Imitation is the sincerest form of flattery that mediocrity can pay to greatness.
- Oscar Wilde
ECarExpo 2019 Göteborg
Moderator: Redaktion
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8224
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: ECarExpo 2019 Göteborg
Kul att höra tankarna bakom interiördesignen, men jag kan inte låta bli tänka på följande citat:
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8224
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: ECarExpo 2019 Göteborg
Ingen tvekan om vilken bil som generar mest intresse på mässan iaf.
Vi får hoppas att dom får snurr på produktionen, dom kommer att sälja alla dom tillverkar.
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: ECarExpo 2019 Göteborg
Ha ha, du fångade mig på bild när jag inspekterade bilen som jag reserverat. Lite mindre invändigt än min MS men det kommer funka bra ändå.fth skrev:Ingen tvekan om vilken bil som generar mest intresse på mässan iaf. Vi får hoppas att dom får snurr på produktionen, dom kommer att sälja alla dom tillverkar.
/fth
Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
Re: ECarExpo 2019 Göteborg
Var på mässan idag och pratade med några som valde mellan Polestar 2 och Tesla 3.fth skrev:Ingen tvekan om vilken bil som generar mest intresse på mässan iaf. Vi får hoppas att dom får snurr på produktionen, dom kommer att sälja alla dom tillverkar.
/fth
Det var jämnt, men valet blev till slut Teslan.
De tyckte att Polestar 2 var trång och sikten framåt var så mycket bättre på Teslan.
Ställde en massa bra frågor till Polestarfolket.
Fick tyvärr mest svaret, "hemligt".
Vilket jag tolkar som att de jobbar på det men vill inte säga hur långt de har kommit.
Min allmänna tolkning är att det kommer att hända galet mycket i bilindustrin de närmsta 5 åren.
Frågade många bilförsäljare på mässan, kommer ni att
sälja några fossilbilar 2025.
Fick oftast svaret, "Inga kommentarer" vilket jag tolkar dom ett nej.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: ECarExpo 2019 Göteborg
Om frågan gällde svenska marknaden tror jag att man redan nästa år kommer sälja mest laddhybrider och kanske bara BEV 2025.Zalman3 skrev:Frågade många bilförsäljare på mässan, kommer ni att
sälja några fossilbilar 2025.
Fick oftast svaret, "Inga kommentarer" vilket jag tolkar dom ett nej.
Om frågan gäller världen är det mer tveksamt tror jag.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19957
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: ECarExpo 2019 Göteborg
...Jag har inget problem med att sitter en fossilmotor i.Fredrik j skrev:fth skrev:Jag förstår bara inte varför man skulle vilja ha en smutsig fossilmotor i det snygga paketet, skulle dom komma med en BEV-version (Polestar 1.5?) så kanske...Fredrik j skrev:Polestar1 är ouppnåeligt dyr.
Fick jag välja fritt vill jag ha en.
/fth
.../quote]
(Har inget problem med = föredrar)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: ECarExpo 2019 Göteborg
Förstår inte att folk tycker cybertrucken är för stor att köra runt med men Mercedes bil tycker jag verkar ännu svårare att hitta parkeringsplatser till.

Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: ECarExpo 2019 Göteborg
Nope. Har inget problem med = ingen deal-breaker.Bjelke skrev:...Jag har inget problem med att sitter en fossilmotor i.Fredrik j skrev:fth skrev:Jag förstår bara inte varför man skulle vilja ha en smutsig fossilmotor i det snygga paketet, skulle dom komma med en BEV-version (Polestar 1.5?) så kanske...Fredrik j skrev:Polestar1 är ouppnåeligt dyr.
Fick jag välja fritt vill jag ha en.
/fth
.../quote]
jo det här vi förstått...
(Har inget problem med = föredrar)
Om det finns andra egenskaper som tilltalar.
Men helst skulle jag vilja att min volvo s90 fanns som BEV.
