När kommer V7/Autopilot?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Vilken månad börjar V7 släppas till allmänheten?

Omröstningen slutade 18 sep 2015 00:36

September
3
9%
Oktober
11
32%
November
12
35%
December
2
6%
Januari 2016 eller senare
4
12%
Aldrig
2
6%

Antal röster: 34

Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

När kommer V7/Autopilot?

Inlägg av Franz »

Jag tänkte köra en till undersökning på temat hur väl Tesla lyckas med deadlines som verkar ha flyttats för sista gången.
I förra undersökningen var frågan om när designstudion för Model X skulle öppna. Tesla hade själva sagt senast i augusti. Jag är lite osäker på exakt när det skedde men det verkar ha kunnat vara strax före midnatt 31:a augusti i Kalifornien.

Nu är frågan vilken månad som nästa stora firmwareuppdatering kommer till Model S. Det är alltså version 7 med ytterligare autopilotfunktioner. På webcasten i samband med q2-resultatet i början av augusti sa Elon följande:
http://seekingalpha.com/article/3406155 ... nda&l=last
And yeah, so that's what we're sort of working out the final details on. We're targeting release to our early access customers, on August 15, and then depending upon how that is received and what issues we encounter in different parts of the world, we expect to go to wide release on Autopilot, highway Autopilot and auto park in one to two months after that.
Beta-testningen verkar ju ske med folk som fått skriva under en NDA. D.v.s. de har inte rätt att berätta för kreti och pleti om vad de testar. Några personer verkar ha fått beta-versionen av misstag och andra har väl inte kunnat hålla tätt. Det verkar dock som att man faktiskt fick ut beta-versionen någonstans kring den 15:e augusti. Om nu Elons antagande håller (don't hold your breath) kommer V7 börja släppas på till allmänheten någon gång mellan den 15:e september och runt den 15:e oktober. Jag antar att även en release under hela oktober månad platsar som godkänt.

Som vanligt så gäller frågan om tidpunkten för när de första personerna, utanför testgruppen, verkar ha fått den officiella firmwaren.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare

Re: När kommer V7/Autopilot?

Inlägg av Jorma »

Jag svarade aldrig, men då menar jag fullständig autopilot till modell S, den kommer delvis kanske att bil självkörande, men jag tror inte att den har tillräcklig utrustning/hårdvara för att klara fullständig autopilot.
Jag har sk. autopilot i min merca, hårdvaran är liknande den i Teslan, men den kan delvis följa linjer i vägen och om dom skulle ta slut följa framförvarande bil, men om den kör i diket så tror jag att jag gör det också.
På motorväg funkar det hyggligt, och det är lite hjälp att hålla sig mellan 2 linjer om det inte är för brett emellan dom, då vandrar bilen mellan dom och
kan också få för sig att korsa linjen och fortsätta ut i geografin.
Man måste också var med och dra lite i ratten minst var 10,e sekund, annars varnar den först och bromsar sedan ner.
Bäst funkar det vid motorvägsarbeten, med tätt emellan linjerna.
Det var på autobahn som när det blev vägarbeten och vägbredden var 2,2 till 2,0 m. som det var perfekt, då fungerade det klockrent med betongbarriär en decimeter på vänsterrsidan och högra linjen 1 decimeter från högersidan.

Det kommer nog fullständig autopilot någon gång i framtiden, men inte till nuvarande Tesla S, tror jag.
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

Till Model S har det aldrig sagts att det ska vara fullständigt självkörande. Bara självkörande på motorväg.

Jag tror november men tror bara det blir självparkering i Sverige. Autopiloten kommer kanske någon gång under 2016, om vi har tur.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Nä det har väl alltid varit tal om någon slags lameassiatant som Tesla kommer släppa. Autopilot är ju ett fint namn... men det är lätt att övertolka det.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Tror det kommer i samband med att dom börjar leverera ut Model X
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ida2603

Inlägg av Nicklas »

Martinen skrev:
Tror det kommer i samband med att dom börjar leverera ut Model X
Ja, jag tänker också att de nog har lite psykisk stress på att skeppa de första Modell X med v7 den 29:e september...
- hoppet är det sista som överges :roll:
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

1-2 månader enligt ingenjören Elon kan översättas till 2,4999 månader dvs sista oktober då han sa det 15 augusti. En del tolkar autopilot som autonom men det är två olika saker. Föraren är nödvändig vid autopilot och föraren har ansvaret hela tiden och ska hela tiden vara uppmärksam. Autonom bil klarar sig utan förare men det lär vi inte få se på ett par årtionden minst när det gäller bil till allmänheten.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ida2603

Inlägg av Nicklas »

Om ryktena stämmer som jag spred vidare i en annan tråd från TMC så hade de en Merca som grundfunktionalitet och detta skulle (och hade) slagits map stabilitet på vägen etc...
- Det var en lång post men det var kul att läsa :)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

nu nær BMW har annonserat att dom kommer med sjælvparkering till nya 7-serien innan nyår, så tror jag Tesla jobbar hårt med att hinna først. Det hade iaf jag gjort om jag var Tesla. Annars blir det ju næstan lite pinsamt.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

