Kroatien, boende med laddning?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
josve
Teslaägare

Kroatien, boende med laddning?

Inlägg av josve »

Börjar bli dax att planera sommarsemester.

Planen är att åka ”biltåg” från Hamburg till Wien, någon med erfarenhet av det?

Därefter ta oss ner mot Kroatien och och hitta något lämpligt boende vid kusten för en lite längre vistelse på ett och samma ställe. Ca 1-2 veckor). Om man kan hitta något boende som också erbjuder laddning så är det ett plus.

Någon som har några bra tips eller idéer?
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Kroatien, boende med laddning?

Inlägg av EnTraktor »

Jag bodde på detta hotell för 3 år sedan och fick ladda i eluttagen i deras garage
https://www.hotel-bol.com/home

Bild

Kolla http://www.plugshare.com så kan du säkert hitta en lista på hotell som har laddare.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Bodde i somras i ett hus bara ett par hundra meter ifrån havet i Split. Hyrdes via Novasol.

https://www.novasol.se/semesterhus/kroa ... n=0&pets=0

Ägaren gillade Tesla så det var bara att ladda. Hade med mig en sådan där tjockare utomhus-schuko som jag kopplade in i ett uttag inne i huset där annars tvättmaskin var inkopplad. Gick finfint. :)
Användarvisningsbild
cesar
Teslaägare

Inlägg av cesar »

På ön Rab finns ett fint hotell med ståndsaktig laddning som jag använde: Hotel Arbiana, bra läge! Se bild.
Sen insåg jag ganska snart att leta boende efter laddning var lite snetänk, bo där du vill, laddning löser sig. Jag bodde tex. Inte på Arbiana :)
http://arbianahotel.com/
Sen bara måste du ju ladda på SUC Senj på vägen neråt, vackraste laddaren ever!
A5E13A44-B2BF-4E72-88CF-99B50FCDEA6C.jpeg
"N/A" | Tesla Model Y LR AWD | Vit (svart) | 2021-
"Racer" | Tesla Model 3 LR AWD | Svart (svart) | FSD |2019-2021
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare

Inlägg av Vidio »

Bodde på Valamar Diamant i Porec, fin laddning som man fick alldeles gratis också, under tak. Kan rekommenderas!
För övrigt är laddinfrastrukturen bra i Kroatien, så jag tror inte du kommer ha problem att hitta laddning. :)
6B16460F-7BA0-46A0-A38B-DB919D75F6AD.jpeg
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Vidio skrev:
Bodde på Valamar Diamant i Porec, fin laddning som man fick alldeles gratis också, under tak. Kan rekommenderas!
För övrigt är laddinfrastrukturen bra i Kroatien, så jag tror inte du kommer ha problem att hitta laddning. :)
Läste igår att man i maj 2019 hade över 700 laddare på 272 platser i Croatien.
Samtidigt hade man färre än 500 elbilar i landet.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

josve skrev:
Börjar bli dax att planera sommarsemester.

Planen är att åka ”biltåg” från Hamburg till Wien, någon med erfarenhet av det?

Därefter ta oss ner mot Kroatien och och hitta något lämpligt boende vid kusten för en lite längre vistelse på ett och samma ställe. Ca 1-2 veckor). Om man kan hitta något boende som också erbjuder laddning så är det ett plus.

Någon som har några bra tips eller idéer?
Vi har kört från Stockholm till norra Kroatien (Pula, Porec) två gånger. Vi har också funderat på att testa biltåget, men det visade sig rätt krångligt. Något år lade dom ned verksamheten, den togs sen upp av en annan operatör tror jag. Sen var det olika bud om vår X skulle få plats, det är rätt tight om utrymme och S/X är som bekant rätt stora bilar, vi fick aldrig klart besked, kändes inte så kul att chansa. Det brukar också bli fullbokat, så det gäller att vara ute i mycket god tid. Tanken tycker jag annars är grym, det idealiska vore förstås att rulla ombord i Stockholm och rulla av typ södra Tyskland, men det lär väl dröja innan det går.

Kroatien är grymt annars, finns både SuC och en del andra laddare, vi hade inga problem med laddning när vi var där.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

nek0 skrev:
Vidio skrev:
Läste igår att man i maj 2019 hade över 700 laddare på 272 platser i Croatien.
Samtidigt hade man färre än 500 elbilar i landet.
Ja, hamnade inte Kroatien nära nog i botten på EU listan på antalet elbilar?

Laddarna byggs helt klart för oss som reser ned.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare

Inlägg av jeppe_sthlm »

Kollade på det där med biltåg för nåt år sedan då vi hade planer på att bila till Spanien. Då blev tåget lika dyrt som flygbiljetter för hela familjen. Skulle man då lägga på bensin (innan Tesla-eran), vägtullar och någon hotellnatt så var man säkert uppe i det dubbla jämfört med att flyga.

Kanske går att boka tidigt och komma undan billigare, eller har priserna blivit ”vettigare”?
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare

Inlägg av josve »

Tack för input!

Har kollat lite löst på biltåg. Biljetterna släpps 6 månader innan resan så man bör snart vara på bollen inför sommaren.

Jag testbokade Hamburg -> Wien.
En bil plus 2 vuxna och 2 barn med bästa hytt (2 x tvåbäddshytt med toalett/dusch ink frukost) kostade ca 7000 kr.
Kanske inte billigt men sova behöver man och tänker mer comfort vs pris...
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare

Inlägg av jeppe_sthlm »

Var det enkel resa? Verkar isåfall vara ungefär samma priser som när jag kollade.

Helt klart grymt bekvämt, men snålfan i mig skulle ha svårt att betala 7k när jag har fri laddning :-). En hotellnatt behöver man naturligtvis räkna in, samt familjefriden. Det sistnämnda är väl det som ger det största värdet..
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare

Inlägg av josve »

jeppe_sthlm skrev:
Var det enkel resa? Verkar isåfall vara ungefär samma priser som när jag kollade.

Helt klart grymt bekvämt, men snålfan i mig skulle ha svårt att betala 7k när jag har fri laddning :-). En hotellnatt behöver man naturligtvis räkna in, samt familjefriden. Det sistnämnda är väl det som ger det största värdet..
Det var enkel resa.
Familjefriden skall inte underskattas!
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

josve skrev:
jeppe_sthlm skrev:

Det var enkel resa.
Familjefriden skall inte underskattas!
Det var inte så billigt nästan 5000 kr mer än med bilen även om man betalar för diesel.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

7000 :shock:

Alla har egna preferenser men själv skulle jag mycket hellre susa 150 km/h på autopilot på autobahn och sova på butiquehotel än att betala dubbelt så mycket för att skumpa fram på tåg.

Kan sedan rekommendera Hotel Split som trots namnet ligger utanför Split, vid fin strand egen Tesla destination charger och en kvart med bilen till gamla stan.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Jag tyckte också biltåget blev för dyrt, jag har iofs för mig att jag fick ett pris på drygt 5000:- för hela familjen 5 pers), inklusive middag och frukost.

Norra Tyskland skulle jag också gärna slippa köra, jag har haft många dåliga upplevelser av autobahn med köer och vägbyggen. Södra Tyskland, Österrike, Schweiz och norra Italien är ju dock väldigt trevligt, det vi minns bäst från våra bilsemestrar ned till medelhavet brukar alltid vara tiden vi tillbringat vid någon alpsjö, serpentinvägar ned för branta dalgångar etc. Jag skulle nog inte vilja vara utan den delen av sträckan, även om det innebär att jag blir tvungen att ta mig förbi plattmarkerna i norr.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar