Köpråd Model S.

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Henrik82

Köpråd Model S.

Inlägg av Henrik82 »

Har funderat på att köpa en elbil som bruksbil och har kollat runt lite här på forumet och letat bilar på blocket mm. Så här är mina tankar och funderingar.

Behöver 4wd då jag bor i norra Sverige och budgeten räcker inte till en Audi E-tron. Så då har jag börjat kolla på en model S.
Är en "bilkille" i grund och botten så det tar emot att köpa elbil, då jag gillar allting med en förbränningsmotor förutom att tanka den.

Som jag sett i dom flesta trådar så föreslår många att man ska kolla på en model 3 istället, som säkert är en jättebra bil men jag gillar inte utseendet alls på model 3.

Helst hade jag ju velat ha en perfomance modell och facelift.
Men verkar som att jag får välja det ena eller det andra för att få in det i budgeten.
Vad är bäst att prioritera?

Budget är max ca 600k. (Men gärna billigare)
4wd är krav.
Fri SuC är också krav. så ej uttagen efter någon gång i Januari 2017 alltså?

Stämmer prisbilden på blocket?
Har dom någon "dieselvärmar" funktion så man kan ha varm bil även när den står på vintern?
Finns det billigare försäkringar eller får man räkna med 1000-1300kr/månad i helförsäkring?
Hur är service/underhållskostnader på en tesla?
Hur stort batteri bör man satsa på? Har 7km till jobbet och tänkte försöka ladda det mesta där (1fas) och så lite som möjligt hemma. Dom flesta körningar är 0-10 mil.

Kommer nog komma fler frågor eftersom.
Användarvisningsbild
Shven
Teslaägare

Re: Köpråd Model S.

Inlägg av Shven »

Du kan utgå från att värdefallet är betydligt mindre på en el-bil än på en fossilbil. El-bilar är dyra nya och dyra i andra hand. Du kan kolla på KVD efter priser. Jag lade in min Model S 85 röd 2014 AP1 med bakhjulsdrift och 8000 mil som värderades till 585 000 kr. Ca 30% fall på 5 år Har all utrustning och gratis laddning. Har ingen riktigt bra kunskap om KVD. Lockpriser eller realistiska?
Dessa tidiga bilar hade en del typfel som Tesla varit suveränt bra att fixa till. Inga diskussioner. Med åren har Tesla blivit successivt mycket bättre. Fyrhjulsdrivna kom troligen till Sverige tidigt 2015.
Har man levt med en elbil några månader sade jag aldrig mer en fossilbil. Så brummet och avgaserna kommer du inte att sakna. Service är inget krav för garanti.
Att prioritera.
Facelift.
Garanti kvar kan kännas skönt. Tesla har 4 års totalgaranti eller 8000 mil och dessutom 8 år på batteri och drivlina utan milbegränsning Model S o X.
Så stort batteri som möjligt. Det verkar som om de första 85 kWh och den efterföljande 75 inte skiljer sig så mycket åt. Så finns det 90 kWh. Tesla hade ingen vagnskadegaranti på sina bilar till en början och ner den kom vet jag inte.
Försäkringen är ett litet aber. Beror nog mycket på var man bor. Har sett horribla priser. Själv betalade jag för en helförsäkring 6866 kr/helår för 2000 mil på Länsförsäkringar. Lönasr sig säkert att fråga.
Teslorna är snabba nog ändå utan Performance. En model S avd går 0-100 på under 5 sekunder.
Model 3 med 75 kWh har en betydligt bättre räckvidd och en överlägset snabb laddning men å andra sidan ingen gratisladdning.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Jag är väl ingen riktig "bilkille" men jag uppskattar faktiskt min Tesla mer än nån tidigare bil. Hade mest BMW förr. 435d Gran Coupe, M550D Touring, M2... Det var bra bilar men ingen är som Teslan. Det är något med den direkta gasresponsen som gör att bilen känns som en förlängning av en själv nästan. Man jobbar dessutom med betydligt mindre rörelser på gaspedalen. Känns mer sofistikerat och precist. En fossilbil ska gasas, varvas och växlas. Har sin charm men det är ju lite klumpigt och långsamt.

Dieselvärmarfunktionen och appen är överlägsen allt annat på marknaden. Den kan till och med kyla bilen på sommaren. Drar inte alltför mycket el heller. Den är väldigt snabb och effektiv.

