Inom en inte allt för avlägsen framtid så får man hoppa på elflyg dit så att man kan åka mer miljövänligt än bilen till och med.pubbe skrev:Skistar har precis öppnat en flygplats i sälen och finansierat den bl.a. genom höjda priser på liftkort. Miljö ligger inte högt på deras prioritetslista!
Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil?
Moderator: Redaktion
Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
- RagWal
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Nej Skistar ligger inte i täten här. Flygplats och förbud till laddning i uthyrda stugor känns bromsigt.pubbe skrev:Skistar har precis öppnat en flygplats i sälen och finansierat den bl.a. genom höjda priser på liftkort. Miljö ligger inte högt på deras prioritetslista!
Jag har mailat dem vid några tillfällen om att se till att installera åtminstone ett dedikerat yttre vägguttag (Åtminstone Shuko / CEE1-fas, hellre CEE 3-fas och helst Typ2 box) på stugorna. Skall vara vidareskickat till någon projektansvarig. We'll see... Känslan är neggig eftersom man uttrycker förbudet som man gör och inte resonerar om varför och vad man tänker göra åt det.
Elräkningen är ju fjompigt liten i sammanhanget för en stugvecka.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
- metchristian
- Teslaägare
Är det inte så att det är pga SkiStar inte äger fastigheterna! Utan det är stugägaren som måste i så fall investera i kostnaderna och därför skistar just nu säger nej då många kanske inte vill ta kostnaderna för laddbox.RagWal skrev:Nej Skistar ligger inte i täten här. Flygplats och förbud till laddning i uthyrda stugor känns bromsigt.pubbe skrev:Skistar har precis öppnat en flygplats i sälen och finansierat den bl.a. genom höjda priser på liftkort. Miljö ligger inte högt på deras prioritetslista!
Jag har mailat dem vid några tillfällen om att se till att installera åtminstone ett dedikerat yttre vägguttag (Åtminstone Shuko / CEE1-fas, hellre CEE 3-fas och helst Typ2 box) på stugorna. Skall vara vidareskickat till någon projektansvarig. We'll see... Känslan är neggig eftersom man uttrycker förbudet som man gör och inte resonerar om varför och vad man tänker göra åt det.
- RagWal
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Jo säkert, men man kan som bokningssite förespråka och lägga upp det som sökfilter vid stugbokning. Det skulle ge stugägarna en större motivator att vilja installera för att få en bättre hit-rate. Idag har man tex "balkong/altan" och "torkmöjlighet" som alternativ...metchristian skrev:Är det inte så att det är pga SkiStar inte äger fastigheterna! Utan det är stugägaren som måste i så fall investera i kostnaderna och därför skistar just nu säger nej då många kanske inte vill ta kostnaderna för laddbox.RagWal skrev:Nej Skistar ligger inte i täten här. Flygplats och förbud till laddning i uthyrda stugor känns bromsigt.pubbe skrev:Skistar har precis öppnat en flygplats i sälen och finansierat den bl.a. genom höjda priser på liftkort. Miljö ligger inte högt på deras prioritetslista!
Och Skistar ställer vissa krav på stugägare som skall "vara med" så de kan absolut påverka.
MY LR 2022
Jag har nyss satt upp 2x22kw som är fritt att använda på mitt hotell. (Hotell Kittelfjäll). Mitt i backen och 43rum och 26 stugor.
WWW.hotellkittelfjall.com
WWW.hotellkittelfjall.com
Röd S100D -18, OZ superturismo black 21”, Chrome Delete, EAP+FSD och fri SuC.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Gillas så mycket att det inte räcker med gilla-knappen!Johan84 skrev:Jag har nyss satt upp 2x22kw som är fritt att använda på mitt hotell. (Hotell Kittelfjäll). Mitt i backen och 43rum och 26 stugor.
http://WWW.hotellkittelfjall.com
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Verkar som SkiStar har lyssnat lite på alla klagomål. 4 nya typ 2 22kW vid Lindvallen.
Vilken semesterort ska man välja om man vill tanka sin dieselbil?
Fantastiskt! Var i Lindvallen står dom?Nallen skrev:Verkar som SkiStar har lyssnat lite på alla klagomål. 4 nya typ 2 22kW vid Lindvallen.
Den tankar man hemma.Elof skrev:Vilken semesterort ska man välja om man vill tanka sin dieselbil?
Kitzbühel ocksåMaxE skrev:St Anton har super charger.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Kitzbühl har destinationsladdare i centrum också, gratis om jag minns rätt. Väldigt trevlig liten stad, jag har bara stannat till på SuC på sommaren där, men det kändes som att det skulle kunna vara en mycket trevlig upplevelse att tillbringa skidsemestern där.jpetters skrev:Kitzbühel ocksåMaxE skrev:St Anton har super charger.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Ja, kan absolut rekommenderas för skidsemester.fth skrev:Kitzbühl har destinationsladdare i centrum också, gratis om jag minns rätt. Väldigt trevlig liten stad, jag har bara stannat till på SuC på sommaren där, men det kändes som att det skulle kunna vara en mycket trevlig upplevelse att tillbringa skidsemestern där.jpetters skrev:Kitzbühel ocksåMaxE skrev:St Anton har super charger.
