Från BMW till Tesla..

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OscarA
Teslaägare

Från BMW till Tesla..

Inlägg av OscarA »

Hej,

Kör idag en BMW 540i xdrive sedan M-peformance, senaste modellen med all utrustning, privat.

Ska välja en Tesla nu som förmånsbil och har 2 alternativ

Model S Long range (vit med svart interiör)
Tycker förövrigt att inredning är totalt förstörd av de mörka träpanelerna. Smaksak..

Model 3 Performance (vit med svart interiör)

Någon som kör den senaste model s ”raven” long range? Är stereon lika bra som i Model 3?(bastryck) Räcker 3.8s 0-100?
Jag är van med en stor bil med rattvärme, låg ljudnivå och elektrisk bagagelucka osv, men jag gillar verkligen inredningen på model 3.. och ljudanläggningen verkar grym. Hört att vägbullret är olidligt? Någon med 2020 modellen som kan kommentera? (20”)
Kör visserligen 90% stadskörning, men uppskattar tysta bekväma bilar..

Tänkte inte provköra, jag gillar att bli överraskad..

Just det, får mitt första barn nu i April, är någon av bilarna bättre med barnstol osv?
Har en suv med som huvudbarnbil...

Tackar för all input. Försökt läsa så mycket som möjligt i forumet innan..
kallekula

Re: Från BMW till Tesla..

Inlägg av kallekula »

Ja X är bättre med barnstol... ;)

Sorry, låter någon annan med erfarenhet av S/3 att svara på frågorna :)
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

Din bil gör idag 0-100 på 4.8s och du undrar över 3.8 samt 3.4?

Trean har mindre komfort än S, både vad gäller ljudnivå och bekvämlighet. Stolarna är bättre i S, elektrisk baklucka, större batteri. Men prislappen speglar ju detta i förhållande till S. För 650.000kr är ju Model 3 performance en riktigt prisvärd bil, toppfart på 261km/h och bra tryck över 100 också, inte alls i närheten av Ludicrous bilar men det är en annan prislapp. Eftersom du nämner barn är trean bättre i avseendet att föraren får bättre plats med stor barnstol bakom, mindre plats i S men mera bredd i baksätet.

Jag tror BMWn blir din sista fossilbil om du går för Tesla. Gick från 3 serie själv för många år sedan och är inne på min femte Tesla :)
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

Jag hade valt en Model 3 Performance. I min bok (som haft tre Model S innan) så saknar jag inte något direkt på Model S och rattvärme och elbaklucka är inget jag saknar. Klimatanläggningen i Model 3 är riktigt bra.

När det gäller stolar så är det mycket beroende på hur din kroppstyp är. Jag sitter bekvämare i stolarna i Model 3 än Model S och har bättre utrymme för huvudet både fram och bak (187cm och normalbyggd). Model 3 P är roligare att köra och efter senaste prestandauppdateringen så är det inte långt till Model S raven ludicrous även om Ludicrous såklart är snabbare. Model 3 är helt enkelt en bil som är skoj att köra om man är typen som gillar detta. Model S är mer en glidarbil och milslukare om man kör mycket motorväg. Däckbuller i Model 3 stör mig inte alls och när däcken är inkörda är den inte bullrigare än någon annan bil i samma klass och har man på lite musik märks det inte alls då stereon är fenomenal.

På det stora hela är Model 3 den modernare bilen och Model S sjunger på sista refrängen och börjar kännas lite daterad (återigen min personliga åsikt). Det kommer troligtvis någon större uppdatering på Model S till sommaren även om vi inte vet så mycket detaljer. Om den blir mer likt Model 3 så kan jag vara intresserad att byta till en S igen.

Med allt ovan sagt så kommer du bli riktigt nöjd med både Model S och Model 3. Ut och testa och bilda dig en egen uppfattning vad du gillar mest. Jag tycker dock inte alls du ska oroa dig att gå från BMW 540 till Tesla. Jag hade själv en Porsche Macan Turbo tidigare med typ allt extra och skulle inte för mitt liv byta tillbaka :)

Edit: Såg nu att det gäller förmånsbil och då kanske valet blir lite annorlunda då förmånsvärdet på Model 3P är dubbelt så högt som Model S LR. Köper man privat är Model 3P riktigt prisvärd däremot. Som tjänstebil är Model S LR ett riktgt bra alternativ. Låt som sagt känslan och dina prioriteringar avgöra!
Senast redigerad av helix, redigerad totalt 2 gång.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Teslorna är ju simplare i det mesta jämfört med en G30. Jag hade en M550d F11 före mina Teslor. Skulle aldrig byta tillbaka. Klart att det finns mindre bra saker med Tesla men som helhet är det ändå klart värt det.

Tror en Model S LR blir billigare eftersom den har lägre förmånsvärde, fri supercharging och även garanterat återköpspris. Den har även sjukt mycket bagageutrymme. Större än G31.

Men behöver du inte utrymmet och kan tolerera lite mer buller så är ju en M3P mycket roligare att köra.

Fast hade du prioriterat körglädje så hade du väl haft en 3-serie idag?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jag gick från MB E-klass 2012 som största bil innan jag köpte en Model 3. Jag har 3 barn 7, 10 och 13 år gamla så bara en bälteskudde numera.

Jag tycker att Model 3 är minst lika stor som E-klassen. Baksätet känns på många sätt större och utrymmet för benen är helt klart bättre, ingen kardantunnel tex. Huvudutrymmet är inte särskilt generöst men de flesta får plats i baksätet ändå. Jag gissar också att du ganska lätt får in en barnstol i baksätet.

Framsätet är något för smalt och sitsen lite för kort, för mig (jag förmodligen för bred ;) ). Men det har bra med inställningar så man kan lätt justera under en resa så att de håller sig bekväma.

Ljudnivån är acceptabel upp till 120 km/h efter det så var E-klass tystare och bättre. Men Mercedes vaknar ju till liv först efter de hastigheterna, om man säger så. När man kör i långsamma hastigheter så slipper man ju motorvibbrationerma i Model 3, min MB var en diesel.

Om jag valt bil när jag hade två barnstolar och haft möjlighet att köpa en Model X så hade jag gjort det. Det är riktigt jobbigt att böja sig in i en personbil för att lyfta in barn och knäppa fast dem. Jag köpte en Santa Fe när jag var i den tiden, Model X fanns inte och skulle varit för dyr.

Fördelen med Model S är att den har stor baklucka vilket underlättar lastning av barnvagnar. Annars verkar Model X vettigare för den med barn.

Kostnaden är fördelen för Model 3.
Verdi

Inlägg av Verdi »

PS. Köp en 3:a nu och byt ut er SUV mot en S eller X lite senare. ;)
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare

Inlägg av KnightRider »

Jag hade en Mercedes E 220 d All-Terrain tidigare och bytte till en vit Model S Long Range som jag fick den 30/9. Plain vanilla och jag tycker den mörka träpanelen är ganska snygg faktiskt. Jag gjorde som du är inne på dvs beställde utan att ha provkört innan. Den är minst lika tyst som Mercan tycker jag, positivt överraskad där. Det säger tjoff när man stänger dörrarna vilket också var en positiv överraskning då jag var rädd att de ramlösa fönsterna skulle göra att det blev lite skramligare. Stereon är bra men lite för mycket bas enligt mig. Skulle inte vilja byta tillbaka till en ICE-bil. Monterade takboxen idag. En riktig pärla.
67D3D7A2-51F4-4025-9E30-FECB590D517F.jpeg
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Byt BMWn mot en trea, och SUVen mot en X.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OscarA
Teslaägare

Inlägg av OscarA »

Tack för alla svar, ett sådant skönt community det här är, positiva och hjälpsamma svar!

Det är mitt egna företag som jag bara har tagit utdelning från som ska leasa.
En X hade varit trevligt men jag tycker den blir lite dyr.
Oavsett vilken Tesla jag tar så mer än halveras månadskostnaden jämfört med min BMW (som förövrigt har just nu 448hk/681nm)

Hade bokat en S och en 3P

Efter inläggen här så bestämde jag mig för Model 3 Performance! 20” sommar, 20” vinter.
Tack för all input :)

Kanske blir en S nästa gång när den fått en riktigt Refresh. Annars ser Y väldigt trevlig ut
Den ska komma mellan 20e Dec - 2e Jan
Sjukt spännande, bara suttit i den, haha!

Jag är 175cm med mycket muskler, tyckte nog att 3-sätena var skönare.

Är sugen på att köpa den lilla svarta teslanyckeln av oförklarlig anledning.. någon som använder den?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

OscarA skrev:
Är sugen på att köpa den lilla svarta teslanyckeln av oförklarlig anledning.. någon som använder den?
Vet inte riktigt, har inte köpt själv. Det enda jag saknar egentligen är att man måste starta appen om man ska öppna framluckan, om man inte vill krypa in i bilen och öppna med skärmen. Annars funkar telefonen som din trådlösanyckel och bilen låses upp automatiskt när du kommer närheten.

