Radar, snörök och djur på vägen?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

langkarl

Radar, snörök och djur på vägen?

Inlägg av langkarl »

Är i princip på väg att beställa en ny Model S LR men vill höra med er som har erfarenhet hur bilen fungerar på norrländska vintervägar.

En viktig anledning för mig att byta bil är att jag vill ha högsta möjliga säkerhet. Kör sträckan Sundsvall-Kiruna flera gånger i månaden och ser i princip alltid ren, och ofta älg, på eller vid sidan av vägen. Jag har väldigt lite lust att krocka med något djur och vill ha en bil som så långt som möjligt hjälper mig undvika kollision och som är så säker som möjligt om olyckan ändå är framme.

Vad jag förstår så är hel- och halvljuset inte det bästa på S så tänker komplettera med LED-ramp vilket borde lösa det problemet. Däremot funderar jag över hur autobroms och radar fungera på mörka vintervägar med snörök och/eller kraftigt snöfall. Någon som har erfarenhet av detta?

Mitt alternativ till Tesla är sannolikt Volvo som har "Large Animal Detection" men som jag förstår det är det systemet kamerabaserat och sannolikt värdelöst i snörök och snöfall varför jag är intresserad av Teslas radarlösning. Volvos adaptiva helljus verkar också mycket bra med möjlighet at ha kraftigt ljus kvar på "min" sida av vägen vid möte. (Däremot verkar Tesla överlägsen på så många andra sätt, inte minst i driftkostnader för en som kör ganska många tusen mil per år)

När det gäller räckvidd har jag kollat med Abetterrouteplanner och det ser ut som att det bör gå att ta sig Sundsvall-Kiruna utan att få tomt batteri även om vintervädret är det sämsta. Sträckan Töre - Puoltikasvaara sannolikt där det eventuellt blir problem men då finns nödlösning med laddning på "E-10 baren" längs vägen till exempel.
Finns det några norrlänningar som kan bekräfta att jag tänker rätt om räckvidden även när det är riktigt kallt och grinigt?

Ber om ursäkt om detta diskuterats flera gånger tidigare. Har försökt hitta med hjälp av sökfunktionen här på forumet men inte lyckats nått vidare.

Tacksam för kommentarer, tips och råd!
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Re: Radar, snörök och djur på vägen?

Inlägg av OfarligTesla »

Tycker inte S har så dåliga lysen faktiskt, min erfarenhet är att halvljusen är så pass bra att helljusen inte förbättrar så mycket. Har inte haft några problem att köra i genom vinterskogen och se mycket. Däremot tycker jag inte att Autopiloten skall användas på dessa vägar, dels för att den inte ser några linjer samt att frontradarn bygger på sig snö och is rätt fort så den slutar fungera.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Tror det finns en ”övertro” på att systemen klarar av det mesta. (Tex Volvos Large Animal Detection) Man ska nog mer se de som ”influensavaccin” =minskar sannolikheten för vissa personer i vissa fall. MEN ändå absolut ingen dum ide att man vill ha ett sådant system bara man förstår vad det är man får. ;)

Brukar då jag lär ut om liknande system beskriva att ”bästa systemen” (Volvo?) klarar av att upptäcka älgar enligt följande:

1 lagom stora
2 ej haltar
3 som går lagom fort
4 går tvärs över vägen
5 avvikande färg (vita sommartid och mörka vintertid...)
6 funkar dessutom även i mörker OM älgen är upplyst av bilens strålkastare.
7 förutsätter så klart fri kamerasikt

Läs nedan från Volvos egna beskrivning som oftast inte kommer fram då man läser i deras reklambroschyrer osv. :|

https://www.volvocars.com/se/support/to ... -detection

Dvs systemen jobbar med ”typiska rörelsemönster” som kamerasystemet kan uppfatta OCH där dataprogrammets algoritmer identifierar som en älg OCH som då är programmerar att bromsa.

Ett vanligt radarbaserat system kan ju se ”genom snörök” och upptäcker då i princip främst bara metallföremål. (Som dessutom helst ska vara ett metallföremål som fysiskt flyttar på sig). Radar har därför svårt att se djur. Även om radar i vissa fall även kan registrera ”vatten”. Har dock frågat de som utvecklar dylika radarsystem, och de klarade i alla fall då inte av att upptäcka djur tex en älg med någon högre sannolikhet (även fast de innehåller vatten)

Finns vissa system som även jobbar med ”värmesignatur”. Problemet då är ändå att urskilja tex ett djur från en soluppvärmd sten som ger utslag nattetid osv.