Jorma skrev:
Jag svarade aldrig, men då menar jag fullständig autopilot till modell S, den kommer delvis kanske att bil självkörande, men jag tror inte att den har tillräcklig utrustning/hårdvara för att klara fullständig autopilot.
Jag har sk. autopilot i min merca, hårdvaran är liknande den i Teslan, men den kan delvis följa linjer i vägen och om dom skulle ta slut följa framförvarande bil, men om den kör i diket så tror jag att jag gör det också.
På motorväg funkar det hyggligt, och det är lite hjälp att hålla sig mellan 2 linjer om det inte är för brett emellan dom, då vandrar bilen mellan dom och
kan också få för sig att korsa linjen och fortsätta ut i geografin.
Man måste också var med och dra lite i ratten minst var 10,e sekund, annars varnar den först och bromsar sedan ner.
Bäst funkar det vid motorvägsarbeten, med tätt emellan linjerna.
Det var på autobahn som när det blev vägarbeten och vägbredden var 2,2 till 2,0 m. som det var perfekt, då fungerade det klockrent med betongbarriär en decimeter på vänsterrsidan och högra linjen 1 decimeter från högersidan.

Det kommer nog fullständig autopilot någon gång i framtiden, men inte till nuvarande Tesla S, tror jag.
Frågan i formuläret var angående version 7. I texten förklaras det också med "ytterligare autopilotfunktioner" så ditt svar var inte egentligen på frågan.
Driver sajten Car.info
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Jag tänkte på en sak. Kan inte v. 7 komma ut utan att autopilot är med? Om det är "version 7" dom sagt att autopilot ska komma i så kan det ju hända att det är version 7.11 dom menar... :roll: Den som väntar på nåt gott verkar vara ju vara det viktigaste uttrycket att ta till sig för en Teslaentusiast. Jag hoppas bara att denna väntan är över innan jag får min bil (som jag väntar och väntar på) så jag inte måste sitta och vänta en gång till. :)
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Surfaren skrev:
Jag tänkte på en sak. Kan inte v. 7 komma ut utan att autopilot är med? Om det är "version 7" dom sagt att autopilot ska komma i så kan det ju hända att det är version 7.11 dom menar... :roll: Den som väntar på nåt gott verkar vara ju vara det viktigaste uttrycket att ta till sig för en Teslaentusiast. Jag hoppas bara att denna väntan är över innan jag får min bil (som jag väntar och väntar på) så jag inte måste sitta och vänta en gång till. :)
Det hade nog inte varit några problem att tekniskt avaktivera autopiloten i V.7 och släppa den senare (alla bilar kan ju inte få autopilot, så de har ändå ett sätt att stänga av autopilot-tillgång i mjukvaran).
Men Tesla har lovat att autopilot ska komma i V.7, så nu vågar de nog inte släppa V.7 utan autopiloten - Teslaägare skulle ju bli vansinniga. Jag kan inte se att de skulle vinna någonting på att släppa V. 7 utan autopilot, tvärt om.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Nej, den släpps nog. Frågan är hur lam den är när den släpps. Jag antar att Elon och Tesla vill att den ska överträffa förväntningarna, men det kanske ändå är bättre att släppa en lameassistent än inget alls.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Nej, den släpps nog. Frågan är hur lam den är när den släpps. Jag antar att Elon och Tesla vill att den ska överträffa förväntningarna, men det kanske ändå är bättre att släppa en lameassistent än inget alls.

Lame assistent? Låter inte så bra, jag skulle hellre vilja ha en Lane assistent
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Svenssons skrev:
LarsL skrev:

Lame assistent? Låter inte så bra, jag skulle hellre vilja ha en Lane assistent
Det är för sånna som är så lama att dom inte kan styra själv.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Just det lameassiatant, ingen felstavning alltså. Alltså en autopilot som typ klarar att hålla bilen i rätt fil på motorväg soliga dagar...
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

LarsL skrev:
Just det lameassiatant, ingen felstavning alltså. Alltså en autopilot som typ klarar att hålla bilen i rätt fil på motorväg soliga dagar...
Ironin i det hela är väl att det var just soliga dagar som Elon skyllde förseningen på?
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

Edit
Senast redigerad av Larofo, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

LarsL skrev:

Vilken tant pratar vi egentligen om?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
aikalex
Teslaägare

Inlägg av aikalex »

Ingen aning om vem som säger detta, men jag hoppas att det stämmer. http://www.idg.se/2.1085/1.638692/tesla ... 015-10-05+
Model S P100D
Model S S85D
Referral link: http://---
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

aikalex skrev:
Ingen aning om vem som säger detta, men jag hoppas att det stämmer. http://www.idg.se/2.1085/1.638692/tesla ... 2015-10-05
Mystiskt! 00:25 in i videon är en bild över hur autopiloten detekterar saker i sin omgivning som jag inte sett tidigare. Trodde jag hade sett allt publikt material som finns att se när det gäller Tesla.

Jag håller för övrigt alla mina tummar för att den släpps den 16:e oktober - dvs. om 11 dagar. Är med i tävlingen på TMC där man ska gissa releasedag för autopiloten: http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... e-Is-Right och gissade på den 16:e oktober. Det kändes extremt långt fram i tiden i somras när jag skickade in min gissning, men nu börjar segerns sötma kännas.
Om någon från Tesla läser detta så kan ni väl försöka releasa den 16:e oktober för min skull? Tänk på att jag i alla år varit en bra ambassadör för er!
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Skriv svar