Nä, det var exakt samma för mig. Jag felanmälde navigeringen igår.Lindansaren skrev:Du kanske har råkat inaktivera en laddare? Det misstaget har jag iaf gjort i verktyget. Klicka på laddaren (Gävle?) och säkerställ att den är "aktiv".KristoferL skrev:Säkert det, jag kryssade i alla laddare, det kanske var felpinussen skrev:Har du kryssat i rätt sorts laddare? Tror den buggar lite om man väljer SR+ och kryssar i fel automatiskt.
Velig i mitt beslut om M3! Hjälp!
Moderator: Redaktion
Re: Velig i mitt beslut om M3! Hjälp!
-
Privatleasing verkar iallafall kunna bli lite billigare med e-Niro.Mickep skrev:Då Kia Eniro mer är att jämföra med sr+ prismässigt och du kan leasa till samma kostnad så ser jag en fördel för lr model 3.
- KIA e-Niro Advance inklusive vit metallic, vinterhjul, service och försäkring kostar 5887:-/mån för 36 månader och 1500 mil/år från CarPlus: https://carplus.se/bil/niro-elbil/
- Tesla Model 3 SR+ inklusive vit metallic och vinterhjul kostar 15000:- i förskott och sedan 6395:-/mån (+ kostnad för försäkring och ”onödig” service) för 36 månader och 1500mil/år från DNB: https://tesla3.dealerpad.net/se/tesla3? ... RWD%20Plus
Jag också, men jag tror de slutade med det någon gång i augusti.LarsL skrev:Jag har dimljus på min SR+.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Jag leasar min long range på firman. Stoppade in 125000kr när jag köpte den o hamnar på ca 3700 + halva momsen i kostnad i månaden. Om jag laddar min bil till 90% så får jag i 44 mil nu efter jag kört min bil 1800 mil.
Jag kör lugnt o på sommaren ligger förbrukningen på ca 165. Nu när tempen varit runt 0 på 200-210.
Så från att komma 45 mil på laddningen så kanske det ligger på 30-35 på vintern. Jag har jobb ibland 20 mil bort så för mig är en LR en icke fråga.
När det var halt en dag så uppskattar jag verkligen 4-hjulsdriften.
Har inte haft ett fel på bilen, går som en klocka. Nästan ingen bil är en investering, jag har ett restvärde på 243000+ moms om 3år o är lugn för det. Så jag kommer nog inte ha några större problem att plocka ut en ny bil då om jag vill det.
Om man som jag betalar typ 4000 i månaden För LR o förut tankade för 3500 per månad plus dieselskatt på ca 600 i månaden på förra bilen så har jag nästan halverat kostnaden.
Jag tror att LR kommer stå sig bäst i andrahandsvärde för det första alla frågar är hur långt kommer du på en laddning ?
Sedan tror jag att P3 kommer inte ha lika bra andrahandsvärde pga det dyra förmånsvärdet. Den ratas av alla företag för det.
Nu är jag inte så inläst på SR mer än att den har betydligt kortare räckvidd o inte fyrhjulsdrift. Jag skulle inte vilja ha en bil utan det igen.
Alla har olika behov men jag tror inte leasing avtalet skiljer speciellt mycket mellan oavsett vilken tesla 3 du väljer.
Hur går det? Har du valt bil ännu?
Jag tycker polestar ser bra ut o verkar intressant, nackdel där är att Volvo inte har egna snabbladdnings stationer.
Och efter ett gäng lite längre resor så är teslas sc klockrent.
Jag kör lugnt o på sommaren ligger förbrukningen på ca 165. Nu när tempen varit runt 0 på 200-210.
Så från att komma 45 mil på laddningen så kanske det ligger på 30-35 på vintern. Jag har jobb ibland 20 mil bort så för mig är en LR en icke fråga.
När det var halt en dag så uppskattar jag verkligen 4-hjulsdriften.
