Att vara rädd för ett problem som inte finns.

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Swede1

Re: Att vara rädd för ett problem som inte finns.

Inlägg av Swede1 »

Jerker skrev:
Jag kanske får ta tillbaka det där jag sagt om att inte behöva vara rädd för att behöva stå i kö för att ladda bilen.

Vad är det här? Nån naturkatastrof i USA? Alla ska åka samtidigt? Folk verkar ha lite ångest för laddning i Mora vid sportlov/påsk... laddångest... näe, tacka vet jag rex tills laddningen är utbyggd...;-) :mrgreen:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
Håller med! Men just den här personen har jag pratat rätt mycket elbil med genom åren och det är alltid han som frågat. Så jag blev lite överraskade när han kom med en laddhybrid.
Jag känner igen det där. Någon man snackat elbil med länge kommer och säger att nu har de minsann slagit till och köpt elbil, ja en sådan där xxx hybrid. Min besvikelse blir enorm.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

När det gäller destinationsladdning så är det många uttag och lastbalansering som gäller. Det ska finnas så många uttag att alla som behöver ska kunna ansluta sig.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

BrooklynS skrev:
Så är det ju för de flesta laddare... även där affärsidén är "laddning".

Kan man boka laddare någon annanstans?
På vissa hotell går det att boka laddning, dvs de som förstått finessen med destinationsladdning.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Snap02 skrev:
Egentligen ska vi inte pusha på fler att skaffa elbil, det blir sämre för oss som har elbil. Jag kan lova dig att kilometerskatten på elbil kommer som ett brev på posten när tillräckligt många köpt en. Låt dom köra på sina fossilbilar.
Precis så. Jag har helt och hållet slutat ge mig in i sådana diskussioner som Jerker beskriver. De leder ingenvart. Låt folk köra avgasbil om de nu tycker att det är så fantastiskt. Ju längre tid det tar för folk att fatta vad de går miste om desto längre får vi åtnjuta alla förmåner som elbilar i dagsläget innebär. När elbilar närmar sig att bli lika vanliga som bensinbilar så kommer staten kräva sin "rätt". De kommer hitta på de mest fantasifulla sätt att mjölka oss. Det är det enda politiker är bra på. Var så säker. Och eftersom jag tror att en elbil alltid kommer att kosta mer i inköp än en bensinbil så kommer det troligen aldrig mer vara så billigt som idag att köra elbil. Och ju fler vi försöker övertyga om elbilens överlägsenhet desto fortare går det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jo-el
Teslaägare

Inlägg av Jo-el »

Swede1 skrev:
Jerker skrev:
Jag kanske får ta tillbaka det där jag sagt om att inte behöva vara rädd för att behöva stå i kö för att ladda bilen.

Vad är det här? Nån naturkatastrof i USA? Alla ska åka samtidigt? Folk verkar ha lite ångest för laddning i Mora vid sportlov/påsk... laddångest... näe, tacka vet jag rex tills laddningen är utbyggd...;-) :mrgreen:
Det här är tydligen på Thanksgiving någonstans mellan LA och SF.

Sent from my HD1903 using Tapatalk
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jo-el skrev:
Det här är tydligen på Thanksgiving någonstans mellan LA och SF.
Aha! Alla är ute och åker till och från släkten.
Swede1

Inlägg av Swede1 »

Ja, det är aldrig kö, förrän, folk ska göra sin vinterresa till Sälen en gång per år. Och då går det bra att ladda i Mora eller .....

En del verkar ha lite laddångest, räckviddsångest (& klimatångest?) , elbils psykolog kanske är nästa jobbtitel på modet... :mrgreen:

viewtopic.php?f=45&t=18698&hilit=Mora
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare

Inlägg av Wahll »

Snap02 skrev:
Egentligen ska vi inte pusha på fler att skaffa elbil, det blir sämre för oss som har elbil. Jag kan lova dig att kilometerskatten på elbil kommer som ett brev på posten när tillräckligt många köpt en. Låt dom köra på sina fossilbilar.
Snacka om att vara rädd för ett problem som inte finns.
Mänskligheten har nog lite större utmaningar framför sig än kilometerskatten
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Inlägg av evilirish »

Wahll skrev:
Snap02 skrev:
Återigen: _om_ det kommer en kilometer-skatt kommer den också komma, och vara högre, på bensin/diesel. Jag vet inte var folk fått att det bara skulle drabba elbilar ifrån.
Verdi

Inlägg av Verdi »

evilirish skrev:
Wahll skrev:
Snap02 skrev:
Återigen: _om_ det kommer en kilometer-skatt kommer den också komma, och vara högre, på bensin/diesel. Jag vet inte var folk fått att det bara skulle drabba elbilar ifrån.

Att det bara ska drabba elbilar är något som diverse elbilsskeptiker brukar använda som nåt slags argument.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Satte inte tesla in släpvagnar med laddare för att avlasta de mest överbelagda SuC?
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare

Inlägg av mickeisol »

Verdi skrev:
evilirish skrev:
Wahll skrev:
Snap02 skrev:

Att det bara ska drabba elbilar är något som diverse elbilsskeptiker brukar använda som nåt slags argument.
Jag förstår inte varför maximal skatt ska vara ett mål.

på bensin är 2,62kr koldioxidskatt, den skatten ska såklart inte finnas på elen till elbilar (speciellt inte på den svenska koldioxidfria elen).
energiskatten är 3,95 kr/liter på bensin, 1:a januari 2020 blir elskatten 35,3 öre/kwh
Ifall man räknar ungefär 10kwh/liter så blir energiskatten 39,5 öre/kwh
För diesel miljöklass 2 så är energiskatten 2,69/liter dvs ungefär 27 öre/kwh dvs billigare skatt än elen.

