Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist mati » 06 dec 2019 06:57

Det där är intressant. Jag tycker iofs inte att det går åt särskilt mycket spolarvätska. Jag har bara fyllt på två gånger sedan jag fick bilen i våras.
Men den rengör faktiskt backkameran automatiskt titt som tätt. Det gör den i princip varje gång den tror att jag ska stanna. Det är nåt nytt som den inte har gjort tidigare. Jag kan inte minnas att jag har ändrat någon inställning eller så. Går den efter årstiden eller ser den att backkameran är skitig?
Den verkar även spola rent Night Vision kameran men det känns som att den funktionen är kopplad till den vanliga vindrutespolarspaken.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda A-SUVe
Förbokat VW ID.3 (blir nog avbokning)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare Jerker » 06 dec 2019 07:05

mati skrev:Det där är intressant. Jag tycker iofs inte att det går åt särskilt mycket spolarvätska. Jag har bara fyllt på två gånger sedan jag fick bilen i våras.
Men den rengör faktiskt backkameran automatiskt titt som tätt. Det gör den i princip varje gång den tror att jag ska stanna. Det är nåt nytt som den inte har gjort tidigare. Jag kan inte minnas att jag har ändrat någon inställning eller så. Går den efter årstiden eller ser den att backkameran är skitig?
Den verkar även spola rent Night Vision kameran men det känns som att den funktionen är kopplad till den vanliga vindrutespolarspaken.

Här är ett område där Audi är totalt överlägsen Tesla. Backkameran är helt värdelös om det är lite regnigt eller kladdigt väder.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare

Referralkod: jerker97039

Inläggav elbilist mati » 06 dec 2019 07:13

Jerker skrev:Här är ett område där Audi är totalt överlägsen Tesla. Backkameran är helt värdelös om det är lite regnigt eller kladdigt väder.

Den bilen som är överlägsen i den punkten är faktiskt Golfen. Där sitter kameran nämligen bakom VW-emblemet som samtidigt är "handtaget" för bagageluckan. Den fälls ut när man backar. Vid vanlig körning är kameran alltså gömd under VW-emblemet så att den aldrig exponeras för kladd och regn. Den kan inte bli skitig. Det funkar naturligtvis bara eftersom kameran inte används för nåt annat än vid backning. Tesla använder ju den för autopiloten. Samtidigt hjälper det föga när den är igenkletad.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda A-SUVe
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav macky » 06 dec 2019 07:22

Moelito skrev:Måste höra om någon annan har liknande problem... Nu när det är allmänt kladdigt ute, hur ofta behöver ni fylla på spolarvätska? Etron verkar ju automatiskt rengöra iaf backkameran, kanske även framlycktorna men inte säker. Jag har nu behövt fylla på spolarvätska 2 ggr på två-tre veckor utan att ha använt manuell spolning speciellt mycket. Idag kom varningsikonen upp igen efter mindre än en vecka sedan jag sedan fyllde på 1,5 liter (eller om det var 2,5l) . Misstänker att det är läckage någonstans.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Upplever inte att den drar mycket spolarvätska. Fyllt på ngn liter eller två sedan oktober och redan kört 600 mil. Kameran rengörs när man spolar bakrutan. Finns en knapp för det när man backar också men den hinner oftast inte pumpa fram ngt tycker jag.

Kanske har du ngt läckage?
macky

Inläggav Teslaägare Jerker » 06 dec 2019 07:28

mati skrev:
Jerker skrev:Här är ett område där Audi är totalt överlägsen Tesla. Backkameran är helt värdelös om det är lite regnigt eller kladdigt väder.

Den bilen som är överlägsen i den punkten är faktiskt Golfen. Där sitter kameran nämligen bakom VW-emblemet som samtidigt är "handtaget" för bagageluckan. Den fälls ut när man backar. Vid vanlig körning är kameran alltså gömd under VW-emblemet så att den aldrig exponeras för kladd och regn. Den kan inte bli skitig. Det funkar naturligtvis bara eftersom kameran inte används för nåt annat än vid backning. Tesla använder ju den för autopiloten. Samtidigt hjälper det föga när den är igenkletad.

Precis. Om Tesla ska kunna få sin AP att fungera så måste de ju se till att kamerorna hålls rena, annars faller ju hela konceptet. Eller blir AP bara nåt för soliga Kalifornien?
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare

Referralkod: jerker97039

Inläggav elbilist Muhlegg » 06 dec 2019 07:42

Moelito skrev:Måste höra om någon annan har liknande problem... Nu när det är allmänt kladdigt ute, hur ofta behöver ni fylla på spolarvätska? Etron verkar ju automatiskt rengöra iaf backkameran, kanske även framlycktorna men inte säker. Jag har nu behövt fylla på spolarvätska 2 ggr på två-tre veckor utan att ha använt manuell spolning speciellt mycket. Idag kom varningsikonen upp igen efter mindre än en vecka sedan jag sedan fyllde på 1,5 liter (eller om det var 2,5l) . Misstänker att det är läckage någonstans.

Jag har märkt samma sak. Jag har använt mer spolarvätska första halvåret med eTron än jag gjorde på 3 år med förra bilen.
Muhlegg
elbilist

Inläggav Teslaägare Bjelke » 06 dec 2019 08:50

Jerker skrev:
mati skrev:

Precis. Om Tesla ska kunna få sin AP att fungera så måste de ju se till att kamerorna hålls rena, annars faller ju hela konceptet. Eller blir AP bara nåt för soliga Kalifornien?

Ja det verkar så, tyvärr... Och här sommartid :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Referralkod: mikael1178

Inläggav elbilist mati » 06 dec 2019 13:31

Jag tyckte att kameran på min AP2 Model S hölls betydligt renare än den som satt på min första pre-AP Model S. På den bilen var kameran skitig efter några meter i regnväder. Den nya verkar ha nån form av ytskikt som gör att kletet fäster lite sämre. Men det är fortfarande för dåligt om kameran ska kunna användas under färd.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda A-SUVe
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav elbilist Moelito » 07 dec 2019 14:49

Nu fyllde jag iaf på 3 liter spolarvätska idag igen. Får se hur länge det räcker den här gången...

VW Passat GTE
Audi E-Tron Proline Advanced
Moelito
elbilist

Inläggav Off Grid Byggaren » 07 dec 2019 15:17

Det är under den senaste månaden som min e-tron spolar av främre kameran varje gång jag startar. Den som sitter i frontspoilern under grillen, det är inte samma kameralins som nattsiktskameran.

Om radion är avstängd hörs det tydligt, testade att rengöra hela kameran jättenoga, men när jag sedan startade bilen så spolar den av kameran direkt igen.

Måste väl finnas någon sensor som styr detta, frågan är var den sitter?

Backkameran brukar rengöras om backen läggs i, den finns även en knapp för att manuellt rengöra backkamera vid släpvagnsmenyn.

Brukar använda den när jag ska koppla på släpet, så jag ser kroken och stödlinjen tydligt.

Det har varit väldigt skitigt på vägarna runt Mälardalen de senaste veckorna.
Off Grid Byggaren

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon