Kallt batteri efter att ha laddat 100% på Ionity

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10930
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Kallt batteri efter att ha laddat 100% på Ionity

Inlägg av Jerker »

Jag funderar över detta med Tesla 3:s hantering av batteritemperatur. För att köra snålt så ska man ju ha ett varmt batteri. När man knappar in på navigatorn att man ska till en SuC så konditioneras batteriet för att man ska kunna ladda så snabbt som möjligt. (Nåja, det meddelandet kommer inte alltid upp.) Och eftersom SuC är tänkt som en service för Teslaägare på långfärder så måste ju även Tesla förutsätta att man ska fortsätta att köra efter att ha laddat klart, och därmed borde ju också batteriet konditioneras inför avfärden.

Det är iaf min uppfattning, men när jag senast laddade, iofs inte på en SuC utan på en Ionity, och laddade fullt, så var batteriet inte alls varmt när jag åkte iväg. Jag hade många prickar på linjen, ungefär som det brukar se ut när jag startar hemma och inte har laddat direkt före avfärd.

Nu har jag inte laddat på en SuC till 100% så jag vet inte hur det ser ut då. Om man bara laddar till 80% så ger väl enbart friktionen av laddströmmen en viss underhållsvärmning under laddningen ända fram till 80%. Men jag tycker att man borde kunna välja att man ska få förvärmning av batteriet när man vet att man ska åka vidare genast. Det tar ju lite extra energi så det kostar mer att ladda, men om man vill uppnå maximal räckvidd genom ett välkonditionerat batteri så kan det ju vara värt det.
Användarvisningsbild
Castro90
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 12 apr 2016 18:55

Re: Kallt batteri efter att ha laddat 100% på Ionity

Inlägg av Castro90 »

Batteriet är varmt. Strecken visar bara att regenereringen vid inbromsning är begränsad då batteriet är för fullt för att laddas.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10930
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kallt batteri efter att ha laddat 100% på Ionity

Inlägg av Jerker »

Castro90 skrev:
Batteriet är varmt. Strecken visar bara att regenereringen vid inbromsning är begränsad då batteriet är för fullt för att laddas.
Ja just det! Glömde den detaljen! :oops: Borde jag ju ha tänkt på.

Men inte desto mindre: När jag laddat där och körde direkt hem så drog den 18% på bara 35 km, så den gjorde av med en hel del energi på att värma batteri ändå.
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Kallt batteri efter att ha laddat 100% på Ionity

Inlägg av kenny »

Jerker skrev:
Castro90 skrev:
Batteriet är varmt. Strecken visar bara att regenereringen vid inbromsning är begränsad då batteriet är för fullt för att laddas.
Ja just det! Glömde den detaljen! :oops: Borde jag ju ha tänkt på.

Men inte desto mindre: När jag laddat där och körde direkt hem så drog den 18% på bara 35 km, så den gjorde av med en hel del energi på att värma batteri ändå.
Du hade ju inte någon riktig regen heller, så förbrukningen måste ju vara högre till en början tänker jag (jag har också noterat att det går ganska snabbt från 100% nedåt, även i varmare temperaturer).
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1783
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Kallt batteri efter att ha laddat 100% på Ionity

Inlägg av tor-ake »

Kika lite på Björn Nylands videor när han använder appen Scan My Tesla. Bilen värmer batteriet vid superladdning, upp till nästan 50°, sedan kyler den ner batteriet till runt 25 grader när man laddat klart och kör iväg.
Tyvärr tror jag inte 3an kan värma kupén med överskottsvärmen från batteriet, "superbottle" n har ingen värmeväxlare till kupén. Då när du förbrukade 18% på 35km, hade du låtit kupén stå och kallna under laddning, eller hade du på klimatanläggningen?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10930
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kallt batteri efter att ha laddat 100% på Ionity

Inlägg av Jerker »

tor-ake skrev:
Kika lite på Björn Nylands videor när han använder appen Scan My Tesla. Bilen värmer batteriet vid superladdning, upp till nästan 50°, sedan kyler den ner batteriet till runt 25 grader när man laddat klart och kör iväg.
Tyvärr tror jag inte 3an kan värma kupén med överskottsvärmen från batteriet, "superbottle" n har ingen värmeväxlare till kupén. Då när du förbrukade 18% på 35km, hade du låtit kupén stå och kallna under laddning, eller hade du på klimatanläggningen?
Jag satt i bilen hela tiden och hade värmen på.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1783
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Kallt batteri efter att ha laddat 100% på Ionity

Inlägg av tor-ake »

Det låter ju onekligen väldigt högt med ~200wh/km med förvärmd och nyladdad bil. Men att det skulle vara på grund av kallt batteri låter osannolikt. Hur många kWh eller procent laddade du, totalt?
Hur fort körde du de där 35km? 130?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10930
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kallt batteri efter att ha laddat 100% på Ionity

Inlägg av Jerker »

tor-ake skrev:
Det låter ju onekligen väldigt högt med ~200wh/km med förvärmd och nyladdad bil. Men att det skulle vara på grund av kallt batteri låter osannolikt. Hur många kWh eller procent laddade du, totalt?
Hur fort körde du de där 35km? 130?
Jag körde 110 under kanske 2 mil, stadstrafik 5 km och landsväg 10 km 80 km/h.
Jag laddade 47 kWh från 8% och toppade på 131 kW.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1783
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Kallt batteri efter att ha laddat 100% på Ionity

Inlägg av tor-ake »

Finns inte en chans att batteriet skulle vara kallt efter den sessionen! Förklaringen måste finnas annorstädes.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10425
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kallt batteri efter att ha laddat 100% på Ionity

Inlägg av Legato »

Förklaringen är ju uppenbar. Att köra utan regen påverkar förbrukningen mycket. Lika uppenbart är att batteriet var varmt. Tom mer troligt att kylning behövdes än värmning.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10930
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kallt batteri efter att ha laddat 100% på Ionity

Inlägg av Jerker »

Legato skrev:
Förklaringen är ju uppenbar. Att köra utan regen påverkar förbrukningen mycket. Lika uppenbart är att batteriet var varmt. Tom mer troligt att kylning behövdes än värmning.
Nej, det där får jag inte ihop. Först några km stadskörning. Detta var på kvällen, så inga köer och knappt några rödljus att ta hänsyn till. Låg hastighet som inte drar särskilt mycket. Sedan motorväg i 110. Det brukar inte dra så mycket när man är ute och kör kontinuerligt och därefter landsväg 80-90 utan någon annan trafik. Alltså jämn och fin körning utan några hastiga accelerationer. Det stämmer inte. Det är nåt med de första kilometrarna som bilen gör trots nyligen genomförd snabbladdning. Får nog skaffa Tesla Spy, eller vad den heter, så jag kan se vad den sysslar med.
Skriv svar