Finns inte el så det räcker.
Moderator: Redaktion
Finns inte el så det räcker.
Audi säljaren: Är en fluga det här med elbilar. Finns inte el/infrastruktur så det räcker till elbilar enligt sakkunnig källa. Tar oxå för lång tid att ladda.
Jag: El finns väl och infrastrukturen i Sverige har oxå bra förutsättningar.
Audi säljaren: Skåne importerar el. Brist på el. Räcker inte till elbilar.
Jag: Detta beror väl just nu på politiska beslut att stänga ett kärnkraftverk.
Audi säljare: Tror på min el kunniga källa. Finns inte el så det räcker. Vätgas är framtiden.
Jag: Det går åt el till att framställa vätgas. Vet du hur mycket.?
Audi säljaren: nej
Jag: och hur ska elen räcka till detta?
Audi säljaren: Hör du av dig bara när du vill testa E-tron en gång till.
Slut på samtalet…
Noterar när jag läser på vätgas.se
Det går åt ca 50 kWh för att producera ett kilo vätgas. 1 kg vätgas ger 33 kWh energi, vilket räcker till exempel för att köra 10 mil med en bränslecellsbil. I Skandinavien framställs vätgas bara från förnybara källor. Generellt köps grön el in och används i elektrolys.
Jag: El finns väl och infrastrukturen i Sverige har oxå bra förutsättningar.
Audi säljaren: Skåne importerar el. Brist på el. Räcker inte till elbilar.
Jag: Detta beror väl just nu på politiska beslut att stänga ett kärnkraftverk.
Audi säljare: Tror på min el kunniga källa. Finns inte el så det räcker. Vätgas är framtiden.
Jag: Det går åt el till att framställa vätgas. Vet du hur mycket.?
Audi säljaren: nej
Jag: och hur ska elen räcka till detta?
Audi säljaren: Hör du av dig bara när du vill testa E-tron en gång till.
Slut på samtalet…
Noterar när jag läser på vätgas.se
Det går åt ca 50 kWh för att producera ett kilo vätgas. 1 kg vätgas ger 33 kWh energi, vilket räcker till exempel för att köra 10 mil med en bränslecellsbil. I Skandinavien framställs vätgas bara från förnybara källor. Generellt köps grön el in och används i elektrolys.
Re: Finns inte el så det räcker.
Människor är i grunden konservativa och rädda för förändring. Detta tar sig många tråkiga uttryck och är inget man kan göra något åt.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Han har inte helt fel heller. Man måste ju inte framställa vätgas med elektricitet. Och även om man gör det så kan man göra det i Norrland istället. Då behöver vi inte bygga ut elnätet lika mycket. (Antar att han talar om effektbrist, även om det är sant att Skåne måste importera väldigt mycket el efter stängningen av Barsebäck. Gissar att Helge Å och de andra skånska vattendragen inte har tillräckligt hög fallhöjd för att konkurrera med Porjus.
)

en sanning i påståendet ligger i att om man skall fösa ihop hela svenska befolkningen till storstadsområden måste elstrukturen utvecklas likaledes, inte bara bostadsbyggandet.
Har vi råd med det ?
Är det så vi vill ha det?
Har vi råd med det ?
Folk i allmänhet förstår inte hur lite el det går åt att ladda en elbil.OHt skrev:en sanning i påståendet ligger i att om man skall fösa ihop hela svenska befolkningen till storstadsområden måste elstrukturen utvecklas likaledes, inte bara bostadsbyggandet.
Har vi råd med det ?
Bara Sollefteå energibolag kan producera så mycket el att det räcker till 5 miljoner elbilar.
Exempel:
Volvo diesel har en dieseltank som rymmer ca 700kWh.
Syrrans Nissan Leaf, 24kWh.
Min Tesla S75D, 75kWh.
Tibor har ju skrivit att 1990 så drog en snittvilla ca 2500kWh mera el än idag. Pga LED-lampor och snålare vitvaror och värmepumpar, så har man sparat mycket el.
På 2500kWh så kommer man 1200-1500 mil per år med en elbil.
Klarade man elförbrukningen 1990, så klarar man den också idag.
