Elförbrukning motorväg
Moderator: Redaktion
- metchristian
- Teslaägare
- Inlägg: 874
- Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
- Ort: Örbyhus
Elförbrukning motorväg
Hur mkt ”drar” en model 3 i 120km/h
Scenario: köra 90km/km i ca 1,5mil och sen ut på motorvägen och köra ca 4mil i 120km/h och sen 5km i 40km/h, hur mycket av batteriet gissningsvis skulle jag ha kvar om jag startar på 80% (förutsättningarna är vinter) m3 lr awd
Scenario: köra 90km/km i ca 1,5mil och sen ut på motorvägen och köra ca 4mil i 120km/h och sen 5km i 40km/h, hur mycket av batteriet gissningsvis skulle jag ha kvar om jag startar på 80% (förutsättningarna är vinter) m3 lr awd
Re: Elförbrukning motorväg
Vad är ”vinter”?
Är batteriet nyladdat och varmt?
Är det djupsnö, slask, plogad väg eller bar asfalt?
Hur kallt är det ute?
Hur varmt vill du ha inne?
Vad har du för däck?
Etc
Det är omöjligt att svara på din fråga utan att ha bl.a. ovan faktorer klara för sig.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Är batteriet nyladdat och varmt?
Är det djupsnö, slask, plogad väg eller bar asfalt?
Hur kallt är det ute?
Hur varmt vill du ha inne?
Vad har du för däck?
Etc
Det är omöjligt att svara på din fråga utan att ha bl.a. ovan faktorer klara för sig.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5900
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Elförbrukning motorväg
Du kan nog simulera detta och många andra scenarier i abetterrouteplanner. Här på forumet kommer du att få många svar, men simuleringen bygger ju på riktiga data, så kör på med den...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- metchristian
- Teslaägare
- Inlägg: 874
- Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
- Ort: Örbyhus
Re: Elförbrukning motorväg
BrooklynS skrev:Vad är ”vinter”?
Är batteriet nyladdat och varmt?
Ja
Är det djupsnö, slask, plogad väg eller bar asfalt?
Låt oss säga 1dm nysnö
Hur kallt är det ute?
Säg tex -5
Hur varmt vill du ha inne?
23
Vad har du för däck?
18org vinterhjul
Etc
Det är omöjligt att svara på din fråga utan att ha bl.a. ovan faktorer klara för sig.
Ja men på ett ungfär![]()
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
- metchristian
- Teslaägare
- Inlägg: 874
- Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
- Ort: Örbyhus
Re: Elförbrukning motorväg
Kanon, tack ska prova den.Gustafsson skrev:Du kan nog simulera detta och många andra scenarier i abetterrouteplanner. Här på forumet kommer du att få många svar, men simuleringen bygger ju på riktiga data, så kör på med den...
- Snubblaren
- Teslaägare
- Inlägg: 129
- Blev medlem: 11 aug 2019 09:36
Re: Elförbrukning motorväg
Åkte 84 mil igår och snittade 219 Wh/km
Åkte från Eskilstuna till Göteborg via Örebro
Och sen Göteborg Eskilstuna via Jönköping.
Låg väl ganska precis på hastigheten hela vägen.
Medeltemperaturen var -2.63°C
Åkte från Eskilstuna till Göteborg via Örebro
Och sen Göteborg Eskilstuna via Jönköping.
Låg väl ganska precis på hastigheten hela vägen.
Medeltemperaturen var -2.63°C
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Elförbrukning motorväg
Det är ju sådana här frågor man ofta får av folk som inte kör elbil och det är alltid lika svårt att svara på. Jag brukar börja mitt svar med "Hur långt är ett snöre?" för att de flesta då fattar att det inte går att ge ett enkelt svar på frågan och därefter utvecklar jag resonemangen om hur långt man kommer eller hur lång tid man måste ladda.
- metchristian
- Teslaägare
- Inlägg: 874
- Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
- Ort: Örbyhus
Re: Elförbrukning motorväg
Jerker,Jerker skrev:Det är ju sådana här frågor man ofta får av folk som inte kör elbil och det är alltid lika svårt att svara på. Jag brukar börja mitt svar med "Hur långt är ett snöre?" för att de flesta då fattar att det inte går att ge ett enkelt svar på frågan och därefter utvecklar jag resonemangen om hur långt man kommer eller hur lång tid man måste ladda.