Så jag skulle säga nej. Finns inga ”tillförlitliga system” idag som upptäcker älgar generellt med någon högre säkerhet. Ännu mindre om vi pratar om stillastående små renar/renflockar som slickar vägsalt, rådjur, grävling, stora isklumpar som rullat ner från höga plogkanter, människor som går/cyklar LÄNGS vägkanten pillande på sina telefoner osv.

Här börjar man ana problematiken med självkörande bilar (AP...) som måste fungera med högre sannolikhet/säkerhet än >99,99999% överallt.

Men skulle vi nöja oss med sannolikheten jag skrev ovan 1/10milj? Det låter ju bra? Då fattar alltså VARJE bil i princip ETT ”felaktigt” beslut VARJE år. Som alltså kan leda till en felaktig tvärbromsning, felaktig undanmanöver, utebliven reaktion osv =hög risk för olycka.

Vi människor är definitivt inte heller ofelbara. Så för ”samhällsnyttan” räcker det ju egentligen att systemet är bättre än människor. För det ”stämningsglada” USA är ju dock frågan om hur man då hanterar de där 0,00001% årligen då varje bil gjort fel? Då börjar man inse komplexiteten inom området.

Så jag själv hade möjligtvis vägt in Volvos ”Large animal Protection” om de och jämförd bil var ganska lika i det mesta. Men personligen är det många andra områden som jag tycker har högre prioritet/skillnad åt båda håll +/- när det gäller Tesla/Volvo. Är för övrigt själv Norrlänning och har även kört elbil i de mest skiftande förhållanden.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
HX100

Inlägg av HX100 »

Jag har hunnit köra Östersund - sundsvall flera gånger under mörker och snöoväder flera gånger och jag har känt mig mycket säkrare än vanligt tack för radaravkänningen. Speciellt när det varit nysnö som lämnar stora moln framför varje bil så har Teslan sett bilen i displayen trots att jag själv inte sett något alls.
Dock funkar sällan AP så fort snö på vägen blockerar linjer osv.

Helljuset är helt ok, även automatiken. Men jag känner igen det där att man kan aldrig ha för mycket ljus här uppe den här jävla årstiden.
langkarl

Inlägg av langkarl »

Tack för kloka svar!

Säkrast verkar vara att hålla låg fart när sikten är dålig... Inga nyheter egentligen.

I alla fall inte sämre att krocka med älg i Tesal Model S än i någon annan bil tror jag.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

Jag kikade lite på detta innan vi skaffade teslan och har för mig att Audi fortfarande har kvar IR-kamera som tillval.
Moelito
elbilist

Inlägg av Moelito »

Audi etron med night vision? @mati har ju snackat om hur trevlig den funktionen är och att det räddat honom från vilt. Är ju IR-baserat. Kanske blir problem med räckvidden med tanke på din norrlandskörning dock.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

VW Passat GTE
Audi E-Tron 55 Proline Advanced
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

langkarl skrev:
Är i princip på väg att beställa en ny Model S LR men vill höra med er som har erfarenhet hur bilen fungerar på norrländska vintervägar.

En viktig anledning för mig att byta bil är att jag vill ha högsta möjliga säkerhet. Kör sträckan Sundsvall-Kiruna flera gånger i månaden och ser i princip alltid ren, och ofta älg, på eller vid sidan av vägen. Jag har väldigt lite lust att krocka med något djur och vill ha en bil som så långt som möjligt hjälper mig undvika kollision och som är så säker som möjligt om olyckan ändå är framme.

Vad jag förstår så är hel- och halvljuset inte det bästa på S så tänker komplettera med LED-ramp vilket borde lösa det problemet. Däremot funderar jag över hur autobroms och radar fungera på mörka vintervägar med snörök och/eller kraftigt snöfall. Någon som har erfarenhet av detta?

Mitt alternativ till Tesla är sannolikt Volvo som har "Large Animal Detection" men som jag förstår det är det systemet kamerabaserat och sannolikt värdelöst i snörök och snöfall varför jag är intresserad av Teslas radarlösning. Volvos adaptiva helljus verkar också mycket bra med möjlighet at ha kraftigt ljus kvar på "min" sida av vägen vid möte. (Däremot verkar Tesla överlägsen på så många andra sätt, inte minst i driftkostnader för en som kör ganska många tusen mil per år)

När det gäller räckvidd har jag kollat med Abetterrouteplanner och det ser ut som att det bör gå att ta sig Sundsvall-Kiruna utan att få tomt batteri även om vintervädret är det sämsta. Sträckan Töre - Puoltikasvaara sannolikt där det eventuellt blir problem men då finns nödlösning med laddning på "E-10 baren" längs vägen till exempel.
Finns det några norrlänningar som kan bekräfta att jag tänker rätt om räckvidden även när det är riktigt kallt och grinigt?

Ber om ursäkt om detta diskuterats flera gånger tidigare. Har försökt hitta med hjälp av sökfunktionen här på forumet men inte lyckats nått vidare.

Tacksam för kommentarer, tips och råd!
Vi åker ofta Luleå-Kiruna med M3P och även vid sämsta förhållanden (snömodd/slask och några minusgrader) är det inga problem att åka sträckan. Vill man ha extra marginal toppar man upp i Töre några minuter. Vi laddar alltid i Puoltikas eftersom vi bara har 220V 8A i Kiruna hos svärföräldrarna.

Just att resa i Norrland är elbilens största fördel då det blir långa mil och därmed stor besparing. SuC-nätverket är bra placerat och borde väl egentligen bara kompletteras i Dorotea för att anses vara mer eller mindre heltäckande.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

langkarl skrev:
Tack för kloka svar!

Säkrast verkar vara att hålla låg fart när sikten är dålig... Inga nyheter egentligen.

I alla fall inte sämre att krocka med älg i Tesal Model S än i någon annan bil tror jag.
Radarn och kamerorna är bra komplement men när det gäller älg chansar man inte. Fördelen är att räckvidden ökar ju lägre hastighet du håller så det känns ändå som en vinst... :D
Tesla Y LR -22 EAP
Jerka

Inlägg av Jerka »

Det är infraröda kameror man ska ha för att se djur i mörker och inget annat. Djur och människor lyser bokstavligen i mörkret, och med en IR-kamera kan man se dem. Inget annat system är bättre för att se i mörker.

Audi har ju sitt system, Mati kan berätta mer, och andra biltillverkare kommer följa efter, var så säkra. Jag tror de finns att köpa som lösa tillbehör också. YouTube är din vän.

(Disclaimer: Jag jobbar med IR, dock inte sådan som sitter i bilkameror.)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Har inte så mycket tester i yrsnö då man måste köra långsamt. Kan dock dela med mig av följande klipp som jag kallar Oh Deer, oh Dear...

Jag och bilen såg väl djuren hyfsat samtidigt. Jag var nog lite kvickare dock. Misstänker att det är främst radarn men nu har jag AP1 och möjligheter till bättre iakttagelser är större i nyare bilar med bättre radar, fler kameror och bättre hårdvara för analyser.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jerka skrev:
Audi har ju sitt system, Mati kan berätta mer, och andra biltillverkare kommer följa efter, var så säkra. Jag tror de finns att köpa som lösa tillbehör också. YouTube är din vän.

Night vision upptäcker personer och lite större djur som älgar och rådjur automatiskt. De markeras med en gul ram i displayen. Bilen varnar när den bedömer att människan eller djuret är på väg att korsa vägen. Identifieringen fungerar på ganska stort avstånd, gissningsvis 100m eller så. Men det beror på omständigheterna.
Men även om bilen inte förmår att identifiera djuret så ser man det ju själv i displayen eftersom det lyser som en stark lampa i IR-bilden. På sommarn blir det svårt eftersom stenar och träd är uppvärmda och lyser likadant, men nu på hösten och vintern är det fullkomligt uppenbart när det står ett djur på vägen. Jag körde hem i mörkret häromdagen och såg nåt ljust i kamerabilden på vägen några hundra meter längre fram. Jag kunde inte se det genom vindrutan och det gick inte att se vad det var i kamerabilden heller, men det var nånting varmt där. När jag var nästan framme dök det upp i strålkastarljuset. Det var en hare som skuttade omkring i vägkanten. Tveksamt om jag hade sett den överhuvudtaget utan Night Vision.
Kameran ser i princip hur långt som helst, det finns ingen begränsning på det viset. Det är en svart-vit bild av omgivningen. Man kan se lika långt som i dagsljus, men eftersom det är optiskt så försämras sikten naturligtvis också av regn eller snö.

Som en nördig kuriosa kan jag berätta att jag körde omkring i trädgården häromdagen och tittade på mitt hus genom IR-kameran från alla möjliga vinklar för att upptäcka värmeläckage. :geek:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Energideklaration mha bilen! :lol: :mrgreen: :ugeek:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Jerka skrev:
Det är infraröda kameror man ska ha för att se djur i mörker och inget annat. Djur och människor lyser bokstavligen i mörkret, och med en IR-kamera kan man se dem. Inget annat system är bättre för att se i mörker.

En kompis har en BMW med IR-känslig kamera. Man ser verkligen förvånansvärt mycket vilt vid vägkanten, i skogen och på vägen när man är ute och kör. Finns säkert tillfällen när detta inte funkar så bra också, men jag skulle vilja sätta upp detta på önskelistan till Elon! + matrilslysen!