/fth
Model S: Plaid, Deep Blue
De står längst till höger på parkeringen mot Ski Lodgen är där nu funkar bra när de inte är upptagna av Dieslar och bensinare vilket de varit nästan hela tiden.Nilp skrev:Fantastiskt! Var i Lindvallen står dom?Nallen skrev:Verkar som SkiStar har lyssnat lite på alla klagomål. 4 nya typ 2 22kW vid Lindvallen.
Tesla Model S 100D
- Monark1954
- Teslaägare
I Hemavan har Umeå energi monterat en DC 50 kW + typ 2 2*22kW som snart är i drift. (Bee)Johan84 skrev:Jag har nyss satt upp 2x22kw som är fritt att använda på mitt hotell. (Hotell Kittelfjäll). Mitt i backen och 43rum och 26 stugor.
Det finns även någon stuga med laddbox och de flesta stugor och hotell har 10 A motorvärmaruttag.
Kittelfjäll och Hemavan når man utmärkt via Tesla SC oavsett om man kommer från Luleå, Umeå eller Sundsvall och då via Storuman.
För släpvagnsekipage och andra elbilsmärken har Umeå energi satt upp DC 50 kW i Lycksele och Storuman (Bee), dessa är redan i drift.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Jag vet. Laddar i Storuman 2 gånger i veckan. Hemavan är rätt mycket större och bra att dom fått upp en 50. Ska på en laddkonferens i vilhelmina om laddning i fjällvärlden nu i januari så hoppas det blir fler.Monark1954 skrev:I Hemavan har Umeå energi monterat en DC 50 kW + typ 2 2*22kW som snart är i drift. (Bee)Johan84 skrev:Jag har nyss satt upp 2x22kw som är fritt att använda på mitt hotell. (Hotell Kittelfjäll). Mitt i backen och 43rum och 26 stugor.
Det finns även någon stuga med laddbox och de flesta stugor och hotell har 10 A motorvärmaruttag.
Kittelfjäll och Hemavan når man utmärkt via Tesla SC oavsett om man kommer från Luleå, Umeå eller Sundsvall och då via Storuman.
För släpvagnsekipage och andra elbilsmärken har Umeå energi satt upp DC 50 kW i Lycksele och Storuman (Bee), dessa är redan i drift.
Röd S100D -18, OZ superturismo black 21”, Chrome Delete, EAP+FSD och fri SuC.
- slugger75
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/per28997
Är i Orsa Grönklitt nu och de har faktiskt fått upp en (1) st 11 kW-laddare nu. Gratis är den också, men det lär ju bli kö på den.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Det var möjligtvis inte du som laddade i Järvsö på deras enda typ 2 igår typ hela dagen?slugger75 skrev:Är i Orsa Grönklitt nu och de har faktiskt fått upp en (1) st 11 kW-laddare nu. Gratis är den också, men det lär ju bli kö på den.
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Sånt här som gör det enkelt att välja skidort vintertid Tack för ditt bidrag!Johan84 skrev:Jag har nyss satt upp 2x22kw som är fritt att använda på mitt hotell. (Hotell Kittelfjäll). Mitt i backen och 43rum och 26 stugor.
Offpist + elbilsladdare, låt 2020 komma
- Dannes Tesla
- Teslaägare
Kungsberget är bra, har flera utspridda laddare som dessutom är gratis.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/skid ... romavbrott
Här var det lite för många som provat laddstolparna samtidigt...
Här var det lite för många som provat laddstolparna samtidigt...
- slugger75
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/per28997
Nej jag är som sagt i Grönklitt.NEO skrev:Det var möjligtvis inte du som laddade i Järvsö på deras enda typ 2 igår typ hela dagen?slugger75 skrev:Är i Orsa Grönklitt nu och de har faktiskt fått upp en (1) st 11 kW-laddare nu. Gratis är den också, men det lär ju bli kö på den.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Det var möjligtvis inte du som laddade i Järvsö på deras enda typ 2 igår typ hela dagen?[/quote]
Järvsö har ju rätt bra med laddare. Två platser vid Norra skidshopen, 2 platser vid bergshotellet samt 4 platser på samma parkering borta vid Järvzoo.
Järvsö har ju rätt bra med laddare. Två platser vid Norra skidshopen, 2 platser vid bergshotellet samt 4 platser på samma parkering borta vid Järvzoo.
- pejvic
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Tack, Vi funderade på att åka dit en helg. har försökt sökt på Plugshare men fattar inte att de ej skriver priserna.Dannes Tesla skrev:Kungsberget är bra, har flera utspridda laddare som dessutom är gratis.
Då bokar vi Kungsberget som planerat.