Lite nyfiken på vilka parametrar som värderas vid placering av nya Superchargers. Är det någon som vet?
Kikar de på våra Teslors resemönster och plottar ut eller mäter de ut typ 30 mil sträcker utmed de stora vägarna och letar hål eller hur går analysen till?
Vet vi hur lång tid det tar det att färdigställa en station? Skulle vilja ha Strängnäs stationen igång igår.. =)
Antagligen både och. De sätter ut laddare så att man kan ta sig överallt och sen förstärker de längs de mest populära rutterna.
När de väl börjar med en station så går det fort. Rör sig om några veckor bara.
Det skall finnas en sida där man kan tipsa om lämplig placering. Kanske det går att göra en kampanj att få forumet att skriva in platser i norra Sverige.
Kanada fick en mängd v3 stationer. Det skulle vara trevligt i norra delen av landet.
På tal om vad tidigare personer skriver om att det inte finns tillräckligt många i storstäderna, om man använder tex plugshare appen så laggar den ju i princip om man zoomar ut för långt när man är ovanför stockholm, dock väldigt stora prisskillnader, och även olika prismodeller på hur man tar betalt, vissa har ju per påbörjad kvart
Glad i alla fall över att utbyggnaden har kommit till Kristinehamn, 3/4 till destinationen när jag kör igenom där, perfekt för fika och laddning, förhoppningsvis i närheten av något trevligt ställe
Positivt med alla nya SuC men har bara en önskning. Välj bättre matställen än McDonalds eller liknande.
Fast förstår problemet med att vilja ha tillgång till något att äta eller pissa på vid dygnets mörka tid.
Hur man än gör med det så finns det de som inte är nöjda. Laddade vid Sveriges vackraste SuC som ligger invid en lyxrestaurang. Samtidigt med oss kom en familj som hade köpt med sig hamburgare från Max. De var uppenbarligen inte nöjda med servicen på stället.
Positivt med alla nya SuC men har bara en önskning. Välj bättre matställen än McDonalds eller liknande.
Fast förstår problemet med att vilja ha tillgång till något att äta eller pissa på vid dygnets mörka tid.
Hur man än gör med det så finns det de som inte är nöjda. Laddade vid Sveriges vackraste SuC som ligger invid en lyxrestaurang. Samtidigt med oss kom en familj som hade köpt med sig hamburgare från Max. De var uppenbarligen inte nöjda med servicen på stället.
Nej så är det så klart. Men behöver inte gå till ytterligheterna för att få lite ok mat.
Speciellt besvärligt blir det på långa resor där både lunch och kvällsmat ska ätas vid laddplatserna. Då är det bra med lite variation.
Positivt med alla nya SuC men har bara en önskning. Välj bättre matställen än McDonalds eller liknande.
Fast förstår problemet med att vilja ha tillgång till något att äta eller pissa på vid dygnets mörka tid.
Man vill inte ha ställen där man sitter mer än 20-30 min. Upp med omsättningen, dessutom alltid fräscha toaletter på de stora kedjorna, särskilt i Europa kan det skilja oerhört.
Alltid öppet, frukost/kaffe/mat/fika - konceptet är helt enkelt bra ur de flesta avseenden.
Positivt med alla nya SuC men har bara en önskning. Välj bättre matställen än McDonalds eller liknande.
Fast förstår problemet med att vilja ha tillgång till något att äta eller pissa på vid dygnets mörka tid.
Tvärtom. Donken är billigt snabbt och passar de flesta. Vägkrogar med typ husmanskost håller så ojämn kvalitet och något annat finns det knappt längs vägarna.
Det som bör undvikas är Burger King i Ödeshög. Käkade där förra påsken. Bilen var fulladdad innan vi kommit fram till kassan. Var så förbannad. Så mycket folk var det inte och restaurangen var skitig och ostädad. Personalen jobbade sjukt ineffektivt. Bara en kassa öppen t ex.
Positivt med alla nya SuC men har bara en önskning. Välj bättre matställen än McDonalds eller liknande.
Fast förstår problemet med att vilja ha tillgång till något att äta eller pissa på vid dygnets mörka tid.
Tvärtom. Donken är billigt snabbt och passar de flesta. Vägkrogar med typ husmanskost håller så ojämn kvalitet och något annat finns det knappt längs vägarna.
Det som bör undvikas är Burger King i Ödeshög. Käkade där förra påsken. Bilen var fulladdad innan vi kommit fram till kassan. Var så förbannad. Så mycket folk var det inte och restaurangen var skitig och ostädad. Personalen jobbade sjukt ineffektivt. Bara en kassa öppen t ex.
Låter som burger king utanför grums. En miljard människor som passerar till fjällen men dålig organisation och underdimensionerad restaurang. Hur tänkte dom där....
Positivt med alla nya SuC men har bara en önskning. Välj bättre matställen än McDonalds eller liknande.
Fast förstår problemet med att vilja ha tillgång till något att äta eller pissa på vid dygnets mörka tid.
Hur man än gör med det så finns det de som inte är nöjda. Laddade vid Sveriges vackraste SuC som ligger invid en lyxrestaurang. Samtidigt med oss kom en familj som hade köpt med sig hamburgare från Max. De var uppenbarligen inte nöjda med servicen på stället.
Det har vi gjort flera ggr. Skulle aldrig få för mig att gå in och betala dyrt för en måltid i det läget.
Ganska nära komplett yttäckning i Sverige när alla grå pluppar är byggda. Vad fattas, Jokkmokk, Dorotea, Pajala ?
Yta kanske men fortfarande en del vanliga sträckor som inte täcks. Småland är tex fortfarande svårt även om den i Vetlanda löser väldigt många problem.
Sen är detta I praktiken kanske inget jätte problem, de finns fler laddare än SuC som åtminstone modell 3 kan använda utan adaptrar och ombyggnad.
Vill också säga att Tesla har ju ett fantastiskt fint utbyggt nät så detta är absolut inte att klaga.
Yta kanske men fortfarande en del vanliga sträckor som inte täcks. Småland är tex fortfarande svårt även om den i Vetlanda löser väldigt många problem.
Sen är detta I praktiken kanske inget jätte problem, de finns fler laddare än SuC som åtminstone modell 3 kan använda utan adaptrar och ombyggnad.
I söder finns det andra laddare så där är det nog inget jätteproblem. I norra Norrland är det dock forfarande ett jätteproblem när man hamnar utanför Teslas nätverk. Inte bara att det finns få 50+ kW laddare , de som finns fungerar inte nödvändigtvis. Körde Luleå-Levi i veckan och 50 kW laddaren i Pello började visserligen ladda efter lite trixande med appen. Men när jag precis hade börjat äta så dubbelkollade jag att den fortfarande laddade och givetvis hade den då avbrutit laddningen. Kontaktade Virta, de testade starta om stationen men hjälpte inte så det slutade i en felanmälan. Den laddaren har förresten varit nere i nästan ett år.
Slutade då med 11 kW AC laddning i 2-3 timmar och 70 km/h de sista 15 milen för att vi skulle ta oss fram i snöstormen, motvind, snö på vägen, takbox osv. Kanske inget som inger förtroende för de som funderar på att byta till en elbil.
På vägen hem var det bättre väder och vi kunde köra från Levi till Töre och ladda i normal hastighet. In på macken, köpte korv med mos. När jag hade ätit upp det hade vi laddat 20 mil. Efter fikat efteråt + toalettbesök 30 mil. Det är så det måste fungera.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Yta kanske men fortfarande en del vanliga sträckor som inte täcks. Småland är tex fortfarande svårt även om den i Vetlanda löser väldigt många problem.
Sen är detta I praktiken kanske inget jätte problem, de finns fler laddare än SuC som åtminstone modell 3 kan använda utan adaptrar och ombyggnad.
I söder finns det andra laddare så där är det nog inget jätteproblem. I norra Norrland är det dock forfarande ett jätteproblem när man hamnar utanför Teslas nätverk. Inte bara att det finns få 50+ kW laddare , de som finns fungerar inte nödvändigtvis. Körde Luleå-Levi i veckan och 50 kW laddaren i Pello började visserligen ladda efter lite trixande med appen. Men när jag precis hade börjat äta så dubbelkollade jag att den fortfarande laddade och givetvis hade den då avbrutit laddningen. Kontaktade Virta, de testade starta om stationen men hjälpte inte så det slutade i en felanmälan. Den laddaren har förresten varit nere i nästan ett år.
