Chargegate - vilka modeller?
Moderator: Redaktion
- Obviouslynotagolfer
- Teslaägare
Chargegate - vilka modeller?
Har fått upp ögonen för Tesla de senaste månaderna, men som hederlig knegare är det en modell med några år på nacken som gäller. Då har chargegate seglat upp som en obehaglig faktor, särskilt eftersom det verkar göra långresor mer eller mindre omöjliga (annars ett riktigt starkt argument för Tesla i min bok!). Frågor till de kunniga:
- Finns det något sätt att reda ut exakt vilka modeller och årsmodeller som omfattas (om mjukvaran är uppdaterad, alltså)? Är man säker på att inte drabbas om man går upp till säg en modell S från 2017?
- Upplever ni att S85 har sjunkit eller borde sjunka i pris på begagnatmarknaden? Kan inte riktigt se det i annonserna ännu.
Tack för svar!
- Finns det något sätt att reda ut exakt vilka modeller och årsmodeller som omfattas (om mjukvaran är uppdaterad, alltså)? Är man säker på att inte drabbas om man går upp till säg en modell S från 2017?
- Upplever ni att S85 har sjunkit eller borde sjunka i pris på begagnatmarknaden? Kan inte riktigt se det i annonserna ännu.
Tack för svar!
Re: Chargegate - vilka modeller?
Vad menar du med Chargegate?
Om du syftar på laddporten så har alla model S o X Teslas egna som är kompatibel med typ 2 men sedan finns adaptrar att köpa. Model 3 har alla CCS. Alla går att ladda på nästan alla Super Charger.
Om du syftar på laddporten så har alla model S o X Teslas egna som är kompatibel med typ 2 men sedan finns adaptrar att köpa. Model 3 har alla CCS. Alla går att ladda på nästan alla Super Charger.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Med chargegate menar han att laddhastigheten har strypts.Pontus skrev:Vad menar du med Chargegate?
Du är inte säker oavsett vilken modell du väljer, strypt laddhastighet kan drabba 60-70-85-90kWh batterierna beroende på hur mycket DC de har laddats samt om batteripaketet anses ha en väsentlig risk för skada. Fördelen med att köpa en S85 från 2014-2015 är ju förstås gratis supercharging och att många barnsjukdomar redan är fixade. Frågan du bör ställa dig är hur ofta du behöver superladda och är det verkligen ett problem? Jag har en X och en S, Xen laddar jag halvtank på 25min alltså 120kW i snitthastighet. Kör jag min S tar det kanske 30min att ladda halvtank men den är betydligt mer effektiv och förbrukar mindre så i praktiken gör det ingenting att laddhastigheten är sänkt, fördelen med Sen är att den alltid kommer vara gratis. Min S laddar fortfarande närmare 380km på fulltank mot kanske 395 när den var ny, har fått batteri bytt 2018 och kör senaste mjukvaran.
En begagnad S 2015 på blocket börjar ju på ca 485tkr.
En ny model 3 SR börjar på ca 500tkr.
Är du säker på att du inte ska köpa en ny?
En ny model 3 SR börjar på ca 500tkr.
Är du säker på att du inte ska köpa en ny?
Var på långresa i somras med min ”chargegate”-bil. Kanske fick lägga Max 30 min extra laddning / dag de dagar man körde långt. (60+ mil).
Sen dess har jag inte superchargat i princip.
Så tycker inte det påverkar så mycket.
Men visst, har man tight körmönster och superchargar mycket kan det påverka.
Bilen är alltid klar före familjen ändå. Dessutom är det så tätt med superchargers så vill man verkligen åka, åk, kör en kortare stund och ta nästa supercharger.
Bilen är alltid klar före familjen ändå. Dessutom är det så tätt med superchargers så vill man verkligen åka, åk, kör en kortare stund och ta nästa supercharger.
Multicoat Red Model X P100D
Chargegate(?), om vi nu kan kalla det för det, gör ju knappast bilen obrukbar för långa resor. Även om laddhastigheten har sänks till 80 kW så har du fortfarande tillgång till det stabila Superchargernätverket. Enda skillnaden är att du hinner få i dig lunchen under stoppet.Obviouslynotagolfer skrev:Då har chargegate seglat upp som en obehaglig faktor, särskilt eftersom det verkar göra långresor mer eller mindre omöjliga (annars ett riktigt starkt argument för Tesla i min bok!).
Men sparar du verkligen något på att köpa en begagnad Model S? En ny Model 3 kostar 560 000kr (minus 60 000kr i bonus) och då har du nybilsgaranti. Vad kostar en Model S där? 500kkr och då utan garantier?
Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 1 gånger.
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Så om man inte driver taxiverksamhet kan man andas ut. Är man orolig för laddhastighet bör man såklart gå för en helt ny 3 istället. Men då får man tumma på andra saker som tagits upp på forumet åtskilliga gånger.Yxel skrev:Var på långresa i somras med min ”chargegate”-bil. Kanske fick lägga Max 30 min extra laddning / dag de dagar man körde långt. (60+ mil).
- Obviouslynotagolfer
- Teslaägare
Tack för många bra svar!
Valet av S över 3 är ju det klassiska "stor äldre premiumbil vs nyare, mindre och billigare".
Låter i och för sig betryggande att det kanske inte blir så stor skillnad i praktiken mellan strypt och icke-strypt laddning. Får läsa på lite mer, tack så länge!
Valet av S över 3 är ju det klassiska "stor äldre premiumbil vs nyare, mindre och billigare".
Låter i och för sig betryggande att det kanske inte blir så stor skillnad i praktiken mellan strypt och icke-strypt laddning. Får läsa på lite mer, tack så länge!
Har kört båda och upplever 3an som mer premium, dock mindre bagage.Obviouslynotagolfer skrev:Tack för många bra svar!
Förresten vad är det som säger att tesla inye stryper 100 pack samt model 3 batterier om nåt år
Och det är lite segt att ladda med 50Kw vid 50% och nere runt 30Kw vid 70%
Men visst 10-15min mer / stopp lägger bara ca en extra timme om dagen på långresa
Men lägg där till att medan 85 fick lägre efftekt så fick 100 högre effekt så skillnaden är större kanske 2 timmar om dagen
Så en 100 skulle behöva ca 2 timmar laddtid på 100 mil medan en strypt 85 behöver ca 4 timmar
Men visst 10-15min mer / stopp lägger bara ca en extra timme om dagen på långresa
Men lägg där till att medan 85 fick lägre efftekt så fick 100 högre effekt så skillnaden är större kanske 2 timmar om dagen
Så en 100 skulle behöva ca 2 timmar laddtid på 100 mil medan en strypt 85 behöver ca 4 timmar
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Exakt, det finns inget som tyder på att det batteriet skulle vara mer förskonat liksome5m1r skrev:Förresten vad är det som säger att tesla inye stryper 100 pack samt model 3 batterier om nåt år

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Jo men det är det ju? Batteriet i Tesla 3 och Raven är ju "dubbelt" så bra vad gäller degradering och tål (är designad för) högre laddeffekt.Bjelke skrev:Exakt, det finns inget som tyder på att det batteriet skulle vara mer förskonat liksome5m1r skrev:Förresten vad är det som säger att tesla inye stryper 100 pack samt model 3 batterier om nåt år
Tesla Y LR -22 EAP
Intressant att det tydligen inte spelar någon roll för community här när Tesla stryps till max 80kW, men att Ipace maxar på 100kW och ofta rör sig i regionen 80-90kW är ett väldigt omdebatterat tema och verkar få folk att i stort sett helt ignorera bilen pga det
Just sayin’

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Passagerarutrymmet är inte direkt mindre i Model 3. Huvudutrymmet är något bättre i Model 3 med Model S är något bredare. Det är lättare att lasta en Model S då den har Hatchback medan Model 3 bara har en baklucka. Model 3 har dragkrok.Obviouslynotagolfer skrev:Tack för många bra svar!
Det här är ett Teslaforum. Det SKA vara märkestroget, precis som ett forum för Alfa eller Saab. Alla märken behöver entusiaster, annars blir vi utan den kunskap de bidrar med.HelectriC skrev:Intressant att det tydligen inte spelar någon roll för community här när Tesla stryps till max 80kW, men att Ipace maxar på 100kW och ofta rör sig i regionen 80-90kW är ett väldigt omdebatterat tema och verkar få folk att i stort sett helt ignorera bilen pga detJust sayin’
På ett Jaguarforum hittar du garanterat kritik mot Tesla och en hyllningskör för IPace.
Jag nästan hoppas model 3 råkar ut för samma strypning, då kanske det blir någon form av konsumentprotest även här om det nu inte blir som med Alfa-sekten - problem är kul och hör till!HenrikC skrev:Det här är ett Teslaforum. Det SKA vara märkestroget, precis som ett forum för Alfa eller Saab. Alla märken behöver entusiaster, annars blir vi utan den kunskap de bidrar med.HelectriC skrev:Intressant att det tydligen inte spelar någon roll för community här när Tesla stryps till max 80kW, men att Ipace maxar på 100kW och ofta rör sig i regionen 80-90kW är ett väldigt omdebatterat tema och verkar få folk att i stort sett helt ignorera bilen pga detJust sayin’
På ett Jaguarforum hittar du garanterat kritik mot Tesla och en hyllningskör för IPace.

Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Det är väl lite skillnad ändå, Ipace laddning sög ju från leverans, och detta på en ny ”Tesla-dödare” dessutom.HelectriC skrev:Intressant att det tydligen inte spelar någon roll för community här när Tesla stryps till max 80kW, men att Ipace maxar på 100kW och ofta rör sig i regionen 80-90kW är ett väldigt omdebatterat tema och verkar få folk att i stort sett helt ignorera bilen pga detJust sayin’
Det finns väl skäl att anta att även Ipace, e-tron, EQC etc kan komma att begränsas när de åldras.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fast det går att ha ett uns objektivitet även på ett märkesforum, annars blir det löjligt och icke-trovärdigt!HenrikC skrev:Det här är ett Teslaforum. Det SKA vara märkestroget, precis som ett forum för Alfa eller Saab. Alla märken behöver entusiaster, annars blir vi utan den kunskap de bidrar med.HelectriC skrev:Intressant att det tydligen inte spelar någon roll för community här när Tesla stryps till max 80kW, men att Ipace maxar på 100kW och ofta rör sig i regionen 80-90kW är ett väldigt omdebatterat tema och verkar få folk att i stort sett helt ignorera bilen pga detJust sayin’
Model 3-24/Polestar 3-24
Ignorerar iPace för den är:HelectriC skrev:Intressant att det tydligen inte spelar någon roll för community här när Tesla stryps till max 80kW, men att Ipace maxar på 100kW och ofta rör sig i regionen 80-90kW är ett väldigt omdebatterat tema och verkar få folk att i stort sett helt ignorera bilen pga detJust sayin’
1) ful
2) kass infotainment
3) obefintligt laddnätverk
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Jo, men nu var det just laddhastighet och diskussionerna däromkring som saken gällertaliz skrev:Ignorerar iPace för den är:HelectriC skrev:Intressant att det tydligen inte spelar någon roll för community här när Tesla stryps till max 80kW, men att Ipace maxar på 100kW och ofta rör sig i regionen 80-90kW är ett väldigt omdebatterat tema och verkar få folk att i stort sett helt ignorera bilen pga detJust sayin’
1) ful
2) kass infotainment
Model 3-24/Polestar 3-24
Ehh? Poängen var att det finns andra skäl till att iPace inte säljer.HelectriC skrev:Jo, men nu var det just laddhastighet och diskussionerna däromkring som saken gällertaliz skrev:Ignorerar iPace för den är:HelectriC skrev:Intressant att det tydligen inte spelar någon roll för community här när Tesla stryps till max 80kW, men att Ipace maxar på 100kW och ofta rör sig i regionen 80-90kW är ett väldigt omdebatterat tema och verkar få folk att i stort sett helt ignorera bilen pga detJust sayin’
1) ful
2) kass infotainment
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Att jag överhuvudtaget tog upp det var just laddhastighet och att det har klagats på hastigheten hos ipace, men nu är det även Tesla som inte får högre hastigheter. Jag kunde lika gärna skrivit Hyundai Kona eller nåt annat märke. Poängen var att det tydligen är fy fy och oacceptabelt när andra elbilar inte laddar över 100kW, men om det är Tesla så är det ok.
Model 3-24/Polestar 3-24
- loftux
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Jämförelsen haltar. En ny bil där ett aktivt designval gjorts mot en äldre modell där batteriet begränsats i efterhand (vilket som här kan diskuteras om det är ok).HelectriC skrev:Att jag överhuvudtaget tog upp det var just laddhastighet och att det har klagats på hastigheten hos ipace, men nu är det även Tesla som inte får högre hastigheter. Jag kunde lika gärna skrivit Hyundai Kona eller nåt annat märke. Poängen var att det tydligen är fy fy och oacceptabelt när andra elbilar inte laddar över 100kW, men om det är Tesla så är det ok.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
HelectriC skrev:Att jag överhuvudtaget tog upp det var just laddhastighet och att det har klagats på hastigheten hos ipace, men nu är det även Tesla som inte får högre hastigheter. Jag kunde lika gärna skrivit Hyundai Kona eller nåt annat märke. Poängen var att det tydligen är fy fy och oacceptabelt när andra elbilar inte laddar över 100kW, men om det är Tesla så är det ok.
Det går ändå inte att jämföra. 2020 års Tesla laddar inte under 100 kW... Vad laddar 2013 års Jaguar eller VW?
Tesla Y LR -22 EAP