60% av Passat laddbar i novembers försäljning.
Moderator: Redaktion
60% av Passat laddbar i novembers försäljning.
Sveriges näst mest sålda bil, var i november VW Passat.
Tydligen har VW fått igång sin försäljning av GTE plugin modellerna.
Och då krossar den bensin och dieselförsäljningen.
Är klart förvånad att det såldes så få diesel och bensinbilar i november med tanke på att bilförsäljarna verkligen försöker sälja dessa bilar innan årsskiftet.
Kommer +80% av VW Passatförsäljningen i januari vara GTE pluginbilar?
Försäljning i November:
VW Passat diesel, 545, 37%
VW Passat bensin, 40, 3%
VW Passat GTE plugin, 861, 60%
Totalt 1446
http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar
Tydligen har VW fått igång sin försäljning av GTE plugin modellerna.
Och då krossar den bensin och dieselförsäljningen.
Är klart förvånad att det såldes så få diesel och bensinbilar i november med tanke på att bilförsäljarna verkligen försöker sälja dessa bilar innan årsskiftet.
Kommer +80% av VW Passatförsäljningen i januari vara GTE pluginbilar?
Försäljning i November:
VW Passat diesel, 545, 37%
VW Passat bensin, 40, 3%
VW Passat GTE plugin, 861, 60%
Totalt 1446
http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: 60% av Passat laddbar i novembers försäljning.
Knappt 95% av köparna är ju juridisk person, dvs firmabilar.
Ganska logiskt med tanke på att inköpspriset är högt, men totalkostnaden ändå blir låg.
Ganska logiskt med tanke på att inköpspriset är högt, men totalkostnaden ändå blir låg.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: 60% av Passat laddbar i novembers försäljning.
Det är ju företag som köper nya bilar, privatpersoner köper ofta en 3 år gammal bil, eftersom det blir så mycket billigare.taliz skrev:Knappt 95% av köparna är ju juridisk person, dvs firmabilar.
Ganska logiskt med tanke på att inköpspriset är högt, men totalkostnaden ändå blir låg.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: 60% av Passat laddbar i novembers försäljning.
Så länge de inte exporteras ut ur landet dvs.Zalman3 skrev:Det är ju företag som köper nya bilar, privatpersoner köper ofta en 3 år gammal bil, eftersom det blir så mycket billigare.taliz skrev:Knappt 95% av köparna är ju juridisk person, dvs firmabilar.
Ganska logiskt med tanke på att inköpspriset är högt, men totalkostnaden ändå blir låg.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: 60% av Passat laddbar i novembers försäljning.
Politikerna säger att exporten av elbilar ska stoppas. Men när, och hur?Teslaspolen skrev:Så länge de inte exporteras ut ur landet dvs.Zalman3 skrev:Det är ju företag som köper nya bilar, privatpersoner köper ofta en 3 år gammal bil, eftersom det blir så mycket billigare.taliz skrev:Knappt 95% av köparna är ju juridisk person, dvs firmabilar.
Ganska logiskt med tanke på att inköpspriset är högt, men totalkostnaden ändå blir låg.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: 60% av Passat laddbar i novembers försäljning.
Enligt Bilsweden såldes 35% av alla nya bilar hittills under 2019 till privatpersoner. Så visst köper privatpersoner oftare begagnat men det finns fortfarande en ganska stor grupp som köper nytt.Zalman3 skrev:Det är ju företag som köper nya bilar, privatpersoner köper ofta en 3 år gammal bil, eftersom det blir så mycket billigare.taliz skrev:Knappt 95% av köparna är ju juridisk person, dvs firmabilar.
Ganska logiskt med tanke på att inköpspriset är högt, men totalkostnaden ändå blir låg.
Re: 60% av Passat laddbar i novembers försäljning.