Precis, jag kör inte elbil än! Men snart! Men anledningen till min fråga va då jag kommer just pendla den slingan som jag skrev och ville få veta lite hur mkt den kan tänkas ”dra” på vintern. Så att jag kan se och planera lite.. ska även göra en resa till Norge i vinter..
Just det: är det något man behöver tänka på när det gäller att ladda i Norge? (Har skaffat InCharge, Bee. Ionity tags) men tänkte mer på vilken kabel behöver jag ha med?
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8153
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Elförbrukning motorväg
Testa dina tänkta resor i ABetterRouteplanner som sagt så får du en mycket realistisk bild av hur det kommer att se ut.metchristian skrev:Jerker,Jerker skrev:Det är ju sådana här frågor man ofta får av folk som inte kör elbil och det är alltid lika svårt att svara på. Jag brukar börja mitt svar med "Hur långt är ett snöre?" för att de flesta då fattar att det inte går att ge ett enkelt svar på frågan och därefter utvecklar jag resonemangen om hur långt man kommer eller hur lång tid man måste ladda.
Precis, jag kör inte elbil än! Men snart! Men anledningen till min fråga va då jag kommer just pendla den slingan som jag skrev och ville få veta lite hur mkt den kan tänkas ”dra” på vintern. Så att jag kan se och planera lite.. ska även göra en resa till Norge i vinter..
Just det: är det något man behöver tänka på när det gäller att ladda i Norge? (Har skaffat InCharge, Bee. Ionity tags) men tänkte mer på vilken kabel behöver jag ha med?
Vad gäller laddning i Norge med UMC så var det förut så att man behövde en särskild norsk variant för att kunna ladda i deras IT-nät, jag har inte lyckats få svar på vad som gäller för den nya (enfas) UMCn, men det kanske någon annan har fakta om?
Laddinfrastrukturen är dock mycket väl utbyggd i Norge, du klarar dig nog mycket väl på SuC och destinationsladdare, där behövs bara den blå Typ 2-kabeln som följer med bilen.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- metchristian
- Teslaägare
- Inlägg: 874
- Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
- Ort: Örbyhus
Re: Elförbrukning motorväg
Tack för svar! Kanon!fth skrev:Testa dina tänkta resor i ABetterRouteplanner som sagt så får du en mycket realistisk bild av hur det kommer att se ut.metchristian skrev:Jerker,Jerker skrev:Det är ju sådana här frågor man ofta får av folk som inte kör elbil och det är alltid lika svårt att svara på. Jag brukar börja mitt svar med "Hur långt är ett snöre?" för att de flesta då fattar att det inte går att ge ett enkelt svar på frågan och därefter utvecklar jag resonemangen om hur långt man kommer eller hur lång tid man måste ladda.
Precis, jag kör inte elbil än! Men snart! Men anledningen till min fråga va då jag kommer just pendla den slingan som jag skrev och ville få veta lite hur mkt den kan tänkas ”dra” på vintern. Så att jag kan se och planera lite.. ska även göra en resa till Norge i vinter..
Just det: är det något man behöver tänka på när det gäller att ladda i Norge? (Har skaffat InCharge, Bee. Ionity tags) men tänkte mer på vilken kabel behöver jag ha med?
Vad gäller laddning i Norge med UMC så var det förut så att man behövde en särskild norsk variant för att kunna ladda i deras IT-nät, jag har inte lyckats få svar på vad som gäller för den nya (enfas) UMCn, men det kanske någon annan har fakta om?
Laddinfrastrukturen är dock mycket väl utbyggd i Norge, du klarar dig nog mycket väl på SuC och destinationsladdare, där behövs bara den blå Typ 2-kabeln som följer med bilen.
/fth
Re: Elförbrukning motorväg
Din jobbresa på 12 mil klarar du ju hur som helst utan problem med en LR, även om du kör som en buse. 75 kWh / 120 km= 625 Wh/km.