Men visst finns det ställen som behöver mera ledningar och batteri backup för att klara vissa spikar i elförbrukningen.
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Vad är det för fel på att importera el till Skåne? Betyder import av el att det inte räcker? I så fall räcker inte oljan i Sverige och avgasbilar borde skrotas bumms!Verdi skrev:Han har inte helt fel heller. Man måste ju inte framställa vätgas med elektricitet. Och även om man gör det så kan man göra det i Norrland istället. Då behöver vi inte bygga ut elnätet lika mycket. (Antar att han talar om effektbrist, även om det är sant att Skåne måste importera väldigt mycket el efter stängningen av Barsebäck. Gissar att Helge Å och de andra skånska vattendragen inte har tillräckligt hög fallhöjd för att konkurrera med Porjus.)
Om vätgas framställs i Norrland, hur hjälper detta Skåne med elbrist?
Det finns dock effektbrist men elbilar måste ju inte laddas när effektbristen är som störst, de kan ju med fördel laddas på natten och styrning av detta sköts nog enklast via priset.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svenssons skrev:Vad är det för fel på att importera el till Skåne? Betyder import av el att det inte räcker? I så fall räcker inte oljan i Sverige och avgasbilar borde skrotas bumms!Verdi skrev:Han har inte helt fel heller. Man måste ju inte framställa vätgas med elektricitet. Och även om man gör det så kan man göra det i Norrland istället. Då behöver vi inte bygga ut elnätet lika mycket. (Antar att han talar om effektbrist, även om det är sant att Skåne måste importera väldigt mycket el efter stängningen av Barsebäck. Gissar att Helge Å och de andra skånska vattendragen inte har tillräckligt hög fallhöjd för att konkurrera med Porjus.)
Det finns dock effektbrist men elbilar måste ju inte laddas när effektbristen är som störst, de kan ju med fördel laddas på natten och styrning av detta sköts nog enklast via priset.
Inget. Skrev jag det? Jag skrev att han inte hade helt fel.
Förlåt att jag blandade ihop två saker. Import av el var riktat som ett svar till typ Audi-säljaren. Den andra frågan till dig. Audi-säjaren har ju fel i sina slutsatser och även egentligen i sak. Det finns ju el så det räcker, bara inte alltid i Sverige.Verdi skrev:Svenssons skrev:Vad är det för fel på att importera el till Skåne? Betyder import av el att det inte räcker? I så fall räcker inte oljan i Sverige och avgasbilar borde skrotas bumms!Verdi skrev:Han har inte helt fel heller. Man måste ju inte framställa vätgas med elektricitet. Och även om man gör det så kan man göra det i Norrland istället. Då behöver vi inte bygga ut elnätet lika mycket. (Antar att han talar om effektbrist, även om det är sant att Skåne måste importera väldigt mycket el efter stängningen av Barsebäck. Gissar att Helge Å och de andra skånska vattendragen inte har tillräckligt hög fallhöjd för att konkurrera med Porjus.)
Inget. Skrev jag det? Jag skrev att han inte hade helt fel.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Folk blandar ihop en massa saker när de säger att elen inte räcker. Vad menas med elbrist egentligen? Det finns bevisligen energi så det räcker med god marginal, även om alla skulle köra elbil idag. Vi exporterar ju en massa el, det finns alltså ett överskott på energi.
En annan sak är effekten. Klarar våra kraftverk av att producera el så det räcker för att tillgodose effekttopparna? Den berömda frågan vad som händer när alla laddar samtidigt.
En tredje sak är kapaciteten i elnätet. När trådarna är för klena och för långa får man inte fram den effekt som krävs, även om kraftverket på andra sidan tråden teoretiskt kan leverera den efterfrågade effekten.
Det är väl främst det sistnämnda som är ett problem som jag förstår. Alla ska ju bo på samma ställe i det här landet. Samtidigt som de flesta (vatten-)kraftverken ligger just där nästan ingen bor.
Sen är det ju en annan fråga vilka effekter det egentligen handlar om. Det är ju sällan man verkligen behöver en massa effekt för att ladda bilen. I teorin skulle nästan alla kunna ladda över natt med 230V 5A. 10kWh räcker för 5 mil. Och de som bor i de regionerna med effektbrist har av naturliga skäl sällan jättemånga mil att pendla.
En annan sak är effekten. Klarar våra kraftverk av att producera el så det räcker för att tillgodose effekttopparna? Den berömda frågan vad som händer när alla laddar samtidigt.
En tredje sak är kapaciteten i elnätet. När trådarna är för klena och för långa får man inte fram den effekt som krävs, även om kraftverket på andra sidan tråden teoretiskt kan leverera den efterfrågade effekten.
Det är väl främst det sistnämnda som är ett problem som jag förstår. Alla ska ju bo på samma ställe i det här landet. Samtidigt som de flesta (vatten-)kraftverken ligger just där nästan ingen bor.
Sen är det ju en annan fråga vilka effekter det egentligen handlar om. Det är ju sällan man verkligen behöver en massa effekt för att ladda bilen. I teorin skulle nästan alla kunna ladda över natt med 230V 5A. 10kWh räcker för 5 mil. Och de som bor i de regionerna med effektbrist har av naturliga skäl sällan jättemånga mil att pendla.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tror att folk ska börja kolla om och varför vi importerar el. Vi importerar el för att hålla nätet i balans inte för att det nödvändigtvis är brist, även om obalans kan tyda på brist men kan även vara åt andra hållet. Ibland importerar vi för att Tyskland producerar extremt mkt el och skickar det via Danmark till oss. Då dom producerar för mycket är det också el av vindkraft som inte går att styra på samma sätt som ex kärnkraft eller kol. Så om vi importerar från andra länder kan det ofta bero på att de har för mycket och vi kan förbruka den och "svälja" deras obalans. Vill man se hur elen går mellan länder så finns detta publicerat på Svenska Kraftnäts hemsida=> https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/.
Så säljaren har rätt vi importerar men vi exporterar också och just nu när jag skriver detta exporterar vi 3328 MW som vi själva inte förbrukar. Vi exporterar till ex 1936 av dessa MW till Danmark som i sin tur skickar 1220 till Tyskland. Men när det gäller laddning av elbilar kan man tänka på det och ladda ex mellan 01-05 på natten då det oftare finns ett överflöd osv om man nu vill hjälpa till att hålla nätet i balans. Det sämsta är nog att ladda mellan 16-19 skulle jag tro sett till balans i nätet.
Kort och gott det här med import av el har fått lite konstig vinkling i media och allmän tro. Vi gör det av andra anledningar än brist, vi gör det ofta för att många länders elnät sitter ihop och vi kan ta del av det andra producerar för att vara i balans osv. INTE för att vi har för brist och en konstant brist och på nått sätt låter Tyskland, Polen eller något annat land sköta vår brist på el genom att vi importerar det.
Så säljaren har rätt vi importerar men vi exporterar också och just nu när jag skriver detta exporterar vi 3328 MW som vi själva inte förbrukar. Vi exporterar till ex 1936 av dessa MW till Danmark som i sin tur skickar 1220 till Tyskland. Men när det gäller laddning av elbilar kan man tänka på det och ladda ex mellan 01-05 på natten då det oftare finns ett överflöd osv om man nu vill hjälpa till att hålla nätet i balans. Det sämsta är nog att ladda mellan 16-19 skulle jag tro sett till balans i nätet.
Kort och gott det här med import av el har fått lite konstig vinkling i media och allmän tro. Vi gör det av andra anledningar än brist, vi gör det ofta för att många länders elnät sitter ihop och vi kan ta del av det andra producerar för att vara i balans osv. INTE för att vi har för brist och en konstant brist och på nått sätt låter Tyskland, Polen eller något annat land sköta vår brist på el genom att vi importerar det.
Vindkraft går att styra till skillnad emot kärnkraft som måste köras hela tiden även om det blåser. Sverige har ju däremot stora ”batterier” i form av vattenkraft som kan lagra energi när det blåser och är billigt och därmed smart att importera.Mattys skrev:Då dom producerar för mycket är det också el av vindkraft som inte går att styra på samma sätt som ex kärnkraft eller kol.
Alla vet ju att jorden inte kan hantera mer elbilar då de suger all el ur jorden eller? 

Dessutom är ju jorden platt och tunn som en pizza. Det kan alltså inte finnas så mycket el i den. Ganska logiskt tycker jag. Det är bättre med bensin, det finns ju på macken.LarsL skrev:Alla vet ju att jorden inte kan hantera mer elbilar då de suger all el ur jorden eller?

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Är det här en bild av en skola som misslyckats så totalt med en grupp människor eller är de här på nyhetsinslaget bara undantagen som bekräftar regeln (att vi svenskar trots allt är hyfsat bildade och upplysta)? Tyvärr verkar de vara rätt många. Länge trodde jag att såna här demonstrationer bara var nåt som skedde i USA där en massa inkrökta religiösa sekter finns eller i länder där barn knappt får gå i skola. Att detta nu förekommer även i Sverige gör mig på allvar rädd för vår framtid.mati skrev:Dessutom är ju jorden platt och tunn som en pizza. Det kan alltså inte finnas så mycket el i den. Ganska logiskt tycker jag. Det är bättre med bensin, det finns ju på macken.LarsL skrev:Alla vet ju att jorden inte kan hantera mer elbilar då de suger all el ur jorden eller?
Tror det mer är mediabilden som har nyanserad än att detta skulle vara något nytt i Sverige. Vi har alltid haft en önskan om att göra oss lustiga över okunskapen i USA eller utanför Sverige och att vi minsann vet bättre. Dessa svenska människor har dock inte fått någon tid i media även ifall de alltid funnits.Jerker skrev:Länge trodde jag att såna här demonstrationer bara var nåt som skedde i USA där en massa inkrökta religiösa sekter finns eller i länder där barn knappt får gå i skola. Att detta nu förekommer även i Sverige gör mig på allvar rädd för vår framtid.
Nej, det är sant, och inte heller har de haft nåt parti att rösta på. Otäckt att de är så många.Svenssons skrev:Tror det mer är mediabilden som har nyanserad än att detta skulle vara något nytt i Sverige. Vi har alltid haft en önskan om att göra oss lustiga över okunskapen i USA eller utanför Sverige och att vi minsann vet bättre. Dessa svenska människor har dock inte fått någon tid i media även ifall de alltid funnits.Jerker skrev:Länge trodde jag att såna här demonstrationer bara var nåt som skedde i USA där en massa inkrökta religiösa sekter finns eller i länder där barn knappt får gå i skola. Att detta nu förekommer även i Sverige gör mig på allvar rädd för vår framtid.
Det är ju helt enkelt propaganda från fossilindustrin som rotat sig i lätt påverkade människors huvuden. Det lustiga är ju att fossilindustrin använder samma argument mot elbilar som de fått mossig själva. Det mest hyss hyss inom bilindustrin är ju bränder, då är så klart just bränder något som ska lyftas fram emot elbilar. Ett annat argument är att oljan är en ändlig produkt vilket de naturligtvis direkt applicerar på elbilen i form av elbrist eller metaller för den delen.
Jo och sen har vi hyckleriet om koboltLarsL skrev:Det är ju helt enkelt propaganda från fossilindustrin som rotat sig i lätt påverkade människors huvuden. Det lustiga är ju att fossilindustrin använder samma argument mot elbilar som de fått mossig själva. Det mest hyss hyss inom bilindustrin är ju bränder, då är så klart just bränder något som ska lyftas fram emot elbilar. Ett annat argument är att oljan är en ändlig produkt vilket de naturligtvis direkt applicerar på elbilen i form av elbrist eller metaller för den delen.
Kobolt används ju också i raffenaderier för att avsvavla bränsle (skulle vara intressant att veta volymerna).
Jag läste en tråd på FB där det var nån som hade kollat upp det och det är inte så stora volymer, så det är tyvärr inte något att försöka lyfta.mickeisol skrev:Jo och sen har vi hyckleriet om kobolt
Kobolt används ju också i raffenaderier för att avsvavla bränsle (skulle vara intressant att veta volymerna).
