Jag som har vissa böjelser för samhällsplanering fick många snurrande kugghjul av detta.LarsL skrev:Viktigast för elbilars framgång är vardagsladdningen, den ska/bör ske när bilen ändå står still, antingen hemma eller på jobbet. Därför måste det prioriteras att få fram eluttag till alla parkeringar hemma och/eller jobbet. [...] Det är möjligt att det krävs en lag som kräver detta för boendeparkeringar till en bestämd kostnad(?).
De flesta kommuner brukar använda en kvot för parkeringsplatser (p-tal) när något nytt ska byggas. Om p-talet är 0,5 så måste byggherren bygga 5 parkeringsplatser för 10 lägenheter. Han kan bygga fler om han vill, men på de ställen där marken kostar lite mer händer det inte så ofta (parkeringarna blir då dyra att bygga, speciellt om man gör det i garageform).
Citatet ovan fick mig att fundera på alla hus av olika slag där folk parkerar men inte kan ladda (med mer kräm, så att elbil låter mer rimligt för de flesta). Att hjälpa Brf:er ordna 3-fas är ju en sak vi kan göra, men bör vi även försöka hjälpa till för framtida boende i framtida hus? Behövs det en "laddarkvot" som bestämmer hur många av parkeringsrutorna som måste ha ett vettigt ladduttag? 40% skulle ge oss 2 av 5 platser i exemplet ovan. Om vi tror på att elbilar är framtiden, behöver vi då redan nu med 1% av marknaden börja massera beslutsfattare till att ge sig in i leken? Kommer byggherrarna (de som bygger husen med en budget och oftast inte ska bo där) börja installera uttag själva för att locka till sig välbeställda Teslaägare?
Eller är jag ute och cyklar (pun intended)?