Lagkrav på antal laddplatser i nybyggen?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Surfaren
elbilist

Lagkrav på antal laddplatser i nybyggen?

Inlägg av Surfaren »

Jag ville inte skräpa ner i den tråd där jag hittade nedanstående, så jag gör en ny:
LarsL skrev:
Viktigast för elbilars framgång är vardagsladdningen, den ska/bör ske när bilen ändå står still, antingen hemma eller på jobbet. Därför måste det prioriteras att få fram eluttag till alla parkeringar hemma och/eller jobbet. [...] Det är möjligt att det krävs en lag som kräver detta för boendeparkeringar till en bestämd kostnad(?).
Jag som har vissa böjelser för samhällsplanering fick många snurrande kugghjul av detta.

De flesta kommuner brukar använda en kvot för parkeringsplatser (p-tal) när något nytt ska byggas. Om p-talet är 0,5 så måste byggherren bygga 5 parkeringsplatser för 10 lägenheter. Han kan bygga fler om han vill, men på de ställen där marken kostar lite mer händer det inte så ofta (parkeringarna blir då dyra att bygga, speciellt om man gör det i garageform).

Citatet ovan fick mig att fundera på alla hus av olika slag där folk parkerar men inte kan ladda (med mer kräm, så att elbil låter mer rimligt för de flesta). Att hjälpa Brf:er ordna 3-fas är ju en sak vi kan göra, men bör vi även försöka hjälpa till för framtida boende i framtida hus? Behövs det en "laddarkvot" som bestämmer hur många av parkeringsrutorna som måste ha ett vettigt ladduttag? 40% skulle ge oss 2 av 5 platser i exemplet ovan. Om vi tror på att elbilar är framtiden, behöver vi då redan nu med 1% av marknaden börja massera beslutsfattare till att ge sig in i leken? Kommer byggherrarna (de som bygger husen med en budget och oftast inte ska bo där) börja installera uttag själva för att locka till sig välbeställda Teslaägare?

Eller är jag ute och cyklar (pun intended)?
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Re: Lagkrav på antal laddplatser i nybyggen?

Inlägg av Martinen »

Kan helt klart vara en bra idé. Det är väldigt många som bor i lägenhet som hade kunnat köra elbil om dom bara hade kunnat ladda hemma.
Sen är bara frågan vilken nivå man ska lägga det på samt hur man ska få igenom det.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Hmm, ja men vi får inte heller hindra nybyggande. Det är ju redan nu svårt och dyrt att bygga nytt eller bygga ut pga av tilläggsregler tex handikappramper i privata hus. Sen hjälper det ju inte att nya hus får laddplatser eftersom de flesta bor i gamla hus. Men det är klart någonstanns ska det börja.

Jag hade tänkt mig mer som upplägget har varit med fiber, alltså en fast kostnad som du är garanterad laddning för. Antingen tex 10000kr inklusive mätare eller kanske 500kr/månad inklusive laddning, summorna är svåra eftersom de blir styrande.

Ett tredje alternativ är att laddplatser bakas in i någon miljöbonus eller energideklaration. Då kan en fastighetsägare få lika många poäng för att installera laddplatser som för att byta fönster. Laddplatserna ses då sonen enklare åtgärd.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Min hyresvärd förhandlade fram en nivå med Hyresgästföreningen och de kom fram till 650 kr per månad för en laddplats inkl el. Kan tänka mig att den nivån kan komma att gälla fler.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

EU direktiv 2014/94/EU kräver att till år 2020 ska laddare installeras för elbilar, 10% så många som antal elbilar, och myndigheterna ska främja byggande av laddare på bla parkeringsplatser.

Direktivens punkt 23:
"Antalet sådana laddningsstationer bör fastställas med hänsyn till det antal elfordon som enligt uppskattning finns
registrerade vid slutet av 2020 i varje medlemsstat. Som riktmärke bör ett lämpligt genomsnittligt antal ladd-
ningsstationer motsvara åtminstone en laddningsstation per tio bilar, även med hänsyn tagen till biltyp, ladd-
ningsteknik och tillgängliga privata laddningsstationer. Ett lämpligt antal laddningsstationer som är tillgängliga för
allmänheten bör inrättas, särskilt vid kollektivtrafikstationer, t.ex. hamnterminaler, flygplatser och järnvägssta-
tioner. Privata ägare av elfordon är i stor utsträckning beroende av tillgång till laddningsstationer på allmänna
parkeringsplatser, t.ex. vid lägenheter, kontor och affärer. Myndigheterna bör vidta åtgärder för att stödja använ-
darna av sådana fordon genom att säkerställa att exploatörer och byggherrar tillhandahåller lämplig infrastruktur
med ett tillräckligt antal laddningsstationer för elfordon."
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Angående nybyggen ser jag med glädje många nybyggda stadsdelar och husbyggen som lockar med laddplats för elbilar. Det verkar vara "på modet" iaf i Stockholm.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Men de tänker fortfarande fossiltankning! Vadå 10% av antalet elbilar? Det behövs ettuttag till varje bil på dess uppställningsplats för natten (alternativt vid arbetet). Det behövs i princip inga laddare alls vid bibliotek, mataffärer eller dagis. Elbilar ska laddas är de inte används inte som fossilbilar som tankas när det behövs.

Sen, men det är något annat, så behövs det laddare utmed våra vägar. Men det kommer att lösa sig när bilarna blir vanliga.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Ja, tyvärr är direktivet väldigt "bensinmack inriktat".

Men villaägare förväntas lösa sin egen laddning på egen hand. Det ingår inte i de 10%. Dessutom är detta en miniminivå.

Glädjande är dock att de kräver att man ska kunna betala med kort på alla snabbladdare. Inga krångliga laddkort och brickor längre.
Skriv svar