Returpolicy 7 kalenderdagar

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare
Inlägg: 481
Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Re: Returpolicy 7 kalenderdagar

Inlägg av Frippanecci »

Threm skrev:
Jag är nyfiken på om några av dom punkterna 1-8 jag nämnt finns på min Model S även finns på någon av era Model S?
Bara punkt 5 och vid användande av Autopiloten - men jag kör till 99% endast med farthållaren aktiv.


I övrigt får var man ha den bil dom vill, men jag kan inte hjälpa att titta ”konstigt” på dom som inte kör Tesla. :roll:
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld

Beställda:
CyberTruck
Användarvisningsbild
Threm
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 15 dec 2017 07:25

Re: Returpolicy 7 kalenderdagar

Inlägg av Threm »

Jag hoppas också Polestar 2 blir bra, men jag tror den kommer vara mer lik model 3. Får ändå tänka på att en stor bil som en XC90 har massor med plats för ljudisolering och lång fjädringsväg som dämpar vibrationer bättre och är inte alls byggd för prestanda och sport. Polestar 2 tror jag kommer försöka vara sportig och med stötig fjädring kommer vägbuller tyvärr. Men jag tror absolut inte att det kommer knarra i inredning och blåsa in genom fönster osv, sånt ska inte traditionella biltillverkare ha på nya bilar, dom har för tusan haft 100 år på sig att jobba bort sånt!
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Returpolicy 7 kalenderdagar

Inlägg av GreenMachine »

Jag tycker mig ibland ha kunnat lägga märke till att man ibland misstar Tesla för att vara en högre premium eller till och med en lyxbil. Menar nu inte att så är fallet här, eller att man ska acceptera fel och brister, men om man jämför en MS med en motsvarande fossilare i samma prisklass (1m ca) så kommer man utan tvekan att bli besviken. Utan tvekan. Det är inte en AMG. Det är inte build-quallity och exklusiv inredning man betalar för utan det är den helt makalösa elektriska drivlinan och i vissa avseenden en del annan väldigt unik och cool teknik.

Har haft en radda med premium SUVar som X5, Cayenne, Range Rover och XC90 och kan säga att även min tidigare Hyundai Grand SantaFe (vilken jag för övrigt tyckte var bättre och mer ihopsnickrad än alla de övriga) så ligger dom klart över i nivå jämfört med min MX när det kommer till detaljkvallitet etc. Betyder det att jag skulle vilja byta tillbaka? Nej! Aldrig i livet! Nu har jag förvisso inte haft några som helst problem med min MX men det viss finns såklart saker jag hade önskat att slippa. Absolut! Men som LarsL redan skrivit så ska man kanske jämföra en M3 med en Ford Mondeo och inte en Merca eller BMW och detsamma gäller såklart även en MS.

Hoppas trotts allt att du blir nöjd oavsett hur du gör med bilen :)
Användarvisningsbild
greenstreet
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 30 okt 2019 09:40

Re: Returpolicy 7 kalenderdagar

Inlägg av greenstreet »

Threm skrev:
Jag är nyfiken på om några av dom punkterna 1-8 jag nämnt finns på min Model S även finns på någon av era Model S?
Jag hade en del plötsliga oförklarliga inbromsningar första 50 milen, men sen har det i princip försvunnit. Adaptiv farthållare var dock bättre på min förra bil. En passat alltrack MY18.
2020 Model S LR - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Threm
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 15 dec 2017 07:25

Re: Returpolicy 7 kalenderdagar

Inlägg av Threm »

GreenMachine skrev:
Jag tycker mig ibland ha kunnat lägga märke till att man ibland misstar Tesla för att vara en högre premium eller till och med en lyxbil. Menar nu inte att så är fallet här, eller att man ska acceptera fel och brister, men om man jämför en MS med en motsvarande fossilare i samma prisklass (1m ca) så kommer man utan tvekan att bli besviken. Utan tvekan. Det är inte en AMG. Det är inte build-quallity och exklusiv inredning man betalar för utan det är den helt makalösa elektriska drivlinan och i vissa avseenden en del annan väldigt unik och cool teknik.

