Vad ska man tänka på när man lämnar bilen till t.ex. rekond?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tobwet
Teslaägare

Vad ska man tänka på när man lämnar bilen till t.ex. rekond?

Inlägg av tobwet »

Hej

Jag funderar på att för första gången (i min ägo) lämna in bilen på rekond.

Parkeringsvärdsläge har jag blivit rekommenderad, dock är det troligt att de vill kunna öppna alla dörrar och luckor för att göra riktigt rent i springor etc. Så det kanske är dumt att frunken blir låst?

Det känns också rimligt att de ska kunna flytta bilen, så det känns således nödvändigt att lämna fob, lite mot min vilja. Vi har ju PIN, men då får vi väl byta den till en temporär innan vi lämnar in bilen? De behöver säkert kunna flytta bilen, men jag vill inte direkt att de ska kunna lämna lokalen med den.

Det är ett ställe som jag hört är bra, men jag kan inte säga att jag litar på dem... Man vill ju inte att bilen försvinner, eller leks med. Jag vet inte hur skeptisk man ska vara, men det känns skönt att göra det klokt från början.

Tack för tips!
Användarvisningsbild
Willerud
Teslaägare

Re: Vad ska man tänka på när man lämnar bilen till t.ex. rek

Inlägg av Willerud »

tobwet skrev:
Hej

Jag funderar på att för första gången (i min ägo) lämna in bilen på rekond.

Parkeringsvärdsläge har jag blivit rekommenderad, dock är det troligt att de vill kunna öppna alla dörrar och luckor för att göra riktigt rent i springor etc. Så det kanske är dumt att frunken blir låst?

Det känns också rimligt att de ska kunna flytta bilen, så det känns således nödvändigt att lämna fob, lite mot min vilja. Vi har ju PIN, men då får vi väl byta den till en temporär innan vi lämnar in bilen? De behöver säkert kunna flytta bilen, men jag vill inte direkt att de ska kunna lämna lokalen med den.

Det är ett ställe som jag hört är bra, men jag kan inte säga att jag litar på dem... Man vill ju inte att bilen försvinner, eller leks med. Jag vet inte hur skeptisk man ska vara, men det känns skönt att göra det klokt från början.

Tack för tips!
Låter ju rimligt att de ska komma åt att göra rent och kunna flytta bilen.
Geo fencing är väl den feature du är ute efter. Men det närmaste du kommer geo fencing är speed limit. Sätt den på 80 km/h så är eventuell lek alt. flykt med bilen ganska begränsad.
Lycka till och hoppas bilen blir fin.
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Model Y Performance - 2024
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Lämna den till en firma med bra omdömen och som du känner tillit till
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Verdi

Inlägg av Verdi »

Remuz skrev:
Precis. Jag skulle aldrig våga lämna min bil till någon jag misstänker ska göra nåt annat än de ska med bilen. De flesta rekondare brukar väl få in så fina och exklusiva bilar att de inte ägnar just en Tesla så mycket tanke.

Däremot kan man väl notera mätarställningen innan och efter. Då syns det ju om de varit ute och kört. Jag har dessutom loggningen via TeslaFi och kan se i detalj vad som händer med bilen, var den har varit och vid vilka hastigheter.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Verdi skrev:
Remuz skrev:
Precis. Jag skulle aldrig våga lämna min bil till någon jag misstänker ska göra nåt annat än de ska med bilen. De flesta rekondare brukar väl få in så fina och exklusiva bilar att de inte ägnar just en Tesla så mycket tanke.

Däremot kan man väl notera mätarställningen innan och efter. Då syns det ju om de varit ute och kört. Jag har dessutom loggningen via TeslaFi och kan se i detalj vad som händer med bilen, var den har varit och vid vilka hastigheter.
Kollade i TeslaFi efter Ryds i Täby bytt rutan och kört bilen till SC för att kalibrera kamerorna. Dom hade inte varit 5km/h över skyltad fart en enda gång. Dom har ju bytt några X-rutor tidigare.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Referralkod: ts.la/john713130

Inlägg av Johlei »

Förutom att begränsa farten till 80km/h satte jag ner accelerationen till chill också.

Slog på parkeringsvaktsläget eftersom det omöjliggör inkoppling av nya mobiler som nyckel m.m.

När wrapparen behövde öppna frunken skickade han ett SMS så öppnade jag den åt honom med appen.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Skriv svar