Tibber och Tesla WC

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Frodo
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 09 nov 2016 23:56
Ort: Uppsala

Tibber och Tesla WC

Inlägg av Frodo »

Jag har en WC till min modell S och nu funderar jag på att byta elleverantör till Tibber. Hur bra fungerar min WC med Tibber, vill gärna ladda bilen när elpriset är som lägst (på natten).
Modell S 90D. Uthämtad mars 2017.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2340
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Tibber och Tesla WC

Inlägg av mans71 »

Om man loggar in via Tibber (kanske man inte borde) så sköter Tibber allt via Teslas API
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Frodo
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 09 nov 2016 23:56
Ort: Uppsala

Re: Tibber och Tesla WC

Inlägg av Frodo »

Någon som har egen erfarenhet av kombinationen Teslas WC och Tibber?
Modell S 90D. Uthämtad mars 2017.
Användarvisningsbild
Matthiaz
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 25 jun 2019 08:36

Re: Tibber och Tesla WC

Inlägg av Matthiaz »

Jag har Tibber och en Tesla M3 men inte teslas WC.
Tibber pratar ju med bilen och inte med WC. Så det spelar ingen roll vad du har för WC.
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
NinjaNiklas

Re: Tibber och Tesla WC

Inlägg av NinjaNiklas »

Jag har tibber och wc med min x. Funkar hur bra som helst, bilen laddar när elen e låg.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2340
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Tibber och Tesla WC

Inlägg av mans71 »

Det funkar jättebra, har 3st WC kopplade till samma 3-fas 16 och det är ju det som är så bra med Teslas WC, att dom delar på den ström man konfigurerat.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tibber och Tesla WC

Inlägg av LarsL »

Tibber kan ju prata med Tesla direkt och några andra bilar. Det borde alltså funka lika bra oavsett laddbox.
Det är i så fall värre med min Leaf då dess app inte kan stänga ner laddningen och alltså inte styra strömmen till billigaste tiden. Där krävs det en laddbox som Tibber kan kommunicera med.
Användarvisningsbild
RoarBolt
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 23 okt 2019 12:17
Ort: GÖTEBORG

Re: Tibber och Tesla WC

Inlägg av RoarBolt »

Jag har WC och Tibber men problemet är att jag bor i radhus med parkering framför ingången. Min Tesla MX -19 visar med GPS att jag står hos grannen på #10, 2 meter längre bort och Tibber fungerar endast när jag är på hemmaadressen på #8, så den vill inte smartladda..... :lol:
Någon som har en lösning?
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Tibber och Tesla WC

Inlägg av heldiggrisen »

RoarBolt skrev:
Jag har WC och Tibber men problemet är att jag bor i radhus med parkering framför ingången. Min Tesla MX -19 visar med GPS att jag står hos grannen på #10, 2 meter längre bort och Tibber fungerar endast när jag är på hemmaadressen på #8, så den vill inte smartladda..... :lol:
Någon som har en lösning?
"Flytta" till #10?
Användarvisningsbild
AndreasF
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 13 mar 2019 19:57
Ort: Göteborg

Re: Tibber och Tesla WC

Inlägg av AndreasF »

Skriv en fråga till Tibber i appen så fixar de det. Hade samma problem.
Tesla Model S LR-19 Raven, Deep Blue Metallic, FSD
Användarvisningsbild
Addex86
Teslaägare
Inlägg: 113
Blev medlem: 28 nov 2017 21:59
Ort: Tyresö

Re: Tibber och Tesla WC

Inlägg av Addex86 »

Jag har också Tibber med Model S. Fungerar bra!
Model S 75D Midnight Silver -18 -Såld
Beställt Model Y LR Blå 20"
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Tibber och Tesla WC

Inlägg av Kilowatt »

Addex86 skrev:
Jag har också Tibber med Model S. Fungerar bra!
Jag är intresserad av detta! Har dock precis (med ångertid kvar) gått över till ett rörligt avtal med Kundkraft. Fick väldigt fint pris tycker jag. Vilken typ av prisläge har du/ni fått via Tibber?
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tibber och Tesla WC

Inlägg av LarsL »

Kilowatt skrev:
Addex86 skrev:
Jag har också Tibber med Model S. Fungerar bra!
Jag är intresserad av detta! Har dock precis (med ångertid kvar) gått över till ett rörligt avtal med Kundkraft. Fick väldigt fint pris tycker jag. Vilken typ av prisläge har du/ni fått via Tibber?
Så här har det rörliga priset sett ut för mig den senaste månaden.
CEFCEABB-631E-420D-9CA9-2045BFDAB124.jpeg
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Tibber och Tesla WC

Inlägg av Kilowatt »

Toppen, framgår det av din räkning hur stort påslaget är för elcertifikat och allmänt påslag ovanpå spotpris?
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Tibber och Tesla WC

Inlägg av heldiggrisen »

LarsL skrev:
Kilowatt skrev:
Addex86 skrev:
Jag har också Tibber med Model S. Fungerar bra!
Jag är intresserad av detta! Har dock precis (med ångertid kvar) gått över till ett rörligt avtal med Kundkraft. Fick väldigt fint pris tycker jag. Vilken typ av prisläge har du/ni fått via Tibber?
Så här har det rörliga priset sett ut för mig den senaste månaden.
Här kan du se vad Tibber har för pris på ditt postnummer (bock av för moms+elcertifikat)
https://tibber.com/se/?modal=priser

