Vinterdäck, antispinn kickar in vid fullt pådrag
Moderator: Redaktion
Vinterdäck, antispinn kickar in vid fullt pådrag
Hej! Nån mer än jag som får blinkande antispinnlampa på torr vägbana med vinterdäck Hakka dubbfritt på SR+? Även vid full pedal från 70km/h blinkar det.
Känns som den är för känsligt inställd och begränsar effekten för att det är sämre grepp än 19” sommarhjulen.
Hälsningar
Mattias
Känns som den är för känsligt inställd och begränsar effekten för att det är sämre grepp än 19” sommarhjulen.
Hälsningar
Mattias
Re: Vinterdäck, antispinn kickar in vid fullt pådrag
Tycker det är tydligt mindre drag i bilen med R3 än sommardäck. Så det är väl samma som du märker.Mattias2 skrev:Hej! Nån mer än jag som får blinkande antispinnlampa på torr vägbana med vinterdäck Hakka dubbfritt på SR+? Även vid full pedal från 70km/h blinkar det.
Känns som den är för känsligt inställd och begränsar effekten för att det är sämre grepp än 19” sommarhjulen.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 18 aug 2019 20:09
Re: Vinterdäck, antispinn kickar in vid fullt pådrag
Ja men tycker det har blivit bättre efter 1,5 månads körning med vinterdäcken. Kanske blir den mindre känslig med tiden
Re: Vinterdäck, antispinn kickar in vid fullt pådrag
Nja, kanske. Regen, däremot, har blivit signifikant bättre. Åtminstone efter update 36.2.1 (tror jag det var).vibrationsfri skrev:Ja men tycker det har blivit bättre efter 1,5 månads körning med vinterdäcken. Kanske blir den mindre känslig med tiden
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Vinterdäck, antispinn kickar in vid fullt pådrag
Gummit har djupa sajpningar vilket ger stort slip. Dessutom är asfalten kall, vilket ger lägre friktion.
Prova med vilken bil som helst som har ett par hundra hästar, växla ned och stampa plattan i mattan, det slirar så här års. Fyrhjulsdrift anmodas.
Sätt på slip start, som ställer ned känsligheten på traction control och dra på samtidigt som ni svänger lite på ratten så märker ni hur dålig friktionen är, eller rättare sagt hur mycket vridmoment elmotorn har
Prova med vilken bil som helst som har ett par hundra hästar, växla ned och stampa plattan i mattan, det slirar så här års. Fyrhjulsdrift anmodas.
Sätt på slip start, som ställer ned känsligheten på traction control och dra på samtidigt som ni svänger lite på ratten så märker ni hur dålig friktionen är, eller rättare sagt hur mycket vridmoment elmotorn har
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Vinterdäck, antispinn kickar in vid fullt pådrag
Mja, fast på torr asfalt på landsväg släpper det inte, men det blinkar på skärmen och effekten åker ner lite.
Vore intressant att höra om flera har samma beteende
Vore intressant att höra om flera har samma beteende
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Vinterdäck, antispinn kickar in vid fullt pådrag
Det går inte att gasa och köra med vinterdäck som med sommardäck. Efter ett antal vintrar på besök i ett WRC-stall under SWE-Rally så är givetvis då undantaget alla som inte tycker att det är vare sig är jobbigt eller att känns dyrt att serva bil och byta däck var femte mil.
Re: Vinterdäck, antispinn kickar in vid fullt pådrag
Om inte antispinn kickat in hade du haft ett rökmoln bakom dig...Mattias2 skrev:Mja, fast på torr asfalt på landsväg släpper det inte, men det blinkar på skärmen och effekten åker ner lite.
Vore intressant att höra om flera har samma beteende
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- metchristian
- Teslaägare
- Inlägg: 872
- Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
- Ort: Örbyhus
Re: Vinterdäck, antispinn kickar in vid fullt pådrag
Får jag fråga, va är det motorstarkaste bil du kört innan? Finns ju typ ingen bilen med över 400hk som inte esp lampan blinkar på med vinterdäck på... mkt pga vinterdäcken är för mjuka.. och vinterdäck är inte optimerade för höga hastigheter. Jag har idag en golf r med 310hk o 4wd och vid torr asfalt och när jag drar på full så går esp igång. Sätt på dubbdäck så blir ännu värre..Mattias2 skrev:Hej! Nån mer än jag som får blinkande antispinnlampa på torr vägbana med vinterdäck Hakka dubbfritt på SR+? Även vid full pedal från 70km/h blinkar det.
