Porsche Taycan 4S
Moderator: Redaktion
- SolnaGnagarn
- Teslaägare
Porsche Taycan 4S
Funderar på att beställa en Taycan 4S. I dagsläget kan man inte få fram förmånsvärdet på skatterverkets hemsida. Nån som vågar gissa på hur dom kommer räkna ut det?
Den har ju prestanda som en MS LR men kostar i grundutförande som en MS P.
Grundpris 1.170.000:-
Den har ju prestanda som en MS LR men kostar i grundutförande som en MS P.
Grundpris 1.170.000:-
- SolnaGnagarn
- Teslaägare
Re: Porsche Taycan 4S
Hur mycket drar man av då? Är det 40%?Elof skrev:Gissar på samma som Panamera 4S, minus elbilsrabatten.
Nackdelen är att det finns jämförbara bilar från just Porsche. Max avdrag på förmånsvärdet är 10 000 eller 40% baserat på vad som är lägst.
En Model S LR "jämförbara" bil kostar endast 448 800. Gissar på att Taycan 4S jämförbara bil landar på det dubbla minst eller?
En Model S LR "jämförbara" bil kostar endast 448 800. Gissar på att Taycan 4S jämförbara bil landar på det dubbla minst eller?
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
- SolnaGnagarn
- Teslaägare
Taycan turbo finns på skatteverket och den landar på 14500:-/månad och bilen kostar 1,7milj. Där räknar dom på närmsta jämföra bil på ca 1milj.chpaulin skrev:Nackdelen är att det finns jämförbara bilar från just Porsche. Max avdrag på förmånsvärdet är 10 000 eller 40% baserat på vad som är lägst.
Sällan logiskt och än mindre linjärt det där men vi kan ju hoppasSolnaGnagarn skrev:Taycan turbo finns på skatteverket och den landar på 14500:-/månad och bilen kostar 1,7milj. Där räknar dom på närmsta jämföra bil på ca 1milj.chpaulin skrev:Nackdelen är att det finns jämförbara bilar från just Porsche. Max avdrag på förmånsvärdet är 10 000 eller 40% baserat på vad som är lägst.

När jag köpte min MS60D hade den samma förmånsvärde som MS90D som då kostade 400' mer. Allt hade med teoretisk effekt att göra och inte bilens pris.
Har du tur sätter de jämförbar bil kring 750k men den är ju ganska kvick den där

Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
chpaulin skrev:Sällan logiskt och än mindre linjärt det där men vi kan ju hoppasSolnaGnagarn skrev:Taycan turbo finns på skatteverket och den landar på 14500:-/månad och bilen kostar 1,7milj. Där räknar dom på närmsta jämföra bil på ca 1milj.chpaulin skrev:Nackdelen är att det finns jämförbara bilar från just Porsche. Max avdrag på förmånsvärdet är 10 000 eller 40% baserat på vad som är lägst.
När jag köpte min MS60D hade den samma förmånsvärde som MS90D som då kostade 400' mer. Allt hade med teoretisk effekt att göra och inte bilens pris.
Har du tur sätter de jämförbar bil kring 750k men den är ju ganska kvick den där
Det har inget med teoretisk effekt att göra alls. Det har med "närmast jämförbara bil" att göra. Vilken då ansågs vara samma för både 60D och 90D. Det är ju även därför 75D och 100D hade samma förmånsvärde. Och det är därför Model 3 LR AWD har mindre än hälften så högt förmånsvärde som en Model 3 P- trots att det enda som skiljer är mjukvara. Då hoppar jämförbar bil upp från BMW 320D/Audi A 2.0TDI osv till BMW M3 och Audi RS4. Vilket är rätt knepigt. Dock bör vi väl hålla lite tyst om det för det rätta vore väl högre förmånsvärde på LR AWD.

Det här systemet blir ju bara mer och mer orimligt. Att jämför med "likvärdig" bil.
Förmånsvärde baserat på faktisk kostnad för företaget som steg 1 och därefter minskad med eventuella incitament från staten.
Förmånsvärde baserat på faktisk kostnad för företaget som steg 1 och därefter minskad med eventuella incitament från staten.