Slutade då med 11 kW AC laddning i 2-3 timmar och 70 km/h de sista 15 milen för att vi skulle ta oss fram i snöstormen, motvind, snö på vägen, takbox osv. Kanske inget som inger förtroende för de som funderar på att byta till en elbil.
På vägen hem var det bättre väder och vi kunde köra från Levi till Töre och ladda i normal hastighet. In på macken, köpte korv med mos. När jag hade ätit upp det hade vi laddat 20 mil. Efter fikat efteråt + toalettbesök 30 mil. Det är så det måste fungera.
Jo de är helt rätt har hört att de är väldigt få laddare där. I Småland finns de en del åtminstone.. Ganska trist att de inte underhåller sina laddare speciellt där uppe när de är så få laddare. Antar de handlar om att de inte är lönsamt samtidigt gör detta de ännu mindre lönsamt..
Antar de handlar om att de inte är lönsamt samtidigt gör detta de ännu mindre lönsamt..
Baserat på incheckningarna på Plugshare för laddaren i Pello så gissar jag på att den är oanvänd annat än under skidsäsongen (folk som ska åt Levi hållet). Så lönsamheten lär nog vara dålig. Men det blir inte bättre av att laddaren inte fungerar.
Problemet är väl också att det gissningsvis är 95+% Tesla som använda för långfärd häruppe. De tre senaste incheckningarna på laddaren ifråga är alla Model 3 (alla fick köra 11 kW AC). Så framtidsutsikterna är inte goda. Så fort Tesla bygger en laddare i området (alt Pajala) kommer den bli om möjligt ännu mindre använd.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Finns det någon satt standard idag på vad som är en snabb-/laddare enligt EU-reglementet?
Laban skrev:
chaffis75 skrev:
Antar de handlar om att de inte är lönsamt samtidigt gör detta de ännu mindre lönsamt..
Baserat på incheckningarna på Plugshare för laddaren i Pello så gissar jag på att den är oanvänd annat än under skidsäsongen (folk som ska åt Levi hållet). Så lönsamheten lär nog vara dålig. Men det blir inte bättre av att laddaren inte fungerar.
Problemet är väl också att det gissningsvis är 95+% Tesla som använda för långfärd häruppe. De tre senaste incheckningarna på laddaren ifråga är alla Model 3 (alla fick köra 11 kW AC). Så framtidsutsikterna är inte goda. Så fort Tesla bygger en laddare i området (alt Pajala) kommer den bli om möjligt ännu mindre använd.
Vad står Levi för? Har försökt tänka ut något men kommer inte på det
Kommande plupparna verka hamna mitt i städerna. Kolla Varberg... Blir säkert vid E6an.
Om du klickar på just den stationen så står det "Kungsbacka/Varberg", bara att pluppen är satt mitt i Varberg just nu.
Det känns ju mycket mer rimligt att den hamnar utanför Kungsbacka vid E6an eftersom det redan finns en i Falkenberg. Mellan Varberg <-> Falkenberg är det ju bara 35km.
Kungsbacka är ju nästan exakt mittemellan SC i Kungälv (norrut) och Falkenberg (söderut).
Precis. Inte samma fallhöjder som Åre osv men extremt välskött, familjevänligt. Bra liftsystem. Som fotnot körs första världscupstävlingarna (slalom..) för säsongen alltid i Levi.
Problemet är då att det saknas laddare i Pajala alternativt Pello. Grå pluppar är mina förslag som jag twittrade till Tesla + Elon, utan svar tyvärr.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Kommande plupparna verka hamna mitt i städerna. Kolla Varberg... Blir säkert vid E6an.
Om du klickar på just den stationen så står det "Kungsbacka/Varberg", bara att pluppen är satt mitt i Varberg just nu.
Det känns ju mycket mer rimligt att den hamnar utanför Kungsbacka vid E6an eftersom det redan finns en i Falkenberg. Mellan Varberg <-> Falkenberg är det ju bara 35km.
Kungsbacka är ju nästan exakt mittemellan SC i Kungälv (norrut) och Falkenberg (söderut).
Precis. Mellbystrand hette Halmstad innan den byggdes...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.