Provkörningen av tesla lärde mig att batteridrift är framtiden.
Re: ECarExpo 2019 Göteborg
Här kan vi dessutom prata om att vara ful till skillnad mot CyberTruck.frippan skrev:Förstår inte att folk tycker cybertrucken är för stor att köra runt med men Mercedes bil tycker jag verkar ännu svårare att hitta parkeringsplatser till.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8224
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: ECarExpo 2019 Göteborg
Ja, konceptbilar kan ju se ut lite hur som helst, men det där spektaklet är nog något av det fulaste jag sett. Jag fattar inte tanken heller, interiören med en rund soffa, hur tänkte dom att det skulle fungera i trafiken med säkerhetsbälten etc?LarsL skrev:Här kan vi dessutom prata om att vara ful till skillnad mot CyberTruck.frippan skrev:Förstår inte att folk tycker cybertrucken är för stor att köra runt med men Mercedes bil tycker jag verkar ännu svårare att hitta parkeringsplatser till.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: ECarExpo 2019 Göteborg
Så om man inte får dricka dinosauriejuice så kan man i alla fall köra omkring i ett dinosaurieägg?frippan skrev:Förstår inte att folk tycker cybertrucken är för stor att köra runt med men Mercedes bil tycker jag verkar ännu svårare att hitta parkeringsplatser till.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: ECarExpo 2019 Göteborg
Jag tycker Mercas koncept ser ut som en cykelhjälm
jag har en liknande när jag cyklar!
MYP-26/M3-24
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: ECarExpo 2019 Göteborg
Det var det ungarna sa ”En jättestor cykelhjälm”!HelectriC skrev:Jag tycker Mercas koncept ser ut som en cykelhjälmjag har en liknande när jag cyklar!
Re: ECarExpo 2019 Göteborg
Kanske man ska associera till säkerhet helt enkeltLarsL skrev:Det var det ungarna sa ”En jättestor cykelhjälm”!HelectriC skrev:Jag tycker Mercas koncept ser ut som en cykelhjälmjag har en liknande när jag cyklar!
MYP-26/M3-24
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: ECarExpo 2019 Göteborg
Men denna kan man parkera varsomhelst.frippan skrev:Förstår inte att folk tycker cybertrucken är för stor att köra runt med men Mercedes bil tycker jag verkar ännu svårare att hitta parkeringsplatser till.
Parkeringsvakterna kommer tro att det är någon ful modern konst.

MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: ECarExpo 2019 Göteborg
Sicket trams. Ända sedan 50-talet har framtidsbilarna sett utcså där. Som ägg. Lyckligtvis har det aldrig blivit så och förmodligen blir det inte så i framtiden heller. Varför ska ett kollektivfordon ha design överhuvudtaget? Det är ju 100% funktion som gäller. Inte bryr man sig om hur bussen eller tåget estetiskt ser ut.
Re: ECarExpo 2019 Göteborg
Vai inne på mässan igår
Det var lite av en besvikelse var var alla nya modeller fån WW peugeot, opel mm?
Eftersom det är så mycket snack om Polestar och "kvalitetskänslan den har" så var jag rätt nyfiken, och den ser rätt ok ut på utsidan men insidan!! Det såg mest ut som om någon höll på med klipp och klistra med flera olika material, den kändes dessutom trång.
Det här är självklart subjektivt men det var ännu tydligare för mig hur långt före tesla M3 ligger (saknar egentligen bara en HUD på m3)
El-minin var ganska trevlig dock för litet batteri för längre pendling.
Behållningen från mässan var att man kunde se nya effektivare tunna solpaneler som kan ersätta taket i stället för att sättas på taket man har, förmodligen billigare än teslas som tydligen bara är enfas och därför inte kommer till Sverige på flera år (fick denna info från trevlig teslapersonal)
Det var lite av en besvikelse var var alla nya modeller fån WW peugeot, opel mm?
Eftersom det är så mycket snack om Polestar och "kvalitetskänslan den har" så var jag rätt nyfiken, och den ser rätt ok ut på utsidan men insidan!! Det såg mest ut som om någon höll på med klipp och klistra med flera olika material, den kändes dessutom trång.
Det här är självklart subjektivt men det var ännu tydligare för mig hur långt före tesla M3 ligger (saknar egentligen bara en HUD på m3)
El-minin var ganska trevlig dock för litet batteri för längre pendling.
Behållningen från mässan var att man kunde se nya effektivare tunna solpaneler som kan ersätta taket i stället för att sättas på taket man har, förmodligen billigare än teslas som tydligen bara är enfas och därför inte kommer till Sverige på flera år (fick denna info från trevlig teslapersonal)
Re: ECarExpo 2019 Göteborg
Fast det beror ju på åskådaren om man tycker interiören i M3 ligger före eller inte. För mig är M3 interiören som klippt och skuren för en bil som kör själv (och när M3 kör helt själv om sisådär 10år, så ska jag hänga på låset till Tesla och beställa en) där man som passagerare inte ska interagera med själva körningen. Interiören i PS2 är för mig mer ”förarens bil” och det gillar jag.boz skrev:Vai inne på mässan igår
Det var lite av en besvikelse var var alla nya modeller fån WW peugeot, opel mm?
Eftersom det är så mycket snack om Polestar och "kvalitetskänslan den har" så var jag rätt nyfiken, och den ser rätt ok ut på utsidan men insidan!! Det såg mest ut som om någon höll på med klipp och klistra med flera olika material, den kändes dessutom trång.
Det här är självklart subjektivt men det var ännu tydligare för mig hur långt före tesla M3 ligger (saknar egentligen bara en HUD på m3)
El-minin var ganska trevlig dock för litet batteri för längre pendling.
Behållningen från mässan var att man kunde se nya effektivare tunna solpaneler som kan ersätta taket i stället för att sättas på taket man har, förmodligen billigare än teslas som tydligen bara är enfas och därför inte kommer till Sverige på flera år (fick denna info från trevlig teslapersonal)
MYP-26/M3-24
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: ECarExpo 2019 Göteborg
Skillnaden är väl att CyberTrucken ser ut som den gör för att den är extremt funktionell. Alltså inte utan skäl. Mercedesbilen däremot ser extremt ful ut utan minsta skäl. Finns inga funktionella skäl till att se ut så där.fth skrev:Ja, konceptbilar kan ju se ut lite hur som helst, men det där spektaklet är nog något av det fulaste jag sett. Jag fattar inte tanken heller, interiören med en rund soffa, hur tänkte dom att det skulle fungera i trafiken med säkerhetsbälten etc?LarsL skrev:Här kan vi dessutom prata om att vara ful till skillnad mot CyberTruck.frippan skrev:Förstår inte att folk tycker cybertrucken är för stor att köra runt med men Mercedes bil tycker jag verkar ännu svårare att hitta parkeringsplatser till.
/fth
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: ECarExpo 2019 Göteborg
Tryckkabin?renes skrev:Skillnaden är väl att CyberTrucken ser ut som den gör för att den är extremt funktionell. Alltså inte utan skäl. Mercedesbilen däremot ser extremt ful ut utan minsta skäl. Finns inga funktionella skäl till att se ut så där.fth skrev:Ja, konceptbilar kan ju se ut lite hur som helst, men det där spektaklet är nog något av det fulaste jag sett. Jag fattar inte tanken heller, interiören med en rund soffa, hur tänkte dom att det skulle fungera i trafiken med säkerhetsbälten etc?LarsL skrev:Här kan vi dessutom prata om att vara ful till skillnad mot CyberTruck.frippan skrev:Förstår inte att folk tycker cybertrucken är för stor att köra runt med men Mercedes bil tycker jag verkar ännu svårare att hitta parkeringsplatser till.
/fth
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: ECarExpo 2019 Göteborg
Interiörerna i gammelbilarna ser ju lite smått löjliga ut så här när man kommer ifrån en Model 3. Det är som James May sa en känsla av Las Vegas och Liberatge över inredningen i en gammelbil. EQC tycker jag tar topp betyget på den skalan.
Re: ECarExpo 2019 Göteborg
Killen med elflygplanet på mässan, Tom Zidek, han är också pappa till Tezon(Tesla+Volvo Amazon) projektet!
Han hoppas kunna visa upp sitt Tezon projektbil på ECarExpo i Stockholm 7 feb – 9 feb
2020.
Blir grymt intressant att se Tezon i verkligheten!
viewtopic.php?f=27&t=16576&p=341128&hilit=Tezon#p341128
Han hoppas kunna visa upp sitt Tezon projektbil på ECarExpo i Stockholm 7 feb – 9 feb
2020.
Blir grymt intressant att se Tezon i verkligheten!
viewtopic.php?f=27&t=16576&p=341128&hilit=Tezon#p341128
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: ECarExpo 2019 Göteborg
På tre hjul i Göteborg
Det första man möts av är en ”bubbla” från 70-talet och tanken slår en ”har jag kommit rätt?” Det är klart att vi har – två ombyggda älsklingsbilar finns utställda bland de hel- och delelektriska bilarna på Svenska Mässan i Göteborg. Ecar Expo visar inte enbart nutida modeller utan har fått en elektrifierad Volvo P1800 GTe ut på golvet. Ombyggd kan den köra 10 mil på sitt batteri. Det räcker säkert - för en sådan ögonsten kör man nog bara långsamt och kort med på sommarens bästa dagar.
I övrigt finns ungefär 25 bilmodeller utställda, där Tesla har en stor monteryta med S, 3 och X-modeller. När nu nybilsförsäljningen på laddbara bilar närmar sig 15% har de stora biltillverkarna modeller framme. Audi, BMW, Mercedes, Kia osv alla finns där utom Volkswagen känns det som. Men bara ett fåtal hel-elektriska.
Eftersom vi är i Göteborg så skapar Polestar ett extra högt intresse, speciellt hel-elektriska Polestar 2. Säljaren pratar om den med sina 50 mil räckvidd som den stora utmanaren till Tesla 3. Prislappen börjar på 695.000 kr. Men tyvärr är inte Polestar 2 klar för provkörning på mässan, så det går inte att skaffa sig en uppfattning om känslan.
Provköra kan man däremot hybriden Polestar 1, men där är alla tillfällen bokade för 2 dagar framåt (!) så det blir ingen tur på stan. Jag intresserar mig istället för ett namn jag inte hört förut Omotion ETR. Det visar sig vara en 3-hjulig motorcykel (som man får köra med A eller B-körkort) ritad av ett gäng killar från Lund. MC:n tillverkas i Kina och man har sålt sina första exemplar för ca 110.000 kr.
Man sitter väldigt öppet och lågt i den lilla sittbrunnen för 2. Det är lite flygplanskänsla att tränga ner benen bakom ratten och spänna fast 5-punktsbältet. Styrningen är lite trög och både gas och broms tar långt ner. Med en topphastighet på 110 km är det en kul körupplevelse men kanske inte passande för november-väder i Göteborg. Som alla MC gör den sig bäst på sommarhalvåret och känns som en riktigt kul 2:a bil. Batteriet räcker till ca 10 mil och tar 7 timmar att ladda från 0.
Den mest spektakulära bilen är konceptbilen Urbanetic från Mercedes, en självkörande minibuss i utopisk kostym. De presenterar bilen som en omvandlingsbar transportmodul för antingen 12 personer, eller 10 EU-pallar. Med en avancerad IT-infrastrukturlösning ska bilen bl.a. känna av var det finns människor som behöver transporteras och anpassa rutter efter behov. Chassit de visar på mässan känns som ett framtidsskepp på ett snyggt sätt.