- SolnaGnagarn
- Teslaägare
Var på Porsche Danderyd idag och frågade lite mer om bilen. Då kom det fram att Taycan Turbo är räknad efter Panamera 4 och Taycan Turbo S är räknad efter Panamera 4S. Sen finns det ingen billigare Panamera så det blir intressant och se vad dom går på då.
Verkar ju konstigt om Taycan 4S räknas som en turbo då det skiljer väldigt mycket i både prestanda och pris.
Verkar ju konstigt om Taycan 4S räknas som en turbo då det skiljer väldigt mycket i både prestanda och pris.
Nä. Systemet med förmånsbeskattning handlar ju om att man inte ska tjäna på en förmånsbil vs privatbil. Dvs man betalar skatt för förmånen. Det har inget med företagets kostnad att göra.Fredrik j skrev:Det här systemet blir ju bara mer och mer orimligt. Att jämför med "likvärdig" bil.
Men det är väl väldigt likt 60D och 100D som ni så hade samma förmånsvärdet. Ska man försöka hitta någon tråd här så låter det som att 4S får samma förmånsvärdet som Turbo.SolnaGnagarn skrev:Var på Porsche Danderyd idag och frågade lite mer om bilen. Då kom det fram att Taycan Turbo är räknad efter Panamera 4 och Taycan Turbo S är räknad efter Panamera 4S. Sen finns det ingen billigare Panamera så det blir intressant och se vad dom går på då.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- SolnaGnagarn
- Teslaägare
HujedamejPontus skrev:Men det är väl väldigt likt 60D och 100D som ni så hade samma förmånsvärdet. Ska man försöka hitta någon tråd här så låter det som att 4S får samma förmånsvärdet som Turbo.SolnaGnagarn skrev:Var på Porsche Danderyd idag och frågade lite mer om bilen. Då kom det fram att Taycan Turbo är räknad efter Panamera 4 och Taycan Turbo S är räknad efter Panamera 4S. Sen finns det ingen billigare Panamera så det blir intressant och se vad dom går på då.
- SolnaGnagarn
- Teslaägare
Nån som har koll på CCS laddning?
Vilken hastighet brukar man komma upp i osv? Brukar det vara kö?
Företagets utgifter för din förmånsbil är en utgift för din anställning. En ren förmånsbil, som inte används i tjänsten, är en del av den totala ersättningen.Verdi skrev:Nä. Systemet med förmånsbeskattning handlar ju om att man inte ska tjäna på en förmånsbil vs privatbil. Dvs man betalar skatt för förmånen. Det har inget med företagets kostnad att göra.Fredrik j skrev:Det här systemet blir ju bara mer och mer orimligt. Att jämför med "likvärdig" bil.
Systemet används som politiskt styrmedel på bilförsäljningen.
Att använda företagets utgift som ingångsvärde skulle göra det enklare att kontrollera. Särskilt när företaget betalar bilen på en samlad faktura...
Porsche Taycan 4S
Om du pratar Taycan så beror det nog på vilket batteripack du väljer. 4S kommer ju standard med ett mindre.SolnaGnagarn skrev:Nån som har koll på CCS laddning?
Det större är ju samma som i Turbo, dvs toppar runt 250kw.
Men det är "tapered" likt Tesla, dvs trappar ner en hel del.
5-80% ska ta ca 22 min vid optimala förhållanden.
IONITY har väl "bara" 4 stolpar på de flesta platserna, men de är väl ännu lediga för det mesta. Kan ju dock ändras fort närmaste året iom PS2, ID3, e208/2008,ecorsa osv.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- SolnaGnagarn
- Teslaägare
Kör på 4S med uppgraderade batteriet. Ser att dom flesta CCS ligger på 50kwhtaliz skrev:Om du pratar Taycan så beror det nog på vilket batteripack du väljer. 4S kommer ju standard med ett mindre.SolnaGnagarn skrev:Nån som har koll på CCS laddning?
IONITY har väl "bara" 4 stolpar på de flesta platserna, men de är väl ännu lediga för det mesta. Kan ju dock ändras fort närmaste året iom PS2, ID3, e208/2008,ecorsa osv.
Ja då vill man nog sikta på IONITY eller liknande. Surt att sitta på en 50kw när bilen klarar 5ggr mer.SolnaGnagarn skrev:Kör på 4S med uppgraderade batteriet. Ser att dom flesta CCS ligger på 50kwhtaliz skrev:Om du pratar Taycan så beror det nog på vilket batteripack du väljer. 4S kommer ju standard med ett mindre.SolnaGnagarn skrev:Nån som har koll på CCS laddning?
