Att vara rädd för ett problem som inte finns.
Moderator: Redaktion
Att vara rädd för ett problem som inte finns.
Idag hade jag ett samtal med en bekant som jag träffar några ggr per år. Han, som är pensionerad ingenjör och allmänt teknikintresserad brukar alltid vilja prata elbil med mig. Sedan vi sågs senast så hade han nu köpt sig en Niro laddhybrid. Orsaken till att han gjort det och inte en e-Niro var, sade han, att den bara går 35 mil på en laddning och de skulle då inte komma ända fram till sommarstugan, som de åker till rätt ofta.
-Ja, sade jag, men du funderade inte på att stanna och ladda efter vägen? Nej, det kunde han inte tänka sig, för han ville ju inte bli stående i timtal i kö för att få ladda!
Jag försökte förklara för honom att det nu byggs en hel del snabbladdare och det sedan länge funnits flera på den sträcka de kör till stugan och det finns en Ionity med flera stolpar på den sträckan. Nej, han blev inte lugnare av det. Nu när det säljs så många elbilar, då är det snart fullt på alla laddare! Men, sa jag, det byggs ju också en massa laddare och det kommer in allt fler aktörer, så det ser jag inte som något problem. Jag tog som exempel att jag dagen innan hade laddat på Ionity i Örebro där det är 4 stolpar och jag var ensam hela tiden. Jag sa rent ut till honom att han försöker att skapa ett problem som inte finns, men nej, han var orubblig.
*suck*
-Ja, sade jag, men du funderade inte på att stanna och ladda efter vägen? Nej, det kunde han inte tänka sig, för han ville ju inte bli stående i timtal i kö för att få ladda!
Jag försökte förklara för honom att det nu byggs en hel del snabbladdare och det sedan länge funnits flera på den sträcka de kör till stugan och det finns en Ionity med flera stolpar på den sträckan. Nej, han blev inte lugnare av det. Nu när det säljs så många elbilar, då är det snart fullt på alla laddare! Men, sa jag, det byggs ju också en massa laddare och det kommer in allt fler aktörer, så det ser jag inte som något problem. Jag tog som exempel att jag dagen innan hade laddat på Ionity i Örebro där det är 4 stolpar och jag var ensam hela tiden. Jag sa rent ut till honom att han försöker att skapa ett problem som inte finns, men nej, han var orubblig.
*suck*
Re: Att vara rädd för ett problem som inte finns.
Egentligen ska vi inte pusha på fler att skaffa elbil, det blir sämre för oss som har elbil. Jag kan lova dig att kilometerskatten på elbil kommer som ett brev på posten när tillräckligt många köpt en. Låt dom köra på sina fossilbilar.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5910
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Att vara rädd för ett problem som inte finns.
Att folk är rädda för problem som inte finns är ett djupt mänskligt (och kanske ett sunt) fenomen. Inte bara på detta forum utan öht på sociala medier, till vardags och i snart alla sällskap finns alltid någon som är ogrundat skeptisk till många ting.
Så är det bara och kommer alltid att vara. Bara att gå vidare när man stöter på sådant, tar alldeles för mycket tid att försöka övertyga dessa människor om sin egen uppfattning...
Så är det bara och kommer alltid att vara. Bara att gå vidare när man stöter på sådant, tar alldeles för mycket tid att försöka övertyga dessa människor om sin egen uppfattning...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7996
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Att vara rädd för ett problem som inte finns.
Ge honom ett tag med sin laddhybrid så kommer han själv vilja byta.
Laddhybrider är inkörsporten till tyngre missbruk.
Laddhybrider är inkörsporten till tyngre missbruk.
Re: Att vara rädd för ett problem som inte finns.
Så var mina föräldrar förr. Nu har dom dock insett det verkliga problemet, nämligen att dom inte kan ladda hemma i garaget för att BRF tror att bilar som laddar brinner.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Att vara rädd för ett problem som inte finns.