PS De äldre xenon-teslorna har rätt dåligt ljus- LED är betydligt bättre, men har lite "fläckig" ljusbild. Godkänt ändå. Men extraljus är aldrig fel...
DS
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Energideklaration mha bilen! :lol: :mrgreen: :ugeek:
Det var mer det tekniska intresset som spelade in där. Jag var förvånad över resultatet. Jag har bara gamla tvåglasfönster, men där läcker det inte ut så mycket värme. Inte genom den gamla ytterdörren heller. Helt tvärtemot vad jag trodde. Jag har alltid funderat om det är lönt att byta fönster för energiförbrukningens skull, men det verkar vara att kasta pengar i sjön. Däremot så läcker taket som ett såll. Det visste jag redan, och jag kommer nog göra om det till sommarn, men det är ändå intressant att se det svart på vitt (eller vitt på svart i det här fallet).
Torpargrunden läcker också ut värme, men den ska man nog låta bli att isolera om man vill undvika fuktskador längre fram. En 100+ år gammal kåk ska läcka lite. Den är byggd så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Samma sak med taket på gamla hus faktiskt. Vinden värmdes upp av murstocken och den varma luften ventilerades ut innan den kondenseras mot en kall yta. Man använde ju spillvärme från eldning. Otroligt många gamla hus har ju konverterats till elvärme och murstocken används då inte längre. Det växer på många vindar...
langkarl

Inlägg av langkarl »

Tack för alla intressanta inlägg!

Har kollat detta med IR lite mera och hittat detta på Youtube;

Uppenbarligen har denna person lyckats montera en FLIR Pathfindir II på sin Model S och kopplat det hela så att bilden visas på bilens stora skärm.
Mycket intressant och skulle jag hitta någon som kan fixa detta åt mig här i Sverige så skulle jag vara villig att betala för det. Kan då strunta i extraljusen och spara in en del pengar där att använda till IR-kameran i stället.

Nån som har sett detta i verkligheten eller vet någon firma som skulle kunna hjälpa till med installation på min kommande Model S?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

langkarl skrev:
Tack för alla intressanta inlägg!

Har kollat detta med IR lite mera och hittat detta på Youtube;

Uppenbarligen har denna person lyckats montera en FLIR Pathfindir II på sin Model S och kopplat det hela så att bilden visas på bilens stora skärm.
Mycket intressant och skulle jag hitta någon som kan fixa detta åt mig här i Sverige så skulle jag vara villig att betala för det. Kan då strunta i extraljusen och spara in en del pengar där att använda till IR-kameran i stället.

Nån som har sett detta i verkligheten eller vet någon firma som skulle kunna hjälpa till med installation på min kommande Model S?
Ser ut som att han har lurat bilen genom att byta ut backkameran mot sin värmekamera, ganska smart om
det funkar, men jag har även sett klipp där dom hängt en lös skärm (i-Pad eller nåt) framför stora skärmen, vilket
skulle kunna funka det också såklart :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Man kan säkert relativt enkelt få modifikationen att switcha kamera till backkameran om man backar också. Klart intressant.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Gustafsson skrev:
Man kan säkert relativt enkelt få modifikationen att switcha kamera till backkameran om man backar också. Klart intressant.
Säkerligen lite klurigare men fullt görbart och riktigt bra ju :)
Nu blev jag intresserad på riktigt ju! :)
Jag tänkte annars att en lös skärm skulle funka med tanke på hur pass bra det är liksom, men kan
man komma in i systemet så är det ju ännu bättre :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Bjelke skrev:
Gustafsson skrev:
Säkerligen lite klurigare men fullt görbart och riktigt bra ju :)
Nu blev jag intresserad på riktigt ju! :)
Jag tänkte annars att en lös skärm skulle funka med tanke på hur pass bra det är liksom, men kan
man komma in i systemet så är det ju ännu bättre :)
Ett litet relä/switch kopplad till backlyset för att byta videoinput ?
langkarl

Inlägg av langkarl »

Efter lite googlande hittar jag detta. Hårdvara fört att spegla Iphone eller Android till stora skärmanen på Model S och X. Kopplar in sig på ingången för backkameran mycket riktigt.

https://www.beatsonicusa.com/teslamirroringv1.html

Finns även instruktionsvideo för monteringen, som faktiskt ser rätt enkelt ut, på Youtube.

Förhoppningsvis finns någon som gör motsvarande för koppling till FLIR-kameran eller någon sorts adapter som löser problemet.
Vad tror ni om detta?
Skriv svar