Re: Elförbrukning motorväg
Jag har 14mil ToR (Piteå - Luleå - Piteå)
En typiskt dag för mig är att jag startar med 80% och gör en tur på lunchen på 15km. Då så kommer jag tillbaka med under 20% (På vintern)
Så inte jättemycket marginal.
Detta är då med 3st "kallstarter" och jag snittar ca 270wh/km
Håller väl i princip hastighetsgränserna.
Hade inte funkar med en SR på vintern om jag hade vilja ha någon marginal och inte cykla mer är 80-20 SOC.
På sommaren däremot så kan jag glömma och ladda och köra två dagar.
En typiskt dag för mig är att jag startar med 80% och gör en tur på lunchen på 15km. Då så kommer jag tillbaka med under 20% (På vintern)
Så inte jättemycket marginal.
Detta är då med 3st "kallstarter" och jag snittar ca 270wh/km
Håller väl i princip hastighetsgränserna.
Hade inte funkar med en SR på vintern om jag hade vilja ha någon marginal och inte cykla mer är 80-20 SOC.
På sommaren däremot så kan jag glömma och ladda och köra två dagar.
Re: Elförbrukning motorväg
Här är ett exempel med abetterrouteplanner, från random point 1,5 mil norr om tierp till en annan punkt 5km från E4 längs en långsam väg:
En slags worst case med -10C och snö på vägen (men trots det hålla 120 på E4).
Men när jag tittar på förbrukningsgrafen blir jag osäker på om Abrp tar med kupévärmningen, eller om den förutsätter att bilen är ordentligt förvärmd. Förbrukningen är väldigt låg i början... Kanske bäst lägga på en kilowattimme till i förbrukning (3kW i 20 första minuter)?
En slags worst case med -10C och snö på vägen (men trots det hålla 120 på E4).
Men när jag tittar på förbrukningsgrafen blir jag osäker på om Abrp tar med kupévärmningen, eller om den förutsätter att bilen är ordentligt förvärmd. Förbrukningen är väldigt låg i början... Kanske bäst lägga på en kilowattimme till i förbrukning (3kW i 20 första minuter)?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 18 aug 2019 20:09
Re: Elförbrukning motorväg
12 mil pendling är inte mycket för lr. Pendlade 18 mil senaste dagarna i spöregn med en sr+ . Förbrukade någonstans mellan 60-70 % av batteriet. Tror nog inte lr drar mer än 40-50% under årets värsta dagar på 12 mil. På sommaren hälften av det.
- metchristian
- Teslaägare
- Inlägg: 874
- Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
- Ort: Örbyhus
Re: Elförbrukning motorväg
Just det som är grejen att jag har lite svårt att hålla 120 på 120väg, brukar momsaLarsL skrev:Din jobbresa på 12 mil klarar du ju hur som helst utan problem med en LR, även om du kör som en buse. 75 kWh / 120 km= 625 Wh/km.

Re: Elförbrukning motorväg
Om du sopar av bilen så är Model 3 "hal som en ål", inga problem att blåsa på, jämfört med andra elbilar. Här har jag beräknat samma sträcka som ovan men med maxfart 135km/h på motorvägen:
51% kvar även med -10C, nysnö på vägen och 135km/h. Om du blåkör både fram och tillbaka så borde du ändå ha 20% kvar när du kommer hem.Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- metchristian
- Teslaägare
- Inlägg: 874
- Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
- Ort: Örbyhus
Re: Elförbrukning motorväg
Hehe tack!! Det va ju bra! Fan. Kanske skulle valt performance istället (gjorde inte det mkt pga 20” är inte gratis och 730” är egentligen långt över vad jag tycker är en rimlig budgetgräns för en bil) men det är ju trots allt inte 0-100 jag ska åka varje gångtor-ake skrev:Om du sopar av bilen så är Model 3 "hal som en ål", inga problem att blåsa på, jämfört med andra elbilar. Här har jag beräknat samma sträcka som ovan men med maxfart 135km/h på motorvägen:51% kvar även med -10C, nysnö på vägen och 135km/h. Om du blåkör både fram och tillbaka så borde du ändå ha 20% kvar när du kommer hem.