Känns som den är för känsligt inställd och begränsar effekten för att det är sämre grepp än 19” sommarhjulen.
Hälsningar
Mattias
Re: Vinterdäck, antispinn kickar in vid fullt pådrag
Var ett tag sedan det var torrt men jag upplever samma sak med Hakka däcken. De känns riktigt hala och jag har haft blinkande antispinn upp till 100 km/h när jag gjort full acc. Sommardäcken bet tag i marken betydligt bättre, längtar tillbaka till dem helt klart.
Re: Vinterdäck, antispinn kickar in vid fullt pådrag
Eh, nej.taliz skrev:Om inte antispinn kickat in hade du haft ett rökmoln bakom dig...Mattias2 skrev:Mja, fast på torr asfalt på landsväg släpper det inte, men det blinkar på skärmen och effekten åker ner lite.
Vore intressant att höra om flera har samma beteende
Re: Vinterdäck, antispinn kickar in vid fullt pådrag
Motorstarkast är nog Ferrari 488 GTB, fast den hade inte vinterdäck.metchristian skrev:Får jag fråga, va är det motorstarkaste bil du kört innan? Finns ju typ ingen bilen med över 400hk som inte esp lampan blinkar på med vinterdäck på... mkt pga vinterdäcken är för mjuka.. och vinterdäck är inte optimerade för höga hastigheter. Jag har idag en golf r med 310hk o 4wd och vid torr asfalt och när jag drar på full så går esp igång. Sätt på dubbdäck så blir ännu värre..Mattias2 skrev:Hej! Nån mer än jag som får blinkande antispinnlampa på torr vägbana med vinterdäck Hakka dubbfritt på SR+? Även vid full pedal från 70km/h blinkar det.
Känns som den är för känsligt inställd och begränsar effekten för att det är sämre grepp än 19” sommarhjulen.
Hälsningar
Mattias
Jag tycker jag är kapabel att avgöra om det finns fäste vid gaspådrag. För att få hjulspinn på torr, rak landsväg från rullande 70km/h krävs väldigt mycket mer kraft än vad en Model 3 SR+ har är min uppfattning.
Men om nu lampan blinkar för alla så har jag fått svar på min fråga.
Re: Vinterdäck, antispinn kickar in vid fullt pådrag
Så du uppfattar att du är bättre än ESP systemet på att tidigt känna av slip? Hela dess funktion är ju det du beskriver, att begränsa effekt vid dåligt grepp. Låter inte så konstigt om det släpper vid full gas, det gjorde även min Model S85 som hade typ samma prestanda.Mattias2 skrev:Motorstarkast är nog Ferrari 488 GTB, fast den hade inte vinterdäck.metchristian skrev:Får jag fråga, va är det motorstarkaste bil du kört innan? Finns ju typ ingen bilen med över 400hk som inte esp lampan blinkar på med vinterdäck på... mkt pga vinterdäcken är för mjuka.. och vinterdäck är inte optimerade för höga hastigheter. Jag har idag en golf r med 310hk o 4wd och vid torr asfalt och när jag drar på full så går esp igång. Sätt på dubbdäck så blir ännu värre..Mattias2 skrev:Hej! Nån mer än jag som får blinkande antispinnlampa på torr vägbana med vinterdäck Hakka dubbfritt på SR+? Även vid full pedal från 70km/h blinkar det.
Känns som den är för känsligt inställd och begränsar effekten för att det är sämre grepp än 19” sommarhjulen.
Hälsningar
Mattias
Jag tycker jag är kapabel att avgöra om det finns fäste vid gaspådrag. För att få hjulspinn på torr, rak landsväg från rullande 70km/h krävs väldigt mycket mer kraft än vad en Model 3 SR+ har är min uppfattning.
