Accelerations-boost
Moderator: Redaktion
Re: Accelerations-boost
intressant att det kostar pengar nu. På Model S och X var det gratis med uncork.
MYP-26/M3-24
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- FlyingBlue
- Teslaägare
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
- Ort: Norrköping
- Referralkod: ts.la/Roger53431
Re: Accelerations-boost
Jag saknar alternativet: - Priset är rätt men förbättringen skulle varit störreTiborBlomhall skrev:Kostar 19,200 kronor. Enkla frågan är: ska du köpa den?Accelerations-boost finns nu tillgängligt för ägare av Model 3 Long Range All Wheel Drive.
Öka accelerationen i din bil ytterligare genom att gå från Standard till Sport och förbättra accelerationstiden 0-100km/h från 4,6 sekunder till 4,1 sekunder.
Tesla Model Y Juniper SG LR AWD, -25
Tesla Model Y WH P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Tesla Model Y WH P, AP, -22
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Re: Accelerations-boost
Nå? Någon som köpt och provat? Hur var det?
Själv känner jag bara en subtil skillnad mellan AWD och P, så det är nog inte för mig.
Själv känner jag bara en subtil skillnad mellan AWD och P, så det är nog inte för mig.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8225
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Accelerations-boost
Då måste skillnaden på Model 3 vara väsentligt mindre än på S/X, där är skillnaden allt annat än subtil.Elof skrev:Själv känner jag bara en subtil skillnad mellan AWD och P, så det är nog inte för mig.
Mer brutal än subtil faktiskt
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Accelerations-boost
Japp, hade fått uppdateringen utan att jag förstått det, står mycket riktigt "sport" istället för "standard" i inställningarna. Trode det skulle stå något på versionssidan, typ "Dual Motor Sport" eller liknande.
Förstod dock när jag tryckte plattan i mattan
Körde dock hem mitt i rusningstrafiken, och fanns inte tid att testa det ordentligt idag. Men min allt för korta erfarenhet av uppdateringen säger mig att det gjorde störst skillnad i början, dvs förbättringen är mer i 0-60 än i 60-100 (väldigt godtycklig gissning i hastighetsbegränsningen).
Någon som hunnit testa mer noggrant och håller med (eller inte håller med?)
Förstod dock när jag tryckte plattan i mattan
Körde dock hem mitt i rusningstrafiken, och fanns inte tid att testa det ordentligt idag. Men min allt för korta erfarenhet av uppdateringen säger mig att det gjorde störst skillnad i början, dvs förbättringen är mer i 0-60 än i 60-100 (väldigt godtycklig gissning i hastighetsbegränsningen).
Någon som hunnit testa mer noggrant och håller med (eller inte håller med?)
Model Y LR Grå med matt PPF+FSD ska säljas
Model 3 SR letar efter begagnad som andrabil
Model 3 P Highland blå beställd
Re: Accelerations-boost
Brorsan har en P, jag en AWDfth skrev:Då måste skillnaden på Model 3 vara väsentligt mindre än på S/X, där är skillnaden allt annat än subtil.Elof skrev:Själv känner jag bara en subtil skillnad mellan AWD och P, så det är nog inte för mig.
Mer brutal än subtil faktiskt![]()
![]()
/fth
Jag kan intyga att det är TYDLIG skillnad i acc, den som påstår Något annat talar i nattmössan eller lurar sig själv.
Re: Accelerations-boost
Njaä, jag hade kanske för höga förväntningar på en mycket brutalare accelerationsupplevelse. Det var inte vad jag upplevde, men det är tydligen individuellt.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8225
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Accelerations-boost
Jag har inte kört M3P, dock flera olika Model S P/P+/PL etc, och en mer brutal accelerations upplevelse tror jag faktiskt inte existerar, inte i en ”vanlig” bil iaf.Elof skrev:Njaä, jag hade kanske för höga förväntningar på en mycket brutalare accelerationsupplevelse. Det var inte vad jag upplevde, men det är tydligen individuellt.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Accelerations-boost
Min upplevelse är att M3P är klart mindre brutal ä SPxx/xDL. I en SD Performance smäller det bara till. M3P är klart mildate i starten, men absolut inte långsam.fth skrev:Jag har inte kört M3P, dock flera olika Model S P/P+/PL etc, och en mer brutal accelerations upplevelse tror jag faktiskt inte existerar, inte i en ”vanlig” bil iaf.Elof skrev:Njaä, jag hade kanske för höga förväntningar på en mycket brutalare accelerationsupplevelse. Det var inte vad jag upplevde, men det är tydligen individuellt.
/fth
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- metchristian
- Teslaägare
- Inlägg: 874
- Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
- Ort: Örbyhus
Re: Accelerations-boost
Ska detta motsvara Ludicrous Mode som hos model s o x? Är detta värt 19200kr för 0,5sek? Alltså för 19200 vill man ju ha något mer än 0,5sek...
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Accelerations-boost
Allt som man betalar för är väll alltid en frågan "tycker jag det är värt detta", och det är olika från person till person. Din uppfattning är att det inte är det, men inte alla andra tycker det säkert.metchristian skrev:Ska detta motsvara Ludicrous Mode som hos model s o x? Är detta värt 19200kr för 0,5sek? Alltså för 19200 vill man ju ha något mer än 0,5sek...
Personligen så tycker jag det inte är värt det, det jag har idag räcker för mig.
Tesla försöker hitta nya sätt att tjäna pengar.
Senast redigerad av ChristerSjo, redigerad totalt 1 gånger.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
- metchristian
- Teslaägare
- Inlägg: 874
- Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
- Ort: Örbyhus
Re: Accelerations-boost
Nej inte 19000 men hade tagit 5000 då kanske man hade slagit till men nä prestandan är fullt tillräckligt.ChristerSjo skrev:Allt som man betalar för är väll alltid en frågan "tycker jag det är värt detta", och det är olika från person till person. Din uppfattning är att det inte är det, men inte alla andra tycker det säkert.metchristian skrev:Ska detta motsvara Ludicrous Mode som hos model s o x? Är detta värt 19200kr för 0,5sek? Alltså för 19200 vill man ju ha något mer än 0,5sek...
Personligen så tycker jag det inte är värt det, det jag har idag räcker för mig.
Tesla försöker hitta nya sätt att tjäna pengar.
Re: Accelerations-boost
För mig är det helt solklart värt pengarna. Men det beror ju enbart på Performance förmånsvärde. Vore det inte för det så hade ju 50k extra för en P varit långt mycket prisvärdare...
För mig som önskar jag hade en Performance så var det ett lätt beslut att klicka köp
För mig som önskar jag hade en Performance så var det ett lätt beslut att klicka köp
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Accelerations-boost
Jo exakt, vi har alla olika preferenser.
Men det är tur att det bara ger 4,1 sek på 0-100 för hur skulle det annars gå för Magnus Uggla om vi gick under 4 sekunder.
Men det är tur att det bara ger 4,1 sek på 0-100 för hur skulle det annars gå för Magnus Uggla om vi gick under 4 sekunder.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Accelerations-boost
3,9 i verkligheten. Så det är körtChristerSjo skrev:Jo exakt, vi har alla olika preferenser.
Men det är tur att det bara ger 4,1 sek på 0-100 för hur skulle det annars gå för Magnus Uggla om vi gick under 4 sekunder.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Accelerations-boost
Bra då blir Uggla torr i byxan 
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Accelerations-boost
Men 4,6 sekunder var väl innan 5% uppdateringen åtminstone, kanske till och med innan prestandauppdateringen innan dess då det ser ut som detta var från start enligt bilden? Alltså blir inte vinsten i prestanda lika stor nu då, 0-100 borde ju redan vara en bra bit närmre 4 innan uppdatering?
Bara dom inte stryper bilen lite i smyg om man inte köper denna uppdatering, men det borde dom väl inte våga då det skulle ta hus i helvete antar jag

Bara dom inte stryper bilen lite i smyg om man inte köper denna uppdatering, men det borde dom väl inte våga då det skulle ta hus i helvete antar jag


Re: Accelerations-boost
Personligen tror jag de redan hade rullat tillbaka senaste 5%-en...
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Accelerations-boost
Uppgraderingen är rejäl och märkbar. Jämfört med en AWK i oktober har det tillkommit n82hk. Det känns som en helt ny bil. AWD känns nästan sävlig i jmf med AWD+. Mycket mer temperament, speciellt i de kort,snabba accelerationerna under 60km/h. 0-100 går på strax under 4s, vilket nog kan vässas ytterligare till sommaren.
Jag tror Tesla har hittat en perfekt sweet-spot. Lagom mycket att betala men tillräckligt mycket prestanda för att ingen ska bli missnöjd. AWD gick från att vara en riktigt, riktigt rolig bil, till en kanonkul busbil.
Jag tror Tesla har hittat en perfekt sweet-spot. Lagom mycket att betala men tillräckligt mycket prestanda för att ingen ska bli missnöjd. AWD gick från att vara en riktigt, riktigt rolig bil, till en kanonkul busbil.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Accelerations-boost
Hade bestämt mig för att inte köpa uppgraderingen, men efter att ha läst tråden känner jag lite likadant som Legato, att få nästintill P-prestanda utan det höga förmånsvärdet lockar mer och mer... Lutar åt uppgradering efter nyår som en sen (h)julklapp till mig själv och till bilen 
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Re: Accelerations-boost
Alternativ sälja bilen och köpa en P tillverkad 2020? Förmånsvärdet går ner 1600:-/mån...Johnalm skrev:Hade bestämt mig för att inte köpa uppgraderingen, men efter att ha läst tråden känner jag lite likadant som Legato, att få nästintill P-prestanda utan det höga förmånsvärdet lockar mer och mer... Lutar åt uppgradering efter nyår som en sen (h)julklapp till mig själv och till bilen
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19957
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Accelerations-boost
Om det nu finns kvar efter nyår...Johnalm skrev:Hade bestämt mig för att inte köpa uppgraderingen, men efter att ha läst tråden känner jag lite likadant som Legato, att få nästintill P-prestanda utan det höga förmånsvärdet lockar mer och mer... Lutar åt uppgradering efter nyår som en sen (h)julklapp till mig själv och till bilen
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Accelerations-boost
Alternativ sälja bilen och köpa en P tillverkad 2020? Förmånsvärdet går ner 1600:-/mån...
[/quote]
Finns det någon indikation på att förmånsvärdet går ner nästa år för performance?
Finns det någon indikation på att förmånsvärdet går ner nästa år för performance?
Re: Accelerations-boost
Finns det någon indikation på att förmånsvärdet går ner nästa år för performance?[/quote]jpwin skrev:Alternativ sälja bilen och köpa en P tillverkad 2020? Förmånsvärdet går ner 1600:-/mån...
Finns en annan tråd med uppgifter som tyder på det från Skv.
Men med facit i hand är det sällan en bra affär att byta leasingbil innan avtalet går ut
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14