Nej plåtskador bryr sig knappast myndigheter om. Då hade det varit lag på parkeringssensorer....chaffis75 skrev:Jo att de är praktiskt och bekvämt ifrågasätter jag inte utan snarast varför lagstadgad om de. Finns ju ingen anledning att kräva de i lagen för att de är praktiskt utan då måste de verkligen tillföra något som gör bilen/trafiken säkrare och då tänker jag inte på några små plåtskador på ens egna bil.mati skrev:Jag har blivit så van vid att ha en backkamera att jag helt automatiskt tittar på skärmen när jag backar, även i bilar som varken har backkamera eller skärm. Än värre när bilen i fråga inte ens har parkeringssensorer, för det märker man ju oftast inte förrän man kör på nånting. Grymt läskigt.Laban skrev:Exempelvis. Jag känner mig i alla fall osäker nu de få gånger jag kör en bil utan backkamera.chaffis75 skrev:Ja backkamera är praktiskt men varför ska de vara lagkrav och påverka euro ncap? Är de risken att backa på barn eller vad blir säkrare?
Tack och lov händer det ju rätt sällan att man tvingas ratta sådana bilar.
Att det är krav på backkamera beror givetvis på att man inte vill att folk skall backa över människor eller djur.