Ett nytt spännande koncept på mässan är det hel-elektriska flygplanet Onix från Tjeckien. Sportflygplanet har tydligen varit ute och flugit under ett år och samlat på sig ca 100 flygtimmars erfarenhet på sitt 35 kWh stora batteri. 3 timmar kan man hålla sig uppe i det blå. Tänk när ett sånt transportmedel blir tillgängligt för den stora massan!
Charlotta Schönberg, Tesla Model 3 förare
Det första man möts av är en ”bubbla” från 70-talet och tanken slår en ”har jag kommit rätt?” Det är klart att vi har – två ombyggda älsklingsbilar finns utställda bland de hel- och delelektriska bilarna på Svenska Mässan i Göteborg. Ecar Expo visar inte enbart nutida modeller utan har fått en elektrifierad Volvo P1800 GTe ut på golvet. Ombyggd kan den köra 10 mil på sitt batteri. Det räcker säkert - för en sådan ögonsten kör man nog bara långsamt och kort med på sommarens bästa dagar.
I övrigt finns ungefär 25 bilmodeller utställda, där Tesla har en stor monteryta med S, 3 och X-modeller. När nu nybilsförsäljningen på laddbara bilar närmar sig 15% har de stora biltillverkarna modeller framme. Audi, BMW, Mercedes, Kia osv alla finns där utom Volkswagen känns det som. Men bara ett fåtal hel-elektriska.
Eftersom vi är i Göteborg så skapar Polestar ett extra högt intresse, speciellt hel-elektriska Polestar 2. Säljaren pratar om den med sina 50 mil räckvidd som den stora utmanaren till Tesla 3. Prislappen börjar på 695.000 kr. Men tyvärr är inte Polestar 2 klar för provkörning på mässan, så det går inte att skaffa sig en uppfattning om känslan.
Provköra kan man däremot hybriden Polestar 1, men där är alla tillfällen bokade för 2 dagar framåt (!) så det blir ingen tur på stan. Jag intresserar mig istället för ett namn jag inte hört förut Omotion ETR. Det visar sig vara en 3-hjulig motorcykel (som man får köra med A eller B-körkort) ritad av ett gäng killar från Lund. MC:n tillverkas i Kina och man har sålt sina första exemplar för ca 110.000 kr.
Man sitter väldigt öppet och lågt i den lilla sittbrunnen för 2. Det är lite flygplanskänsla att tränga ner benen bakom ratten och spänna fast 5-punktsbältet. Styrningen är lite trög och både gas och broms tar långt ner. Med en topphastighet på 110 km är det en kul körupplevelse men kanske inte passande för november-väder i Göteborg. Som alla MC gör den sig bäst på sommarhalvåret och känns som en riktigt kul 2:a bil. Batteriet räcker till ca 10 mil och tar 7 timmar att ladda från 0.
Den mest spektakulära bilen är konceptbilen Urbanetic från Mercedes, en självkörande minibuss i utopisk kostym. De presenterar bilen som en omvandlingsbar transportmodul för antingen 12 personer, eller 10 EU-pallar. Med en avancerad IT-infrastrukturlösning ska bilen bl.a. känna av var det finns människor som behöver transporteras och anpassa rutter efter behov. Chassit de visar på mässan känns som ett framtidsskepp på ett snyggt sätt.
Ett nytt spännande koncept på mässan är det hel-elektriska flygplanet Onix från Tjeckien. Sportflygplanet har tydligen varit ute och flugit under ett år och samlat på sig ca 100 flygtimmars erfarenhet på sitt 35 kWh stora batteri. 3 timmar kan man hålla sig uppe i det blå. Tänk när ett sånt transportmedel blir tillgängligt för den stora massan!
Charlotta Schönberg, Tesla Model 3 förare
Model 3 LR, Röd & M3 RWD vit. Saknar min tidigare MS.
Re: ECarExpo 2019 Göteborg
Någon som provkörde trehjulingen?
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23