Ja, han har redan förvånats över hur lite den går på elmotorn. Nu känner jag inte till så mycket om just Nirons egenskaper men har hört och läst en del så jag förklarade för honom hur det kan hänga ihop. Han hade inte hört någon försäljare berätta detta för honom.TiborBlomhall skrev:Ge honom ett tag med sin laddhybrid så kommer han själv vilja byta.
Laddhybrider är inkörsporten till tyngre missbruk.

Re: Att vara rädd för ett problem som inte finns.
Håller med! Men just den här personen har jag pratat rätt mycket elbil med genom åren och det är alltid han som frågat. Så jag blev lite överraskade när han kom med en laddhybrid.Gustafsson skrev:Att folk är rädda för problem som inte finns är ett djupt mänskligt (och kanske ett sunt) fenomen. Inte bara på detta forum utan öht på sociala medier, till vardags och i snart alla sällskap finns alltid någon som är ogrundat skeptisk till många ting.
Så är det bara och kommer alltid att vara. Bara att gå vidare när man stöter på sådant, tar alldeles för mycket tid att försöka övertyga dessa människor om sin egen uppfattning...
Re: Att vara rädd för ett problem som inte finns.
Jag kan dock tänka mig att det kommer bli ett problem med lite stockning vid diverse laddare, åtminstone en period, då jag har svårt att tänka mig att de företag som tillhandahåller laddplatser kommer ligga före ökningen av antalet bilar. Jag kan dock tänka mig att dom hinner ifatt tillslut såklart.
Jag kan tycka mig märka skillnad redan sen jag köpte min bil i april i år, att det är oftare fler bilar och laddar när jag själv laddar (jag har ingen hemladdning), så det är inte helt främmande för mig att det kommer bli lite tjockt som sagt framöver. Speciellt eftersom folk inte riktigt verkar förstå hur dom ska bete sig (detta är ju lite subjektivt). Exempel på detta är en Model 3-ägare som hanterar en av två fungerande destinationchargers i ett parkeringsgarage i Malmö (i anslutning till köpcentrum), som sin privata parkering där bilen står mer eller mindre konstant inkopplat. Eller som igår när jag laddade vid en 150kw Cirkle K-laddare och det först kom en Kia och kopplade in sig på den andra 150kw-laddaren och laddade på 34kw, sen när han kört kom nästa Kia och kopplade in sig på samma laddare och laddade med 23kw - samtidigit som där är två lediga 50kw-laddare sidan om.
Nu innebar det ju inte någon "stockning" vid laddaren, men det räcker ju med några fler ägare som gör likadant så kommer det bli problem.
Kanske typiska i-lands-problem, men ändock problem.
Jag kan tycka mig märka skillnad redan sen jag köpte min bil i april i år, att det är oftare fler bilar och laddar när jag själv laddar (jag har ingen hemladdning), så det är inte helt främmande för mig att det kommer bli lite tjockt som sagt framöver. Speciellt eftersom folk inte riktigt verkar förstå hur dom ska bete sig (detta är ju lite subjektivt). Exempel på detta är en Model 3-ägare som hanterar en av två fungerande destinationchargers i ett parkeringsgarage i Malmö (i anslutning till köpcentrum), som sin privata parkering där bilen står mer eller mindre konstant inkopplat. Eller som igår när jag laddade vid en 150kw Cirkle K-laddare och det först kom en Kia och kopplade in sig på den andra 150kw-laddaren och laddade på 34kw, sen när han kört kom nästa Kia och kopplade in sig på samma laddare och laddade med 23kw - samtidigit som där är två lediga 50kw-laddare sidan om.
Nu innebar det ju inte någon "stockning" vid laddaren, men det räcker ju med några fler ägare som gör likadant så kommer det bli problem.
Kanske typiska i-lands-problem, men ändock problem.

Re: Att vara rädd för ett problem som inte finns.
Ja, vi får naturligtvis se hur det utvecklar sig, men jag, som har kört Zoe i 3½ år har aldrig behövt stå i kö vid en laddare. Nån enstaka gång har det varit upptaget men då har jag bara åkt till en intilliggande laddare och där har jag kunnat ladda. Vi vet ju att Ionity bygger, att Cirkle K bygger egna laddare även utanför sina samarbeten med Ionity och Bee och att OK har börjat utreda hur de ska ge sig in i matchen. Det finns säkert fler exempel som jag inte kommer på just nu.
Re: Att vara rädd för ett problem som inte finns.
Ja det stämmer, jag har blivit lite mera restriktiv också.Snap02 skrev:Egentligen ska vi inte pusha på fler att skaffa elbil, det blir sämre för oss som har elbil. Jag kan lova dig att kilometerskatten på elbil kommer som ett brev på posten när tillräckligt många köpt en. Låt dom köra på sina fossilbilar.
Det är ju inte frågan om miljön i första hand från dom regerande utan att få in så mycket skattepengar som möjligt uppenbarligen.
Det finns många exempel:
Facit på att få så snabb utbytande av bilflotta finns i norge, bara att kopiera.
Solceller är begränsade till 255kwp sen måste du betala energiskatt på egenanvänd el.
Ett hinder för privata ägare av solceller att sätta upp mer och överproducera är mätavgiften som nätägaren har rätt att ta ut ifall man skickar ut en kilowattimme mer än man köper.
Istället för bidrag kunde man ha infört momsfrihet på solceller.
Re: Att vara rädd för ett problem som inte finns.
Ja, jag håller med er båda kan man säga.Jerker skrev:Ja, vi får naturligtvis se hur det utvecklar sig, men jag, som har kört Zoe i 3½ år har aldrig behövt stå i kö vid en laddare. Nån enstaka gång har det varit upptaget men då har jag bara åkt till en intilliggande laddare och där har jag kunnat ladda. Vi vet ju att Ionity bygger, att Cirkle K bygger egna laddare även utanför sina samarbeten med Ionity och Bee och att OK har börjat utreda hur de ska ge sig in i matchen. Det finns säkert fler exempel som jag inte kommer på just nu.

Som sagt, det har ju alltid löst sig, men just upplevelsen kring långsamladdare tycker jag är generellt har varit ganska kasst hittills, de enda positiva upplevelserna jag haft är när jag inte räknat med att det skulle finnas och det visade sig att det gjort det, dvs en ren bonus.
Re: Att vara rädd för ett problem som inte finns.
Det har de senaste tio åren byggts fler laddare än vad som kan försvaras ekonomiskt med det begränsade antal bilar som finns ute. Prova att räkna på anslutningsavgifter, effekttariffer etc. så ser ni att för att elen inte ska bli orimligt dyr måste man ha bra beläggning. De enda som kan räkna hem affären lär vara Tesla där laddarna betalas till stor del när kunder köper bilarna.
Ständigt lediga laddare är ju bekvämt för oss bilister men på sikt måste bolagen få in pengar eller så blir det inga fler laddplatser. Bilar som står i kö ger inga pengar i sig, så målet måste bli att ha en bra beläggningsgrad i snitt men sällan kö. Förmodligen når marknaden vad det lider i någon form av jämviktsläge.
Visst händer det att laddare är upptagna. Jag har fått knacka på bilar som står på laddning och fråga "Är du klar snart? Jag måste hämta på dagis!"
Ständigt lediga laddare är ju bekvämt för oss bilister men på sikt måste bolagen få in pengar eller så blir det inga fler laddplatser. Bilar som står i kö ger inga pengar i sig, så målet måste bli att ha en bra beläggningsgrad i snitt men sällan kö. Förmodligen når marknaden vad det lider i någon form av jämviktsläge.
Visst händer det att laddare är upptagna. Jag har fått knacka på bilar som står på laddning och fråga "Är du klar snart? Jag måste hämta på dagis!"
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5910
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Att vara rädd för ett problem som inte finns.
Tycker mig ändå se en återhållande faktor på laddbehovet och det är de allt större batterierna. Man behöver inte ladda både här å där längre. När jag körde min plug-in var man ju tvungen att ladda varhelst det fanns ett shuko om man ville köra så mycket som möjligt på el. Nu lönar det sig inte att koppla in längre, det ger för lite energi. Upplever dock en stor brist på destinationsladdare på hotell, p-hus mm.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Att vara rädd för ett problem som inte finns.
Apropå problem som inte finns så är väl kilometerskatten ett ständigt återkommande sådant.Snap02 skrev:Egentligen ska vi inte pusha på fler att skaffa elbil, det blir sämre för oss som har elbil. Jag kan lova dig att kilometerskatten på elbil kommer som ett brev på posten när tillräckligt många köpt en. Låt dom köra på sina fossilbilar.
Kanske blir det en kilometerskatt till slut, men jag skulle inte avstå från att köpa elbil för den sakens skull.
Re: Att vara rädd för ett problem som inte finns.
Destinationsladdare som man inte kan boka är i det närmaste värdelösa, iaf inget man kan räkna med och alltså av begränsat värde för en elbilsägare. Jag har försökt förklara det för hotell och de har haft svårt att förstå. Lite som att det är en "nice to have".Gustafsson skrev:Upplever dock en stor brist på destinationsladdare på hotell, p-hus mm.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7996
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Att vara rädd för ett problem som inte finns.
Analogin "det är som att ha hotellrum som gästerna inte får boka utan de får komma hit och se om det finns några rum lediga" borde vara förståbar för hotellägarejpetters skrev:Destinationsladdare som man inte kan boka är i det närmaste värdelösa, iaf inget man kan räkna med och alltså av begränsat värde för en elbilsägare. Jag har försökt förklara det för hotell och de har haft svårt att förstå. Lite som att det är en "nice to have".Gustafsson skrev:Upplever dock en stor brist på destinationsladdare på hotell, p-hus mm.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Att vara rädd för ett problem som inte finns.
BraTiborBlomhall skrev:Analogin "det är som att ha hotellrum som gästerna inte får boka utan de får komma hit och se om det finns några rum lediga" borde vara förståbar för hotellägarejpetters skrev:Destinationsladdare som man inte kan boka är i det närmaste värdelösa, iaf inget man kan räkna med och alltså av begränsat värde för en elbilsägare. Jag har försökt förklara det för hotell och de har haft svårt att förstå. Lite som att det är en "nice to have".Gustafsson skrev:Upplever dock en stor brist på destinationsladdare på hotell, p-hus mm.


S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Att vara rädd för ett problem som inte finns.
Så är det ju för de flesta laddare... även där affärsidén är "laddning".
Kan man boka laddare någon annanstans?
Kan man boka laddare någon annanstans?
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Att vara rädd för ett problem som inte finns.
..dessutom är det en verklighetsfrämmande villfarelse att tro att den bara skulle drabba elbilar. De förslag som ligger framme sätter lika/högre kilometerskatt på hybrider och rena fossilbilar. Så det är en ännu större anledning att skaffa en ren elbil.Jerka skrev:Apropå problem som inte finns så är väl kilometerskatten ett ständigt återkommande sådant.Snap02 skrev:Egentligen ska vi inte pusha på fler att skaffa elbil, det blir sämre för oss som har elbil. Jag kan lova dig att kilometerskatten på elbil kommer som ett brev på posten när tillräckligt många köpt en. Låt dom köra på sina fossilbilar.
Kanske blir det en kilometerskatt till slut, men jag skulle inte avstå från att köpa elbil för den sakens skull.
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Att vara rädd för ett problem som inte finns.
