Tappar mycket räckvidd av att stå

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
_jimmyT_
Teslaägare

Tappar mycket räckvidd av att stå

Inlägg av _jimmyT_ »

Läste i instruktionsboken att den skall tappa ca 1% per dygn. Under 2dygn försvann ca 85km. Vad är rimligt? Vad kan jag göra för att den skall tappa mindre när jag är iväg och inte har destinAtionsladdare?
Model S LR 2019
vigge50

Re: Tappar mycket räckvidd av att stå

Inlägg av vigge50 »

Har du Sentry Mode igång? Kan dra väldigt mycket batteri.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Slå av sentry och sluta använda Tesla-appen
Användarvisningsbild
_jimmyT_
Teslaägare

Inlägg av _jimmyT_ »

Ok så sentry drar så mkt. Känner att det just är när man står parkerad obevakad på en gata i några dagar som det är gött att se vad som försigår kring bilen..
Model S LR 2019
Mickep

Inlägg av Mickep »

Å andra sidan fungerar bara sentry om batteriet är laddat.
Det finns fortfarande larm, bättre vore om kamerorna kunde spela in om larmet går.
Men vissa vill tydligen spela in kvarterets katters nattpromenad.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Mickep skrev:
Å andra sidan fungerar bara sentry om batteriet är laddat.
Det finns fortfarande larm, bättre vore om kamerorna kunde spela in om larmet går.
Men vissa vill tydligen spela in kvarterets katters nattpromenad.
Nej, men trevligt att fånga vandaler på film. Glädjer mig varje gång jag läser en nyhet om någon idiot som smitit eller vandaliserat och åker dit pga Sentry.

Magiskt bra funktion imo, men lite svårt att förstå varför den drar flera kWh på ett dygn.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Sentry använder samma kameror och dator som autopilot. Den drar tydligen up till 72 watt, (inte dåligt med tanke på datorkraften den har). 72 watt x 24 h blir några kWh.
the FSD Chip incorporates 3 quad-core Cortex-A72 clusters for a total of 12 CPUs operating at 2.2 GHz, a GPU operating 1 GHz, 2 neural processing units operating at 2 GHz, and various other hardware accelerators.
Länk https://en.wikichip.org/wiki/tesla_(car ... chip#Power
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
PontusT
Teslaägare

Inlägg av PontusT »

Jag tror också på sentry. Har noterat att min 3:a håller främre kameran fri från snö med värme när sentry är igång så antagligen drar det rätt bra med ström vintertid.
Senast redigerad av PontusT, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 Performance.
Användarvisningsbild
_jimmyT_
Teslaägare

Inlägg av _jimmyT_ »

Har även noterat att min kupe är ca 7-10 grader varmare än ute nu under vintern. Igår var det 4grader ute o 12-14 i kupen, idag 0 ute o 7 i kupen, är det normalt?
Model S LR 2019
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

_jimmyT_ skrev:
Har även noterat att min kupe är ca 7-10 grader varmare än ute nu under vintern. Igår var det 4grader ute o 12-14 i kupen, idag 0 ute o 7 i kupen, är det normalt?
Med tanke på att Tesla ofta introducerar två nya buggar för varje fix, har du avaktiverat överhettningsskyddet (!!)?

Jag vet att det är långsökt, men det skadar ju inte att kontrollera. Jag slog av det i somras och har nu varm kupé på sommaren och kall kupé nu (jag har IOFS Model 3, men skulle inte förvåna mig om Model S och X fungerar på samma sätt här).

Bild
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

_jimmyT_ skrev:
Exakt det problemet hade jag redan för ett år sedan. Det var alltid minst 7 grader varmare i kupén än ute, batteriet tömdes på nolltid, bilen tappade flera procentenheter per dygn. I mitt fall började det med uppdateringen till v9 i november (?) 2018. Det var sista uppdatering bilen fick innan jag sålde den i mars i år. Problemet försvann aldrig för mig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
_jimmyT_
Teslaägare

Inlägg av _jimmyT_ »

themax skrev:
_jimmyT_ skrev:
Med tanke på att Tesla ofta introducerar två nya buggar för varje fix, har du avaktiverat överhettningsskyddet (!!)?

Jag vet att det är långsökt, men det skadar ju inte att kontrollera. Jag slog av det i somras och har nu varm kupé på sommaren och kall kupé nu (jag har IOFS Model 3, men skulle inte förvåna mig om Model S och X fungerar på samma sätt här).

Bild

Kollade och det var avstängt. Testade att sätta på det och stänga av. Installera senaste uppdateringen. Stänga av bilen helt och starta på nytt. Så får vi se hur varm den är imorgon och hur mycket den tappat under natten.
Model S LR 2019
Användarvisningsbild
_jimmyT_
Teslaägare

Inlägg av _jimmyT_ »

mati skrev:
_jimmyT_ skrev:
Exakt det problemet hade jag redan för ett år sedan. Det var alltid minst 7 grader varmare i kupén än ute, batteriet tömdes på nolltid, bilen tappade flera procentenheter per dygn. I mitt fall började det med uppdateringen till v9 i november (?) 2018. Det var sista uppdatering bilen fick innan jag sålde den i mars i år. Problemet försvann aldrig för mig.
Det låter ju inte lovande... hade du inne den på kontroll? Vad sa de isf om problemet?
Model S LR 2019
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Nej, jag gjorde ingenting eftersom en del andra här på forumet och ute i världen upplevde ungefär samma sak vad jag minns. Jag utgick ifrån att det ska vara så "by design". Och sen sålde jag ju bilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar