Verdi skrev:evilirish skrev:Wahll skrev:Snap02 skrev:Egentligen ska vi inte pusha på fler att skaffa elbil, det blir sämre för oss som har elbil. Jag kan lova dig att kilometerskatten på elbil kommer som ett brev på posten när tillräckligt många köpt en. Låt dom köra på sina fossilbilar.
Snacka om att vara rädd för ett problem som inte finns.
Mänskligheten har nog lite större utmaningar framför sig än kilometerskatten
Återigen: _om_ det kommer en kilometer-skatt kommer den också komma, och vara högre, på bensin/diesel. Jag vet inte var folk fått att det bara skulle drabba elbilar ifrån.
Att det bara ska drabba elbilar är något som diverse elbilsskeptiker brukar använda som nåt slags argument.
Jag förstår inte varför maximal skatt ska vara ett mål.
på bensin är 2,62kr koldioxidskatt, den skatten ska såklart inte finnas på elen till elbilar (speciellt inte på den svenska koldioxidfria elen).
energiskatten är 3,95 kr/liter på bensin, 1:a januari 2020 blir elskatten 35,3 öre/kwh
Ifall man räknar ungefär 10kwh/liter så blir energiskatten 39,5 öre/kwh
För diesel miljöklass 2 så är energiskatten 2,69/liter dvs ungefär 27 öre/kwh dvs billigare skatt än elen.
Det enda elbilrna gör är att dom är mera energisnåla, men dom betalar lika mycket energiskatt.
Jag tycker i rimlighetens namn att det skulle vara straffskatt på LED lampor och värmepumpar, för dom är också ena riktiga skattesmitare.