- SolnaGnagarn
- Teslaägare
Hur många mil/timme får jag med 50kwh?taliz skrev:Ja då vill man nog sikta på IONITY eller liknande. Surt att sitta på en 50kw när bilen klarar 5ggr mer.SolnaGnagarn skrev:Kör på 4S med uppgraderade batteriet. Ser att dom flesta CCS ligger på 50kwhtaliz skrev:Om du pratar Taycan så beror det nog på vilket batteripack du väljer. 4S kommer ju standard med ett mindre.SolnaGnagarn skrev:Nån som har koll på CCS laddning?
Drar bilen 2,5kWh/mil så laddar du 20 mil per timme på en 50kW-laddare (50/2,5).SolnaGnagarn skrev:Hur många mil/timme får jag med 50kwh?taliz skrev:Ja då vill man nog sikta på IONITY eller liknande. Surt att sitta på en 50kw när bilen klarar 5ggr mer.SolnaGnagarn skrev:Kör på 4S med uppgraderade batteriet. Ser att dom flesta CCS ligger på 50kwhtaliz skrev:Om du pratar Taycan så beror det nog på vilket batteripack du väljer. 4S kommer ju standard med ett mindre.SolnaGnagarn skrev:Nån som har koll på CCS laddning?
Porsche Taycan 4S
50kw menar du? Fast man får sällan mer än ca 45 på dom.SolnaGnagarn skrev:Hur många mil/timme får jag med 50kwh?taliz skrev:Ja då vill man nog sikta på IONITY eller liknande. Surt att sitta på en 50kw när bilen klarar 5ggr mer.SolnaGnagarn skrev:Kör på 4S med uppgraderade batteriet. Ser att dom flesta CCS ligger på 50kwhtaliz skrev:Om du pratar Taycan så beror det nog på vilket batteripack du väljer. 4S kommer ju standard med ett mindre.SolnaGnagarn skrev:Nån som har koll på CCS laddning?
Beror ju på vad den drar. Nog fälg-storlek som styr det en hel del, och förstås väder. Skulle tippa på ca 15 mil, max 20.
Ps. Taycan finns faktiskt på abetterrouteplanner, så de e väl bara in å testa lite rutter.

Porsche Taycan 4S
För skoj skull petade jag in 4S med större batteriet mellan Lomma till Oslo, samt min Model 3 Performance med 18".
Taycan tar 5 timmar 34 min, inkl två laddstopp på totalt 27 min.
Model 3 Performance tar 5 timmar 29 min, inkl ett laddstopp på totalt 29 min.
Ganska jämt.
Ganska jämt.
- SolnaGnagarn
- Teslaägare
Men wow!! Trodde bara att det fanns Tesla i ABRP!taliz skrev:För skoj skull petade jag in 4S med större batteriet mellan Lomma till Oslo, samt min Model 3 Performance med 18".
Ganska jämt.
Tack!!
- SolnaGnagarn
- Teslaägare
Igår släpptes förmånsvärdet på Skatteverkets hemsida. Börjar på 9973:-.
Tickar ju snabbt uppåt då man nästan ”måste” ha extrautrustning för typ 300”.
Tickar ju snabbt uppåt då man nästan ”måste” ha extrautrustning för typ 300”.
-
Den stämmer inte. Slog in Model 3 och ändrade inget annat. Resan tar 5h42min med ett laddstopp på 15min. Porschen drar ju nästan dubbelt så mycket. Slog in Porschen och den gör resan med två laddstopp på totalt 19minuter. Varav ett stopp är 11minuter och laddar 34-82%. De tester jag sett indikerar att laddeffekten aldrig blir de utlovade samt att den redan vid låg soc trottlar ner rejält. Skulle förvåna mig om vi ser över 150kW i snitt 34-82%, och absolut inga 270kW i snitt som ABRP tänker sig.taliz skrev:För skoj skull petade jag in 4S med större batteriet mellan Lomma till Oslo, samt min Model 3 Performance med 18".
Ganska jämt.
Björns 1000km test kommer ge oss svaren fram över (y)
I'm out. Tibor har blivit för gammal!