Till vilken förbättring?mickeisol skrev:
Istället för bidrag kunde man ha infört momsfrihet på solceller.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Att vara rädd för ett problem som inte finns.
Mindre byråkrati?ChristerSjo skrev:Till vilken förbättring?mickeisol skrev:
Istället för bidrag kunde man ha infört momsfrihet på solceller.
Re: Att vara rädd för ett problem som inte finns.
Jag har nyligen satt upp 2x22kw destinationsladdare på mitt fjällhotell i kittelfjäll, självklart bokningsbart när man bokar rum. Har själv fått kommentaren när jag bokade på steam hotell i västerås att den inte går att boka och man får se om den är ledig när man kommer. Väldigt dumt då man måste ha mer marginal för att veta att man tar sig vidare eller hem, speciellt i norrland =/Bjelke skrev:BraTiborBlomhall skrev:Analogin "det är som att ha hotellrum som gästerna inte får boka utan de får komma hit och se om det finns några rum lediga" borde vara förståbar för hotellägarejpetters skrev:Destinationsladdare som man inte kan boka är i det närmaste värdelösa, iaf inget man kan räkna med och alltså av begränsat värde för en elbilsägare. Jag har försökt förklara det för hotell och de har haft svårt att förstå. Lite som att det är en "nice to have".Gustafsson skrev:Upplever dock en stor brist på destinationsladdare på hotell, p-hus mm.den måste jag testa och se hur det tas emot
Röd S100D -18, OZ superturismo black 21”, Chrome Delete, EAP+FSD och fri SuC.
Re: Att vara rädd för ett problem som inte finns.
Jag tror att det enda sättet att öka effektiviteten är att göra som Tesla och ta betalt när någon står och häckar när laddningen är färdig samt sätta en gräns, säg max 80% laddning.
Gillar själv inte restriktioner men tyvärr tänker många människor inte efter eller bryr sig helt enkelt inte. Påminner lite om hur det var förr innan man behövde lägga i ett mynt för att lösa ut en kundvagn, många bara lämnade vagnen vind för våg. Nu har dock beteendet ändrats och vissa butiker kräver inte längre ”pant” men vagnarna ställs ändå tillbaka.
Gillar själv inte restriktioner men tyvärr tänker många människor inte efter eller bryr sig helt enkelt inte. Påminner lite om hur det var förr innan man behövde lägga i ett mynt för att lösa ut en kundvagn, många bara lämnade vagnen vind för våg. Nu har dock beteendet ändrats och vissa butiker kräver inte längre ”pant” men vagnarna ställs ändå tillbaka.
Tesla Model 3 AWD (oktober 2019)
Re: Att vara rädd för ett problem som inte finns.
Du missuppfattade mig, jag har tesla 3 o desto fler som skaffar elbil desto snabbare kommer kilometer skatten. Dom har redan en utredning på det. Tydligen kom dom fram till att staten tappar 22 miljarder i drivmedels intäkter om övergången till elbil blir som dom förutspått.Jerka skrev:Apropå problem som inte finns så är väl kilometerskatten ett ständigt återkommande sådant.Snap02 skrev:Egentligen ska vi inte pusha på fler att skaffa elbil, det blir sämre för oss som har elbil. Jag kan lova dig att kilometerskatten på elbil kommer som ett brev på posten när tillräckligt många köpt en. Låt dom köra på sina fossilbilar.
Kanske blir det en kilometerskatt till slut, men jag skulle inte avstå från att köpa elbil för den sakens skull.
Jag själv har halverat min bilkostnad i företaget sedan jag köpte teslan.
Dom pratade först om införande 2030 kommer det bli stor snabb övergång så är risken att det börjar redan 2025.
Senast redigerad av Snap02, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Att vara rädd för ett problem som inte finns.
Jag kanske får ta tillbaka det där jag sagt om att inte behöva vara rädd för att behöva stå i kö för att ladda bilen.