Det enda elbilrna gör är att dom är mera energisnåla, men dom betalar lika mycket energiskatt.

Jag tycker i rimlighetens namn att det skulle vara straffskatt på LED lampor och värmepumpar, för dom är också ena riktiga skattesmitare.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Är inte bompeng ett mer realistiskt alternativ, än en skatt som i princip Sverige skulle vara ensamma om?

Föregångslandet I väster har ju kommit långt med dess införande. Dimper ned en trave fakturor någon månad efter att man varit där.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

tor-ake skrev:
Är inte bompeng ett mer realistiskt alternativ, än en skatt som i princip Sverige skulle vara ensamma om?

Föregångslandet I väster har ju kommit långt med dess införande. Dimper ned en trave fakturor någon månad efter att man varit där.
Såvida man inte har elbil förstås, då är det gratis...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
FlyingBlue
Teslaägare
Referralkod: ts.la/Roger53431

Inlägg av FlyingBlue »

mickeisol skrev:

Jag förstår inte varför maximal skatt ska vara ett mål.

på bensin är 2,62kr koldioxidskatt, den skatten ska såklart inte finnas på elen till elbilar (speciellt inte på den svenska koldioxidfria elen).
energiskatten är 3,95 kr/liter på bensin, 1:a januari 2020 blir elskatten 35,3 öre/kwh
Ifall man räknar ungefär 10kwh/liter så blir energiskatten 39,5 öre/kwh
För diesel miljöklass 2 så är energiskatten 2,69/liter dvs ungefär 27 öre/kwh dvs billigare skatt än elen.

Det enda elbilrna gör är att dom är mera energisnåla, men dom betalar lika mycket energiskatt.

Jag tycker i rimlighetens namn att det skulle vara straffskatt på LED lampor och värmepumpar, för dom är också ena riktiga skattesmitare.
Fullträff där!
Det finns ju inga som helst argument för en kilometerskatt exklusivt för elbilar.
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

tor-ake skrev:

Trängselavgifter är nog det vi kommer att få se betydligt mer av. Men jag tror inte alls på km-skatt, det är alldeles för komplicerat.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Trängselskatt är ett såväl lukrativt som beprövat system för att samtidigt minska trafiken och öka inkomsterna från densamma.

Dessutom kan den styras till vissa tider eller vissa fordon samt differentieras utifrån trafikslag rätt rejält.

Norge är ett utmärkt exempel på detta.

Till yttermera visso har systemet ganska hyfsad legitimitet hos befolkningen, i och med att den faktiskt lägger avgiften där det råder trängsel och drabbar inte pendlare i glesbygden.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Exakt. Hindret för att höja skatten på bensin och diesel har ju varit glesbygdsbefolkningen. Det talar för att hellre öka trängselskatt, om staten oroar sig för minskade skatteintäkter.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare

Inlägg av Snap02 »

evilirish skrev:
Wahll skrev:
Snap02 skrev:

Det utreds redan, och vad spelar det för roll om det skulle drabba även fossilbil bilister? Känns det bättre att betala 5 kr per mil då ?
Svårt att införa ? Skulle inte tro det, vi har haft dieselskatt per kilometer förut.

Enkelt att införa du får uppge vad du tror du kör på ett år, sedan får man åka in o läsa av bilens mätare eller via digitalt sedan får du betala mer eller mindre beroende vad du kört. Tas upp på deklarationen.
Kan gå snabbare än vad du tror men dom måste få tillräckligt många att byta från fossil innan dom inför skatten.

Finns större problem? Visst men du gillar kanske att betala till Stefans samhällsbygge ? Jag anser att jag betalar alldeles för mycket redan med tanke på vad man får för det.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Niklas Z skrev:
Exakt. Hindret för att höja skatten på bensin och diesel har ju varit glesbygdsbefolkningen. Det talar för att hellre öka trängselskatt, om staten oroar sig för minskade skatteintäkter.
Tror att största hindret var Volvo. Vi får se allteftersom Volvo släpper ut elbilar om man bryr sig om glesbygdsbefolkningen.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Går det att se på förslag som bereds (och har gått runt i riksdagen) ifall elbilar är särskilt anledning för att få in skatt. (när fler och fler går över till fossilfritt och därmed "slipper" bensinskatten.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Snap02 skrev:
Svårt att införa ? Skulle inte tro det, vi har haft dieselskatt per kilometer förut.
Haft är nyckeln du letar efter här. Det fuskades enormt med km-skatten på dieselbilar. Jag tror min far blockerade räknaren på något sätt andra åkte utomlands och fick stämpel och återvände i smyg. Och ju mer pengar staten försöker ta in ju mer motiverad blir vi att fuska.
Det lättaste sättet att få in skatt är genom årlig skatt (se fastighetsskatt). Kombinerat med trängselskatt där det behövs för framkomligheten eller för dyra infrastrukturprojekt.
Skriv svar