Glöm inte att använda någons referal för 1500 km gratis Supercharger. Det finns till höger under våra namn.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Från BMW till Tesla..

Inlägg av taliz »

LarsL skrev:
OscarA skrev:
Vet inte riktigt, har inte köpt själv. Det enda jag saknar egentligen är att man måste starta appen om man ska öppna framluckan, om man inte vill krypa in i bilen och öppna med skärmen. Annars funkar telefonen som din trådlösanyckel och bilen låses upp automatiskt när du kommer närheten.

Glöm inte att använda någons referal för 1500 km gratis Supercharger. Det finns till höger under våra namn.
Med appen kommer även en widget, åtminstone för iOS. Det är bara swipea åt höger och trycka på frunk-ikonen. Behöver alltså inte starta appen.
Man bör också slå på Faceid i appen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OscarA
Teslaägare

Inlägg av OscarA »

taliz skrev:
LarsL skrev:
OscarA skrev:

Med appen kommer även en widget, åtminstone för iOS. Det är bara swipea åt höger och trycka på frunk-ikonen. Behöver alltså inte starta appen.
Ah grymt! Har ios + faceid
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

taliz skrev:

Jag måste svara ja på en fråga om jag verkligen vill öppna framluckan, efter att jag tryckt på öppna knappen. Använder bara framluckan till laddkablar, däcklagningskit och sånt så jag behöver inte öppna den särskilt ofta.
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare

Inlägg av Snap02 »

Tar du en tesla 3 p på företaget? Med det typ dubbla förmånsvärdet mot en tesla 3 LR.
Jag valde tvärbort den pga det. Jag tror dels bilen kommer bli betydligt svårare att sälja/byta in pga det.
Om jag säga något negativt om 3 så är den rätt mycket mindre tystare en s, bagageluckan känns sådär att smälla igen. Det är lite mer budget bil över 3 o det är inte konstigt för det ska vara det prislappen är (billig) för att vara tesla.

Jag tycker s känns mer lyxig o ser fetare ut, är tystare samt är större.
Däremot gillar jag körningen mer med 3 o den bilen är lagom storlek för mig dels pris o i size.
Grattis till en fin bil.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Jag ska själv byta snart från min andra model 3 till en S tänkte jag. Av vissa anledningar kan jag inte beställa än så vem vet vad som står på menyn om 2 månader:-) men idag hade jag valt model S för att man så mycket för pengarna med ett så lågt förmånsvärdet.
Dock så står inte 3P som alternativ pga av förmånsvärdet för mig plus att det var mer än ett år sedan jag provkörde den och vad jag kommer ihåg så var jag inte så imponerad av dess prestanda då.
Jag skulle valt S.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

Model 3 är en jättebra och jättekul bil. Men jag vill ändå slå ett slag för modell S. Man får klart mer utrymme, uppvärmd ratt, ellucka och lite mer räckvidd. Och sist men inte minst, enligt mig så är S en tystare bil.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare

Inlägg av M3apan »

Gick från 550d xdrive msport till M3P. Inte ångrat det en sekund. Bullernivån i statskörning tycker jag inte att det är någon skillnad på. Visst kan teslan kännas lite "billigare" än beemern när det gäller vissa detaljer, men i det stora hela så är det knock out seger för M3P´an. Samt att man slipper ångesten över ifall man har en ratt när man kommer ut till bilen på morgonen. Blev av med 3st bmw-rattar på mindre än 12 månader.
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

Bytte från BMW 530d F11 (mycket trevlig bil!) till Model S P85D 2014. Har aldrig tittat tillbaka även om BMW'n i vissa mindre detaljer var snäppet vassare. Nu är jag inne på min andra Model S och den har blivit ännu bättre -nu på nivå med BMW på alla parametrar skulle jag säga. Ljudnivå, komfort, mm.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Haft sex olika BMW inklusive M5. Senaste var en X6 40d samt en 330e.

När jag provade en Model S första ggn så insåg jag genast att jag aldrig skulle köra annat än BEV igen.

Personligen saknar jag ingenting. Haft mkt mindre problem med mina fyra Teslor än mina sex BMW.

Jag föredrar även interiören i Tesla alla dagar i veckan om vi pratar 3 och 5-serie. Svärfars nya 7-serie känns dock lyxigare, men med sämre infotainment.
Skriv svar