https://ww.electrek.co/2019/12/18/tesla ... s-model-3/
Är klart sugen på det när man "tröttnat" på bilen

Moderator: Redaktion
För USD 2000 måste det vara något speciellt!frippan skrev:Electrec skriver att det verkar som man snart kan uppgradera sin AWD. Verkar kosta $2000 och är okänt hur mycket snabbare bilen blir.
frippan skrev:Electrec skriver att det verkar som man snart kan uppgradera sin AWD. Verkar kosta $2000 och är okänt hur mycket snabbare bilen blir.
Snubblaren skrev:Varför får den bara dra 500 kilo när den är upphottad?
taliz skrev:2k usd brukar bli betydligt mer än 20k svenska.
Det blir intressant att se om det kommer både för AWD och P.
Många tror ju att det finns mer att hämta även ur en P.
Man kan ju tänka sig att det blir otroliga påfrestningar på drivlinan när man accelererar snabbt med släpvagn. 1000kg extra på kroken och så drar man iväg max från noll. Kraftutvecklingen 0-100 är verkligen betydligt större om man kör det på 3,2 sekunder än när man kör det på 4,4 sekunder. Räkna procentuell skillnad...Snubblaren skrev:Varför får den bara dra 500 kilo när den är upphottad?
Men X60D fick ju dra 2250kg precis som P100DBrooklynS skrev:Man kan ju tänka sig att det blir otroliga påfrestningar på drivlinan när man accelererar snabbt med släpvagn. 1000kg extra på kroken och så drar man iväg max från noll. Kraftutvecklingen 0-100 är verkligen betydligt större om man kör det på 3,2 sekunder än när man kör det på 4,4 sekunder. Räkna procentuell skillnad...Snubblaren skrev:Varför får den bara dra 500 kilo när den är upphottad?
Vad säger att bilen gör 0-100 på samma tid med släpvagn?BrooklynS skrev:Man kan ju tänka sig att det blir otroliga påfrestningar på drivlinan när man accelererar snabbt med släpvagn. 1000kg extra på kroken och så drar man iväg max från noll. Kraftutvecklingen 0-100 är verkligen betydligt större om man kör det på 3,2 sekunder än när man kör det på 4,4 sekunder. Räkna procentuell skillnad...Snubblaren skrev:Varför får den bara dra 500 kilo när den är upphottad?
Drivlinan får bara stå ut med lasten ytterligare en stund. Dragkroke och infästningar däremot får mer belastning. Trailer mode bör begränsa detta...BrooklynS skrev:Man kan ju tänka sig att det blir otroliga påfrestningar på drivlinan när man accelererar snabbt med släpvagn. 1000kg extra på kroken och så drar man iväg max från noll. Kraftutvecklingen 0-100 är verkligen betydligt större om man kör det på 3,2 sekunder än när man kör det på 4,4 sekunder. Räkna procentuell skillnad...Snubblaren skrev:Varför får den bara dra 500 kilo när den är upphottad?
Precis. Hur många tjänstebilar finns det där ute som kostar som en V60 FWD per månad men spöar Lamborghinis på väg till jobbet.Remuz skrev:Vänta nu. Man kan alltså fixa en förmånsbil LR AWD med 1000kg krok och sedan uppgradera den för 20k typ...
Synd man har en urkass bilpolicyMagnus71 skrev:Precis. Hur många tjänstebilar finns det där ute som kostar som en V60 FWD per månad men spöar Lamborghinis på väg till jobbet.Remuz skrev:Vänta nu. Man kan alltså fixa en förmånsbil LR AWD med 1000kg krok och sedan uppgradera den för 20k typ...
Vad är det där?AndersBo skrev:Jag som trodde bilen räckte som julklapp i år![]()
Folk har tydligen hittat följande i källkoden för teslas hemsida:Verdi skrev:frippan skrev:Electrec skriver att det verkar som man snart kan uppgradera sin AWD. Verkar kosta $2000 och är okänt hur mycket snabbare bilen blir.
Du gör en Basic Performance (P-) av din LR AWD. Dvs du får 0-100 på 3,4 sek. $2k är ju ungefär vad de tagit extra för en P- tidigare (dvs ~20 tkr).
Nu kommer Performance-ägare snart komma och hetsa upp sig men idag är prispåslaget endast 40 tkr från en LR AWD till en Performance. Då får man även 20" fälgar, bättre bromsar, höjd maxfart, kolfibervinge och track mode. Det är väl hyfsat för ca 20 tusen ytterligare?
Det som är lite tråkigt är att en Basic Performance har samma höga förmånsvärde som en Performance och får bara dra 500 kg.
Betalar man för uppgraderingen med privata pengar borde det väl nästan vara korrekt att slippa det högre förmånsvärdet? Eller så "råkar" man glömma att rapportera ändringen...
Jag hittade meddelandet när jag gick in på mitt teslakonto på webben (inte appen), sen tar det väl ändå ett tag innan 40.2 rullar ut.Verdi skrev:Vad är det där?AndersBo skrev:Jag som trodde bilen räckte som julklapp i år![]()
4,1 sek eller 4,6 kvittar nästan. Känns inte så intressant.Tobberoth skrev:Folk har tydligen hittat följande i källkoden för teslas hemsida:Verdi skrev:frippan skrev:Electrec skriver att det verkar som man snart kan uppgradera sin AWD. Verkar kosta $2000 och är okänt hur mycket snabbare bilen blir.
Du gör en Basic Performance (P-) av din LR AWD. Dvs du får 0-100 på 3,4 sek. $2k är ju ungefär vad de tagit extra för en P- tidigare (dvs ~20 tkr).
Nu kommer Performance-ägare snart komma och hetsa upp sig men idag är prispåslaget endast 40 tkr från en LR AWD till en Performance. Då får man även 20" fälgar, bättre bromsar, höjd maxfart, kolfibervinge och track mode. Det är väl hyfsat för ca 20 tusen ytterligare?
Det som är lite tråkigt är att en Basic Performance har samma höga förmånsvärde som en Performance och får bara dra 500 kg.
Betalar man för uppgraderingen med privata pengar borde det väl nästan vara korrekt att slippa det högre förmånsvärdet? Eller så "råkar" man glömma att rapportera ändringen...
`content: "Improve your 0-100 km/h acceleration from 4.6 seconds to 4.1 seconds with an over-the-air update."`
Så det handlar nog tyvärr inte om hela vägen till Performance acceleration utan ca halvvägs. Frågan är hur det i så fall påverkar förmånsvärdet.
Sant. Effekten man vill åt kommer om mindre än 3.3...Verdi skrev:4,1 sek eller 4,6 kvittar nästan. Känns inte så intressant.
Hitta samma meddelande under min bil som är en RWDAndersBo skrev:Jag som trodde bilen räckte som julklapp i år![]()
Slarvigt av mig, jag har också 40.2.1. Än så länge grått även här.Pontus skrev:Hitta samma meddelande under min bil som är en RWDAndersBo skrev:Jag som trodde bilen räckte som julklapp i år![]()
Jag har dessutom redan 40.2.1 men ändå är knappen grå
Men för det pris som visas kan jag ta detAndersBo skrev:Slarvigt av mig, jag har också 40.2.1. Än så länge grått även här.Pontus skrev:Hitta samma meddelande under min bil som är en RWDAndersBo skrev:Jag som trodde bilen räckte som julklapp i år![]()
Jag har dessutom redan 40.2.1 men ändå är knappen grå
Håller med om att det inte är fullt lika intressant om det är en mindre effektökning. Skulle ju gärna vara både mer effektökning och Track mode.