Har inte haft ett fel på bilen, går som en klocka. Nästan ingen bil är en investering, jag har ett restvärde på 243000+ moms om 3år o är lugn för det. Så jag kommer nog inte ha några större problem att plocka ut en ny bil då om jag vill det.
Om man som jag betalar typ 4000 i månaden För LR o förut tankade för 3500 per månad plus dieselskatt på ca 600 i månaden på förra bilen så har jag nästan halverat kostnaden.
Jag tror att LR kommer stå sig bäst i andrahandsvärde för det första alla frågar är hur långt kommer du på en laddning ?
Sedan tror jag att P3 kommer inte ha lika bra andrahandsvärde pga det dyra förmånsvärdet. Den ratas av alla företag för det.
Nu är jag inte så inläst på SR mer än att den har betydligt kortare räckvidd o inte fyrhjulsdrift. Jag skulle inte vilja ha en bil utan det igen.
Alla har olika behov men jag tror inte leasing avtalet skiljer speciellt mycket mellan oavsett vilken tesla 3 du väljer.
Hur går det? Har du valt bil ännu?
Jag tycker polestar ser bra ut o verkar intressant, nackdel där är att Volvo inte har egna snabbladdnings stationer.
En aspekt är väl leveranstid. Hur länge behöver man vänta på en Kia? 10 månader?
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Har kollat kia lite trist men smaken är olika. Jag hade däremot kunnat vänta på en polestar.Jjonas skrev:En aspekt är väl leveranstid. Hur länge behöver man vänta på en Kia? 10 månader?
Bor du i snörikt län gäller fyrhjulsdrift av flera anledningar. Dels framkomligheten men också eftersom M3 är ganska bakhjulsdriven till sin karaktär. Det blir lätt slängigt på halt underlag ÄVEN om man har fyrhjulsdrift vilket innebär att ESP-systemet får jobba hårt och sätta koppel på bilen. Vilket kan tex mer eller mindre omöjliggöra omkörning på snöväg... vilket är sjukt frustrerande om man bor i Norrland. Hade en BMW som hyrbil en gång och pga 5cm snö på vägen tvingades jag ligga bakom en långtradare i 12 mil eftersom den ströp motorn varje gång jag ville köra om.
Nå, tillkommer den längre räckvidden och den goda framkomligheten med 4wd. Och andrahandsvärdet blir garanterat högre i ett land som Sverige.
Nå, tillkommer den längre räckvidden och den goda framkomligheten med 4wd. Och andrahandsvärdet blir garanterat högre i ett land som Sverige.
Tesla Y LR -22 EAP
-
Det blev en Polestar2-beställning tills vidare ... Rent kostnadsmässigt ganska exakt samma som M3 MEN med rattvärme!Snap02 skrev:Hur går det? Har du valt bil ännu?

I Norrland finns det i princip INGA andra snabbladdare än SuC... och ionity verkar ha dels dragit i handbromsen, dels satsa helt på södra Sverige.
Tesla Y LR -22 EAP
KristoferL skrev:Det blev en Polestar2-beställning tills vidare ... Rent kostnadsmässigt ganska exakt samma som M3 MEN med rattvärme!Snap02 skrev:Hur går det? Har du valt bil ännu?
Och efter ett gäng lite längre resor så är teslas sc klockrent.Har inte helt valt bort M3LR men just nu känns Polestar2 bättre för mig! Det man saknar är såklart möjligheten till Superchargers, men antar att det inte blir färre andra laddstationer runtom framöver ...
Var bor du? Finns ett par saker som gör mig tveksam till polestar, det är att det finns inga (egna) sc laddare till den utan man får lita på att man får använda BMW, merca o Vw ionoty laddare.
Risk finns att dom sätter ett dyrt pris för bilar som inte tillhör (deras) samarbete.
Nr 2 är att tesla har gjort elbilar i många år nu o polestar är helt nya på den marknaden, frågan är hur bra dom är från början?
Annars tycker jag polestar verkar vara ett klart bra alternativ. Har du kollat upp hur service etc ser ut på den?