Jag tycker priserna på blocket är i överkant. Dök upp en hyfsat lågmilad 85D för 530' nu idag faktiskt. Den känns som ett ok köp. Finns även en P85D för 629' om man vill betala för extra knuff i lägre hastigheter.

Jag hade sett till att få "next generation"-stolarna fram iaf. De är mer skålade än den första varianten. Klart mer tryck i en 85D än i t ex en 70D också.

Underhållskostnadnerna är låga om inget går sönder. Finns inga krav på att bilen ska servas. Det är heller inget som folk verkar bry sig om i nästa led.
Henrik82

Inlägg av Henrik82 »

Tackar för svaren!
Låter ju lovande! ca 6000kr i försäkring är helt okej. Har ungefär samma nu.
I stort sett inga servicekostnader är ett stort plus, har nu 5-6000kr/år i grundservice. Och dyrare när det är någon större.
Byta bromsar och styrleder/spindelleder mm sköter jag själv så underhållet blir ju minimalt.
Låter riktigt bra med funktionen av att värma/kyla bilen.
Det är ju en bruksbil jag är ute efter, har andra hobby fordon/bilar som fyller mitt behov av bränslemotorer och motorljud mm så el är egentligen inget problem så.

Så mina krav på en bruksbil är.
Billig i drift.
Se bra ut.
Rymlig så man får med sig hockeytrunk/skidor mm.
Bra prestanda! och en vanlig har ju bra och en perfomance riktigt bra.
Skön att köra.

Och en Model S uppfyller ju dom kraven vad jag vet. Förutom skön att köra då jag har för lite mil i en Tesla för att avgöra det än.
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Henrik82 skrev:
Tackar för svaren!
Låter ju lovande! ca 6000kr i försäkring är helt okej. Har ungefär samma nu.
I stort sett inga servicekostnader är ett stort plus, har nu 5-6000kr/år i grundservice. Och dyrare när det är någon större.
Byta bromsar och styrleder/spindelleder mm sköter jag själv så underhållet blir ju minimalt.
Låter riktigt bra med funktionen av att värma/kyla bilen.
Det är ju en bruksbil jag är ute efter, har andra hobby fordon/bilar som fyller mitt behov av bränslemotorer och motorljud mm så el är egentligen inget problem så.

Så mina krav på en bruksbil är.
Billig i drift.
Se bra ut.
Rymlig så man får med sig hockeytrunk/skidor mm.
Bra prestanda! och en vanlig har ju bra och en perfomance riktigt bra.
Skön att köra.

Och en Model S uppfyller ju dom kraven vad jag vet. Förutom skön att köra då jag har för lite mil i en Tesla för att avgöra det än.
Superskön att köra! Speciellt med P85+ :D

Slog av antispinn förra vintern och var ute å körde på isen, mer skoj får du nog leta efter!
TESLA Model S | P85+
granlundii

Inlägg av granlundii »

Min bedömning är att det är lite komplext att bedöma ekonomin i att köra elbil. Den kan bli riktigt bra, men den kan också bli rätt dålig om man har otur. Så är det iofs med en hel del andra bilar också. Service är visserligen nästan gratis i början, men sen när garantin gått ut finns det flera saker som kan bli jättedyra om de går sönder (batteripaket, driftsenhet osv). En riktigt stor Teslareparation kan kosta lika mycket lika mycket som 20-års service+reparationer på en billigare bensinbil... Frågan är alltså om man vågar behålla en Tesla när garantin gått ut, och om någon är beredd att betala ett bra pris för en 7-8 år gammal Tesla? Vidare lönar det sig att kolla upp försäkringen, då priserna varierar väldigt mycket.
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare

Inlägg av fimpen »

Hej

Goda råd det mesta, men det där med gratis SUC kan du lägga mindre vikt vid... i praktiken kommer det göra väldigt liten skillnad för dig, så kommer du över en bra/billig bil utan gratis SUC gör du dumt i att avstå köp på grund av det.

/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
Henrik82

Inlägg av Henrik82 »

Urkopplingsbar antispinn är ett stort plus!

Planen är att köpa en ~4år gammal bil och ha den max 2 år. Har aldrig en bruksbil mer än 1,5-2år.

