Man kan utgå ifrån att Tesla har mycket goda skäl att optimera laddningen så mycket det bara går- Tar laddningen för lång tid blir det kapacitetsproblem vid SuC och går den för fort kan bilarna skadas. Jag har svårt att se att det skulle hjälpa till särskilt mycket att klaga på det - vad ska Tesla kunna göra åt saken? De kan ju inte byta batteripack till höger å vänster.
Självklart finns en gräns för vad som kan anses rimligt, t.ex. om bilen laddar sämre än andras liknande bilar. Men då är det ju ett fel på bilen.
Fast det är ju det som är grejen, att den laddar mycket sämre än alla andra bilar.
Hade en VW e-up tidigare och den laddade jag med ca 35-45kW, med Teslan 30-70kW. Teslan drar betydligt mer ström vilket gör att min gamla billiga e-up laddar ungefär lika snabbt som Teslan!
Ingen säljare nämnde detta vid visning av bilen! Då var det hela tiden 20 mil på 20 minuter.
Får du inte mer än 30-70 kW är ju nåt fel på bilen. 85 batteriet ska iaf vara en bit över 100 kW vid låg SOC tänker jag.
Jag kan få upp till 118kW om jag minns rätt, men det varar bara i några minuter. Redan efter en minut så går det snabbt ner. Och efter kanske 5-10 minuter så laddar jag med 60-70 kW.
Vid 30% laddning så laddar jag runt 70 kW. Vid 50% laddning har jag ganska exakt 50 kW hastighet, sen går det snabbt neråt ju mer batteriet fylls.
Förut var det 74kW vid 50% laddning och oftast mellan 85-110 kW mellan 0-45% laddning.
Håller med om att en officiell förklaring är på sin plats om andra ägare ser samma sak. Tycker även att mitt 100- batteri laddar långsammare nu än när jag fick bilen för ett år sedan. Där är det dock inte begränsande för mig.
Jag har lite problem med argumentet att det är för att skydda batteriet som man begränsat effekten pga tidigare beskrivningar där taxi alltid laddar på SuC och ändå håller batterierna för dessa ägare bra.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Laddningen är mycket långsammare nu över 45%, mellan 0 till 40% så har jag mellan 120-145kW.
Sedan sjunker det snabbt och vid ca 45% så är det nere under 100kW. Det irriterar mig som fan.
För 5 år sedan så laddade min gamla S85 med iaf 100kW även vid 50%.
Min tidigare S100D kunde utan problem ladda med över 100kW iaf upp till 60-65% och sedan sjönk det Sakta ned under 100kW. Inte som nu.
Underbar bil, och fantastiskt med laddstationerna. Men denna del har blivit mycket sämre och då har jag det senaste Model S batteriet men NonRaven tyvärr.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Det är smått pinsamt att elbilskritiker får rätt när våra batterier inte 'håller' mer än några år och 10000mil för att prestera såhär
Även om det inte riktigt stämmer så kommer deras argument ändå ha en ganska vass egg nu.
Men min bil är helt ny och har sedan 0mil haft detta "problem" som även tycks blivit värre. Jag laddar mycket hellre med 120kW hela vägen upp till 70% än att den kan ladda med 135 mellan 25% till 28% typ
Får hoppas dom kommer fram till en lösning på detta.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D