Germany’s Manager Magazine reports today that Volkswagen is struggling with software problems for its ID3 all-electric car. According to the report, the ID3 will be built for months with an incomplete software architecture that could affect up to 20,000 electric cars.
Tur det inte är Tesla för då skulle ju företaget vara "dödsdömd"
För mig så är det förvånansvärt få som fattar hur viktigt ett bra utvecklingsteamet för programvara är för ett företag som ska bygga moderna elbilar. Det går inte att stoppa in några programmerare styrda av några före detta hårdvaruingenjörer, nu chefer, och tro att det blir bra bara av sig själv. Hårdvara och programvara är inte samma grej, alls. Sitter det någon i management teamet som leder programvaruutveckling på samma sätt som någon leder all hårdvara i bilen? Har den personen lika mycket respekt av resten av management teamet och möjligheten att sätta ner foten när företagsledningen försöker göra något dumt?
Det är det fortfarande överraskande hur mycket arbete det är att få de som inte jobbar med programvara att förstå hur utveckling går till och hur det skiljer sig från hårdvara. Jag tror förseningar runt programvara kommer vara en återkommande saga hos det gamla biltillverkarna.
Det har hänt väldigt mycket i branschen de senaste 10 åren. Har du sett VWs officiella planer förresten? https://www.volkswagen-newsroom.com/en/ ... -unit-5092
Daimler kör mbition i Berlin, https://mbition.io/en/home/
Audi teamade upp med EB och skapade mjukvaruföretaget e.solution https://www.esolutions.de/de/
Volvo cars tog utvecklingen inhouse för deras Androidbaserade infotainment
Ford köpte loss en hel mjukvarudivision från RIM (blackberry) och kör mycket mjukvaruutveckling inhouse
Mm mm
Med det sagt så finns det så klart fortfarande de som beställer mjukvara som plåtbitar i klassisk V-modell manér och sen undrar varför inget funkar vid SOP.
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
VW Passat GTE Audi E-Tron 55 Proline Advanced
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
...
Tycker faktiskt inte det är så lockande med 50kw DC. Borde vara åtminstone 100kw. Annars är den inte konkurrenskraftig med PSA-bilarna som kostar ungefär samma och ger 50kwh och 100kw laddning. Ev. skall det ju dock vara en option, får se vad den kostar...
Var hittar du siffran 50 kW? På roadshow sade de 70, 100, resp 125 för de tre batteristorlekarna.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
...
Tycker faktiskt inte det är så lockande med 50kw DC. Borde vara åtminstone 100kw. Annars är den inte konkurrenskraftig med PSA-bilarna som kostar ungefär samma och ger 50kwh och 100kw laddning. Ev. skall det ju dock vara en option, får se vad den kostar...
Var hittar du siffran 50 kW? På roadshow sade de 70, 100, resp 125 för de tre batteristorlekarna.
50 kW har nämnts tidigare. Men det kanske är ändrat. 70 kW tycker jag räcker rätt bra, speciellt för grundmodellen med tanke på dess batteristorlek.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
...
Tycker faktiskt inte det är så lockande med 50kw DC. Borde vara åtminstone 100kw. Annars är den inte konkurrenskraftig med PSA-bilarna som kostar ungefär samma och ger 50kwh och 100kw laddning. Ev. skall det ju dock vara en option, får se vad den kostar...
Var hittar du siffran 50 kW? På roadshow sade de 70, 100, resp 125 för de tre batteristorlekarna.
Tack för referenser Taliz. Man vet ju inte vad man ska tro, VW borde ju ändra Wikipedia om de har fel.
En intressant sak med visningsbilen var att dess bakvagn var en enklare stålkonstruktion jämfört med den mycket vackra (jag är ingenjör...) lättmetallkonstruktion som visas i filmernafrån Zwickau-fabrikens monteringslina.Hoppas visningsbilen är den felaktiga av de två.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Tycker faktiskt inte det är så lockande med 50kw DC. Borde vara åtminstone 100kw. Annars är den inte konkurrenskraftig med PSA-bilarna som kostar ungefär samma och ger 50kwh och 100kw laddning. Ev. skall det ju dock vara en option, får se vad den kostar...
Jag har inget behov av mer än 50 kW DC för våran andrabil så jag ser inget problem med att man får betala extra för det. Återstår bara att se om under 350k innebär 349k eller 320-330k.
Jag är rädd att det innebär 349 999 kr
Tänkte precis skriva det. Och vill man ha lite udda tillval som till exempel en ratt och fyra hjul så kostar det tyvärr 100-tusen extra. Jag ställer mig extremt tveksamt till prisuppgiften får jag erkänna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tänkte precis skriva det. Och vill man ha lite udda tillval som till exempel en ratt och fyra hjul så kostar det tyvärr 100-tusen extra. Jag ställer mig extremt tveksamt till prisuppgiften får jag erkänna.
Är det verkligen så illa ? Kollade på e-Golf som har nämnts här som någon form av skräckexempel och visst, man "behöver" lite extra prylar som LED ljus, parkeringssensorer. Men när jag konfade det jag tyckte att jag behövde gick det på 20k.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Tänkte precis skriva det. Och vill man ha lite udda tillval som till exempel en ratt och fyra hjul så kostar det tyvärr 100-tusen extra. Jag ställer mig extremt tveksamt till prisuppgiften får jag erkänna.
Är det verkligen så illa ? Kollade på e-Golf som har nämnts här som någon form av skräckexempel och visst, man "behöver" lite extra prylar som LED ljus, parkeringssensorer. Men när jag konfade det jag tyckte att jag behövde gick det på 20k.
Var på MoS och tittade på ID3.
Tre "säljare" på plats.
Två stycken, "kan inget, vi är inhyrda för dagen"...
Den tredje påstod att han laddat 100 kW DC med typ2 kabeln...
Hur dåligt utbildade är dom?
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Var på MoS och tittade på ID3.
Tre "säljare" på plats.
Två stycken, "kan inget, vi är inhyrda för dagen"...
Den tredje påstod att han laddat 100 kW DC med typ2 kabeln...
Hur dåligt utbildade är dom?
Som dom flesta säljare i landet är dom inte dåligt utbildade, dom är inte utbildade alls.
Om det nu är viktigt för biltillverkare att leverera elbilar för att minimera böter till EU så borde de snart verkligen behöva lägga manken till å sälja så de rodnar.
Teslas gprodukter har väl nästan sålt sig själv men ska det bli många ID3 på vägarna kanske det behövs lite mer konventionell försäljbing, reklam och kunskap hos återförsäljarna. Idag är det tämligen tunt och lockar inte folk som redan vet att de ska ha en elbil.
Volkswagen tror att deras stora fördel snart kommer vara mjukvara då du behöver väldigt många enheter och användare för att få fram bra mjukvara.
“In the long run, I think we might have a bit of an advantage because of scale. On the hardware side, there is probably not so big a difference because they [Tesla] are are also have a dedicated electric platform and they’re quite big already for an EV manufacturer.”
“But when it comes to the next big thing, which is software, Tesla is strong in software – but software really is a volume game. If you do software, you have to use ten million devices, not one million.”
Basversionen kommer att ha följande utrustning i Irland:
Gissningsvis får även Sverige den utrustning som skiljer mellan Irland och Tyskland, uppvärmda säten fram exempelvis.
Tycker att man får en ganska komplett bil även i grundversionen. Den saknar dock internet/streaming så det blir att köra ex Spotify (skulle komma lite senare) via BT eller Carplay/Android auto.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Det ser onekligen mycket bättre ut än vad jag har uppfattat tidigare utifrån den tyska basversionen. Frågan är var prislappen hamnar då, dvs om prisuppgifterna vi har sett verkligen stämmer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ja backkamera är praktiskt men varför ska de vara lagkrav och påverka euro ncap? Är de risken att backa på barn eller vad blir säkrare?
Exempelvis. Jag känner mig i alla fall osäker nu de få gånger jag kör en bil utan backkamera.
Jag har blivit så van vid att ha en backkamera att jag helt automatiskt tittar på skärmen när jag backar, även i bilar som varken har backkamera eller skärm. Än värre när bilen i fråga inte ens har parkeringssensorer, för det märker man ju oftast inte förrän man kör på nånting. Grymt läskigt.
Tack och lov händer det ju rätt sällan att man tvingas ratta sådana bilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ja backkamera är praktiskt men varför ska de vara lagkrav och påverka euro ncap? Är de risken att backa på barn eller vad blir säkrare?
Exempelvis. Jag känner mig i alla fall osäker nu de få gånger jag kör en bil utan backkamera.
Jag har blivit så van vid att ha en backkamera att jag helt automatiskt tittar på skärmen när jag backar, även i bilar som varken har backkamera eller skärm. Än värre när bilen i fråga inte ens har parkeringssensorer, för det märker man ju oftast inte förrän man kör på nånting. Grymt läskigt.
Tack och lov händer det ju rätt sällan att man tvingas ratta sådana bilar.
Jo att de är praktiskt och bekvämt ifrågasätter jag inte utan snarast varför lagstadgad om de. Finns ju ingen anledning att kräva de i lagen för att de är praktiskt utan då måste de verkligen tillföra något som gör bilen/trafiken säkrare och då tänker jag inte på några små plåtskador på ens egna bil.