Det som är lite svårt att hitta till vettigt pris är försäkring till tesla speciellt om man kör AB.
Det som gör mig så förundrad är varför BMW verkar satsat på att bygga den fulaste elbilen? Varför dom inte gjort en normal elbil när dom för övrigt bygger fina bilar?
-
Jag känner lite så här, och det är helt personligt och kanske inte alls rätt, men ändå ...Snap02 skrev:KristoferL skrev:Det blev en Polestar2-beställning tills vidare ... Rent kostnadsmässigt ganska exakt samma som M3 MEN med rattvärme!Snap02 skrev:Hur går det? Har du valt bil ännu?
Och efter ett gäng lite längre resor så är teslas sc klockrent.Har inte helt valt bort M3LR men just nu känns Polestar2 bättre för mig! Det man saknar är såklart möjligheten till Superchargers, men antar att det inte blir färre andra laddstationer runtom framöver ...
Var bor du? Finns ett par saker som gör mig tveksam till polestar, det är att det finns inga (egna) sc laddare till den utan man får lita på att man får använda BMW, merca o Vw ionoty laddare.
Risk finns att dom sätter ett dyrt pris för bilar som inte tillhör (deras) samarbete.
Nr 2 är att tesla har gjort elbilar i många år nu o polestar är helt nya på den marknaden, frågan är hur bra dom är från början?
Annars tycker jag polestar verkar vara ett klart bra alternativ. Har du kollat upp hur service etc ser ut på den?
Det som är lite svårt att hitta till vettigt pris är försäkring till tesla speciellt om man kör AB.
Det som gör mig så förundrad är varför BMW verkar satsat på att bygga den fulaste elbilen? Varför dom inte gjort en normal elbil när dom för övrigt bygger fina bilar?
Tesla har tillverkat elbilar några år, Volvo har tillverkat bilar väldigt länge.
Stor chans finns att service mm kommer att utföras hos Volvo, har jag en Tesla måste jag ner till Stockholm om/när jag behöver service.
Av de gånger jag kontaktat Tesla har det tagit ibland dagar att få svar, Polestar har svarat inom 30 minuter alla gånger (nu kanske de iofs är på tårna i början så det är väl egentligen inget man vet hur det blir framöver). Men väldigt trevligt är det i alla fall att få snabb återkoppling.
Angående snabbladdare tror jag att 95% av laddningen kommer att ske hemma och åker jag någonstans längre så blir det söderut.
I övrigt tycker jag, av vad jag läst och sett, att Polestar 2 känns som en rejälare bil. Med det menar jag absolut inte att M3 är en dålig bil, men för mig känns Polestar 2 rätt just nu!
Men det finns M3LR att beställa senare när jag vet mer om Polestar 2 och verkar den sämre än jag trott så blir det en Tesla!
Supercharger är iofs en av de absolut tyngsta argumenten för Tesla för mig, men ska sanningen fram så är det en försvinnande liten del av mitt åkande som kommer att kräva mycket extern laddning!
Vi får se vart det bär, just nu lutar det åt svensk/kinesiskt

Du har knappast varit i kontakt med tesla service om du inte har en tesla? Om du menar kontakten med försäljning så hade jag inga problem med det, hade mobilnummer till (min) kontakt.
Mina 3 sista leasingbilar har alla haft bra säljare så jag har inte upplevt något dåligt på den sidan, varken från tesla eller BMW eller Vw.
Det är nog inte riktigt samma sak att bygga en elbil o en fossilbil. Volvo kommer vara gröngölingar på det medans tesla gjort det sedan 2012?
Sedan är det skillnad på hur batterierna funkar, tesla är i framkant där. Ingen vet om Volvo kommer lyckas med det.
Oavsett polestar ser fin ut men når du din kontakt där fråga gärna
Hur ofta den kommer behövas servas?
Vad servicen kostar ?
Hur snabbt den kommer ladda med en laddbox?
