Svårstängd baklucka

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Snelleman
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 10 aug 2019 17:59

Svårstängd baklucka

Inlägg av Snelleman »

Om det är fler än jag som har haft problem med att bakluckan kräver en hel del kraft för att fastna i låst läge när man stänger.

Ta bort den svarta breda plastpanelen som täcker låsbygeln. Sitter bara med clips.
Släpp Torx40 bultarna och flytta bygeln en mm eller två "uppåt". Skruva åt bultarna igen och testa om det krävs lagom mycket kraft för att luckan skall låsa.
Om inte repetera och justera bygeln tills det känns bra.
InkedIMG_7302_LI.jpg
M3 SR+
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Svårstängd baklucka

Inlägg av perre »

Jag har ett liknande fel på frunken. Ska kolla om det går att lösa på samma sätt
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Svårstängd baklucka

Inlägg av Jerker »

Gummilisten på vänster sida är inte helt nere i läge och det gör att jag får stänga luckan med lite kraft. Har försökt pressa ned den men lyckas bara till en del. Men nu är det iaf inte så uppseendeväckande som det var i början.
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 289
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: Svårstängd baklucka

Inlägg av FinaFisken »

Tack!
Ska prova.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2073
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Svårstängd baklucka

Inlägg av gellerstam »

Vilket superforum!

Underbart att inte behöva "slå" igen trunkluckan. :-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Valle
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 05 jan 2020 22:03

Re: Svårstängd baklucka

Inlägg av Valle »

Du behöver inte mecka med låset!
På själva bakluckan sitter två svarta gummikuddar, en på varje sida. Skruva bara in dem lite så går luckan lättare i lås.
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare
Inlägg: 192
Blev medlem: 16 jun 2019 14:46
Ort: Helsingborg

Re: Svårstängd baklucka

Inlägg av SALVETA »

Valle skrev:
Du behöver inte mecka med låset!
På själva bakluckan sitter två svarta gummikuddar, en på varje sida. Skruva bara in dem lite så går luckan lättare i lås.
Akta bara så luckan inte går i lacken när man stänger den, min gjorde det från fabrik och det blev märken i lacken efter ett tag.
Användarvisningsbild
Ulrica R
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 09 mar 2019 23:14
Ort: Åkersberga

Re: Svårstängd baklucka

Inlägg av Ulrica R »

Min baklucka är iofs inte svårstängd, men har större glapp mellan ruta och kaross på höger sida (ca 6 mm) än på vänster sida (ca 4 mm). Kan man justera detta så att bakluckerutan har lika stort avstånd till kaross på båda sidor? Anledningen till att jag frågar är att jag har köpt elektrisk trunköppnare och då måste avstånden vara minst 4,5 mm på vänster respektive höger sida.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3645
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Svårstängd baklucka

Inlägg av Tellus »

Ulrica R skrev:
Min baklucka är iofs inte svårstängd, men har större glapp mellan ruta och kaross på höger sida (ca 6 mm) än på vänster sida (ca 4 mm). Kan man justera detta så att bakluckerutan har lika stort avstånd till kaross på båda sidor? Anledningen till att jag frågar är att jag har köpt elektrisk trunköppnare och då måste avstånden vara minst 4,5 mm på vänster respektive höger sida.
Testa justera "gummikuddarna" på bakluckan, det hjälpte på min.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
ChrilleM3
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 13 dec 2019 16:39

Re: Svårstängd baklucka

Inlägg av ChrilleM3 »

Hade samma problem, snackade med SC som sa att om man justerar för mycket kan den släppa in vatten i övre listen mot bakrutan. Han höjde min nån mm och nu är den helt perfekt men kan vara något att tänka på om man gör det själv.
Användarvisningsbild
Ulrica R
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 09 mar 2019 23:14
Ort: Åkersberga

Re: Svårstängd baklucka

Inlägg av Ulrica R »

Tellus skrev:
Ulrica R skrev:
Min baklucka är iofs inte svårstängd, men har större glapp mellan ruta och kaross på höger sida (ca 6 mm) än på vänster sida (ca 4 mm). Kan man justera detta så att bakluckerutan har lika stort avstånd till kaross på båda sidor? Anledningen till att jag frågar är att jag har köpt elektrisk trunköppnare och då måste avstånden vara minst 4,5 mm på vänster respektive höger sida.
Testa justera "gummikuddarna" på bakluckan, det hjälpte på min.

Tack! Det ska jag kolla upp!
Skriv svar