Snart möjligt att få snabbare bil?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Black
Teslaägare

Re: Snart möjligt att få snabbare bil?

Inlägg av Black »

Borde ju givetvis vara samma som P- annars är det knappast märkbart. Vem vill lägga till 20k för -.0.5 sek när man kan lägga till 40k och få 20'fälgar, brembobromsar o vinge och - 1.3 sek?
LR awd är ju faktiskt den som är minst prisvärd idag när P+ sänktes till +40k och den finns ev möjlighet till full premium-subbas för sr+ för 110k mindre än LRawd.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Inlägg av LasseTM »

Black skrev:
Borde ju givetvis vara samma som P- annars är det knappast märkbart. Vem vill lägga till 20k för -.0.5 sek när man kan lägga till 40k och få 20'fälgar, brembobromsar o vinge och - 1.3 sek?
LR awd är ju faktiskt den som är minst prisvärd idag när P+ sänktes till +40k och den finns ev möjlighet till full premium-subbas för sr+ för 110k mindre än LRawd.
Hur får du en sub till SR+?
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare

Inlägg av tor »

Undrar varför denna option inte syns för FSD bilar? Kan det vara så att den är gratis som tack/ursäkt från Tesla? Skulle bli en fin julklapp för mig :)
Användarvisningsbild
AndersBo
Teslaägare

Inlägg av AndersBo »

Nu har erbjudandet blivit klickbart och prissatt.
045464D7-B142-4048-927D-027751A92C57.jpeg
Tesla Model 3 LR -22, vit med vit
Tesla Model 3 LR -19, vit med svart
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Inlägg av loftux »

Eftersom det inte blir en P- med denna uppgradering så får man anta att det bara blir kostnaden som ska tas upp som extra när det köps till. Blir ju några extra kronor skatt i förmånsvärde för 0,5s.

Eller så måste skatteverket klassa om basvärdet, men det görs väl bara vid nyregistrering.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare

Inlägg av frippan »

19 200 känns ändå som en sjysst växelkurs, hade nog trott 21 500.

Blir nog uppgradering till våren då man har någon "nytta" av det.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av loftux »

frippan skrev:
19 200 känns ändå som en sjysst växelkurs, hade nog trott 21 500.

Blir nog uppgradering till våren då man har någon "nytta" av det.
Det är också priset inklusive moms. I USA läggs det på sales tax när du klickar i köp. Det gjorde det inte för mig (har inte köpt, bara testat klicka i rutan). Så det verkar som vi till och med har lägre pris här.
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare

Inlägg av tor »

tor skrev:
Undrar varför denna option inte syns för FSD bilar? Kan det vara så att den är gratis som tack/ursäkt från Tesla? Skulle bli en fin julklapp för mig :)
Svarar mig själv.
Nu finns den att välja på mitt konto för min FSD bil. Ingen julklapp av Elon således.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Jaha... En halv sekund är ju en halv sekund och man riskerar inte att den ska förmånssbeskattas som en P men ändå lite av ett antiklimax.

Och jag som inte ens har en Model 3 utan bara är lite intresserad ifall det blivit nån slags smitväg till en P med lågt förmånsvärde :oops:
Användarvisningsbild
FlyingBlue
Teslaägare
Referralkod: ts.la/Roger53431

Inlägg av FlyingBlue »

Prissättning för denna begränsade uppgradering känns kanske mer relevant om man bor i USA där skillnaden upp till P för ny bil ligger på 8000$ och möjligen Euroländerna där skillnaden är 5-6000 €. Det blir mer och mer tydligt att köpa en P i Sverige idag är ett riktigt kap (privatköp).
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Jag fick gratis ”uncork” på min S75D. När jag bytte till en Model 3 så ville jag ha en P3D- en ”stealth” Performance modell. Men de erbjöds inte i Sverige då. Men med förmånsvärdet som det var så hade det nog inte varit aktuellt ändå. Som uppgradering till en AWD är det ok tycker jag, men inte på vintern. Om det ska göras får det bli en sommar. :D
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
micke_r
Teslaägare

Inlägg av micke_r »

Nästa steg; hyra uppgraderingen per månad eller bara under sommarhalvåret till halva priset. :)
VW ryktas köra abonnemang på funktioner i ID bilar som man inte tänker på i dagsläget, liknande Teslas funktion.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

För 19k känns den rätt given, jag lär köra på den.
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av loftux »

loftux skrev:
Eftersom det inte blir en P- med denna uppgradering så får man anta att det bara blir kostnaden som ska tas upp som extra när det köps till. Blir ju några extra kronor skatt i förmånsvärde för 0,5s.

Eller så måste skatteverket klassa om basvärdet, men det görs väl bara vid nyregistrering.
19200 ger 326 kr i ökat förmånsvärde per månad enligt skatteverkets kalkylator.
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Hade dom gett full P-prestanda hade de förstås tvärdödat efterfrågan på P, och motsagt det de hävdat tidigare att P har extra validerade motorer.
Så detta känns ju rätt rimligt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare

Inlägg av HenricL »

Hej,
Undrar hur snabbt bilen kommer gå efter denna upgrade, blir det verkligen minskning med 0,5s? Det står ju 4,6->4,1. Dock, om man läser på forum mm så är bilen redan nu snabbare än 4,6. Jag har även testat köra 0-60 miles/h och klockat det med Stats appen och fick då 4,0s, dvs ca 4,2 eller 4,3 på 0-100km/h. Sedan vet jag inte hur korrekt det är. Men ska man betala för detta så vill man ju att det ger 0,5s jmf med det som jag har nu. Då kanske det kan vara värt det men är det mindre förbättring så är det ju inte det anser jag.
/Henric
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Verdi

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Hade dom gett full P-prestanda hade de förstås tvärdödat efterfrågan på P, och motsagt det de hävdat tidigare att P har extra validerade motorer.

Det hade det väl inte?

Den här uppgraderingen riktar sig mot existerande LR AWD-ägare. Inte presumtiva kunder. En P med vit lack och svart inredning kostar ju mindre än en röd LR AWD med vit inredning och 19" fälgar. För att inte tala om P- som såldes för 20 tusen mer än vanliga LR AWD.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
taliz skrev:

Det hade det väl inte?

Den här uppgraderingen riktar sig mot existerande LR AWD-ägare. Inte presumtiva kunder. En P med vit lack och svart inredning kostar ju mindre än en röd LR AWD med vit inredning och 19" fälgar. För att inte tala om P- som såldes för 20 tusen mer än vanliga LR AWD.
Varför betala för ngt nu om man kan betala för det sen?
Övertygad om att extremt få köpt P om de visste att de kunde uppgradera LR AWD om/när de kände för det.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
vibrationsfri

Inlägg av vibrationsfri »

Händer det något med försäkringskostnaden om den får per power ?
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:

Det hade det väl inte?

Övertygad om att extremt få köpt P om de visste att de kunde uppgradera LR AWD om/när de kände för det.
Är priset detsamma och man vill ha något kan man väl lika väl köpa det på en gång? En P- kostar ju samma som accelerationsboosten och en full P har ju en massa annat godis. Eller har jag missat något?
Verdi

Inlägg av Verdi »

Elof skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:

Det hade det väl inte?

Är priset detsamma och man vill ha något kan man väl lika väl köpa det på en gång? En P- kostar ju samma som accelerationsboosten och en full P har ju en massa annat godis. Eller har jag missat något?
Du har inte missat något. Det taliz är rädd för är att folk ska köpa LR AWD och ha lågt förmånsvärde och sen låsa upp prestandan till P-nivå utan att göra en registreringsbesiktning. Då skulle hans Performance i teorin kunna tappa lite värde eftersom den har högt förmånsvärde.

Lite ironiskt för när jag har beklagat mig över att min S 100D tappade flera hundra tusen i värde över en natt i våras så skulle jag tänka på Teslas bästa. Men när det eventuellt skulle drabba honom, på ett betydligt mer beskedligt sätt dessutom, så låter det lite annorlunda. Är alltid lättare att vara generös med andra personers pengar än sina egna... :)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag skulle gärna velat testa den innan köp. Tesla kunde ha gjort "Varsågod, testa tre gånger sedan kostar det pengar". Eller "antingen betalar du 19,200 nu eller 100 kronor per max-acceleration". Det finns faktiskt ett stort antal andra betalningsmodeller än den traditionella.
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare

Inlägg av TeslaM3 »

TiborBlomhall skrev:
Jag skulle gärna velat testa den innan köp. Tesla kunde ha gjort "Varsågod, testa tre gånger sedan kostar det pengar". Eller "antingen betalar du 19,200 nu eller 100 kronor per max-acceleration". Det finns faktiskt ett stort antal andra betalningsmodeller än den traditionella.
Eller testa en vecka gratis. Antar att det är bättre acceleration över hela fartområdet.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

TiborBlomhall skrev:
Hade önskat att Tesla låg i framkant vad gäller ovanstående möjligheter. Tyvärr tror jag det blir önsketänkande när man inte ens kan aktivera AP som är köpt på kontot inom rimlig tid (veckor)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
Elof skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:

Det hade det väl inte?

Du har inte missat något. Det taliz är rädd för är att folk ska köpa LR AWD och ha lågt förmånsvärde och sen låsa upp prestandan till P-nivå utan att göra en registreringsbesiktning. Då skulle hans Performance i teorin kunna tappa lite värde eftersom den har högt förmånsvärde.

Lite ironiskt för när jag har beklagat mig över att min S 100D tappade flera hundra tusen i värde över en natt i våras så skulle jag tänka på Teslas bästa. Men när det eventuellt skulle drabba honom, på ett betydligt mer beskedligt sätt dessutom, så låter det lite annorlunda. Är alltid lättare att vara generös med andra personers pengar än sina egna... :)
Nej, jag är inte rädd för det. Bild
Tesla är inte dummare än mig. De förstår precis som jag att det, som sagt, hade dödat efterfrågan på P.
Med det sagt kan de ju ta bort P helt och hållet eller stuva om på annat sätt. På vissa marknader säljs ju inte LR AWD utan bara P- som man kan betala extra för att få 20", bromsar etc.

Skriv svar