Vad försäkringen kostar?
Var i Norrland bor du?
Jag skulle oxå avstå att köpa tesla om det inte finns service i skaplig närhet.tesla måste ordna mer rikstäckande service men antagligen sålde dom mest bilar i storstadsområdena inom budget bilen tesla 3 kom.
Jag känner flera som aldrig behövt serve något men det kan bli fel på alla bilar.
Mina 3 sista leasingbilar har alla haft bra säljare så jag har inte upplevt något dåligt på den sidan, varken från tesla eller BMW eller Vw.
Det är nog inte riktigt samma sak att bygga en elbil o en fossilbil. Volvo kommer vara gröngölingar på det medans tesla gjort det sedan 2012?
Sedan är det skillnad på hur batterierna funkar, tesla är i framkant där. Ingen vet om Volvo kommer lyckas med det.
Vad servicen kostar ?
Vad försäkringen kostar?
Var i Norrland bor du?
Jag skulle oxå avstå att köpa tesla om det inte finns service i skaplig närhet.tesla måste ordna mer rikstäckande service men antagligen sålde dom mest bilar i storstadsområdena inom budget bilen tesla 3 kom.
Jag känner flera som aldrig behövt serve något men det kan bli fel på alla bilar.
-
Försäkringen tror jag nog blir samma eller lägre, en av grejerna de sa var att ”det första vi måste göra är att sätta bilen på en trailer ner till Stockholm ...”Snap02 skrev:Du har knappast varit i kontakt med tesla service om du inte har en tesla? Om du menar kontakten med försäljning så hade jag inga problem med det, hade mobilnummer till (min) kontakt.
Vad servicen kostar ?
Vad försäkringen kostar?
Var i Norrland bor du?
Vi får se hur det utvecklar sig, men just nu lutar det mot en P2 ...
Att satsa på PS2 som är ett helt oprövat kort är vågat. 
Kan bli bra, kan bli katastrof.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
Visst är det så! Känns dock som de flesta tester och recensioner pekar än så länge kanske inte direkt mot katastrof, men visst man vet aldrig! Vi får se, och det är väl det som är så bra med en förbeställning!taliz skrev:Att satsa på PS2 som är ett helt oprövat kort är vågat.

Frugan har en Renault Zoe och Renault är ju över 120år gammalt, men när det gäller elbilar är det ändå katastrof. Det finns 1 reparatör av elbilar för Renault i Stockholm om jag fattat det rätt för ca 7månader sedan och då kör ju Renault och Bilia(Volvo) ofta samma lokaler. Så bara för att ett märke är etablerat betyder det inte att dom kan elbilar.KristoferL skrev:Jag känner lite så här, och det är helt personligt och kanske inte alls rätt, men ändå ...Snap02 skrev:KristoferL skrev:Det blev en Polestar2-beställning tills vidare ... Rent kostnadsmässigt ganska exakt samma som M3 MEN med rattvärme!Snap02 skrev:Hur går det? Har du valt bil ännu?
Tesla har tillverkat elbilar några år, Volvo har tillverkat bilar väldigt länge.
Stor chans finns att service mm kommer att utföras hos Volvo, har jag en Tesla måste jag ner till Stockholm om/när jag behöver service.
Av de gånger jag kontaktat Tesla har det tagit ibland dagar att få svar, Polestar har svarat inom 30 minuter alla gånger (nu kanske de iofs är på tårna i början så det är väl egentligen inget man vet hur det blir framöver). Men väldigt trevligt är det i alla fall att få snabb återkoppling.
Angående snabbladdare tror jag att 95% av laddningen kommer att ske hemma och åker jag någonstans längre så blir det söderut.
I övrigt tycker jag, av vad jag läst och sett, att Polestar 2 känns som en rejälare bil. Med det menar jag absolut inte att M3 är en dålig bil, men för mig känns Polestar 2 rätt just nu!
