Jag körde senast i helgen 150 mil i snöyra, halva vägen 6-7cm nysnö på vägen och dålig sikt. Vanliga farthållaren fungerade utmärkt och det är bara den jag använder vintertid om vägen är rak nog...
Ok, då är frågan vad problemet är på min bil...
Körde under liknande förhållanden som du beskriver i fredags och det fanns inte på kartan att farthållaren skulle hoppa igång
Är det bara radarn som skall behövas för vanliga farthållaren?
Drar du två gånger i spaken eller bara en?
Är väl två för AP och en för vanlig cruise control.
I mitt fall låg en ganska tjock is/slask-skorpa över radarns runda täcklock i fronten på bilen. Min M3 sade rätt tydligt varje gång jag försökte aktivera farthållaren (ett ryck i spaken) att adaptiv farthållare inte var tillgängligt pga nedsatt funktion på radarn.
När jag kom fram tog jag bort skorpan och sedan funkade farthållaren igen.
Klart störande att systemet inte kan falla tillbaka på konstantfarthållare när radarn blockeras av is/snö på karossen. En enkel firmware-fix är ju allt som behövs.
Egentligen borde fronten ha värmeslingor för att rensa frontlyktor och sensorer från is/snö.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
I mitt fall låg en ganska tjock is/slask-skorpa över radarns runda täcklock i fronten på bilen. Min M3 sade rätt tydligt varje gång jag försökte aktivera farthållaren (ett ryck i spaken) att adaptiv farthållare inte var tillgängligt pga nedsatt funktion på radarn.
När jag kom fram tog jag bort skorpan och sedan funkade farthållaren igen.
Klart störande att systemet inte kan falla tillbaka på konstantfarthållare när radarn blockeras av is/snö på karossen. En enkel firmware-fix är ju allt som behövs.
Egentligen borde fronten ha värmeslingor för att rensa frontlyktor och sensorer från is/snö.
Tack för tipset, skall kolla det nästa gång problemet uppstår.
Nja. Visst skulle det kanske vara lätt att programmera in, men frågan är hur många extra olyckor det skulle skapa.
Hur många skulle inte missa att farthållaren plötsligt inte är adaptiv längre, och dundra in i diverse objekt pga det.
Då skulle det kanske isåfall vara så att man måste gå in och aktivt välja att använda vanlig farthållare i någon undermeny..
Nja. Visst skulle det kanske vara lätt att programmera in, men frågan är hur många extra olyckor det skulle skapa.
Hur många skulle inte missa att farthållaren plötsligt inte är adaptiv längre, och dundra in i diverse objekt pga det.
Då skulle det kanske isåfall vara så att man måste gå in och aktivt välja att använda vanlig farthållare i någon undermeny..
Ser inte att det skulle vara nåt annorlunda än förhållandet farthållaren ->AP som också kan orsaka liknande
Sen är ju inte Tesla så blyga att implementerar halvfärdiga funktioner överlag heller.
Jag ser framför mig att jag trycker en gång för att sätta adaptiv farthållare.
Systemet klagar högljutt (precis som idag) men tipsar också om att ifall jag vill köra med konstantfarthållare istället så får jag prova igen med en longpress på spaken.
(Det här kanske redan stöds i firmware när jag tänker efter. Nu blev jag sugen på att gå ut och tejpa över radarlocket bara för att prova.... men jag har wrap så jag låter bli)
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019