Bra produktion på solcellerna
Moderator: Redaktion
Min systers solceller producerade mer el än hennes förbrukning igår.
Detta i Norrland, och under årets mörkaste månad.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Bra produktion på solcellerna
Min 10kW anläggning i Stockholm, har producerat 50kWh under hela November, vilket är 70-80% av en enda sommardag.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Vad är det för typ av solceller? hur är de monterade. Vad är förbrukningen? (en del eldar med ved eller har andra värmekällor , som värmepump då el är en utomordentlig dålig värmealstrande)
- Teslaspolen
- Teslaägare
Det säger ju verkligen ingenting utan siffror.Zalman3 skrev:Min systers solceller producerade mer el än hennes förbrukning igår.
Jag har en hopvikbar solcell för att ladda USB enheter och även den har producerat mera el än vad som förbrukats, eftersom inget varit inkopplat till den de senaste tre månaderna.
Det som vi vet är att vi haft rekord i lägst antal soltimmar i November. Mindre sol = mindre solel.
---
Det är bra att vara positiv. Men att konstant vara löjligt positiv utan kritik, och än värre att färvränga siffror och uttalanden... Ja det underminerar bara ens trovärdighet.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
ja jag fick bara 4,02kwh igår,
men grannen den fulingen fick 10,6kwh.
å andra sidan så fick min andra granne bara 0,91kwh, alltid en tröst.
men grannen den fulingen fick 10,6kwh.
å andra sidan så fick min andra granne bara 0,91kwh, alltid en tröst.
Vet inte om hon var hemma.Henrik Torphammar skrev:Var hon hemma?
Hennes anläggning är på 6500W.
Hon har låg förbrukning eftersom det är bara för hushållsel.
Ca 6,5kWh i produktion och ca 6kWh i förbrukning.
Bor i Västerbotten.
Hon har en skrapa för att se till så att solcellerna är snöfria.
Intressant är också att solcellerna har högre verkningsgrad på vintern, på grund av kylan.
Vill man ha högre verkningsgrad på sina solceller så kan man vattenkyla dom på sommaren.
Ursäkta, vet inte om man säger samma sak, men 100% verkningsgrad? i November?
November var väldigt solfattig för alla. (vill inte påstå att något är lurt)
Har man väldigt lite förbrukning och tydligen villig att skrapa cellerna kan man alltså klara sig även på vintern. (men troligtvis finns det ingen elbil i exemplet)
Har man väldigt lite förbrukning och tydligen villig att skrapa cellerna kan man alltså klara sig även på vintern. (men troligtvis finns det ingen elbil i exemplet)
6.5 kWh med 6.5kW max betyder 100% en timme, eller typ 20% i fem timmar. Det är nog rimligt.Mickep skrev:Ursäkta, vet inte om man säger samma sak, men 100% verkningsgrad? i November?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
6.5 kWh/dygn en vinterdag???
Vårt hus pendlar mellan 50 och 100kWh vintertid.
Någorlunda nybyggt (15år) med värmepump.
Snittade på 80kWh/dygn förra veckan men då kanske man ska dra bort ca 10kWh för laddning av bilen. Så 70 är väl ett rimligare värde.
Bor din syster i en termos?
Måste finnas annan uppvärmning än el.
Snittade på 80kWh/dygn förra veckan men då kanske man ska dra bort ca 10kWh för laddning av bilen. Så 70 är väl ett rimligare värde.
Senast redigerad av [JM], redigerad totalt 1 gånger.
Hon har väldigt låg elförbrukning och eldar med ved för uppvärmning.[JM] skrev:6.5 kWh/dygn en vinterdag???
Antar att hon bor väldigt enkelt, kanske inte ens en tv eller bredband.
Troligtvis inte heller 3 garage och swimmingpool. Men har man värmen (som är största posten) med ved (klimatsmart?) så behöver man inte så mycket.
Troligtvis inte heller 3 garage och swimmingpool. Men har man värmen (som är största posten) med ved (klimatsmart?) så behöver man inte så mycket.
Visst bor hon enkelt, vedeldning kanske inte är så klimatsmart.Mickep skrev:Antar att hon bor väldigt enkelt, kanske inte ens en tv eller bredband.
Men måste man rensa åker och vägkanter på ved, är det bättre att elda allt i en jättemajbrasa på åkern, eller elda upp det i husets vedpanna och få lite värme i alla fall?
Själv så städade jag lite och sålde 100 ton träddelar som gick till biobränsle fjärrvärmeverket Dåva 2 i Umeå.
Man skulle ju kunna köra ut hela högen med ved i skogen för att ruttna. Då släpps CO2 ut i ruttningsprocessen.
Rötved tycker jag är helt ok att elda (i allafall dåligt betalt), den är ju på väg i ruttningsprocessen i alla fall.Zalman3 skrev:Visst bor hon enkelt, vedeldning kanske inte är så klimatsmart.Mickep skrev:Antar att hon bor väldigt enkelt, kanske inte ens en tv eller bredband.
Men måste man rensa åker och vägkanter på ved, är det bättre att elda allt i en jättemajbrasa på åkern, eller elda upp det i husets vedpanna och få lite värme i alla fall?
Själv så städade jag lite och sålde 100 ton träddelar som gick till biobränsle fjärrvärmeverket Dåva 2 i Umeå.
Man skulle ju kunna köra ut hela högen med ved i skogen för att ruttna. Då släpps CO2 ut i ruttningsprocessen.
När solen ger så pass mycket så att den klarar av att driva elpatronen utyan att ta el fgrån elnätet så kör jag med solel för uppvärmning.
Speciellt för att inte överproducera och få en förhatlig mätavgift på halsen.
Här en tråd om billig solenergi frän böggda i mittens rike.
https://www.facebook.com/SolenergiIBlek ... SEARCH_BOX
Jag fick ihop 165 kWh på vår solcellsanläggning (13,2 kWp) i november, vilket motsvarar vår elförbrukning under maximalt två dygn så här års. Det var ett par kWh mer än förra året. Bristen på solinstrålning i år kompenserades med att vår anläggning i Roslagen iallafall var mer eller mindre snöfri i år.
Jag har nu börjat att anpassa vår elkonsumtionen utifrån kommande dygns timpriser. Har hög uppsäkring så inga problem att maximera uttaget från nätet under de mest prisvärda dygnstimmarna. Till exempel så har jag dockat värmepumpen (16 KW) till vedpannans ackumulatortank (totalt 2,5 m3 vatten i värmesystemet) vilket gör att jag kan välja vad som är mest ekonomiskt optimalt (elda med köpt ved eller elda med köpt el alternativt elda med egenproducerad el).
Jag har nu börjat att anpassa vår elkonsumtionen utifrån kommande dygns timpriser. Har hög uppsäkring så inga problem att maximera uttaget från nätet under de mest prisvärda dygnstimmarna. Till exempel så har jag dockat värmepumpen (16 KW) till vedpannans ackumulatortank (totalt 2,5 m3 vatten i värmesystemet) vilket gör att jag kan välja vad som är mest ekonomiskt optimalt (elda med köpt ved eller elda med köpt el alternativt elda med egenproducerad el).
Installerat 13,2 kWp solceller
Problemet med att elda ved är väl inte koldioxidutsläppen?mickeisol skrev:Rötved tycker jag är helt ok att elda (i allafall dåligt betalt), den är ju på väg i ruttningsprocessen i alla fall.Zalman3 skrev:Visst bor hon enkelt, vedeldning kanske inte är så klimatsmart.Mickep skrev:Antar att hon bor väldigt enkelt, kanske inte ens en tv eller bredband.
När solen ger så pass mycket så att den klarar av att driva elpatronen utyan att ta el fgrån elnätet så kör jag med solel för uppvärmning.
Speciellt för att inte överproducera och få en förhatlig mätavgift på halsen.
Här en tråd om billig solenergi frän böggda i mittens rike.
https://www.facebook.com/SolenergiIBlek ... SEARCH_BOX
https://www.naturvardsverket.se/vedeldning
För hälsan
Precis som vid all annan förbränning bildas det luftföroreningar även vid vedeldning. I vissa områden, särskilt tätbebyggda områden med mycket vedeldning, är vedeldning en relativt stor källa till utsläpp av miljö- och hälsoskadliga luftföroreningar. När man eldar ved sker till exempel utsläpp av polycykliska aromatiska kolväten (PAH) och små partiklar. Små partiklar kan leda till problem i andningsvägarna och hjärt-kärlsystemet och vissa polycykliska aromatiska kolväten, såsom bens(a)pyren, är cancerframkallande. Särskilt känsliga för dessa utsläpp är barn och äldre samt astmatiker och andra människor som lider av luftrörs- och andningsbesvär. Genom att elda enligt råden ovan minskar utsläppen av hälsofarliga luftföroreningar från både gamla och nya eldstäder.
För klimatet
Ved är ett förnybart bränsle med mindre klimatpåverkande utsläpp än fossila bränslen. Men vedeldning är i dag en av de största källorna till att sot sprids i Arktisområdet, vilket påskyndar issmältningen och orsakar klimatstörningar i hela världen. Att elda ved på ett miljövänligt sätt är en enkel insats som var och en kan bidra med för att begränsa klimatförändringarna.
ja där ser man, du har 13,2kwp och fick 165kwh nere i roslagen och jag har 21,56kwp mellan 01-08november 09-30november 28,07kwp (ökade på en slinga 9 november) på det fick jag 196 kwh under november i mitten av jämtland.+46 skrev:Jag fick ihop 165 kWh på vår solcellsanläggning (13,2 kWp) i november, vilket motsvarar vår elförbrukning under maximalt två dygn så här års. Det var ett par kWh mer än förra året. Bristen på solinstrålning i år kompenserades med att vår anläggning i Roslagen iallafall var mer eller mindre snöfri i år.
Det var inte så mycket sol i roslagen under november va?, i jämtland (på min anläggning) var det 5 dagar som var hyfsat soliga.
Så här såg november ut för mig. Hade det inte varit snö på anläggningen den 29 och 30 november så skulle den säkert ha producerat minst 200 kWh i november.mickeisol skrev:ja där ser man, du har 13,2kwp och fick 165kwh nere i roslagen och jag har 21,56kwp mellan 01-08november 09-30november 28,07kwp (ökade på en slinga 9 november) på det fick jag 196 kwh under november i mitten av jämtland.+46 skrev:Jag fick ihop 165 kWh på vår solcellsanläggning (13,2 kWp) i november, vilket motsvarar vår elförbrukning under maximalt två dygn så här års. Det var ett par kWh mer än förra året. Bristen på solinstrålning i år kompenserades med att vår anläggning i Roslagen iallafall var mer eller mindre snöfri i år.
Det var inte så mycket sol i roslagen under november va?, i jämtland (på min anläggning) var det 5 dagar som var hyfsat soliga.
Installerat 13,2 kWp solceller
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
En dag så fick jag 2 w på min anläggning i november.
Har 19 kWp

Har 19 kWp

Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

- Henkens
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/henrik34698
Så här ser produktionen ut på min anläggning.
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Modell S 90D -17
Grattis, du kan driva en mikroskopisk ledlampa med dina 60 paneler eller vad det nu ärTars skrev:En dag så fick jag 2 w på min anläggning i november.
Har 19 kWp

100kwh i November, sista dagarnas sol räddade upp det lite.
Sol Sverige och November hör helt enkelt inte ihop...
Multicoat Red Model X P100D