A Discovery of Tesla

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Ocean
Teslaägare

A Discovery of Tesla

Inlägg av Ocean »

Jag upptäckte till min glädje att HBO släppt en ny fantasyserie ”A Discovery of Witches”. En slags Harry Potter för vuxna, en värld med vanliga människor, häxor, vampyrer och demoner. Helt suveränt. Till min förtjusning kör en av huvudrollsinnehavarna, Matthew Clairmont, en Tesla. Clairmont är en vampyr och kör en svart Model S. Det hela är på något sätt självklart, en vampyr ska förstås köra en svart Model S. Snabb, tyst och elegant.

Men nu är det är ju ett Tesla forum och inlägget ska handla om Tesla. Flera frågor uppstår när jag ser serien. Är regissören ett Tesla-fan och själv valt ut märket, eller är det ren produktplacering? Det synes mig som om det är ett väl valt bilmärke, vilken bil kan passa bättre? Häxor kan snabbt kasta en förtrollning, då är det väldigt bra att Teslan har sin snabba och ögonblickliga acceleration, så att förtrollningen kan undkommas. En vampyr har också en stor nytta av att tyst kunna smyga på sina offer, för att sedan snabbt kasta sig över dem. En Vampyr är som en metafor för en svart Model S.

Det uppstår dock en del praktiska frågor när jag ser serien, man ser aldrig att Mattehew pluggar i laddsladden. Har han koll på laddningen? Tänk om han snabbt måste resa iväg, tänker han på räckvidden? Och laddtiden? I en scen kör han från Oxford till Frankrike (oklar plats), behövde han Supercharga på vägen? Vad har han för batteri, 100 kWh? Å andra sidan såg man aldrig Steve McQueen tanka sin Ford Mustang GT i Bullitt.

I en annan scen kör han iväg i vredesmod, man väntande sig ett riktigt ”vrooom”, men istället blev det bara ett subtilt ”Swoosch”, klockrent.

Jag tror själv att han kör en 100D, inga extravaganser, förutom smidda fälgar, han borde ha väldigt goda förutsättningar för att ha fått dessa via referals till andra vampyrer.

Jag har bara kommit en bit in i avsnitt 5, kanske får man mera svar i senare avsnitt. Men hittills är många frågor obesvarade. En annan fundering är; om inte Tesla hade funnits, vad hade han kört då? Volvo, BMW, Mercedes, Porsche, eller kanske en Jaguar?

Serien är i vilket fall ett tips för lata dagar i julhelgen.

God jul!
Tesla Model S75D -18
Hyundai Ioniq 5 ADV RWD -21
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Re: A Discovery of Tesla

Inlägg av bjelkeman »

:D

En svart Polestar 1 !
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: A Discovery of Tesla

Inlägg av LarsL »

bjelkeman skrev:
:D

En svart Polestar 1 !
Hade Polestar funnits som elbilsmärke utan Tesla?
Skriv svar