Tesla model 3 personalbil

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Ulfen

Re: Tesla model 3 personalbil

Inlägg av Ulfen »

Jag jobbar på en mindre firma och leasar en M3 LR AWD via DNB. 0 kr kontantinsats. Var inga problem alls.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

FutureTesla skrev:
fakerlind skrev:
FutureTesla skrev:
Måste ju finnas någon som kan svara:)
Har du ställt frågan till din arbetsgivare? Ofta beror ”inte Tesla” på att det antingen sticker i ögonen på ngn, eller, vilket oftast är fallet, att de faktiskt inte känner till den faktiska kostnaden.
Jag tror det kan bli svårt att få DNB (?) att gå med på att leasa till ett helt nytt bolag, utan runt 30% kontantinsats.

Det bästa vore såklart om nya arbetsgivaren tog över bilen, jag har fått info att Tesla inte finns i policyn men jag får prata med dom igen och se vilka möjligheter som finns.

Ska även kolla runt lite med olika leasing bolag. Hopps hitta en bra lösning då jag verkligen gillar bilen:)
Visa detta:
https://www.linkedin.com/pulse/visste-n ... christian/
Senast redigerad av slugger75, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Inlägg av loftux »

Ulfen skrev:
Jag jobbar på en mindre firma och leasar en M3 LR AWD via DNB. 0 kr kontantinsats. Var inga problem alls.
Eftersom den första förhöjda leasinghyran skall perioderiseras över 3 år så blir kostnaden per månad (resultatpåverkande) ungefär densamma om samma restvärde skall nås.
Har man kontanter i bolaget kan det vara värt betala en första kontantinsats eftersom räntekostnaderna blir något lägre.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Speedy

Inlägg av Speedy »

Funderar lite kring personalbil, enligt HR på mitt företag kan vi inte ta ut Tesla pga att de inte erbjuder garanti på restvärdet men då andra verkar kunna göra detta undrar jag om de fått något om bakfoten gällande detta.

Hur har ni andra annars lyckats komma runt detta?
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

Speedy skrev:
Funderar lite kring personalbil, enligt HR på mitt företag kan vi inte ta ut Tesla pga att de inte erbjuder garanti på restvärdet men då andra verkar kunna göra detta undrar jag om de fått något om bakfoten gällande detta.

Vet inte om detta var nåt issue för mitt företag, men tydligen inte eftersom vi kan välja Model 3.

Verkar enligt det här som att Model 3 har riktigt fint restvärde:

https://www.google.se/amp/s/electrek.co ... eport/amp/
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Speedy skrev:

Hos oss är personalbil = operationell leasing via Svensk Vagnparksfinans. Restvärdet kommuniceras överhuvudtaget inte.
Vi har maxkostnad för bil på 5800/mån, vilket räcker till en Model 3.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
FutureTesla
Teslaägare

Inlägg av FutureTesla »

Speedy skrev:

Ditt företag kan teckna en separat försäkring för några hundralappar per månad garanterar restvärdet. Du får såklart betala premien som lägga på bilkontot men det handlar som sagt om 2-300 kr extra.
Model S Plaid 2023
Användarvisningsbild
FutureTesla
Teslaägare

Inlägg av FutureTesla »

Hej,

Behöver tips gällande vilka leasingbolag som kan hjälpa till med finansiering om man vill flytta över en bil från autoplan (tidigare personalbil) till eget ab. Det handlar alltså om en lätt begagnad tesla som jag vill flytta över till egna bolaget inom kort. Gärna tips på flera företag som erbjuder detta samt om någon själv har gjort likande. Tacksam för svar!
Model S Plaid 2023
R1883RM4n

Inlägg av R1883RM4n »

Färska kalkyler för personalbil via Leaseplan med 3000 mil/år varav 100 i tjänsten och 50% marginalskatt. Samtliga bilar med vinterpuckar från tesla men inga övriga tillval.

SR+ strax under 5000 kronor i månaden
LR AWD strax under 6000 kronor i månaden
Performance strax under 10000 kronor i månaden

Då ingår allt utan bilvård och el.
subzero

Inlägg av subzero »

Har också fått från leasplan för personal bil med "erbjudande" fram till fredag om 4000 kr / mån för SR+ med inget annat än vinterdäck. Då max 1500 mil/ år för 3 årigt avtal?

Allt ingår utom bilvård och drivmedel.

Är det bra pris eller ?
BEV[e-Rage]

Inlägg av BEV[e-Rage] »

subzero skrev:
Har också fått från leasplan för personal bil med "erbjudande" fram till fredag om 4000 kr / mån för SR+ med inget annat än vinterdäck. Då max 1500 mil/ år för 3 årigt avtal?

Allt ingår utom bilvård och drivmedel.

Är det bra pris eller ?
Verkar billigare än Volvofinans och ungefär i nivå med Dannis exempelkalkyl (50% marginalskatt och 2500+100 mil/år): https://www.teslakalkylen.com/view?id=5 ... 0009f211ad

Men som vanligt får du förstås granska innehåll och villkor noga..
OveSundberg

Inlägg av OveSundberg »

R1883RM4n skrev:
Färska kalkyler för personalbil via Leaseplan med 3000 mil/år varav 100 i tjänsten och 50% marginalskatt. Samtliga bilar med vinterpuckar från tesla men inga övriga tillval.

SR+ strax under 5000 kronor i månaden
LR AWD strax under 6000 kronor i månaden
Performance strax under 10000 kronor i månaden

Då ingår allt utan bilvård och el.
Vart har du hittat den här informationen? Uppgifterna jag hittar på deras hemsida är inte i närheten av dina siffror
R1883RM4n

Inlägg av R1883RM4n »

Siffrorna kommer från Leaseplan själva i form av offerter.
OveSundberg

Inlägg av OveSundberg »

Nu kan man inte välja Tesla i LeasePlans "Hitta din nya leasinbil"-verktyg längre, mystiskt ...

Men det finns fortfarande en Tesla som Special Deal: https://www.leaseplan.se/showroom//seda ... 011ecaa58d

6 937 kr per månad. Jag antar att detta är värdet som ersätter Teslakalkylens "Leasingavgift", och därför blir summan du själv betalar mindre i och med bruttolöneavdrag?

Verkar inte som att det går att ange en egen leasingavgift i Teslakalkylen, så svårt att se vad denna summa resulterar i. Vidare så har Teslakalkylen två st leasingavgifter, en för månad 1-6 och en därefter. Antar att LeasePlans månadsavgift är oförändrad under leasingperioden.
Användarvisningsbild
Retep
Teslaägare

Inlägg av Retep »

Hur påverkar det förmånsbil om man kör 100 mil på ett år inom tjänsten? Måste man ange det innan man tecknar avtal? Kan eventuellt komma upp i det, men svårt att veta innan.
Användarvisningsbild
maccis
Teslaägare

Inlägg av maccis »

Retep skrev:
Hur påverkar det förmånsbil om man kör 100 mil på ett år inom tjänsten? Måste man ange det innan man tecknar avtal? Kan eventuellt komma upp i det, men svårt att veta innan.
Är väl ett krav att du kör minst 100 mil för att få dra halva momsen?
Användarvisningsbild
Retep
Teslaägare

Inlägg av Retep »

maccis skrev:
Retep skrev:
Jo men man drar väl inte momsen på en förmånsbil?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Retep skrev:
maccis skrev:
Retep skrev:
Jo men man drar väl inte momsen på en förmånsbil?
Man kan dra halva momsen på leasingavgiften, om man kör den minst 100 mil/år i momspliktig verksamhet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar