En gammal tråd men jag känner för att skriva av mig lite efter senaste veckornas elände. Funderade på att ta med en Kia E-Niro hem från Spanien. Här finns den med det lilla batteriet och det stora. Man får en med det lilla för lite under 300kSEK. (Kolla
http://www.coches.net) Finns även en del Teslor men jag blir inte klok på årsmodellerna här. Verkar nästan som man sålt gamla Teslor med nyare årsmodeller här nere. Oavsett så ledde det där med Kian till att jag började kolla laddstationer, hur tar man sig hem utan SuC. Det stora elbolaget Iberdrola håller på och bygger laddstationer längs de stora vägarna så då tänkte jag att det måste man ju testa innan man ger sig på något så galet. (
https://www.iberdrola.es/en/movilidad-e ... ra-de-casa) Laddad hem deras app, och sen började cirkusen. Jag har många e-post adresser och jag försökte verkligen med alla till buds stående medel att registrera mig, på alla adresser och inget fungerade. Dom vill ha passnummer, adress, (som ska finnas i deras databas) farmors skonummer osv, det var helt sjukt. Dom frågar efter så mycket och skriver du fel så går det inte, men då är din mailadress redan registrerad på något konstigt sätt så då kan man inte göra om det. Ny mailadress och så provar man igen, nej men då verkar dom sparat ditt passnummer...

Efter flera mail med deras kundtjänst (med diverse mycket märkliga förslag som att skriva in adressen till deras kontor som min adress) så ringde jag, sittande vid en laddare och spelade förtvivlad kund. 15 minuter senare fick jag ett konto som jag kunde aktivera och lägga in mitt kort på. Varför ska dom krångla till det så mycket? Spanien är ett underbart land men ibland blir det för mycket skrivbordsprodukter!! Verkligen inte enkelt att försöka ladda en bil. Jag är inget bra på spanska men dom förstod nog vad jag tyckte om deras system. Hur som helst. 44 kW mäktade Chademon med och deras CCS klarar inte mer än 50 heller. Nåväl, innan SuC nätet är utbyggt här nere så är det åtminstone bättre än 1 fas 10A.... Skulle någon hamna i nöd så säg till. Kanske kan man hjälpa till.
Nu sitter jag på något jag inte tänker släppa!