt påstå att den är avsevärt mindre än alla konsumenters motstånd tillsammans. Annars är det osannolikt att spänningen skulle kunna hållas uppe när alla förbrukar som mest. Ren gissning skulle vara 1/10 till 1/100 del av konsumenternas likströmsmotstånd tillsammans.
Det betyder att 90% eller mer av den läckande likströmmen kommer att gå från "Elbilshuset" till transformatorn och försvinna där. JFB A i elbilshuset självt och alla JFB A i grannarnas hus får dela på det som blir över.
Även i worst case, att elbilen läcker 60 mA utan att det detekteras, blir det oerhört svårt att föreställa sig ett scenario där någon granne skulle kunna få halva strömmen och blockera sin JFB A. Transformatorn måste vara otroligt svag (och antagligen inte kapabel till att leverera 230 V, eller ens hälften), samt att det bara finns en enda granne, allt är avslaget i elbilshuset utom elbilen, samt att grannen har så mycket elbelastning så att den överträffar transformatorns likströmskonduktans. Då är antagligen förresten spänningen under 100V ändå och grannskapet övergivet...
Nej, jag är ingen expert och skulle faktiskt uppskatta om någon påpekade var jag resonerar fel. Är det någon som vet, typ, vad likströmsmotståndet är i en typisk transformatorstation?