Dom köper då dock främst mindre bilar. Golf brukar toppa den listan.Fredrik j skrev:Enligt Bilsweden såldes 35% av alla nya bilar hittills under 2019 till privatpersoner. Så visst köper privatpersoner oftare begagnat men det finns fortfarande en ganska stor grupp som köper nytt.Zalman3 skrev:Det är ju företag som köper nya bilar, privatpersoner köper ofta en 3 år gammal bil, eftersom det blir så mycket billigare.taliz skrev:Knappt 95% av köparna är ju juridisk person, dvs firmabilar.
Ganska logiskt med tanke på att inköpspriset är högt, men totalkostnaden ändå blir låg.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: 60% av Passat laddbar i novembers försäljning.
Så är det. Med 2017 som ett undantag då den mest sålda bilen till privatpersoner i sverige var Volvo XC60.taliz skrev:Dom köper då dock främst mindre bilar. Golf brukar toppa den listan.Fredrik j skrev:Enligt Bilsweden såldes 35% av alla nya bilar hittills under 2019 till privatpersoner. Så visst köper privatpersoner oftare begagnat men det finns fortfarande en ganska stor grupp som köper nytt.Zalman3 skrev:Det är ju företag som köper nya bilar, privatpersoner köper ofta en 3 år gammal bil, eftersom det blir så mycket billigare.taliz skrev:Knappt 95% av köparna är ju juridisk person, dvs firmabilar.
Ganska logiskt med tanke på att inköpspriset är högt, men totalkostnaden ändå blir låg.
Re: 60% av Passat laddbar i novembers försäljning.
Dom sålde väl ut den gamla modellen då har jag för mig.Fredrik j skrev:Så är det. Med 2017 som ett undantag då den mest sålda bilen till privatpersoner i sverige var Volvo XC60.taliz skrev:Dom köper då dock främst mindre bilar. Golf brukar toppa den listan.Fredrik j skrev:Enligt Bilsweden såldes 35% av alla nya bilar hittills under 2019 till privatpersoner. Så visst köper privatpersoner oftare begagnat men det finns fortfarande en ganska stor grupp som köper nytt.Zalman3 skrev:Det är ju företag som köper nya bilar, privatpersoner köper ofta en 3 år gammal bil, eftersom det blir så mycket billigare.taliz skrev:Knappt 95% av köparna är ju juridisk person, dvs firmabilar.
Ganska logiskt med tanke på att inköpspriset är högt, men totalkostnaden ändå blir låg.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: 60% av Passat laddbar i novembers försäljning.
Ja det var väl classic-modellen. Fortfarande ingen billig bil.
Re: 60% av Passat laddbar i novembers försäljning.
Ja, märkligt, Audi klämmer ut Q5 snik diesel för 390 k nu innan årsskiftet. Medan Q5 laddhybrid kostar 600 k, förmånsvärde något oklart. Svårt för tjänstebils köparna välja rätt, laddhybriden är för dyr. Tydligen lättare med VW Passsat.Zalman3 skrev:Sveriges näst mest sålda bil, var i november VW Passat.
Tydligen har VW fått igång sin försäljning av GTE plugin modellerna.
Och då krossar den bensin och dieselförsäljningen.
Är klart förvånad att det såldes så få diesel och bensinbilar i november med tanke på att bilförsäljarna verkligen försöker sälja dessa bilar innan årsskiftet.
Kommer +80% av VW Passatförsäljningen i januari vara GTE pluginbilar?
Försäljning i November:
VW Passat diesel, 545, 37%
VW Passat bensin, 40, 3%
VW Passat GTE plugin, 861, 60%
Totalt 1446
http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar
Re: 60% av Passat laddbar i novembers försäljning.
Zalman3: Försäljningssiffror och registreringssiffror är två helt olika saker. Framför allt tidsmässigt.
De GTE som registreras nu är från den ”uppdämda orderstock” som funnits sen förra sommaren.
Dvs försäljningen av GTE skulle likväl kunnat vara NOLL senaste tiden och registreringssiffrorna fortfarande se ut som de gör.