Har haft en radda med premium SUVar som X5, Cayenne, Range Rover och XC90 och kan säga att även min tidigare Hyundai Grand SantaFe (vilken jag för övrigt tyckte var bättre och mer ihopsnickrad än alla de övriga) så ligger dom klart över i nivå jämfört med min MX när det kommer till detaljkvallitet etc. Betyder det att jag skulle vilja byta tillbaka? Nej! Aldrig i livet! Nu har jag förvisso inte haft några som helst problem med min MX men det viss finns såklart saker jag hade önskat att slippa. Absolut! Men som LarsL redan skrivit så ska man kanske jämföra en M3 med en Ford Mondeo och inte en Merca eller BMW och detsamma gäller såklart även en MS.

Hoppas trotts allt att du blir nöjd oavsett hur du gör med bilen :)
Tack för det! Jag bryr mig faktiskt inte om det är premium eller ej. Hade allt sett ut som i en Toyota Yaris men inte haft dom bristerna jag nämnde i punkt 1-7 hade jag varit nöjd.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 864
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Returpolicy 7 kalenderdagar

Inlägg av juristen »

Jag tänker gå emot strömmen och tycker att det är HELRÄTT att lämna tillbaka bilen. Kunder som du är PRECIS vad Tesla behöver för att utvecklas som företag.

Tesla har brister som de behöver jobba på och utan tydlig feedback så kommer det inte bli en prioritet för Tesla att fixa problemen. Jag tänker på såväl dessa irriterande kvalitetsproblem med knarr, knirk, dålig passform och bristande kvalitetskontroll som servicesituationen, kommunikationsproblem och den kaotiska "organisationen" i företaget.

Lämna tillbaka bilen och var tydlig med varför. Tack!
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Returpolicy 7 kalenderdagar

Inlägg av LarsL »

Frippanecci skrev:
Threm skrev:
Jag är nyfiken på om några av dom punkterna 1-8 jag nämnt finns på min Model S även finns på någon av era Model S?
Bara punkt 5 och vid användande av Autopiloten - men jag kör till 99% endast med farthållaren aktiv.


I övrigt får var man ha den bil dom vill, men jag kan inte hjälpa att titta ”konstigt” på dom som inte kör Tesla. :roll:
Jag har kört 90% av tiden på Autopilot på min Model 3 under 4 månader nu och har kanske haft 10-20 ”spökbromsningar”. Av dem skulle jag säga att 1/3 var oförklarliga, för mig. Resten kunde jag begripa pga skuggor, broar eller andra fordon i närmiljön som jag visserligen med min erfarenhet kan förstå inte är farliga längre men som en oerfaren förare skulle reagera på. Bilen har ju också den inställningen att den vill vara säker så den bromsar vid tveksamheter.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Returpolicy 7 kalenderdagar

Inlägg av LarsL »

juristen skrev:
Jag tänker gå emot strömmen och tycker att det är HELRÄTT att lämna tillbaka bilen. Kunder som du är PRECIS vad Tesla behöver för att utvecklas som företag.
Tycker de flesta här varit tydliga med att det är helt rätt att lämna tillbaka bilen om han inte är nöjd. Naturligtvis retas man lite med någon som väljer att göra det.. men det får man nog räkna med på ett märkesforum.
Användarvisningsbild
Threm
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 15 dec 2017 07:25

Re: Returpolicy 7 kalenderdagar

Inlägg av Threm »

Jag tycker det är ett fantastiskt forum med god ton mot alla. Jag måste ändå säga att det tar emot att lämna tillbaka den trots bristerna för att jag tycker om den väldigt mycket, alltså extremt mycket och det talar ju faktiskt för hur bra bilen faktiskt är ändå. Men jag vet att jag skulle bli galen efter ett tag på dom punkter jag listat. Om några år kanske Tesla fått bukt med allt detta och då kommer jag nog smygandes tillbaka.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 671
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Returpolicy 7 kalenderdagar

Inlägg av Elix747 »

Threm skrev:
LarsL skrev:
Vad är din andra bil? Bara för att förstå varifrån du kommer. Det är jättelätt att vänja sig vi olika kvalitetsnivåer av bilar och blir så klart svårt att backa i kvalité. Jag köpte Model 3 min förväntan av att den skulle vara som en Mondeo. Jag gick från en Mercedes E-klass och en Leaf och Mondeo är väl någonstans där emellan. Men jag är ju helt låst vid att köpa och köra elbil, inga andra bilar finns för mig längre.