Här är spotprisen på el
https://elen.nu/

Spotpris i dag för Malmö är nu klockan 19:33 43.54 öre, Tibber tar 50.1

Fördelen som jag ser det är att jag kan fördela mer av eluttaget (tex laddning av elbil) till tider på dygnet jag vet är billigare. som i natt när elen är 9 öre billigare.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tibber och Tesla WC

Inlägg av LarsL »

Kilowatt skrev:
Toppen, framgår det av din räkning hur stort påslaget är för elcertifikat och allmänt påslag ovanpå spotpris?
Detta ska vara inklusive skatter och avgifter. Det tillkommer 25kr/mån i avgift från Tibber.

Laddningen till bilen blir ännu billigare då den optimeras till lågpristider.

Nästa steg för mig blir att även koppla värmen till elpriset. Ska bli spännande att se hur det påverkar månadskostnaden.
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Tibber och Tesla WC

Inlägg av Kilowatt »

LarsL skrev:
Kilowatt skrev:
Toppen, framgår det av din räkning hur stort påslaget är för elcertifikat och allmänt påslag ovanpå spotpris?
Detta ska vara inklusive skatter och avgifter. Det tillkommer 25kr/mån i avgift från Tibber.

Laddningen till bilen blir ännu billigare då den optimeras till lågpristider.

Nästa steg för mig blir att även koppla värmen till elpriset. Ska bli spännande att se hur det påverkar månadskostnaden.
Det låter ju intressant! Om jag fattar det hela rätt så sköter alltså Tibber när laddning av bilen börjar och slutar helt automatiskt? Detta genom att koppla Tesla-kontot till deras tjänst?
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tibber och Tesla WC

Inlägg av LarsL »

Kilowatt skrev:
LarsL skrev:
Kilowatt skrev:
Toppen, framgår det av din räkning hur stort påslaget är för elcertifikat och allmänt påslag ovanpå spotpris?
Detta ska vara inklusive skatter och avgifter. Det tillkommer 25kr/mån i avgift från Tibber.

Laddningen till bilen blir ännu billigare då den optimeras till lågpristider.

Nästa steg för mig blir att även koppla värmen till elpriset. Ska bli spännande att se hur det påverkar månadskostnaden.
Det låter ju intressant! Om jag fattar det hela rätt så sköter alltså Tibber när laddning av bilen börjar och slutar helt automatiskt? Detta genom att koppla Tesla-kontot till deras tjänst?
Ja, du kopplar ditt Tesla konto till Tibber-appen och sedan sköter den laddningen om du är hemma. Man sätter bara vilken tid man vill åka på morgonen så räknar appen ut när laddningen måste börja för att bli färdig i tid och ändå bli så billig som möjlig. Det går också ställa in att bilen alltid ska ladda om du kommer hem med laddning under en viss %, jag har valt 10%.

Det roligaste är faktiskt att jag börjar få koll på vad laddningen faktiskt kostar.
Användarvisningsbild
xanderhook
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 25 nov 2019 12:19
Ort: Bromma

Re: Tibber och Tesla WC

Inlägg av xanderhook »

LarsL skrev:
Kilowatt skrev:
Toppen, framgår det av din räkning hur stort påslaget är för elcertifikat och allmänt påslag ovanpå spotpris?
Detta ska vara inklusive skatter och avgifter. Det tillkommer 25kr/mån i avgift från Tibber.

Laddningen till bilen blir ännu billigare då den optimeras till lågpristider.

Nästa steg för mig blir att även koppla värmen till elpriset. Ska bli spännande att se hur det påverkar månadskostnaden.
Jag bytte till Tibber den 1 juni och har fört noggrann statistik över kostnaderna jämfört med motsvarande månader juni-november 2018. Även tagit hänsyn till medeltemperaturen per månad. Bor i trähus från 30-talet med luft-vattenvärmepump (dvs drivs med el).

Jag sänkt den totala elkostnaden (el, överföring, skatt etc) med hela 24% genom att byta till Tibber från Telge Energi.

En del av detta är den ökade förståelse för vad som drar el och vad som kan bytas till smarta termostater etc. Sen är det ju kul och mycket överskådligt i appen!
2020 Model 3 LR AWD, Midnight Silver, 18", drag
[o]Kia Niro Hybrid, Mini Cooper S, BMW 3-serie, Land Rover Discovery V8, Range Rover V8 [/o]
Användarvisningsbild
Frodo
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 09 nov 2016 23:56
Ort: Uppsala

Re: Tibber och Tesla WC

Inlägg av Frodo »

Lite off topic. Jag har snart 2 fastigheter. Tror ni det är möjligt att få två bonusar á 500 kr.
Tack för alla svar om att det går bra att kombinera WC med Tibber.
Modell S 90D. Uthämtad mars 2017.
Användarvisningsbild
RoarBolt
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 23 okt 2019 12:17
Ort: GÖTEBORG

Re: Tibber och Tesla WC

Inlägg av RoarBolt »

Tackar Andreas, testar att kontakta Tibber, går inte att flytta till 10:an då anläggnings id är kopplat till #8:an ;)
Skriv svar