Men det finns M3LR att beställa senare när jag vet mer om Polestar 2 och verkar den sämre än jag trott så blir det en Tesla!
Supercharger är iofs en av de absolut tyngsta argumenten för Tesla för mig, men ska sanningen fram så är det en försvinnande liten del av mitt åkande som kommer att kräva mycket extern laddning!
Vi får se vart det bär, just nu lutar det åt svensk/kinesiskt
Försökte köpa reservdelar till min Twizy för 2år sedan och dom är så jäkla inkompetenta på Bilia/Renault att jag var tvungen att leta fram reservdelen på ett franskt forum för enligt dem så fanns den inte :s
Alla Twizy har en laddlucka som är för klent byggd så alla går sönder efter något år men enligt Bilia så går den inte byta, men när jag hade reservdelsnummret var det grönt att köpa även om dom hävdade att den inte fanns.
Får samma vibbar med våran Zoe ingen kan nått om elbilar, jag har ett par mail från Renault VD Sverige där jag beskriver min frustration över deras service organisation när det gäller EV men jag fick bara ett "beklagar" samt att vi tar till oss av dina åsikter och ska försöka utbilda mer personal i framtiden samt lite rabatt på nästa besök osv.
Tesla har gjort denna resa Volvo kommer behöva göra den.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Velig i mitt beslut om M3! Hjälp!
Tester/recensioner från trötta gamla motorjournalister?KristoferL skrev:Visst är det så! Känns dock som de flesta tester och recensioner pekar än så länge kanske inte direkt mot katastrof, men visst man vet aldrig! Vi får se, och det är väl det som är så bra med en förbeställning!taliz skrev:Att satsa på PS2 som är ett helt oprövat kort är vågat.
Tycker det blir så dumt när de testar elbilar på samma sätt som avgasbilar.
Det är helt andra metrics som är intressanta. Laddnätverk, mjukvara, självkörning etc. Sånt missar dom totalt.
Ps. Polestar ska vad jag vet endast servas på specifika Polestar-center.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Några styrkor med M3 som jag ser det.
- SuC
- OTA (även om P2 får OTA tror jag inte den kommer vara i närheten av Teslas)
- ingen kardantunnel
- batteriteknik och elbilsfunktioner
Styrkor med P2 vs M3
- rattvärme
- elektrisk baklucka
- mer mysfaktor i kupé
- snäppet vassare ”bilbyggare”
P2 är ett välkommet tillskott. För min del väger dock Teslas styrkor tyngre.
- SuC
- ingen kardantunnel
Styrkor med P2 vs M3
- rattvärme
- elektrisk baklucka
- mer mysfaktor i kupé
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
-
Ganska precis som jag tänker! Jag har ingen aning om P2 blir så bra som jag hoppas, men visar det sig att det blir katastrof när den till slut kommer köper jag en M3 istället ... Men jag har svårt att tro att det blir så MEN det är så klart ingen som vet än! Vi väntar med spänning!pefreli skrev:Några styrkor med M3 som jag ser det.
- SuC
- ingen kardantunnel
Styrkor med P2 vs M3
- rattvärme
- elektrisk baklucka
- mer mysfaktor i kupé
Verkligen I-landsproblem, blir P2 toppen köper jag en sån, i annat fall M3!
Jag funderade på Audi e-Tron, Polestar 2 och EQC nu när jag är i bilbytartankar. Dragkrok behöver jag för att kunna ha mina cyklar till tävlingar därav Model S går bort. Model X går bort p.g.a. att jag redan betalat vad jag ska i alldeles för högt förmånsvärde.
Problemet är som många andra påpekat bristen på laddare. Det gjorde att e-Tron går bort, inte för dagliga resor men för de lite längre resorna vi företar oss årligen så är det helt lönlöst. EQC finns ju inte ens och enligt representant från Mercedes är andra halvan av 2020 att räkna med så den faller bort på grund av det. Återstår gör bara Model 3 Long Range. Så den får det bli tills Cybertruck kommer.