Så dina slutsatser och och skrivningar känns tyvärr många gånger som ett upprepande ”Vargen kommer”.
Så helt klart trevligt att du är optimist om förändringen och priser mm. Men du får gärna sänka nivån på ”förväntningarna” en aning så skulle det ge en mer trovärdig och genomtänkt bild av det du vill beskriva.
De GTE som registreras nu är från den ”uppdämda orderstock” som funnits sen förra sommaren.
Dvs försäljningen av GTE skulle likväl kunnat vara NOLL senaste tiden och registreringssiffrorna fortfarande se ut som de gör.
Så dina slutsatser och och skrivningar känns tyvärr många gånger som ett upprepande ”Vargen kommer”.
Så helt klart trevligt att du är optimist om förändringen och priser mm. Men du får gärna sänka nivån på ”förväntningarna” en aning så skulle det ge en mer trovärdig och genomtänkt bild av det du vill beskriva.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: 60% av Passat laddbar i novembers försäljning.
1645 sålda i December, fördelning mellan drivmedel oklar då statistiken inte är uppe än.
Edit:
Laddhybrid: 702
Edit:
Laddhybrid: 702
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: 60% av Passat laddbar i novembers försäljning.
Denna fördelning är ju inte det normala. Det är ju stor skillnad i kostnad på en laddhybrid för en tjänstebil med 40% red förmånsvärde. Men endast mindre skillnad för en privat person med bara bonusen.taliz skrev:Knappt 95% av köparna är ju juridisk person, dvs firmabilar.
Ganska logiskt med tanke på att inköpspriset är högt, men totalkostnaden ändå blir låg.
De här biltyperna dyra hybrider (inkl Volvo hybrid) är ju dopad av förmånsvärdet reduktionen.
Behövs fler rimligt billiga hybrider från Volvo, VW med flera för att ökningen av laddbara bilar skall ta accelerera fortare.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Re: 60% av Passat laddbar i novembers försäljning.
Elix747 skrev:Denna fördelning är ju inte det normala. Det är ju stor skillnad i kostnad på en laddhybrid för en tjänstebil med 40% red förmånsvärde. Men endast mindre skillnad för en privat person med bara bonusen.taliz skrev:Knappt 95% av köparna är ju juridisk person, dvs firmabilar.
Ganska logiskt med tanke på att inköpspriset är högt, men totalkostnaden ändå blir låg.
De här biltyperna dyra hybrider (inkl Volvo hybrid) är ju dopad av förmånsvärdet reduktionen.
Behövs fler rimligt billiga hybrider från Volvo, VW med flera för att ökningen av laddbara bilar skall ta accelerera fortare.
Kommer ju massor av pluginbilar i prisklassen 250 till 300.000kr.
Exempel:
Stora kombin Kia Ceed Sportswagon kostar netto från
256.419kr.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: 60% av Passat laddbar i novembers försäljning.
Om man går tillbaka till 2017 (innan bonus-malus) så sticker faktiskt Passat-försäljningen ut lite med endast 10% fysiska personer som registrerad ägare. Motsvarande siffra för t.ex. Volvo V60 var 30%.Elix747 skrev:Denna fördelning är ju inte det normala. Det är ju stor skillnad i kostnad på en laddhybrid för en tjänstebil med 40% red förmånsvärde. Men endast mindre skillnad för en privat person med bara bonusen.taliz skrev:Knappt 95% av köparna är ju juridisk person, dvs firmabilar.
Ganska logiskt med tanke på att inköpspriset är högt, men totalkostnaden ändå blir låg.
De här biltyperna dyra hybrider (inkl Volvo hybrid) är ju dopad av förmånsvärdet reduktionen.
Behövs fler rimligt billiga hybrider från Volvo, VW med flera för att ökningen av laddbara bilar skall ta accelerera fortare.
För XC60 låg det under 2017 på drygt 60% på fysiska personer. XC60 var med marginal den mest köpta bilen av fysiska personer under 2017.