https://www.di.se/bil/vill-skrota-miljo ... ed-flyget/Vill skrota miljontals bilar – utsläpp i klass med flyget
Om alla bilar äldre än 11 år skrotades skulle koldioxidutsläppen minskas med nästan lika mycket som inrikesflyget släpper ut, enligt beräkningar från Chalmers.
Nu vill Kvdbil skynda på processen att få omkring två miljoner gamla bilar bort från vägarna.
”Vi har mycket att vinna på att korta livstiden för en stor del av den befintliga fordonsflottan”, säger Lars Nykvist, vd på Kvdbil.
Skrota alla bilar som är mer än 11 år?
Moderator: Redaktion
Skrota alla bilar som är mer än 11 år?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Skrota alla bilar som är mer än 11 år?
Låt säga att man lägger på 20.000kr på nybilspriset i en skrotningsavgift.Verdi skrev:Hur ska det gå till rent praktiskt?
Så man får 20.000kr om man skrotar bilen.
Vilka bilar syftar dom på? Är det två miljoner skattade och registrerade bilar eller innefattar det även de avställda som redan idag borde stå på skroten?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Man undrar ju hur de har räknat. Tillverkarna har blivit mycket bättre på att optimera bilarna för utsläppstester på senare år, men i verkligheten har det inte hänt så mycket. Dessutom körs gamla bilar sällan så många mil årligen.
-
Precis. Kan inte läsa artikeln, men mycket beror ju på vilka bilar som antas ersätta de gamla. Köper man en motsvarande ny har jag svårt att tro att påverkan är så stor. Som exempel hade vi inte så länge sedan en 20 år gammal och en 10 år gammal bil på gården med ungefär samma vikt och hk, båda bensin. Skillnaden i förbrukning var bara ca. 0.3-0.4 liter / 100 km.Elof skrev:Man undrar ju hur de har räknat. Tillverkarna har blivit mycket bättre på att optimera bilarna för utsläppstester på senare år, men i verkligheten har det inte hänt så mycket. Dessutom körs gamla bilar sällan så många mil årligen.
Nissan Leaf 2014
Skulle ju kunna införas en skrotpremie på bilen man byter in mot en elbil.
-
Ja, det skulle ju inte vara så dumt!LarsL skrev:Skulle ju kunna införas en skrotpremie på bilen man byter in mot en elbil.
Nissan Leaf 2014
Rent spontant känns det som att någon har räknat tills resultatet blev som man ville. Precis på samma sätt som vissa studier kommer fram till att dieselbilar är bättre för klimatet än elbilar, andra visar raka motsatsen.
Vilka bilar ska ersätta de gamla bilarna? Elbilar? Vilka då i så fall? Hur stora batterier räknar man med då? Eller avses avgasbilar? Och vilka siffror använder man då för att beräkna utsläppen av de gamla respektive de nya bilarna? WLTP eller NEDC? Eller blandar man hej vilt beroende på vad som ser bättre ut? Förbrukningssiffrorna för gamla bilar stämmer dessutom oftast mycket bättre än för nya bilar. Det är just ungefär 10 år sedan den angivna förbrukningen började likna fantasisiffror. Innan dess stämde det mycket bättre överens med verkligheten. Nya bilar är alltså på pappret mycket bättre än gamla bilar. Men inte i verkligheten.
Tas hänsyn till produktionen av de nya bilarna? Har man räknat in att 11+ år gamla bilar sällan körs så mycket som nyare bilar?
Jag är tveksam till sådana studier.
Vilka bilar ska ersätta de gamla bilarna? Elbilar? Vilka då i så fall? Hur stora batterier räknar man med då? Eller avses avgasbilar? Och vilka siffror använder man då för att beräkna utsläppen av de gamla respektive de nya bilarna? WLTP eller NEDC? Eller blandar man hej vilt beroende på vad som ser bättre ut? Förbrukningssiffrorna för gamla bilar stämmer dessutom oftast mycket bättre än för nya bilar. Det är just ungefär 10 år sedan den angivna förbrukningen började likna fantasisiffror. Innan dess stämde det mycket bättre överens med verkligheten. Nya bilar är alltså på pappret mycket bättre än gamla bilar. Men inte i verkligheten.
Tas hänsyn till produktionen av de nya bilarna? Har man räknat in att 11+ år gamla bilar sällan körs så mycket som nyare bilar?
Jag är tveksam till sådana studier.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
LarsL skrev:Skulle ju kunna införas en skrotpremie på bilen man byter in mot en elbil.
De som äger så gamla bilar brukar inte vara samma personer som köper helt nya bilar.
Jag sålde en 18 år gammal V70 och köpte en ny Model 3. Har kvar en 15 år gammal S80 (som knappt används). Fast det är ju mycket möjligt att jag är ett undantag. Eller inte.Verdi skrev:De som äger så gamla bilar brukar inte vara samma personer som köper helt nya bilar.LarsL skrev:Skulle ju kunna införas en skrotpremie på bilen man byter in mot en elbil.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Syrran sålde sin Volvo 850 från 1993 och köpte en Nissan Leaf.
Skulle vara ett lätt sätt för den som ändå tänkt köpa en elbil att få en extra premie. Bara att köpa en gammal billig bil och låta skrota den.LarsL skrev:Skulle ju kunna införas en skrotpremie på bilen man byter in mot en elbil.
Det skulle iofs göra samma nytta eftersom syftet är att få bort gamla bilar från marknaden.
Jag körde också gamla skrotbilar innan jag gick över till elbil och köpte nytt. Hade fortfarande inte köpt nytt om det inte blivit en elbil.
Det var ungefär så jag tänkte. De billigaste och sämsta bilarna försvinner från marknaden och 20000kr av miljöbonusen läggs på att skrota bort bilar.Jerker skrev:Skulle vara ett lätt sätt för den som ändå tänkt köpa en elbil att få en extra premie. Bara att köpa en gammal billig bil och låta skrota den.LarsL skrev:Skulle ju kunna införas en skrotpremie på bilen man byter in mot en elbil.
Det skulle iofs göra samma nytta eftersom syftet är att få bort gamla bilar från marknaden.
—
Jag skulle inte köpa ny bil om det inte varit för elbilar och att då begagnatmarknaden saknats.
renes skrev:Jag sålde en 18 år gammal V70 och köpte en ny Model 3. Har kvar en 15 år gammal S80 (som knappt används). Fast det är ju mycket möjligt att jag är ett undantag. Eller inte.Verdi skrev:De som äger så gamla bilar brukar inte vara samma personer som köper helt nya bilar.LarsL skrev:Skulle ju kunna införas en skrotpremie på bilen man byter in mot en elbil.
Vad tror du själv?
Jerker skrev:Jag körde också gamla skrotbilar innan jag gick över till elbil och köpte nytt. Hade fortfarande inte köpt nytt om det inte blivit en elbil.
Ja men du bryr dig om miljön och hade råd. Det är nog inte helt vanligt.
Det är nog rätt många här som har gått från en gammal billig bil till en ny och superdyr elbil. Själv har jag väl för det mesta haft rätt så nya bilar hela tiden, men absolut inte på den prisnivån som vad jag kör idag. Det rör sig nog om minst faktor 4 i inköpspris. Och det är ju i ärlighetens namn en stor finansiell uppoffring som inte alla vill och kan göra.
Jag vågar påstå att vi sekterieter inte är representativa. Det är orealistiskt att tro att större delen av de som kör en gammal skrotbil idag plötsligt byter upp sig till en ny och dyr elbil.
Jag vågar påstå att vi sekterieter inte är representativa. Det är orealistiskt att tro att större delen av de som kör en gammal skrotbil idag plötsligt byter upp sig till en ny och dyr elbil.
Ja, till slut hade jag råd och det sammanföll med att elbilar blivit tillräckligt bra och med mitt växande miljöpatos. Men jag hade ändå inte haft råd tidigare. Jag fick, som så många får, mitt livs största löneförhöjning när mina barn flyttade ut. Så där är jag inte unik; de flesta gör sitt första nybilsköp efter att de fyllt 50, vilket både min fru och jag gjorde.Verdi skrev:Jerker skrev:Jag körde också gamla skrotbilar innan jag gick över till elbil och köpte nytt. Hade fortfarande inte köpt nytt om det inte blivit en elbil.
Jag hoppade över denna period av ekonomisk fattigdom genom att inte skaffa några barn. Dessutom hade jag tur i oturen att jag i och med min mors tidiga död ärvde ett hus som var betalt och skuldfritt. Annars hade jag inte haft en chans att någonsin ens komma i närheten av en ny bil, oavsett drivmedel. Då hade jag nog också kört omkring i en gammal rishög och avundsjukt blängt på alla som har råd med en fin och ny elbil. Men vilket alternativ är bättre? Att vara barn- och föräldralös, men möjlighet att skaffa elbil, är kanske inte heller sådär jätteeftersträvansvärt alla gånger.Jerker skrev:Ja, till slut hade jag råd och det sammanföll med att elbilar blivit tillräckligt bra och med mitt växande miljöpatos. Men jag hade ändå inte haft råd tidigare. Jag fick, som så många får, mitt livs största löneförhöjning när mina barn flyttade ut. Så där är jag inte unik; de flesta gör sitt första nybilsköp efter att de fyllt 50, vilket både min fru och jag gjorde.Verdi skrev:Jerker skrev:Jag körde också gamla skrotbilar innan jag gick över till elbil och köpte nytt. Hade fortfarande inte köpt nytt om det inte blivit en elbil.

Nej, jag tror inte jag är ett undantag. Det kan nog finnas många som, precis som jag, inte känt sig motiverade att offra upp mycket pengar för att köpa fossilbil som bara skiljer sig från den gamla man redan har genom lite fler knappar, mindre sliten inredning, lite mer automatik och betydligt högre värdeminskning och andra kostnader. Men när en verklig "game changer" dyker upp, typ helelekrisk bil, så ändras hela resonemanget och motivationen.Verdi skrev:renes skrev:Jag sålde en 18 år gammal V70 och köpte en ny Model 3. Har kvar en 15 år gammal S80 (som knappt används). Fast det är ju mycket möjligt att jag är ett undantag. Eller inte.Verdi skrev:De som äger så gamla bilar brukar inte vara samma personer som köper helt nya bilar.LarsL skrev:Skulle ju kunna införas en skrotpremie på bilen man byter in mot en elbil.
Vad tror du själv?
Mitt kriterium för att byta bil hittills var om reparationskostnaden började gå över 20k per år för bilen. Då letade jag efter nästa halvgamla exemplar. Det var helheten av min ambitionsnivå. Ett nödvändigt ont, inget mer.
Jag har inte varit alls bilintresserad de senaste 30 åren, men nu sitter jag och läser allt jag kan om elbilar. Här och på andra sites på nätet. Men jag är fortfarande helt ointresserad i fossilbilar. Kan inte, ens om jag ville, uppbringa något för ens supersportbilar.
Så jag kan mycket väl se att det finns fler som jag och i så fall är det nog inte alls säkert att det är ovanligt att folk som hittills behållit bilar tills de formligen faller isär nu plötsligt utan större vånda investerar i en helt ny Tesla eller annan elbil. Det är ju det vi väntat på.
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Jag tycker idén med en premie när man skrotar en fossilbil och köper en elbil är briljant.
Det spelar ju som sagt egentligen ingen roll om personen ändå skulle ha köpt sin elbil, huvudsaken är att gamla skrotbilar försvinner från marknaden.
En extra premie bör ju också göra att efterfrågan stiger, premien kan ju vara tummen på vågen som gör att fler tar steget.
Det finns förstås risk att det missbrukas på olika sätt, som har skett med miljöbilspremien, men det borde gå att sätta ramar och villkor som gör att syftet uppnås.
/fth
Det spelar ju som sagt egentligen ingen roll om personen ändå skulle ha köpt sin elbil, huvudsaken är att gamla skrotbilar försvinner från marknaden.
En extra premie bör ju också göra att efterfrågan stiger, premien kan ju vara tummen på vågen som gör att fler tar steget.
Det finns förstås risk att det missbrukas på olika sätt, som har skett med miljöbilspremien, men det borde gå att sätta ramar och villkor som gör att syftet uppnås.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Jag sålde min åldriga V70 för 16.000. Hade jag fått en premie i samma storleksordning för att skrota den, så hade jag nog gjort det istället.fth skrev:Jag tycker idén med en premie när man skrotar en fossilbil och köper en elbil är briljant.
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Precis, jag sålde min Mitsubishi Grandis 2006 för typ 30.000 när jag köpte min X (behövde 7-sitsig så jag hade väntat länge på den).renes skrev:Jag sålde min åldriga V70 för 16.000. Hade jag fått en premie i samma storleksordning för att skrota den, så hade jag nog gjort det istället.
Den hade jag nog skrotat om premien hade varit i närheten av det priset eftersom den drog dryga litern per mil

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Det kanske finns fler, ja. Men tror du verkligen att majoriteten av alla som kör en gammal bil gör detta enbart eftersom de inte har något bilintresse? Man måste också ha råd med en ny bil. För de allra flesta är en ny bil en ouppnåelig dröm. Att ha möjlighet att "investera" i en Tesla är få förunnat. Och även om man skulle kunna skrapa ihop pengarna till en ny elbil så är ju inte alla beredda att göra detta, eftersom det innebär att man måste offra en hel del annat. Hittills är elbilar huvudsakligen nånting för entusiaster såvida man inte har möjlighet till tjänstebil.renes skrev:Så jag kan mycket väl se att det finns fler som jag och i så fall är det nog inte alls säkert att det är ovanligt att folk som hittills behållit bilar tills de formligen faller isär nu plötsligt utan större vånda investerar i en helt ny Tesla eller annan elbil. Det är ju det vi väntat på.