Det börjar närma sig 4000 mil och det börjar bli dags för service. Jag håller på att utbilda min lokala verkstad på Tesla så jag slipper två månaders osäker väntan efter en anmälan i appen så jag kommer be dem göra den. Förutom de "gör-det-själv"-filmer Tesla släppt på byte av kupéfilter tänkte jag be dem se över bromsar och annat som Bjørn Nyland nyligen gjorde hos Bosch i Oslo (https://www.youtube.com/watch?v=GmC654NQ7u8).
Jag har sökt lite här på forumet med inte riktigt hittat relevanta länkar var man kan köpa de tillbehör och reservdelar som behövs (kupéfilter, torkarblad, och om det behövs; bromsdelar). Tänkte därför det var läge för en tråd för dessa länkar. Relevanta och fungerande länkar till svenska eller europeiska leverantörer lägger jag in här i huvudinlägget allt eftersom. Jag är trött på att PostNord skickar mig tull-sms, så vänligen länka bara till svenska eller europeiska leverantörer. Om det går att garantera att säljaren sköter all administration kring moms och tull (och alla kostnader för det) till Sverige så kan jag acceptera även länkar från USA eller Kina. Men helst lokala leverantörer – även svenska handlare ska överleva. Jag betalar hellre en hundring eller två extra för att kunna gå tillbaka till butiken om något blir fel.
Själv har jag handlat (och bytt) torkarblad än så länge. Dessa köpte jag på Wipernet för en bråkdel av kostnaden hos Tesla. Nu jagar jag efter kupéfilter. Alla relevanta idéer mottages med tacksamhet
Senast redigerad av themax, redigerad totalt 5 gång.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Ja, glömde - om någon har tillgång till serviceprotokoll till Model 3 skulle jag bli ännu lyckligare. Amerikanskt eller europeiskt spelar ingen roll.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Helt underbart. Ser det framför mig hur themax kommer in på verkstaden:
"Du Berra, jag har ett förslag till dig. Snart är ju alla bilar elektriska och du vill ju inte halka efter, så vad säger du om att inleda denna nya bana med min bil? Jag hjälper till med med all fakta du behöver "
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17 Renault Zoe 22kWh -16 Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Jag har sökt lite här på forumet med inte riktigt hittat relevanta länkar var man kan köpa de tillbehör och reservdelar som behövs (kupéfilter, torkarblad, och om det behövs; bromsdelar).
Säljer inte Tesla dessa till självkostnadspris för 3an? Eller är det bara för S och X.
Helt underbart. Ser det framför mig hur themax kommer in på verkstaden:
"Du Berra, jag har ett förslag till dig. Snart är ju alla bilar elektriska och du vill ju inte halka efter, så vad säger du om att inleda denna nya bana med min bil? Jag hjälper till med med all fakta du behöver "
Shit – du har kommit på min superhemliga affärsidé!
Snarare sharing is caring. Jag har inte anlitat märkesverkstad på decennier och kommer inte börja nu (och det verkar ju inte fungera i alla fall med just Tesla). Min lokala bilverkstad är auktoriserade på Hyundai och får utbildning på deras elbilar. Steget är förhoppningsvis inte så långt till Tesla. Skruvar är skruvar, och en service innehåller ju inte så många saker som Tesla ändå inte gör hela tiden (mjukvaruuppdateringar etc). Filterbyte, bromskontroll och övrig mekanisk service är jag helt övertygad de kommer fixa på min bil. Och det inom en vecka från beställning (inte två månader).
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Jag har sökt lite här på forumet med inte riktigt hittat relevanta länkar var man kan köpa de tillbehör och reservdelar som behövs (kupéfilter, torkarblad, och om det behövs; bromsdelar).
Säljer inte Tesla dessa till självkostnadspris för 3an? Eller är det bara för S och X.
Till exempel torkarblad hos Tesla är avsevärt dyrare enligt andra inlägg här på forumet. Och många vill också göra jobbet själva. Tror inte Tesla är så annorlunda på "märkesdelar" som andra biltillverkare. Motbevisas gärna, men jag kan inte beställa online i Sverige heller (har i alla fall inte hittat det på Teslas hemsida). Och det är själva grejen med länklistan.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Helt underbart. Ser det framför mig hur themax kommer in på verkstaden:
"Du Berra, jag har ett förslag till dig. Snart är ju alla bilar elektriska och du vill ju inte halka efter, så vad säger du om att inleda denna nya bana med min bil? Jag hjälper till med med all fakta du behöver "