Räckvidd och värme vid -25
Moderator: Redaktion
Räckvidd och värme vid -25
Hämtar snart ut en TM3LR men undrar vilka erfarenheter som finns när det gäller att använda bilen i sträng kyla. Bor i Jämtland och kör ofta norrut till Umeå och Storuman. Men hur är Model 3 som vinterbil och hur mycket påverkar sträng kyla räckvidden om jag vill ha hygglig värme i bilen?
M3LR-21
MYLR-22
MYLR-23
MYLR-22
MYLR-23
Re: Räckvidd och värme vid -25
Experimentera med inställningar på abetterrouteplanner.com så får du nog en hyfsad bild.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Ja det var ett bra tips. Verkar inte påverka allt för mycket. Fixar 30 mil utan vidare. Får se hur det stämmer med verkligheten.
M3LR-21
MYLR-22
MYLR-23
MYLR-22
MYLR-23
Men med takbox på det så blir det nog till att ladda en stund i Dorotea. Verkar kunna ta ca 15% av räckvidden.
M3LR-21
MYLR-22
MYLR-23
MYLR-22
MYLR-23
Abetterrouteplaner tar data från riktiga körningar så den stämmer bra överens med verkligheten.
- GreenMachine
- Teslaägare
Tesla eller en EV generellt är ju kanon på vintern och jag tycker att allt detta tjat om minskad räckvidd vid minusgrader är väldigt överdrivet. Min erfarenhet är snarare att väglaget påverkar mer än temperaturen utan att för det mena att det inte också har betydelse.
Hemligheten är att starta med varmt batteri (tex att det precis laddat klart när du ska åka). Då är skillnaden marginell.
Startar man med kallt batteri så har du lätt dubbel förbrukning första 5 milen.
Underlaget påverkar också. Oplogad nysnö drar säkert 20-30% mer. Sänker du hastigheten från 120 till 90 så sparar du också 20-30% förbrukning...
Startar man med kallt batteri så har du lätt dubbel förbrukning första 5 milen.
Underlaget påverkar också. Oplogad nysnö drar säkert 20-30% mer. Sänker du hastigheten från 120 till 90 så sparar du också 20-30% förbrukning...
Jag kan säga att jag åkte Strömsund-Vilhelmina-Strömsund innan snön kom och jag hade
laddat till 95% när jag åkte kl 6 på morgonen. Kom till Vilhelmina med ca 52% kvar efter ca 13 mil.
Det var ca 8-10 grader kallt. Jag kom hem på eftermiddagen och efter att ha kört 28 mil då
jag hade 9% kvar i batteriet. Fram och tillbaka till Vilhelmina och körde ca 100 i 20 mil av dom 28 milen.
Hakka 9 nya och ca -10 grader så skulle jag alltså kommit ca 33 mil på 100%.
Jag tyckte att det var dåligt då jag i Aug körde 47 mil med 7% kvar av batteriet.
Nu körde jag ju dit, stannade där i ca 2-3 timmar innan hemfärd igen så bilen blev kall då den stod still.
Hade väl 20 grader inställt på värmen.
laddat till 95% när jag åkte kl 6 på morgonen. Kom till Vilhelmina med ca 52% kvar efter ca 13 mil.
Det var ca 8-10 grader kallt. Jag kom hem på eftermiddagen och efter att ha kört 28 mil då
jag hade 9% kvar i batteriet. Fram och tillbaka till Vilhelmina och körde ca 100 i 20 mil av dom 28 milen.
Hakka 9 nya och ca -10 grader så skulle jag alltså kommit ca 33 mil på 100%.
Jag tyckte att det var dåligt då jag i Aug körde 47 mil med 7% kvar av batteriet.
Nu körde jag ju dit, stannade där i ca 2-3 timmar innan hemfärd igen så bilen blev kall då den stod still.
Hade väl 20 grader inställt på värmen.

Med min S75D så kommer jag i snitt 37 mil på sommaren.
Åkte Umeå-Lycksele Tor vid -24, fick då en räckvidd på 31 mil.
Körde i ca 80km/h.
Hastighet spelar ännu större roll vid kyla pga högre densitet på luften.
Att ligga i +100km/h vid -25 drar mycket ström.
Åkte Umeå-Lycksele Tor vid -24, fick då en räckvidd på 31 mil.
Körde i ca 80km/h.
Hastighet spelar ännu större roll vid kyla pga högre densitet på luften.
Att ligga i +100km/h vid -25 drar mycket ström.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Jag har gjort över 35 mil med en LR med friktionsdäck samt aerokåpor på norska vintervägar i ca -10°. Då var hastigheten anpassad efter just norska hala vintervägar, som kan vara rätt smala och tighta. 20° i bilen, 3 personer. Har ju även lycktas bränna ca 90% batteriladdning på mindre än 20 mil på autobahn på torra sommarvägar. Så variationen kan vara rätt stor. Farten är definitiv en faktor så påverkar rejält.
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Väglaget påverkar mer än någon annan parameter enligt min erfarenhet. Med torr vägbana och varmt batteri så kommer du nästan lika långt i -25° som i +25°.
Är det blötsnö eller modd så kan däremot förbrukningen lätt öka med 20-50%.
/fth
Är det blötsnö eller modd så kan däremot förbrukningen lätt öka med 20-50%.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skulle vilja påstå att vinden påverkar mer än något annat även om den nästan bara skrivs om temperatur, väglag och hastighet på detta forum. Rätt enkelt att räkna på är det i alla fall. Kör du i 90 med 15m/s motvind så har du luftmotstånd som om du körde i 117 fast utan att närma dig målet lika snabbt. Förödande för förbrukningen, kan dock mildras genom att köra bakom en lastbil. Kör du åt andra hållet har du luftmotstånd som om du körde i 63km/tim. Jag har kört 7 mil på motorväg med ca 100wh/km i storm snett bakifrån.
Går enkelt att laborera med på abrp också, jag matade in en sträcka på knappt 20mil, mest motorväg, och vid -20 grader och 15m/s medvind blir förbrukningen 134wh/km. Ändrar jag till motvind men samma temp så får jag 320wh/km. Uppskattar att det skulle innebära en skillnad på att ha kvar knappt 70% mot drygt 10% efter 20 mil motorväg vid -20 grader.
Det dyker ofta upp trådar på detta forum där någon är förvånad över sin höga/låga förbrukning och skriver om temperaturer och väglag som ofta är desamma som då de fått en annan förbrukning utan att ens nämna vinstyrka och vindriktning. Låt oss hjälpas åt att ta med detta i våra kalkyler så slipper vi bli arga på våra bilar och riskera att bli stående.
Efter detta är nog väglaget den största faktorn fast det beror nog också på om du startar med kall bil och kallt batteri och kör en relativt kort sträcka, då kan nog temperaturen vara en stor faktor.
Går enkelt att laborera med på abrp också, jag matade in en sträcka på knappt 20mil, mest motorväg, och vid -20 grader och 15m/s medvind blir förbrukningen 134wh/km. Ändrar jag till motvind men samma temp så får jag 320wh/km. Uppskattar att det skulle innebära en skillnad på att ha kvar knappt 70% mot drygt 10% efter 20 mil motorväg vid -20 grader.
Det dyker ofta upp trådar på detta forum där någon är förvånad över sin höga/låga förbrukning och skriver om temperaturer och väglag som ofta är desamma som då de fått en annan förbrukning utan att ens nämna vinstyrka och vindriktning. Låt oss hjälpas åt att ta med detta i våra kalkyler så slipper vi bli arga på våra bilar och riskera att bli stående.
Efter detta är nog väglaget den största faktorn fast det beror nog också på om du startar med kall bil och kallt batteri och kör en relativt kort sträcka, då kan nog temperaturen vara en stor faktor.
Kyla är mest problem på småturer eftersom mycket energi går åt för att värma bil och batteri.
Konstigt nog är det ingen som klagar över skillnader i förbrukningen på vintern med fossilbilar trots att milpriset är så brutalt mycket högre. Man fyller en tank på 70 liter sen har man ingen koll vad som händer och tänker inte mer på det förrän man ska tanka igen då.
Med elbil får man ju superkoll på förbrukning istället vilket gör att man kanske nojar mer istället men samtidigt kan man ju köra smartare.
Med elbil får man ju superkoll på förbrukning istället vilket gör att man kanske nojar mer istället men samtidigt kan man ju köra smartare.
Man har ju lika bra koll på förbrukning i en någorlunda modern fossilbil. Oron kommer ju inte av milkostnader utan rädslan att bli stående någonstans och det problemet finns ju knappt med en bil du nästan alltid kan tanka inom några kilometers avstånd på några minuter.HX100 skrev:Konstigt nog är det ingen som klagar över skillnader i förbrukningen på vintern med fossilbilar trots att milpriset är så brutalt mycket högre. Man fyller en tank på 70 liter sen har man ingen koll vad som händer och tänker inte mer på det förrän man ska tanka igen då.
En motor där bara 30% av energin går till framdrivning påverkas inte lika mycket av att framdrivningen går trögare, dessutom kanske räckvidden minskar från 100 till 50 mil vilket inte påverkar resan lika mycket.HX100 skrev:Konstigt nog är det ingen som klagar över skillnader i förbrukningen på vintern med fossilbilar trots att milpriset är så brutalt mycket högre. Man fyller en tank på 70 liter sen har man ingen koll vad som händer och tänker inte mer på det förrän man ska tanka igen då.
-
Mitt 3,7 kw uttag känns på tok för klen för att värma batteriet. Hur mycket skulle ni säga behövs för att värma batteriet under vintern och hur lång laddningstid?
Jag har laddningskabeln i motorvärmaruttaget inställt på 6 amp och visst försvinner det några % om jag har värmningvibrationsfri skrev:Mitt 3,7 kw uttag känns på tok för klen för att värma batteriet. Hur mycket skulle ni säga behövs för att värma batteriet under vintern och hur lång laddningstid?
igång ca 30 min-1 timme innan avfärd men jag har än så länge inte haft en blå stjärna om kallt batteri.