Självklart ska du lämna tillbaka bilen om du inte är nöjd. Det handlar ju om stora pengar och då vill man ju att det ska bli rätt. Hoppas du hittar en annan elbil som passar dig bättre.
Det är en Volvo XC90 fullutrustad.
Intressant detta med måndags ex.
Jag har en vän som gjorde tvärtom och tröttnade på sin XC90 full spec, men gillar sin MS. XC90 hade så många problem och de fick dålig hjälp av Volvohandlaren.

För mig är den ojämna kvaliteten ett problem med tesla och det som oroar mig mest. Tyvärr har volvo (och många andra) också tyvärr problem med ojämn kvalitet.

Jag gillar Volvo och önskar dig fortsatt lycka till med din Volvo.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Returpolicy 7 kalenderdagar

Inlägg av taliz »

Volvo hade väldigt många problem med XC90 initialt och följande bilar på den plattformen.
En kollega med XC90 hade väldiga problem med en otät dörr som de inte fick rätt på. En annan med återkommande elektronikproblem på V90.

Jag tror det har satt sig i psyket hos många, via tex media har man fått ständigt itutat att Tesla har "dålig kvalitet".
Därför verkar många gå igenom bilarna med lupp och noja över minsta bagatell.
Av någon outgrundlig anledning gör man dock inte detta med andra bilmärken. Själv är jag övertygad om att man då skulle hitta gott om brister där med.
Bilar är trots allt något av de absolut mest komplexa konsumentprodukter som säljs.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Threm
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 15 dec 2017 07:25

Re: Returpolicy 7 kalenderdagar

Inlägg av Threm »

Innan jag köpte min XC90 18- testade jag en begagnad från 16- med 4000 mil på mätaren också fullutrustad och den var helt värdelös, luftfjädringen var mycket sämre och bullret och vindbruset tog sig in. Dom förbättrade rejält från första årsmodellen till 2018. Mycket tack vare kritiken tror jag i både tidningar och av kunder som är vana med bättre för dom pengarna.
Har idag kört 4500 med min XC90 och har inte haft ett enda fel eller några knarr, gnissel eller liknande. Trodde dock luftfjädringen pajade en morgon häromveckan, visade sig att den frös fast under natten, bilen sa att den var ur funktion. Körde 5 minuter och startade om och då funkade den igen.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Returpolicy 7 kalenderdagar

Inlägg av LarsL »

Var det en Raven med nya luftfjädringen du hade köpt eller var det en lager bil?

Funderar på om inte en Model X vore mer passande för dig?
Användarvisningsbild
Threm
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 15 dec 2017 07:25

Re: Returpolicy 7 kalenderdagar

Inlägg av Threm »

LarsL skrev:
Var det en Raven med nya luftfjädringen du hade köpt eller var det en lager bil?

Funderar på om inte en Model X vore mer passande för dig?
Jajemen en ny model s long range med 19 tumspuckar.

Grejen är att jag inte gillar suvar alls egentligen. Herregud tänker ni vad är det för människa haha.
Nej jag föredrar den klassiska sedanformen och lite mer liggande, låg körställning. Anledningen till att jag inte gillar suvar har nog mest med deras köregenskaper att göra. Min XC90 är ju en av dom tråkigaste bilarna som finns att köra, och det tycker jag dom flesta suvar är i jämförelse med vanliga kombi eller sedanbilar pga tyngdpunkt och vikt oftast. T ex tycker jag Volkswagen Golf GTI är en väldigt rolig bil att köra.

