Tips på företag för byte av motorvärmaruttag till elbilsladd

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1970
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Tips på företag för byte av motorvärmaruttag till elbilsladd

Inlägg av themax »

Jag sitter i en styrelse för en samfällighet i Spånga och vi har ett gemensamt nät av motorvärmaruttag för våra 62 medlemmar. Problemet är att dessa uttag nu är närmare 30 år gamla och behöver bytas. Vi har tänkt oss att vi lika gärna kan uppgradera hela nätet till elbilsladdning med lastfördelning och uttag med individuell mätning.

Jag har börjat kartlägga och kontakta företag som sysslar med sånt här men vill gärna ha tips på fler och ännu hellre om det finns någon som själv genomfört en liknande uppgradering i sin samfällighet eller bostadsrättsförening som jag kan få höra vilka erfarenheter ni haft.

För gärna diskussionen här så fler kan dra nytta av vad vi kommer fram till, annars kan ni också mejla mig på mats.guldbrand snabel-a gmail.com


Skickat från min iPad med Tapatalk
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Tips på företag för byte av motorvärmaruttag till elbils

Inlägg av HelectriC »

det er en person som har gjort lite reklam før laddinfrastruktur hær på forumet några gånger. Kanske kan vara nåt? http://www.ladduttag.se/
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4177
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Tips på företag för byte av motorvärmaruttag till elbils

Inlägg av Herr X »

Vi diskuterade laddning i BRF i en lång tråd för en tid sedan. I ditt specifika användarcase skulle jag inte gått för 62 st specifika elbilsladdare (typ2-boxar), utan 62st 16A röda trefas/enfas-kombo-uttag med individuella mätare - något som vilken elfirma som helst kan sätta upp.
I framtiden, när elbilar blir vanliga och laddboxar billigare, kan ni sedan installera intelligenta boxar på dessa platser, men just nu är sådana boxar väldigt väldigt dyra, och helt onödigt att köpa om inte alla 62 personerna behöver ladda elbilar (något som känns osannolikt).
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Tips på företag för byte av motorvärmaruttag till elbils

Inlägg av danni »

Herr X skrev:
Vi diskuterade laddning i BRF i en lång tråd för en tid sedan. I ditt specifika användarcase skulle jag inte gått för 62 st specifika elbilsladdare (typ2-boxar), utan 62st 16A röda trefas/enfas-kombo-uttag med individuella mätare - något som vilken elfirma som helst kan sätta upp.
I framtiden, när elbilar blir vanliga och laddboxar billigare, kan ni sedan installera intelligenta boxar på dessa platser, men just nu är sådana boxar väldigt väldigt dyra, och helt onödigt att köpa om inte alla 62 personerna behöver ladda elbilar (något som känns osannolikt).
+1

Det blir onödigt dyrt med laddboxar och det är inte ens säkert det blir en särskilt generell eller framtidssäker lösning i dagsläget. Alla laddbara fordon klarar av att laddas ur ett vanligt uttag. Nackdelen är fordon som inte klarar trefasladdning men gärna vill ha enfasladdning med hög strömstyrka - de kommer att få ladda långsamt ur ett uttag. Men för hemmaladdning känns det inte som så mycket av ett problem.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1970
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Tips på företag för byte av motorvärmaruttag till elbils

Inlägg av themax »

Tack för alla tips. Vanlig enfas 16A tycks som billigaste väg framåt, problemet är väl i så fall lastfördelningen om alla börjar tokköra motorvärmaren på sina fossilbilar ...

Jag har nu lite mer att fundera på, tack.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Basunen
Inlägg: 151
Blev medlem: 05 mar 2014 17:29
Ort: Linköping

Re: Tips på företag för byte av motorvärmaruttag till elbils

Inlägg av Basunen »

Lastballansering från Chargestorm verkar vettigt.
http://chargestorm.se/laddlosningar/lastbalansering/
_________________________________________________________________
Leaf, 9000mil. Såld
BMW 520d, 75%RME/25%HVO 23,000 mil Såld
Kia EV6+ AWD RGNT Classic, Vässla
Moped Express Radexi 1956, fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4177
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Tips på företag för byte av motorvärmaruttag till elbils

Inlägg av Herr X »

themax skrev:
Tack för alla tips. Vanlig enfas 16A tycks som billigaste väg framåt, problemet är väl i så fall lastfördelningen om alla börjar tokköra motorvärmaren på sina fossilbilar ...
Även om du går för 16A enfas (vilket är en helt fin lösning som kommer täcka 99 % av alla elbilsladdarbehov), se ändå till att dra fram ordentligt kraftfullt kablage - gärna 16mm2 5-trådat. Det dyra med den installation du ska göra är mantimmarna för elektrikerna - visst kostar kablage lite, men det är mycket billigare att dra det nu när du ändå gör installationen. Då kan du i framtiden sätta in ordentliga 22kW laddboxar på några utvalda platser, 400V 16A 3-fas på några och 16A enfas på resten. Dessutom ökar ju resistensen i kablaget med längden, så för 62 platser behöver du ändå ha ordentligt tjocka kablar. Du kan aldrig ha för tjocka kablar, bara för tunna.

Tips #1: Sätt en liten 6A-säkring eller liknande vid varje uttag, så byter du bara den till 16A när någon person skaffar elbil.
Tips #2: Sätt absolut inte upp Schuko-kontakter - dessa är hushållskontakter som inte avsedda för kontinuerlig hög effekt eller den fysiska belastning som den enormt tunga elektroniken i en elbilskabel har. Det kan börja brinna om du sätter upp Schukokontakter. Sätt in blå 16A industrikontakter som ser ut så här:
Bild

Det gäller för övrigt alla andra som läser detta också - om ni monterar in nya kontakter för vanlig 16A enfasladdning - sätt INTE in vanliga hushållsuttag, utan välj den industriversion av uttag som jag visat ovan. De som sedan laddar sina bilar kan ha en adapter som finns att köpa för några få kronor på exempelvis Claes Ohlson:
Bild

Gardermoen flygplats har blivit experter på elbilsladdning och har enormt många elbilsplatser eftersom elbilar är så omåttligt populära i Norge. De har nu valt att byta alla vanliga Schuko hushållsuttag som de initialt satte upp, till de blå CEE-kontakterna - läs här: http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=21464.0
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Skriv svar