Men om nu lampan blinkar för alla så har jag fått svar på min fråga.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Vinterdäck, antispinn kickar in vid fullt pådrag
Skillnaden är ju att du får fulla kraften direkt i en EV till skillnad från en fossilare. Rullar du i 70 frikopplar, varvar fullt och släpper kopplingen så kan jag lova att även en 488 med vinterdäck kommer att släppa.Mattias2 skrev:Motorstarkast är nog Ferrari 488 GTB, fast den hade inte vinterdäck.metchristian skrev:Får jag fråga, va är det motorstarkaste bil du kört innan? Finns ju typ ingen bilen med över 400hk som inte esp lampan blinkar på med vinterdäck på... mkt pga vinterdäcken är för mjuka.. och vinterdäck är inte optimerade för höga hastigheter. Jag har idag en golf r med 310hk o 4wd och vid torr asfalt och när jag drar på full så går esp igång. Sätt på dubbdäck så blir ännu värre..Mattias2 skrev:Hej! Nån mer än jag som får blinkande antispinnlampa på torr vägbana med vinterdäck Hakka dubbfritt på SR+? Även vid full pedal från 70km/h blinkar det.
Känns som den är för känsligt inställd och begränsar effekten för att det är sämre grepp än 19” sommarhjulen.
Hälsningar
Mattias
Jag tycker jag är kapabel att avgöra om det finns fäste vid gaspådrag. För att få hjulspinn på torr, rak landsväg från rullande 70km/h krävs väldigt mycket mer kraft än vad en Model 3 SR+ har är min uppfattning.
Men om nu lampan blinkar för alla så har jag fått svar på min fråga.
Re: Vinterdäck, antispinn kickar in vid fullt pådrag
BMW 540i xDrive 2018 M-Performance + steg 2. 448hk 681nm, släpper aldrig. Såklart inte i sitt vanliga 360hk 500nmmetchristian skrev:Får jag fråga, va är det motorstarkaste bil du kört innan? Finns ju typ ingen bilen med över 400hk som inte esp lampan blinkar på med vinterdäck på... mkt pga vinterdäcken är för mjuka.. och vinterdäck är inte optimerade för höga hastigheter. Jag har idag en golf r med 310hk o 4wd och vid torr asfalt och när jag drar på full så går esp igång. Sätt på dubbdäck så blir ännu värre..Mattias2 skrev:Hej! Nån mer än jag som får blinkande antispinnlampa på torr vägbana med vinterdäck Hakka dubbfritt på SR+? Även vid full pedal från 70km/h blinkar det.
Känns som den är för känsligt inställd och begränsar effekten för att det är sämre grepp än 19” sommarhjulen.
Hälsningar
Mattias
Sommar: 20" med 275 bak, original
Vinter: 18" original med dubbfria Goodyear.
Gjorde 2 launch-controlls igår utan spår av släpp (regn.. västsverige) Testade med helt avstängt och delvis avstängt antispinn
Min Golf R 2016 släppte lite med Nokian WR3 dubbfria däck. Men det löste sig en del när jag fick haldexoljan bytt.
"Problemet" med Teslan är väl det instanta vridmomentet
Hämtar min Tesla på Måndag!
Re: Vinterdäck, antispinn kickar in vid fullt pådrag
Tror också att "problemet" ligger i det direkta vridmomentet. Jag har lagt i Chill Mode nu på vintern (vet inte om det finns på model 3), och det läget trollar ju bort de första tiondelarna av vridmomentspåverkan, och då släpper det typ aldrig.
Model 3 LR AWD 2019 Blå, FSD, krok
Vinterdäck, antispinn kickar in vid fullt pådrag
Som redan påpekats så är ju gasen i botten på en Tesla jämförbart med att frikoppla, varva upp motorn till max och sen dumpa kopplingen i en avgasbil.
Det krävs inte jättemånga hästar då för att hjulen skall spinna loss.
300hk som en SR levererar räcker gott.
Min P som har AWD skjuter dock på rejält även med vinterdäck. Men lite slirigt känns det.
”Råkade” trycka fullt på lite lerig asfalt för ett tag sen. Kändes som alla fyra hjulen spann kontrollerat långt upp i hastighet, lite flygande matta känsla...
Det krävs inte jättemånga hästar då för att hjulen skall spinna loss.
300hk som en SR levererar räcker gott.
Min P som har AWD skjuter dock på rejält även med vinterdäck. Men lite slirigt känns det.
”Råkade” trycka fullt på lite lerig asfalt för ett tag sen. Kändes som alla fyra hjulen spann kontrollerat långt upp i hastighet, lite flygande matta känsla...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Vinterdäck, antispinn kickar in vid fullt pådrag
Har analyserat detta lite noggrannare idag eftersom många har uppfattningen att bilen beter sig precis som den ska. Jag har inte den känslan, därav mitt försök att få lite andras input, typ olika däckstyper etc.
Det som är märkligt är att bilen inte alls är lika benägen att tända esp lampan vid låga farter och säg 2/3 pedalpåslag, man ser ju på regen/kraft stapeln att det nästan tas ut max effekt. Dock när man rullande från säg 70/80/90 kmh tycker full pedal så blinkar det nästan direkt. Nästan så jag får känslan att det har med pedalläget att göra primärt.
Bilens beteende skiljer sig markant från sommardäcken och på ett sådant sätt att jag tror det är elektroniken som behöver justeras.
Hälsningar
Mattias
Det som är märkligt är att bilen inte alls är lika benägen att tända esp lampan vid låga farter och säg 2/3 pedalpåslag, man ser ju på regen/kraft stapeln att det nästan tas ut max effekt. Dock när man rullande från säg 70/80/90 kmh tycker full pedal så blinkar det nästan direkt. Nästan så jag får känslan att det har med pedalläget att göra primärt.
Bilens beteende skiljer sig markant från sommardäcken och på ett sådant sätt att jag tror det är elektroniken som behöver justeras.
Hälsningar
Mattias
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Vinterdäck, antispinn kickar in vid fullt pådrag
En fundering där. Är det lampan mest som blinkar som du upplever som problemet eller är det att däcken faktiskt tappar greppet. Känns det som slip?Mattias2 skrev:Har analyserat detta lite noggrannare idag eftersom många har uppfattningen att bilen beter sig precis som den ska. Jag har inte den känslan, därav mitt försök att få lite andras input, typ olika däckstyper etc.
Det som är märkligt är att bilen inte alls är lika benägen att tända esp lampan vid låga farter och säg 2/3 pedalpåslag, man ser ju på regen/kraft stapeln att det nästan tas ut max effekt. Dock när man rullande från säg 70/80/90 kmh tycker full pedal så blinkar det nästan direkt. Nästan så jag får känslan att det har med pedalläget att göra primärt.
Bilens beteende skiljer sig markant från sommardäcken och på ett sådant sätt att jag tror det är elektroniken som behöver justeras.
Hälsningar
Mattias
Re: Vinterdäck, antispinn kickar in vid fullt pådrag
GreenMachine skrev:En fundering där. Är det lampan mest som blinkar som du upplever som problemet eller är det att däcken faktiskt tappar greppet. Känns det som slip?Mattias2 skrev:Har analyserat detta lite noggrannare idag eftersom många har uppfattningen att bilen beter sig precis som den ska. Jag har inte den känslan, därav mitt försök att få lite andras input, typ olika däckstyper etc.
Det som är märkligt är att bilen inte alls är lika benägen att tända esp lampan vid låga farter och säg 2/3 pedalpåslag, man ser ju på regen/kraft stapeln att det nästan tas ut max effekt. Dock när man rullande från säg 70/80/90 kmh tycker full pedal så blinkar det nästan direkt. Nästan så jag får känslan att det har med pedalläget att göra primärt.
Bilens beteende skiljer sig markant från sommardäcken och på ett sådant sätt att jag tror det är elektroniken som behöver justeras.
Hälsningar
Mattias
Jo det känns mest som att lampan blinkar och effekten dras ner på ”stapeln” men inget slip känns alls, det är hela kärnan till mina funderingar
Re: Vinterdäck, antispinn kickar in vid fullt pådrag
Hakka dubbfria är ju de halkigaste däcken jag haft i temperaturer runt +5˚C. Tycker inte det alls är konstigt att de skulle släppa vid på drag.
