https://electrek.co/2019/10/31/tesla-mo ... he-taycan/Tesla’s upcoming power increase through software update is going to add 50 horsepower to the Model S’ peak output, according to CEO Elon Musk who says that the Model S Raven will now beat the Porsche Taycan Turbo S on the quarter-mile.
Tesla S får 50hk till, ska slå Taycan
Moderator: Redaktion
Tesla S får 50hk till, ska slå Taycan
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tesla S får 50hk till, ska slå Taycan
Haha, kul, jag förutspådde precis detta i den andra Porsche vs Tesla-tråden
/fth

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Gäller detta alla model s eller bara performance? Står inget specifikt i artiklarna. Någon som fått uppdateringen?
Röd S100D -18, OZ superturismo black 21”, Chrome Delete, EAP+FSD och fri SuC.
- Teslaspolen
- Teslaägare
Varför mäter man fortfarande motorkraft i hk? För mig som aldrig varit intresserad av bilar innan elbilen kom så betyder den siffran lika mycket för mig som en furlong.
Elmotorer ska mätas i kilowatt! Och egentligen avgasmotorer också, men det är nog svårt att ändra en hundraårig gammal vana.
Elmotorer ska mätas i kilowatt! Och egentligen avgasmotorer också, men det är nog svårt att ändra en hundraårig gammal vana.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
I bilregistret har det stått KW så länge som jag kan minnas.Teslaspolen skrev:Och egentligen avgasmotorer också, men det är nog svårt att ändra en hundraårig gammal vana.
- Teslaspolen
- Teslaägare
Desto mer poäng till vad jag menar, men i folkmun så är det annat.dstr skrev:I bilregistret har det stått KW så länge som jag kan minnas.Teslaspolen skrev:Och egentligen avgasmotorer också, men det är nog svårt att ändra en hundraårig gammal vana.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Hästkrafter är lite orent eftersom vi menar olika i USA och i Europa. En amerikansk mekanisk hästkraft är 1,01387 metriska hästkrafter (PS = Pferdestärke).
Det är av hävd. Av någon märklig anledning snackar vi skärmstorlek i tum och inte cm, och ännu konstigare är däckmått som har inre diameter i tum och bredd i mm.
Och många som tränar snackar kalorier, men, menar kilokalorier, och borde väl använda kilojoule.
Kan vara värt att städa hemma innan man klagar på jänkarnas mått
Och många som tränar snackar kalorier, men, menar kilokalorier, och borde väl använda kilojoule.

Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- nicklasandersson
- Teslaägare
Jag tror det är för att med kW blir det ett lägre värde... Hade det varit tvärtom så att t ex 100 hk varit 175 kW hade alla pratat kW sedan länge. 

MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
Då är det dags att snacka Watt helt enkelt!nicklasandersson skrev:Jag tror det är för att med kW blir det ett lägre värde... Hade det varit tvärtom så att t ex 100 hk varit 175 kW hade alla pratat kW sedan länge.
Hur stort batteripack man har kan man ju ange i elektronvolt, jag har tidigare sagt att min bil har 2E27 eV...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Gustafsson
- Teslaägare
Porsche har säkert också lite att göra på mjukvarufronten, en uppdatering där så blir det 2-1 till Porsche.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Och fossilbilarna blir allt längre efter!Gustafsson skrev:Porsche har säkert också lite att göra på mjukvarufronten, en uppdatering där så blir det 2-1 till Porsche.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
5% ökad effekt står det i uppdateringsbeskrivningen att man ska ha fått. Jag har en Raven Long range.Johan84 skrev:Gäller detta alla model s eller bara performance? Står inget specifikt i artiklarna. Någon som fått uppdateringen?
Tesla Model S "Raven" Long range FSD 2019
Gör det någon märkbar skillnad?Anders1 skrev:5% ökad effekt står det i uppdateringsbeskrivningen att man ska ha fått. Jag har en Raven Long range.Johan84 skrev:Gäller detta alla model s eller bara performance? Står inget specifikt i artiklarna. Någon som fått uppdateringen?
Också intresserad av om det gjort någon skillnad, läste här https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 216/page-5 och blev lite fundersam. Känns ju dåligt om raven är slöare. Någon som kört/ägt båda?zed skrev:Gör det någon märkbar skillnad?Anders1 skrev:5% ökad effekt står det i uppdateringsbeskrivningen att man ska ha fått. Jag har en Raven Long range.Johan84 skrev:Gäller detta alla model s eller bara performance? Står inget specifikt i artiklarna. Någon som fått uppdateringen?
-
Finns tester på youtube
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Ja, finns gott om tester på performance men inte för LR...Henrik Torphammar skrev:Finns tester på youtube
Jag verkar inte fått något extra på min release info. Men kanske bara är raven. Någon som har en 100d non-raven som fått?
Röd S100D -18, OZ superturismo black 21”, Chrome Delete, EAP+FSD och fri SuC.
Konstigt om ökad effekt kommer i uppdatering på nuvarande bilar, borde resultera i nya accelerationssiffror på nya bilar men ingen ny info på beställningssidan.
Någon som vet förresten om rollout gäller andra bilar än Performance? Förr stod det på beställningssidan att rollout-avdrag gällde Performance men inte nuförtiden. Misstänker att det gäller alla bilar nu.
Någon som vet förresten om rollout gäller andra bilar än Performance? Förr stod det på beställningssidan att rollout-avdrag gällde Performance men inte nuförtiden. Misstänker att det gäller alla bilar nu.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Precis. Och kWh är ju inte heller direkt någon SI-enhet.bylund skrev:Det är av hävd. Av någon märklig anledning snackar vi skärmstorlek i tum och inte cm, och ännu konstigare är däckmått som har inre diameter i tum och bredd i mm.
Enbart Raven som omfattas av ”effektökningen”. Och några 50 hk extra är det inte i dagsläget enl jänkare som testat. Alt är det så att maximala peakeffekten ökat lite grann, men att den i vissa hastighetsintervall faktiskt fått 50 hk till.Johan84 skrev:Jag verkar inte fått något extra på min release info. Men kanske bara är raven. Någon som har en 100d non-raven som fått?