Easee vs WC (med eller utan Tibber)

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

mihan

Easee vs WC (med eller utan Tibber)

Inlägg av mihan »

Har sjukt svårt att bestämma mig för någon av dessa. Om det blir Easee så tänkte jag skaffa en kabel med knapp så den variabeln är inte med i ekvationen.

Vill kunna ladda bilen på natten och ha den uppvärmd på morgonen. Kan man skippa att behöva gå ut till garaget och ändra eller ställa in tider så är ju det ett plus, det bästa vore om man kunde schemalägga laddning och uppvärmning vartifrån/när som helst via en app men det är inte 100% prio på det. Listar några saker som ploppar upp...

Vanliga problem med de olika alternativen?
Vad händer om Tibber konkar, är det då bättre att ha en WC?
Kan man ta hjälp av andra appar?
Kan de olika lösningarna “krocka”, läste t.ex om några som hade fått problem med schemalagd avfärd och Easee/Tibber?
Vilka övriga för- resp. nackdelar ser ni med de olika alternativen?
Model 3 Performance, Pearl White, Svart interiör. Uthämtad 27/12-2019
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Easee vs WC (med eller utan Tibber)

Inlägg av LarsL »

Tesla har ju numera schemaläggning i bilen så för det behövs ju inget extra egentligen. Med den schemaläggningen har du laddad och uppvärmd bil vid avfärd på morgonen. Det förutsätter att du åker ungefär vid samma tid varje morgon.

Tibbers-app funkar oberoende av vilken laddbox du använder. Appen styr laddningen till tider då det är som billigast med en förutbestämd färdig tid.

Easee ger möjlighet till flera styrningar av laddning. Bland annat kan Tibber då med hjälp av Watty hålla koll på din att din huvudsäkring inte blir överlastad. Nackdelen med Easee är att du måste köpa sladden löst och kostar då 2000kr extra.

Tesla WallCharger är helt klart billigast men kanske sämre kvalité? Du får med en laddsladd som har en knapp för att öppna laddluckan till Teslan. Det går att koppla ihop flera WC och styra dem mot en belastning om man vill.

Jag vet inte vilken lösning jag tycker är bäst. Om jag väljer WC så måste jag ha en adapter till Leafen (Typ1) men det blir ändå billigare än att köpa två laddsladdar. Jag kan inte styra laddningen av Leafen via Tibberappen så det skulle jag få med en Easee. Gillade formatet på Easee när jag klämde lite på den vid eCarExpo.
Skriv svar