Re: Vinterdäck, antispinn kickar in vid fullt pådrag
Bilen och esp-systemet är kalibrerat och injusterat efter de däck som bilen har från fabrik för att uppnå massa olika saker. Det är enorm skillnad på däck och däck och speciellt prestandasommardäck och vinterdäck.Mattias2 skrev:Har analyserat detta lite noggrannare idag eftersom många har uppfattningen att bilen beter sig precis som den ska. Jag har inte den känslan, därav mitt försök att få lite andras input, typ olika däckstyper etc.
Det som är märkligt är att bilen inte alls är lika benägen att tända esp lampan vid låga farter och säg 2/3 pedalpåslag, man ser ju på regen/kraft stapeln att det nästan tas ut max effekt. Dock när man rullande från säg 70/80/90 kmh tycker full pedal så blinkar det nästan direkt. Nästan så jag får känslan att det har med pedalläget att göra primärt.
Bilens beteende skiljer sig markant från sommardäcken och på ett sådant sätt att jag tror det är elektroniken som behöver justeras.
Hälsningar
Mattias
Man utvecklar däck specifikt för respektive modell och jag är ganska säker på att Tesla inte trimmat sitt ESP för nordiska vinterdäck.
eNiro -19
Förhandsbokat VW ID3
Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Re: Vinterdäck, antispinn kickar in vid fullt pådrag
Föredrar man köregenskaper på våt vinterasfalt så bör man välja ett vinterdäck med Europeisk gummiblandning. Nokian R3 är ett jättebra däck på snö/is och -10C men ingen vidare på våt asfalt och +5C på en motorstark bil och en aktiv körstil. Jag vågar nästan garantera att det är just egenskaper på R3-däcket, där däcket flexar så mycket pga de mjuka lameller och mjuk däcksida så man kommer över tröskeln för vad bilens system uppfattar som hjulspinn. Detta fenomen med mjuka vinterhjul och blinkade ESP inträffar även på motorsvagare bilar än SR+ då programmering av ESP är inte kalibrerad för mjuka vinterdäck som flexar av den grad, i det läget uppfattar bilens system ”hjulspinn”.
Re: Vinterdäck, antispinn kickar in vid fullt pådrag
Nu börjar det bli intressant, gjorde lite fler accelerationstester idag.
Från stillastående med full pedal (lite fuktig asfalt), stack iväg som en raket, till och med lite däckstjut över vita färgen på övergångsstället. Ingen antispinnlampa. Efter uppnått 60-70 km/h började lampan blinka.
Vid rullande 70km/h, full pedal, börjar blinka efter en sek.
Vid rullande 40km/h, full pedal, inget blink förrän nåt över 70-80 km/h.
Något måste vara knas här med mjukvaran. Den verkar bli känsligare med hastighet vilket säkert är bra, fast nu aktiveras den ju trots att inget slip förekommer...
Petitess kanske men jag stör mig lite. Skulle gärna vilja kunna stänga av antispinn under eget ansvar. Antisladd får gärna vara på jämt
Från stillastående med full pedal (lite fuktig asfalt), stack iväg som en raket, till och med lite däckstjut över vita färgen på övergångsstället. Ingen antispinnlampa. Efter uppnått 60-70 km/h började lampan blinka.
Vid rullande 70km/h, full pedal, börjar blinka efter en sek.
Vid rullande 40km/h, full pedal, inget blink förrän nåt över 70-80 km/h.
Något måste vara knas här med mjukvaran. Den verkar bli känsligare med hastighet vilket säkert är bra, fast nu aktiveras den ju trots att inget slip förekommer...
Petitess kanske men jag stör mig lite. Skulle gärna vilja kunna stänga av antispinn under eget ansvar. Antisladd får gärna vara på jämt
Re: Vinterdäck, antispinn kickar in vid fullt pådrag
Vid låg hastighet är reglering på ABS/ESP inte lika finkänslig som vid högre hastighet, därför kommer du inte över bilens tollerans för hjulspinn vid låg hastighet. Så här fungerar i alla fall ESP på alla fossilbilar och även förmodligen Telsa.