Visst har koboltanvändningen ökat rejält i och med ökad batteritillverkning. Problemet med barnarbete vid koboltbrytning fanns dock långt innan elbilar började använda litiumjonbatterier. Det fanns ingen kritik då och problemet är ju inte brytning av kobolt till elbilar utan barnarbete och krig.Jerker skrev:Jag läste en tråd på FB där det var nån som hade kollat upp det och det är inte så stora volymer, så det är tyvärr inte något att försöka lyfta.mickeisol skrev:Jo och sen har vi hyckleriet om kobolt
Däremot kan man lägga till att det är Coltan som de i huvudsak använt barnarbete till, inte Kobolt. Kobolt är dessutom en metall som kommer ut som restprodukt från Koppar och Nickel-brytningen. Den brytningen pågår oavsett om det tillverkas elbilar eller ej.Svenssons skrev:Visst har koboltanvändningen ökat rejält i och med ökad batteritillverkning. Problemet med barnarbete vid koboltbrytning fanns dock långt innan elbilar började använda litiumjonbatterier. Det fanns ingen kritik då och problemet är ju inte brytning av kobolt till elbilar utan barnarbete och krig.Jerker skrev:Jag läste en tråd på FB där det var nån som hade kollat upp det och det är inte så stora volymer, så det är tyvärr inte något att försöka lyfta.mickeisol skrev:Jo och sen har vi hyckleriet om kobolt
Ja, precis. Det finns ingen storskalig brytning av enbart kobolt utan detta faller ut från kopparbrytning. Kopparbrytning är inget som har barn bryter. Det kanske finns mindre brytning av kobolt som kan innebära barnarbete, det har blivit diffust av all FUD och att cobolt har blandats ihop med coltan.
Det som batteritillverkarna behöver är dock ingen småskalig brytning och de flesta västerländska batteri och elbilstillverkarna försöker ju hålla koll på varifrån deras råvaror kommer från. Kobolt och andra råvaror som används av raffenaderier finns det nog rätt liten koll på hur de har producerats. Raffenaderier säljer ju inte till slutkunden så då är trycket på dem inte lika stort. Slutanvändarna av bensin och diesel verkar inte bry sig särskilt mycket varifrån grundprodukterna kommer från.
Det som batteritillverkarna behöver är dock ingen småskalig brytning och de flesta västerländska batteri och elbilstillverkarna försöker ju hålla koll på varifrån deras råvaror kommer från. Kobolt och andra råvaror som används av raffenaderier finns det nog rätt liten koll på hur de har producerats. Raffenaderier säljer ju inte till slutkunden så då är trycket på dem inte lika stort. Slutanvändarna av bensin och diesel verkar inte bry sig särskilt mycket varifrån grundprodukterna kommer från.
Jag såg de uppgifterna också men hade svårt att få dem bekräftade. Det fanns bara en källa och den gick inte att verifiera. Så har du andra källor är jag intresserad av att ta del av dem.evilirish skrev:Däremot kan man lägga till att det är Coltan som de i huvudsak använt barnarbete till, inte Kobolt.
Inte för att starta en ny debatt om kärnkraft.LarsL skrev:Vindkraft går att styra till skillnad emot kärnkraft som måste köras hela tiden även om det blåser. Sverige har ju däremot stora ”batterier” i form av vattenkraft som kan lagra energi när det blåser och är billigt och därmed smart att importera.Mattys skrev:Då dom producerar för mycket är det också el av vindkraft som inte går att styra på samma sätt som ex kärnkraft eller kol.
Alla kraftverk, oavsett typ går att stänga av eller på. Men så vitt jag vet finns inget sätt att slå på vinden.
Intressant! Jag har fått intrycket att det är väldigt tidskrävande, komplicerat, och förenat med slitage att starta och stoppa ett kärnkraftverk, och att man därför i princip bara gör det en gång om året.[JM] skrev:Inte för att starta en ny debatt om kärnkraft.
Alla kraftverk, oavsett typ går att stänga av eller på. Men så vitt jag vet finns inget sätt att slå på vinden.
Du säger att det inte är så?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -