Och var har man 100m långa blad onshore?renes skrev:Det som triggade diskussionen om transport av stora blad var följande citat lite längre upp i tråden. Så, nej, inte offshore.FlyingBlue skrev:Båt!Gustafsson skrev:Hur fraktar man ett 100 m långt blad ?
Det är väl offshore? Bladen produceras förmodligen på ett varv för offshore-anläggningarna
credde skrev:Jobbar med vindkraft på ägaresidan och utvecklingen går riktigt snabbt nu. Största hindret på land är längden på bladen som ger utmaningar på transporterna men ett delbart blad har utvecklas men är i nuläget för tungt.
Danmark satsar på 20 MW stora vindkraftverk
Moderator: Redaktion
- FlyingBlue
- Teslaägare
- Inlägg: 281
- Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
- Ort: Norrköping
- Referralkod: ts.la/Roger53431
Re: Danmark satsar på 20 MW stora vindkraftverk
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Re: Danmark satsar på 20 MW stora vindkraftverk
Ingenstans, som jag förstod det. Eftersom man inte kan transportera dem. Inte ens med båt.FlyingBlue skrev:Och var har man 100m långa blad onshore?renes skrev:Det som triggade diskussionen om transport av stora blad var följande citat lite längre upp i tråden. Så, nej, inte offshore.FlyingBlue skrev:Båt!Gustafsson skrev:Hur fraktar man ett 100 m långt blad ?
Det är väl offshore? Bladen produceras förmodligen på ett varv för offshore-anläggningarna
credde skrev:Jobbar med vindkraft på ägaresidan och utvecklingen går riktigt snabbt nu. Största hindret på land är längden på bladen som ger utmaningar på transporterna men ett delbart blad har utvecklas men är i nuläget för tungt.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Danmark satsar på 20 MW stora vindkraftverk
Nu sa du något...olza skrev:Luftskepp?Gustafsson skrev:Hur fraktar man ett 100 m långt blad ?

Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Credde
- Teslaägare
- Inlägg: 1371
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Danmark satsar på 20 MW stora vindkraftverk
100m blad är definitivt för offshore och transporteras med båt. På ett av mina projekt hade vi 65m långa blad som transporteras på special lastbilar från hamnen.renes skrev:Ingenstans, som jag förstod det. Eftersom man inte kan transportera dem. Inte ens med båt.FlyingBlue skrev:Och var har man 100m långa blad onshore?renes skrev:Det som triggade diskussionen om transport av stora blad var följande citat lite längre upp i tråden. Så, nej, inte offshore.FlyingBlue skrev:Båt!Gustafsson skrev:Hur fraktar man ett 100 m långt blad ?
Det är väl offshore? Bladen produceras förmodligen på ett varv för offshore-anläggningarna
credde skrev:Jobbar med vindkraft på ägaresidan och utvecklingen går riktigt snabbt nu. Största hindret på land är längden på bladen som ger utmaningar på transporterna men ett delbart blad har utvecklas men är i nuläget för tungt.
Lastbilarna ser typ ut som bifogad bild.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Danmark satsar på 20 MW stora vindkraftverk
Kan man inte ha ett nav som har 30m i diameter?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5903
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Danmark satsar på 20 MW stora vindkraftverk
För att få nav-el ?Zalman3 skrev:Kan man inte ha ett nav som har 30m i diameter?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- FlyingBlue
- Teslaägare
- Inlägg: 281
- Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
- Ort: Norrköping
- Referralkod: ts.la/Roger53431
Re: Danmark satsar på 20 MW stora vindkraftverk
1 Hur skulle det transporteras dåZalman3 skrev:Kan man inte ha ett nav som har 30m i diameter?

2 Navet genererar ingen kraft så det blir ju bara död yta.
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Re: Danmark satsar på 20 MW stora vindkraftverk
Luftskepp är utmärkt för sådan transport tror jag. En utmaning är ballast som behövs när lasten lossas. Vatten är väldigt bra ballast men finns ju inte alltid tillgängligt vid destination.Teslaspolen skrev:Nu sa du något...olza skrev:Luftskepp?Gustafsson skrev:Hur fraktar man ett 100 m långt blad ?
Re: Danmark satsar på 20 MW stora vindkraftverk
Är ingen maskiningenjör, killgissar bara.FlyingBlue skrev:1 Hur skulle det transporteras dåZalman3 skrev:Kan man inte ha ett nav som har 30m i diameter?![]()
2 Navet genererar ingen kraft så det blir ju bara död yta.
1. I 15m bitar som skruvas ihop på plats.
2. I teorin kan ju navet vara en förlängning av vingen.
Dessutom så är navdelen ändå en ganska död yta.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Danmark satsar på 20 MW stora vindkraftverk
Navet har man för att den skapp se cool ut?
Men den största frågan är: varför sätter man inte flera roterande bland i olika storlekar, liksom 3 stora och 3 mindre (som roterar i olika hastigheter). Skulle det inte bli så att man blir mer effektiv då (vinden är kraftigast vid hörn.)
Men den största frågan är: varför sätter man inte flera roterande bland i olika storlekar, liksom 3 stora och 3 mindre (som roterar i olika hastigheter). Skulle det inte bli så att man blir mer effektiv då (vinden är kraftigast vid hörn.)