EDIT: Justdetja. Hela grejen med att bygga elbilar som gamla bilar är faktiskt passé i min värld. Så oavsett hur många skärmar Audi trycker in eller hur många knappar Polestar har så förmedlar bilarna något ålderdomligt över interiören. Men så har jag haft Tesla också och det är hittills den bästa bilen jag någonsin haft. Trots kvalitetsbrister jag inte anser borde finnas på så dyra bilar. Bara appen slår allt jag tidigare testat på fingrarna med en slägga.
Problemet är som många andra påpekat bristen på laddare. Det gjorde att e-Tron går bort, inte för dagliga resor men för de lite längre resorna vi företar oss årligen så är det helt lönlöst. EQC finns ju inte ens och enligt representant från Mercedes är andra halvan av 2020 att räkna med så den faller bort på grund av det. Återstår gör bara Model 3 Long Range. Så den får det bli tills Cybertruck kommer.

EDIT: Justdetja. Hela grejen med att bygga elbilar som gamla bilar är faktiskt passé i min värld. Så oavsett hur många skärmar Audi trycker in eller hur många knappar Polestar har så förmedlar bilarna något ålderdomligt över interiören. Men så har jag haft Tesla också och det är hittills den bästa bilen jag någonsin haft. Trots kvalitetsbrister jag inte anser borde finnas på så dyra bilar. Bara appen slår allt jag tidigare testat på fingrarna med en slägga.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Du kan absolut ha dragkrok på en S, däremot kan du inte typa om den för att kunna dra släpvagn. Men till cyklarna går det bra och det är inte särskilt dyrt. Behöver du däremot inte utrymmet är det väl en nobrainer att köpa en M3.grenhall skrev:Jag funderade på Audi e-Tron, Polestar 2 och EQC nu när jag är i bilbytartankar. Dragkrok behöver jag för att kunna ha mina cyklar till tävlingar därav Model S går bort. Model X går bort p.g.a. att jag redan betalat vad jag ska i alldeles för högt förmånsvärde.
Problemet är som många andra påpekat bristen på laddare. Det gjorde att e-Tron går bort, inte för dagliga resor men för de lite längre resorna vi företar oss årligen så är det helt lönlöst. EQC finns ju inte ens och enligt representant från Mercedes är andra halvan av 2020 att räkna med så den faller bort på grund av det. Återstår gör bara Model 3 Long Range. Så den får det bli tills Cybertruck kommer.![]()
![]()
Tesla Y LR -22 EAP
Jag var kanske lite otydlig med att jag leasar så i min värld är det aningen orimligt att sätta drag på en bil som jag ändå säljer inom 1-2 år och så var det det här med typgodkännandet också. Utrymmet är fint men det behövs inte.BrooklynS skrev:Du kan absolut ha dragkrok på en S, däremot kan du inte typa om den för att kunna dra släpvagn. Men till cyklarna går det bra och det är inte särskilt dyrt. Behöver du däremot inte utrymmet är det väl en nobrainer att köpa en M3.grenhall skrev:Jag funderade på Audi e-Tron, Polestar 2 och EQC nu när jag är i bilbytartankar. Dragkrok behöver jag för att kunna ha mina cyklar till tävlingar därav Model S går bort. Model X går bort p.g.a. att jag redan betalat vad jag ska i alldeles för högt förmånsvärde.
Problemet är som många andra påpekat bristen på laddare. Det gjorde att e-Tron går bort, inte för dagliga resor men för de lite längre resorna vi företar oss årligen så är det helt lönlöst. EQC finns ju inte ens och enligt representant från Mercedes är andra halvan av 2020 att räkna med så den faller bort på grund av det. Återstår gör bara Model 3 Long Range. Så den får det bli tills Cybertruck kommer.![]()
![]()
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Vi (eller mest jag) har grubblat mycket på S eller 3 också. Jag har förespråkat S LR för dess längre räckvidd. Vi bor i Luleå och även om vi inte har så mycket långa resor så blir det ibland att vi åker tex Gällivare tur och retur (totalt ca 50mil). Då blir det lättare att man har den större räckvidden tillgänglig för att ta sig tillbaka också. Åker man söderut finns det laddare efter vägen och då är väl tom 3:an snabbare pga lägre förbrukning och snabbare laddning. Men åker man in i områden utan laddinfrastruktur tror jag det kan vara skönt med längre räckvidd.BrooklynS skrev:Du kan absolut ha dragkrok på en S, däremot kan du inte typa om den för att kunna dra släpvagn. Men till cyklarna går det bra och det är inte särskilt dyrt. Behöver du däremot inte utrymmet är det väl en nobrainer att köpa en M3.
Hur som helst var min fru ner till Stockholm och MOS för några veckor sen och fick i uppdrag att spana in 3:ans utrymmen, räcker de till vår familj med två barn (sex och åtta)?
Hon kom hem mer positiv än jag trott om 3:an. Bara vi skaffar takräcke till skidorna ska det nog gå bra.
Däremot hade personalen i butiken sagt att Tesla inte tyckte det var ok att montera ens en cykelkrok på S. De hävdade att man tappar garantin om gör det!?
Nu pratade de med min fru som inte är lika påläst som jag, så hon argumenterade inte mot eller ställde några följdfrågor. Men det kan vara värt att dubbelkolla innan man hänger på en cykelkrok på en helt ny S.
Men vi siktar nu mot en 3:a (vi använder släp ganska ofta). Jag vill bara själv klämma och känna på en först. Jag har bara testat och inspekterat S tidigare.
Vi har en 7-åring och en 10-åring. Inga som helst problem att sätta dem i 3:an. Men det är en bra idé att klämma och känna själv också.Emg skrev:Vi (eller mest jag) har grubblat mycket på S eller 3 också. Jag har förespråkat S LR för dess längre räckvidd. Vi bor i Luleå och även om vi inte har så mycket långa resor så blir det ibland att vi åker tex Gällivare tur och retur (totalt ca 50mil). Då blir det lättare att man har den större räckvidden tillgänglig för att ta sig tillbaka också. Åker man söderut finns det laddare efter vägen och då är väl tom 3:an snabbare pga lägre förbrukning och snabbare laddning. Men åker man in i områden utan laddinfrastruktur tror jag det kan vara skönt med längre räckvidd.BrooklynS skrev:Du kan absolut ha dragkrok på en S, däremot kan du inte typa om den för att kunna dra släpvagn. Men till cyklarna går det bra och det är inte särskilt dyrt. Behöver du däremot inte utrymmet är det väl en nobrainer att köpa en M3.
Hur som helst var min fru ner till Stockholm och MOS för några veckor sen och fick i uppdrag att spana in 3:ans utrymmen, räcker de till vår familj med två barn (sex och åtta)?
Hon kom hem mer positiv än jag trott om 3:an. Bara vi skaffar takräcke till skidorna ska det nog gå bra.
Däremot hade personalen i butiken sagt att Tesla inte tyckte det var ok att montera ens en cykelkrok på S. De hävdade att man tappar garantin om gör det!?
Nu pratade de med min fru som inte är lika påläst som jag, så hon argumenterade inte mot eller ställde några följdfrågor. Men det kan vara värt att dubbelkolla innan man hänger på en cykelkrok på en helt ny S.
Men vi siktar nu mot en 3:a (vi använder släp ganska ofta). Jag vill bara själv klämma och känna på en först. Jag har bara testat och inspekterat S tidigare.
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Behövs inget typgodkänande för en cykelhållare.grenhall skrev:Jag var kanske lite otydlig med att jag leasar så i min värld är det aningen orimligt att sätta drag på en bil som jag ändå säljer inom 1-2 år och så var det det här med typgodkännandet också. Utrymmet är fint men det behövs inte.
Men behöver du inte utrymmet är ju en S onödig.