Nu har det ju inte varit upp mot -20 än i jämtland vad jag vet.
-
Ah laddar också och drar på värmningen oftast innan jag åker så snöflingan syns inte heller men upplever att det inte är tillräckligt att den drar mycket mer första 1,5-2 milen av körning. Någon som laddar med 10-16 kw eller mer och vet ungefär hur mycket som krävs för att batteriet ska bli rätt så energieffektiv redan från start?chevnanne skrev:Jag har laddningskabeln i motorvärmaruttaget inställt på 6 amp och visst försvinner det några % om jag har värmningvibrationsfri skrev:Mitt 3,7 kw uttag känns på tok för klen för att värma batteriet. Hur mycket skulle ni säga behövs för att värma batteriet under vintern och hur lång laddningstid?
igång ca 30 min-1 timme innan avfärd men jag har än så länge inte haft en blå stjärna om kallt batteri.
Vid -5 i Sthlm körde jag 10kw två timmar innan avfärd. Då var regen nere på hälften, så nästan varmt. Så vid 3-4 timmar innan hade det säkert varit helt varmt.vibrationsfri skrev:Ah laddar också och drar på värmningen oftast innan jag åker så snöflingan syns inte heller men upplever att det inte är tillräckligt att den drar mycket mer första 1,5-2 milen av körning. Någon som laddar med 10-16 kw eller mer och vet ungefär hur mycket som krävs för att batteriet ska bli rätt så energieffektiv redan från start?chevnanne skrev:Jag har laddningskabeln i motorvärmaruttaget inställt på 6 amp och visst försvinner det några % om jag har värmningvibrationsfri skrev:Mitt 3,7 kw uttag känns på tok för klen för att värma batteriet. Hur mycket skulle ni säga behövs för att värma batteriet under vintern och hur lång laddningstid?
Model Y LR
Model S 100D -18
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Det stämmer iofs i teorin, i praktiken kör man ju väldigt sällan i exakt samma riktning och/eller med exakt samma mot/medvind någon längre sträcka.MarkusL skrev:Skulle vilja påstå att vinden påverkar mer än något annat även om den nästan bara skrivs om temperatur, väglag och hastighet på detta forum.
Under en normal resa gissar jag att vindens totala påverkan blir i princip +/- 0 i många fall, väglaget påverkar däremot ofta likvärdigt under hela eller stor del av resan.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Med min tidigare Kia E-niro så upplevde jag att uppvärmning av kupén påverkade förbrukningen mest, trots värmepump. Annars gjorde blöt vägbana, oavsett temperatur väldigt stor skillnad. Förmodar att 3an borde visa liknande avvikelser i förbrukning, ligger på 206 Wh/km i snitt hittills (620km) med körning runt Stockholm vid 2-5c.
Tesla Model 3 AWD (oktober 2019)
Jag kör diesel och ibland märker jag att bilen drar mer än vanligt på pendlingen där jag kör år efter år... Då kikar man på väderrapporten och visst, ofta är det ganska kraftig vind som orsakar det. Behöver inte vara motvind, sidvind påverkar också om det är rejält blåsigt.fth skrev:Det stämmer iofs i teorin, i praktiken kör man ju väldigt sällan i exakt samma riktning och/eller med exakt samma mot/medvind någon längre sträcka.MarkusL skrev:Skulle vilja påstå att vinden påverkar mer än något annat även om den nästan bara skrivs om temperatur, väglag och hastighet på detta forum.
Under en normal resa gissar jag att vindens totala påverkan blir i princip +/- 0 i många fall, väglaget påverkar däremot ofta likvärdigt under hela eller stor del av resan.
/fth
Hejsan,
Bor också i Jämtland och kör dagligen 9-10 mil. Även om det inte har varit allt för kallt hittills så är kylan klart begränsande på räckvidden.
På sommar/höst kör jag på ca 160-170-Wh/km. På vinter med -5 grader så blir det ca 205Wh/km.
Inför långkörning så parkera om möjligt i varmgarage. Alternativt förvärm kupén (batteriet) i minst en timme. 2-3 h vid -25. Men då krävs att du har strömkälla som klarar att ge tillräcklig effekt. Annars tar du energi från batteriet. Så minst 6kW krävs.
Bor också i Jämtland och kör dagligen 9-10 mil. Även om det inte har varit allt för kallt hittills så är kylan klart begränsande på räckvidden.
På sommar/höst kör jag på ca 160-170-Wh/km. På vinter med -5 grader så blir det ca 205Wh/km.
Inför långkörning så parkera om möjligt i varmgarage. Alternativt förvärm kupén (batteriet) i minst en timme. 2-3 h vid -25. Men då krävs att du har strömkälla som klarar att ge tillräcklig effekt. Annars tar du energi från batteriet. Så minst 6kW krävs.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)