Jag valde Model S för att den erbjuder det bästa av två världar, komfort när man vill och sportigt när man vill. Detta är något väldigt få bilar lyckas med och gör Model S till en unik och fantastisk bil.

Ni som har haft både S och X kanske kan ge en bild av hur dom skiljer sig i köregenskaper?

Jag behöver inte ha en sån stor bil, också därför jag ville ha mindre än XC90n även om yttermåtten nästan är densamma.

Dessa falkvingedörrar knakade rejält när jag fick titta runt i den vilket gjorde att jag inte valde att ens testa den. Kanske var det ett måndagsex också? Vad säger ni som har en X?
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Returpolicy 7 kalenderdagar

Inlägg av HX100 »

Hej, våran X knakar inte, dörrarna har bara ett sånt där trevligt dovt swoosh ljud. Det är en - 17.
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare
Inlägg: 481
Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Re: Returpolicy 7 kalenderdagar

Inlägg av Frippanecci »

HX100 skrev:
Hej, våran X knakar inte, dörrarna har bara ett sånt där trevligt dovt swoosh ljud. Det är en - 17.
Och vår har bara varit inne för drivaxlarna.. så nöjd även med den. :D
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld

Beställda:
CyberTruck
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2801
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Returpolicy 7 kalenderdagar

Inlägg av NEO »

Frippanecci skrev:
HX100 skrev:
Hej, våran X knakar inte, dörrarna har bara ett sånt där trevligt dovt swoosh ljud. Det är en - 17.
Och vår har bara varit inne för drivaxlarna.. så nöjd även med den. :D
Min nya X har bara varit inne för fix av AC kompressor och en framskärm som hade lite väl stort gap, kört 7000km. I övrigt skulle jag aldrig kunna tänka mig att göra mig av med Xen. Kört Cayenne, Macan, XC90 och de känns så 2012 speciellt XC90 som ser ut som ett middagsbord med Orrefors servis. Tanken av en automatlåda med lagg ger mig rysningar. Hur skulle man överleva utan automatiska dörrar? När jag kör min S brukar jag sitta och dra i handtaget inifrån eller dubbelklicka på FOBen för att öppna dörrarna förgäves :lol:

Jag tycker du borde lämna tillbaka bilen om du inte är nöjd och gå tillbaka till Volvon som i ditt tycke är en beprövad bil. Pengarna har du på kontot efter två veckor (om du köpt den cash) annars tar det väl lite längre tid om det är leasing eller liknande lånelösning.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Returpolicy 7 kalenderdagar

Inlägg av GreenMachine »

NEO skrev:
Frippanecci skrev:
HX100 skrev:
Hej, våran X knakar inte, dörrarna har bara ett sånt där trevligt dovt swoosh ljud. Det är en - 17.
Och vår har bara varit inne för drivaxlarna.. så nöjd även med den. :D
Min nya X har bara varit inne för fix av AC kompressor och en framskärm som hade lite väl stort gap, kört 7000km. I övrigt skulle jag aldrig kunna tänka mig att göra mig av med Xen. Kört Cayenne, Macan, XC90 och de känns så 2012 speciellt XC90 som ser ut som ett middagsbord med Orrefors servis. Tanken av en automatlåda med lagg ger mig rysningar. Hur skulle man överleva utan automatiska dörrar? När jag kör min S brukar jag sitta och dra i handtaget inifrån eller dubbelklicka på FOBen för att öppna dörrarna förgäves :lol:

Jag tycker du borde lämna tillbaka bilen om du inte är nöjd och gå tillbaka till Volvon som i ditt tycke är en beprövad bil. Pengarna har du på kontot efter två veckor (om du köpt den cash) annars tar det väl lite längre tid om det är leasing eller liknande lånelösning.
Ha ha. Satte mig så sent som idag i en BMW och undrade en kort stund varför inte dörren stängdes :lol:

Hade aldrig kunnat tänka mig att jag skulle tycka att automatiska dörrar var något som jag skulle behöva men efter ett drygt halvår i en för övrigt felfri X så kan jag ju bara konstatera att det är ju den bästa uppfinningen sedan skivat bröd :lol:
Skriv svar