Automatisk regnsensor

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Alzie

Automatisk regnsensor

Inlägg av Alzie »

Hej,

I min MS 100D -18 så känns det som att jag inte har automatisk regnsensor?! Det finns i inställningarna och den är påslagen, men den fungerar typ ändå manuellt, dvs att läget bestämmer hur snabbt den torkar. Något tips? Gör jag fel?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Re: Automatisk regnsensor

Inlägg av Gustafsson »

Alzie skrev:
Hej,

I min MS 100D -18 så känns det som att jag inte har automatisk regnsensor?! Det finns i inställningarna och den är påslagen, men den fungerar typ ändå manuellt, dvs att läget bestämmer hur snabbt den torkar. Något tips? Gör jag fel?
Du måste slå på automatiken i inställningarna på stora skärmen - står som betafunktion nån stans. Om den är avslagen funkar de som vanliga intervalltorkare.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

Gustafsson skrev:
Alzie skrev:
Hej,

Du måste slå på automatiken i inställningarna på stora skärmen - står som betafunktion nån stans. Om den är avslagen funkar de som vanliga intervalltorkare.
... och så kanske man ska tillägga att regnsensorn fungerar så uruselt att det inställningen inte ens är värd att prova.. 8-)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

GreenMachine skrev:
Gustafsson skrev:
Alzie skrev:
Hej,

... och så kanske man ska tillägga att regnsensorn fungerar så uruselt att det inställningen inte ens är värd att prova.. 8-)
Dagtid funkar den ändå halvdåligt, men nu kommer det ju en förbättrad i nästa mjukvara, så det kan nog vara värt att prova. Speciellt som den lär vara självlärande.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Om den ska vara självlärande måste den väl på något sätt få veta när det blir rätt?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Fredrik j skrev:
Om den ska vara självlärande måste den väl på något sätt få veta när det blir rätt?
Vad jag läste så använder den förarens val för att träna, dvs om du ingriper och startar eller ändrar hastighet tidigare än automatiken, så blir den känsligare efter hand t.ex.
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Referralkod: ts.la/john713130

Inlägg av Johlei »

Fredrik j skrev:
Jag undrar också detta. Inlärningen går antagligen ut på att anta att allt är rätt tills motsatsen bevisas.

Den kan lätt lära sig när den startar för sent genom att känna av att föraren ingriper och startar den.

Men om/när den startar för tidigt krävs det en rätt rejäl avvikelse från förarens önskemål innan föraren stänger av Autoläget, misstänker jag.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare

Inlägg av MarcusC »

Räcker det med att man sätter igång den automatiska regnsensorn och behöver inte pilla på de olika hastighets-valen man har på blinkers-spaken?
Eller är de till för att ställa in känsligheten hos regnsensorn?

Jag har aldrig fattat hur man ska tänka generellt kring en regnsensor.
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare

Inlägg av infelicitas »

Fredrik j skrev:
Gustafsson skrev:
Fredrik j skrev:
Vad jag läste så använder den förarens val för att träna, dvs om du ingriper och startar eller ändrar hastighet tidigare än automatiken, så blir den känsligare efter hand t.ex.
Den är väl inte självlärande alls just nu, det kommer väl eventuellt i nästa version? eller?
MarcusC skrev:
Räcker det med att man sätter igång den automatiska regnsensorn och behöver inte pilla på de olika hastighets-valen man har på blinkers-spaken?
Eller är de till för att ställa in känsligheten hos regnsensorn?

Jag har aldrig fattat hur man ska tänka generellt kring en regnsensor.
"hastighets-valen" är känsligheten. Så det är helt upp till dig hur ofta du tycker att de ska torka.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Johlei skrev:
Fredrik j skrev:
Jag undrar också detta. Inlärningen går antagligen ut på att anta att allt är rätt tills motsatsen bevisas.

Den kan lätt lära sig när den startar för sent genom att känna av att föraren ingriper och startar den.

Men om/när den startar för tidigt krävs det en rätt rejäl avvikelse från förarens önskemål innan föraren stänger av Autoläget, misstänker jag.
Den använder säkert indata för att slå och sedan jämförelse mellan före och efter. Om det inte var någon större skillnad var det för tidigt detta utan förarens påverkan. Stänger föraren av automatiken är detta en ännu starkare påverkan till automatiken.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Alzie

Inlägg av Alzie »

Ja, den knappen var påslagen men jag märkte ingen skillnad från att ha den avslagen...

Hur kan man göra något så simpelt som andra biltillverkare bemästrat för många år sedan så komplicerat? :)

Hoppas på förbättring i update.
Skriv svar