Det verkar svårt att få fram reservdelar, lättare att få fram en hel bil...
Jag väntar på min leverans, sedan snart 3 månader. Köpte en lagerbil som visade sig ha en skada på stötfångaren bak när den skulle levereras. Detta resulterade i att det inte blev leverans (Teslas val), och jag fick en lånebil istället då det bara skulle ta några veckor att få hem en ny stötfångare. Nu snart 3 månader senare så har jag kvar lånebilen, och Teslagänget ska nu istället försöka leta upp en annan bil till mig, då reservdelar är bristvara. Går alla delar till att bygga nya bilar??
Mig går det ingen direkt nöd på, då jag har bil, men stackars alla som har skadade bilar på verkstad. Man är ju orolig för ev framtida skador, om bilen behöver vara obrukbar i 2-3 månader för småsaker som reservdelar.
Ska bli spännande att se om/vad man får för julklappsbil....
Reservdelsbrist
Moderator: Redaktion
Reservdelsbrist
Model X Plaid -22 (Vit/Vit) shit vilket monster
Modell 3 LR -21
Model X LR (Vit/svart) Beställd och avbeställd
Modell S Raven LR -20- såld
Kia Niro PHEV - 19 Såld

Modell 3 LR -21
Modell S Raven LR -20- såld
Kia Niro PHEV - 19 Såld
Re: Reservdelsbrist
Hur ser teslas reservdelsorganisation ut.
Andra biltillverkare har ju lager på vanligaste delarna hos verkstäderna och möjlighet att få i stort sätt allt från centrallager till dagen därpå. Om det inte är restnoterat.
Beställer tesla sverige allt från usa eller finns det centrallager i europa?
Jag tror det här fungerar avskräckande för andra tillverkare som börjar se sitt utbyggda återförsäljarnät som en styrka snarare än den belastning det ofta framställs som. Nog för att man kommer behöva justera storleken när kunderna gör mer själv men konceptet med lokal verkstad är ju inte helt föråldrad.
Andra biltillverkare har ju lager på vanligaste delarna hos verkstäderna och möjlighet att få i stort sätt allt från centrallager till dagen därpå. Om det inte är restnoterat.
Beställer tesla sverige allt från usa eller finns det centrallager i europa?
Jag tror det här fungerar avskräckande för andra tillverkare som börjar se sitt utbyggda återförsäljarnät som en styrka snarare än den belastning det ofta framställs som. Nog för att man kommer behöva justera storleken när kunderna gör mer själv men konceptet med lokal verkstad är ju inte helt föråldrad.
Teslas rolling updates kan ju ställa till det för hanteringen av reservdelar. Uppdatering måste inte betyda att delen inte fungerar på äldre bilar men ibland lär uppdateringen bryta kompatibiliteten.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Det är ju en av orsakerna till att många andra kör med modellårsförändringar.Svenssons skrev:Teslas rolling updates kan ju ställa till det för hanteringen av reservdelar. Uppdatering måste inte betyda att delen inte fungerar på äldre bilar men ibland lär uppdateringen bryta kompatibiliteten.
Är man ett nystartat bilföretag med mindre serier och kommer från Silicone Valley så är det viktigare att snabbt kunna anpassa sig samt att man är mer van att hantera rolling updates om man kommer från mjukvarubranschen. Det går ju anpassa sig för att kunna hantera detta men på de mer masstillverkade modellerna kanske man vill ha en lite större tröghet med tiden.Fredrik j skrev:Det är ju en av orsakerna till att många andra kör med modellårsförändringar.Svenssons skrev:Teslas rolling updates kan ju ställa till det för hanteringen av reservdelar. Uppdatering måste inte betyda att delen inte fungerar på äldre bilar men ibland lär uppdateringen bryta kompatibiliteten.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skrämmande läsning. Tre månader väntan på en stötfångare. Vad håller dom på med 

Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
När det gäller mjukvara håller jag med dig och även andra tillverkare rullar ut mjukvara löpande även tesla är ensamma om att skicka även uppdateringar för själva bilen över nätet.Svenssons skrev:Är man ett nystartat bilföretag med mindre serier och kommer från Silicone Valley så är det viktigare att snabbt kunna anpassa sig samt att man är mer van att hantera rolling updates om man kommer från mjukvarubranschen. Det går ju anpassa sig för att kunna hantera detta men på de mer masstillverkade modellerna kanske man vill ha en lite större tröghet med tiden.Fredrik j skrev:Det är ju en av orsakerna till att många andra kör med modellårsförändringar.Svenssons skrev:Teslas rolling updates kan ju ställa till det för hanteringen av reservdelar. Uppdatering måste inte betyda att delen inte fungerar på äldre bilar men ibland lär uppdateringen bryta kompatibiliteten.
Men när det gäller hårdvara blir det otroligt komplext om man har en mängd olika kombinationer av hårdvara ute i bilarna. Enklare om bilarna är mer homogena per modellår.