Äntligen kommer lösningar på nya tidens behov av elförsörjning.
Nordic Balancing Model är på gång.
I takt med att vind- och solenergi blir mer utbrett ökar också behovet av energilagring. Om en ny nordisk balansmodell träder i kraft, kommer batteridrivna energilagringssystem att ge möjlighet till nya inkomstkällor för datacenter och andra företag.
I linje med de ambitiösa nordiska klimatmålen börjar allt fler sektorer ställa om till nya energikällor för att bli mer klimatvänliga. Den europeiska elmarknaden går allt mer mot förnybar energi.
Tillsammans har de nordiska nätoperatörerna Svenska Kraftnät, Fingrid, Energinet och Statnett, tagit fram förslag för automatiska snabbreserver. Nordic Balancing Model (NBM) är en ny modell som kommer att lägga grunden för ett effektivt nyttjande och en säker drift av kraftsystemen i framtiden. Om NBM träder i kraft öppnas helt nya affärsmöjligheter och inkomstkällor för företag med tillgång till förnybar energi.
Finns redan en hel del tanker kring detta - även på ägare sidan, där man har tankar på att kombinera t.ex vindkraft med batterilagring, kanske mer med tanker på export i nätet när priserna är höga.
Model Y Performance (Dec/2023) 2016 Model S P90D Ludicrous
Hmm.. jag jobbade som IT-arkitekt i NBM-programmet som tas fram av de nordiska TSO:erna dvs Svenska Kraftnät, Energinet, Fingrid och Statnett. Det som länkas i artikeln har eg inget med NBM att göra men det skulle ev kunna hjälpa till att balansera elnätet på micronivå. Ser inte att detta skulle vara något specifikt för NBM att göra heller. Sen är det inte en fråga OM NBM kommer träda i kraft det kommer träda i kraft. Blir det inte NBM så kommer det Europeiska initiativen och driva igenom samma sak fast på lite längre sikt.
Hmm.. jag jobbade som IT-arkitekt i NBM-programmet som tas fram av de nordiska TSO:erna dvs Svenska Kraftnät, Energinet, Fingrid och Statnett. Det som länkas i artikeln har eg inget med NBM att göra men det skulle ev kunna hjälpa till att balansera elnätet på micronivå. Ser inte att detta skulle vara något specifikt för NBM att göra heller. Sen är det inte en fråga OM NBM kommer träda i kraft det kommer träda i kraft. Blir det inte NBM så kommer det Europeiska initiativen och driva igenom samma sak fast på lite längre sikt.
Vad innebär då NBM i praktiken?
Att man kan få en peng om man avstår eller tillför el under en viss tidsperiod?
Vilka tider och vilka pengar kan det röra sig om?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Det är egentligen flera delar och finns stor risk att jag nu säger något som inte är helt sant eftersom jag "bara" var arkitekt och inte business ansvarig, så ta det med en nypa salt.
Men dels behöver man kunna balansera nätet var 15:e min istället för varje timme som man gör idag. Så alla processer som finns i dag ska ske 4ggr/t istället för 1 så hela processen med bud för mFRR & aFRR, hantering av dessa ska och bör ske med automatik. Som om inte detta var nog så kommer man dela upp Sverige i 4 områden istället för ett stort land. Detta sker även i Norge (blir 5) och Finland (blir 2 tror jag). Sen iom att det är ett Nordiskt initiativ så ska allt detta kunna hanteras från en central punkt samtidigt som alla TSO:er ska kunna balansera sina egna områden in case of failure. I framtiden ska man även kunna aktivera ex ett bud från en Finsk leverantör i någon del av Norge el Danmark. Man kommer även gå över till att balansera på något som heter ACE (area control error) istället för frekvens och detta är inte en helt trivial uträkning.
Zalman3 skrev:
Att man kan få en peng om man avstår eller tillför el under en viss tidsperiod?
Du får peng för att leverera inte för att av stå. Finns väl vissa regler där ex stora industrier kan bromsa produktion för att förbruka mindre el och på så sätt balansera nätet men tror inte man får betalt för att avstå.
Zalman3 skrev:
Vilka tider och vilka pengar kan det röra sig om?
- vet inte vilka tider och pengar du tänker på här