Sant! Det hänger ju inte på SuC om det blir affär eller ser det bara som ett stort plus.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

granlundii skrev:
Min bedömning är att det är lite komplext att bedöma ekonomin i att köra elbil. Den kan bli riktigt bra, men den kan också bli rätt dålig om man har otur. Så är det iofs med en hel del andra bilar också. Service är visserligen nästan gratis i början, men sen när garantin gått ut finns det flera saker som kan bli jättedyra om de går sönder (batteripaket, driftsenhet osv). En riktigt stor Teslareparation kan kosta lika mycket lika mycket som 20-års service+reparationer på en billigare bensinbil... Frågan är alltså om man vågar behålla en Tesla när garantin gått ut, och om någon är beredd att betala ett bra pris för en 7-8 år gammal Tesla? Vidare lönar det sig att kolla upp försäkringen, då priserna varierar väldigt mycket.
Det är iofs inget som skiljer mot en fossilbil... De kan utan vidare kosta 80.000 vid motorras (VAG, Subaru diesel, MB, BMW osv). Partikelfilter kan kosta 30.000 att byta, växellådsras osv osv.

Det gäller alla bilar skulle jag säga. Men kanske mest dyrare fossilbilar.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
granlundii

Inlägg av granlundii »

Håller helt med dig, finns många fossilbilar som kan bli jättedyra att reparera. Speciellt kanske tyska premiumbilar om man har otur. Har själv kört mest japanskt, dyraste reparationen har varit på 7000 kr (stötdämparbyte), de flesta reparationerna har varit 2000-3000 kr. Känns då något skrämmande att behålla en Tesla efter garantitiden. Men att köpa en 4-5 år gammal och behålla ca två år som trådstartaren funderar på kan kanske vara det vettigaste.
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Jag TROR iofs att det är relativt säkert att köpa en beg Tesla. Dels har de visat sig hålla ganska bra, dels håller de dyra delarna (batteriet mm) riktigt bra i de allra flesta fall. Risken att få dyra reparationer är mindre med en Tesla S än med vilken annan bil i prisklassen som helst... och då kvarstår förstås den snorbilliga driften.
Tesla Y LR -22 EAP
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

Nu skriver du att du inte har särskilt långt till jobbet men är du något hyddigt (tränad överkropp) kan de skålade nextgen stolarna vara för smala runt rygg skulderbladen. Jag tål dom inte, men visst dom ser fina ut . Tips att prova standardsätena
Henrik82

Inlägg av Henrik82 »

kontakten2 skrev:
Nu skriver du att du inte har särskilt långt till jobbet men är du något hyddigt (tränad överkropp) kan de skålade nextgen stolarna vara för smala runt rygg skulderbladen. Jag tål dom inte, men visst dom ser fina ut . Tips att prova standardsätena
Bra tips ska testa både standard och nextgen stolar.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Äldre Model S har mycket fler tillval än dagens Model S. Bor man som du i Norra Sverige så skulle jag leta efter en Model S som utöver AWD och luftfjädring, också är utrustad med köldpaketet och helst även isolerat plåttak i bilens kulör (förutsatt att man är beredd att avstå möjligheten att kunna montera ett takräcke och att man kan acceptera en något lägre takhöjd i baksätet).
Installerat 13,2 kWp solceller
Verdi

Inlägg av Verdi »

+46 skrev:
Äldre Model S har mycket fler tillval än dagens Model S. Bor man som du i Norra Sverige så skulle jag leta efter en Model S som utöver AWD och luftfjädring, också är utrustad med köldpaketet och helst även isolerat plåttak i bilens kulör (förutsatt att man är beredd att avstå möjligheten att kunna montera ett takräcke och att man kan acceptera en något lägre takhöjd i baksätet).

Fler tillval, ja. Men inte mer utrustning.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Verdi skrev:
+46 skrev:

Fler tillval, ja. Men inte mer utrustning.
Visst, är det så. Men eftersom tillvalen ofta kostade en hel del extra samtidigt som de medförde en högre förmånsbeskattning så finns det många äldre Model S som saknar mycket av det som numera ingår i standardutrustad Model S.
Men det fanns också tillval som numera inte finns att få. Till exempel dubbelladdare som jag tycker var ett självklart tillval.
Installerat 13,2 kWp solceller
Henrik82

Inlägg av Henrik82 »

+46 skrev:
Köldpaket har jag sett en del har så det vill man ju gärna ha. Plåttak går bort om man inte kan ha takräcke då jag gärna vill ha den möjligheten.
Skriv svar