En intressant fråga är när kärnkraften kommer fasas ut av sig själv, dvs när är risken för att det inte går plus högre än chansen att göra så. Det som vattenfall bestämde 2015 t ex var ju att underhållet inte var värt det på två reaktorer i Ringhals och dessa stänger nu och vi förlorar därmed lite drygt 1,6 GW el inom ett drygt år. När stänger de andra verken? Jag vill ha dem kvar länge om det håller nere elpriserna, men betänker man att utbyggnaden av vindkraften är så hög som den är nu så kommer det bli tuffa tider för kärnkraften. Tittar man på statistiken kan man lätt se att inom ett par år kommer vi har dagar under främst vinterhalvåret då vinden blåser bra och vi producerar runt 10-15 GW momentant.
Den 5:e december i år var det ganska hög produktion som nattetid var i paritet med den kärnkraft vi har.
Produceras 10-15 GW vindkraft så blir självklart priset väldigt lågt under denna tid och vattenkraften kommer ligga på miniminivåer även dagtid. Eftersom vi inte lagt ned kärnkraften vid denna tidpunkt kommer den fortsättar producera sina 5-6 GW till ett lågt pris. Vindkraften drabbas givet av detta själv, men då investeringskostnaden sjunkit och fortsätter att sjunka så drabbas mest äldre och mindre verk. Det energislag som kommer få en rejäl skjuts av denna utveckling är givetvis vattenkraften som ser ökade intäkter när vi har förnyelsebar energi i systemet och investeringar i mer vattenkraft kommer snart att löna sig då elpriset kommer att variera mer.
Personligen har jag svårt att se att inte vindkraften när den är kvaddrupplad från dagens nivå (enligt mig 2035) börjar stabilisera sig på en nivå där det för sin egen del inte är hälsosamt att bygga ut den mer om det inte tillkommer förbrukare såsom SSAB och stora vätgaslager etc. I ett sånt scenario kommer de sista reaktorerna på respektive kärnkraftsplats troligt bli kvar av ekonomiska skäl mycket längre än vad vi idag tror. Om de behövs eller inte får förbrukningsstatistiken utvisa.
Finns inte el så det räcker.
Moderator: Redaktion
Re: Finns inte el så det räcker.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Finns inte el så det räcker.
Om alla, eller en stor del av laddboxarna använder smartladdning motsvarande Tibber är elbilsladdningen inget problem. Dålig vind=högt pris=endast den nödvändiga mängden laddas, och med låg effekt. Bra vind=lågt pris=högre SoC och högre laddeffekt.vigge50 skrev:Här har vi ett exempel för mycket vindkraften producerade vid midnatt mellan 25-26 November, 2,6% av vår förbrukning.
Är det inte då de flesta säger att vi alla bör passa på att ladda våra elbilar eftersom vi under natten har god tillgång till el?
Vi får väll hoppas att de blåser mycket i våra grannländer eller att Norge har väldigt gott om vatten i sina magasin så att de kan förse oss med 4-5 GW
Nästan så att jag funderar på att bygga en sådan reglerlåda till WCn så att effekt över tid kan regleras, men jag behöver nog byta bort Eon innan det lönar sig...
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -